Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)
Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.
Hvorfor i alle dager må man kalle noen for noe i det hele tatt? Hvorfor dette behovet for å sette merkelapper på folk knyttet til utseende? Man klarer jo å skille hvite mennesker fra hverandre ved hjelp av navn og tilsvarende, så da burde det være rimelig lett å snakke om mørke mennesker også uten å benevne dem med hvor de kommer fra .
Man sier kanskje "hun med mørkt hår", "han med rødt hår", osv. Så da burde det holde med "hun med krusehår" eller "han som er brun i huden" (ja, jeg synes det er helt ok å si at noen er brune i huden så lenge de faktisk er brune i huden. Så lenge man bare konstaterer tørre fakta og ikke erter eller bruker det nedlatende).
Jeg begriper ikke dette behovet for å gruppere alle som er mørke i huden, eller å geografisk plassere dem i verden.
Når har man egentlig behov for det?
Og en som er mørk i huden og som er (født og) oppvokst i Norge, h*n er selvføgelig fra Norge, og skal omtales som det.
Dette ble sikkert litt rotete, men jeg håper at det likevel er noen som tok poenget mitt.
Milfrid: Det er OFTE man har behov for å beskrive hvordan noen ser ut. Eller lyst til for den del. Når man skal fortelle en historie om noe som har hendt, så er det å beskrive menneskene som var til stede en viktig del av å tegne et bilde i hodet på tilhøreren.
Og noen ganger trenger man å forklare hvem man snakker om: "hun med kjempelangt lyst hår og veldig smal figur", "pappaen til xx i barnehagen. Han som er nesten to meter høy og sikkert av afrikansk opprinnelse. Veldig mørk". Eller rett og slett: "Han er svart" eller "hun er rødhåret".
Å si at noen er "svart" eller "brun" eller "melkehvit" er da ikke det spor annerledes enn å si at noen er "brun i huden"?