|
|
#361 |
|
Håpefull eller håpløs....
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
![]() ![]() ![]() |
Sv: SitronenJeg ble helt sånn
|
|
|
|
#362 |
|
Fola Blakken
|
Sv: SitronenDet tok et sekund eller to før det gikk opp for meg
|
|
|
|
#363 |
|
flisespikker
|
Sv: Sitronen
Jeg er ikke enig i at å kalle noen "nek" er en hersketeknikk. Det er enkel, direkte, primitiv, ganske mild utskjelling. Hersketeknikker er mer subtile måter å manipulere på, og de er vanskeligere å ta igjen mot eller gjøre noe med, nettopp fordi de oftest er indirekte. Hvis du kaller meg et nek, så er det åpenbart for alle at du kaller meg noe stygt, mens hvis du f.eks. prøver å underminere respekten mot meg ved å være nedlatende, så er det ikke åpenbart hva du gjør, og folk kan begynne å oppfatte meg som dummere enn jeg er uten å være klar over at det er du som manipulerer dem til det.
|
|
|
#364 |
|
flisespikker
|
Innen rimelighetens grenser, kanskje. Men jeg synes det er dårlig gjort å publisere åpenbart private bilder også av kjendiser - jfr. Kåre Conradi-saken her for en ukes tid siden.
Det kommer an på sammenhengen, men ja, jeg synes ikke man skal legge ut "snik-tatte" bilder av folk bare for å vise frem at de er rare eller stygge. Det har med respekt og menneskesyn å gjøre.
I noen sammenhenger er det om ikke OK, så i alle fall akseptabelt. I andre sammenhenger ikke. (En viktig ting å huske på er imidlertid at "ikke OK" ikke nødvendigvis betyr "forbudt og må sensureres/straffes". Oftest betyr det bare "ikke OK".)
Hva var ironien her? Altså, jeg skjønner at du synes hun er altfor tynn (det synes jeg også). Men hva var det du mente ironisk av det du skrev?
|
|
|
#365 |
|
Erfaren nok
|
Sv: SitronenJeg "prater" på nett sånn som jeg prater i virkeligheten.. også under diskusjoner. Og for meg er det aldri naturlig å kalle noen hverken dum, nek, fjols eller idiot under en diskusjon..
|
|
|
#366 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: SitronenJeg kan godt finne på å si at noen er teite, uopplyste eller frekke i rl, så om jeg skulle føle for det så gjør jeg det sikkert her også.
|
|
|
#367 |
|
Erfaren nok
|
Men, er de teite bare fordi de mener noe annet enn deg selv da?
|
|
|
#368 |
|
Guardian of the galaxy
|
Det er jo ikke det at de mener noe annet enn meg som gjør at jeg syns de er teite/uoplyste/frekke.
|
|
|
#369 |
|
Ikke fullt så fin
|
Signerer Mim, her.
|
|
|
#370 |
|
ctrl+z
|
Det er nok det mest effektive i lengden også.
|
|
|
#371 |
|
Ikke fullt så fin
|
|
|
|
#372 |
|
hmmm
|
Jeg er ikke enig i at hersketeknikker ikke kan være direkte.
Gutt '02 • Jente '03 Sist redigert av Doxa : 11-11-06 kl 21:58. |
|
|
|
|
|
#373 |
|
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er helt enig. Jeg ville heller aldri ha beskrevet noe for hverken det ene eller det andre i negativ retning, det gjelder så absolutt her på forumet også. Her blir det i tillegg skriftlig og kan oppspores.
|
|
|
|
#374 |
|
flisespikker
|
Joda, det kan man godt si.
|
|
|
#375 |
|
hmmm
|
Tror du det oppleves slik for den som blir utsatt for dette?
|
|
|
#376 |
|
Pauset
|
Som jeg skulle sagt det selv.
Mulig jeg er en sart person, noe jeg ikke oppfatter meg selv som, men når noen legger til: Jøss, Vet du ikke det ??? osv. Hele tiden antyder at jeg må være helt tom i hodet som ikke vet så åpenbare ting..... da vil jeg kalle det hersketeknikk. Det er en måte å få motdebatanten framstilt som dum. |
|
|
|
|
|
#377 |
|
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kan godt hende, jeg tror så absolutt at noen kan ta seg nær av det.
|
|
|
|
#378 |
|
Administrator
|
Enig med du. I den grad navnekalling, latterliggjøring og mobbing er hersketeknikker alene så er det på en skikkelig lavmåls form. Bølling, trolling, være ufin, stygg og frekk er bedre og mer dekkende beskrivelse av slike metoder enn at det utøves hersketeknikker. Synes jeg. |
|
|
|
|
|
#379 |
|
hmmm
|
Uansett hva dere velger å kalle det; synes dere virkelig det er helt ok?
|
![]() |
|
|