Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om drapet på femåringen i Telemark

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-08, 00:39   #61
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om drapet på femåringen i Telemark

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Barn kan være vitne til ting som blir gjort mot mor.

Som han så sjarmerende sa da han truet med å skade noen jeg var glad i: "Det er verre å se en du er glad i lide, enn å lide selv".

Men her er det da snakk om samvær med far, uten mor.

Gammel 11-05-08, 00:42   #62
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Barna kan da bli vitne til hva far gjør mot mor når de er sammen mor. F.eks overhøre eller ta telefonen ved trusler, oppførsel ved overlevering etc. Og far kan true mor med å skade barna for at mor skal lide.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 00:44   #63
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En far som viser omsorgssvikt ved å la barna oppleve disse tingene.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 00:46   #64
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Barna kan da bli vitne til hva far gjør mot mor når de er sammen mor. F.eks overhøre eller ta telefonen ved trusler, oppførsel ved overlevering etc. Og far kan true mor med å skade barna for at mor skal lide.

Man kan faktisk ha samvær uten at mor og far trenger å ha kontakt.

Mange ser veldig sort/hvitt på dette. Det fins faktisk mange ulike situasjoner og jeg tror ikke at det alltid er til barnas beste å bli holdt borte fra far selv om far har vært voldelig mot mor. Det kan skade barnet mer å ikke ha kontakt med far.

Gammel 11-05-08, 00:48   #65
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

En far som viser omsorgssvikt ved å la barna oppleve disse tingene.

Jeg tror vi snakker om forskjellige ting. Jeg er ikke uenig i at det er psykisk vold mot barn å se far bruke vold mot mor. Nå er det snakk om når far og mor ikke bor sammen. Han kan faktisk fungere fint om far når mor ikke er der, selv om han ikke fungerer som ektemann.

Gammel 11-05-08, 00:49   #66
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Man kan faktisk ha samvær uten at mor og far trenger å ha kontakt.

Mange ser veldig sort/hvitt på dette. Det fins faktisk mange ulike situasjoner og jeg tror ikke at det alltid er til barnas beste å bli holdt borte fra far selv om far har vært voldelig mot mor. Det kan skade barnet mer å ikke ha kontakt med far.

Jeg mener ikke det, og det gjør nok heller ikke Allum, at alt skal sees svarthvitt, men du kan vel heller ikke fornekte at det finnes tilfeller der det er sånn.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 11-05-08, 00:51   #67
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Jeg mener ikke det, og det gjør nok heller ikke Allum, at alt skal sees svarthvitt, men du kan vel heller ikke fornekte at det finnes tilfeller der det er sånn.

Ja det fins tilfeller, det benkter jeg ikke, jeg bare syns det er dumt at alle roper opp om at en far som har slått mor ikke burde ha rett til å se barnet sitt. Den syns jeg er drøy.

Gammel 11-05-08, 00:51   #68
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror vi snakker om forskjellige ting. Jeg er ikke uenig i at det er psykisk vold mot barn å se far bruke vold mot mor. Nå er det snakk om når far og mor ikke bor sammen. Han kan faktisk fungere fint om far når mor ikke er der, selv om han ikke fungerer som ektemann.

Mener du at en som utsetter barna sine for å være vitne til fysisk og/eller psykisk vold mot mor, "fungerer fint som far"?

Man behøver ikke å bo sammen for å oppleve det. Jeg har faktisk bare opplevd det etter at vi flyttet fra hverandre.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 00:55   #69
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Ja det fins tilfeller, det benkter jeg ikke, jeg bare syns det er dumt at alle roper opp om at en far som har slått mor ikke burde ha rett til å se barnet sitt. Den syns jeg er drøy.

Tja. Jeg vet ikke helt hva du prater om, jeg tenker ihvertfall ikke på et "engangtilfelle av et slag". Men systematisk mishandling av mor er vel grunn til å reagere og vurdere andre sider ved en mann.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 11-05-08, 01:30   #70
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Om drapet på femåringen i Telemark

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Hvis en person kan bruke vold i "ekstreme" situasjoner, som at h*n føler seg provosert, så kan det like gjerne gå utover barna.

Poenget er ikke at situasjonene er ekstreme, men de er bestemte. Hvis en mann reagerer med vold når kona flørter med andre og kun da vil ikke dette nødvendigvis være et problem i far-barn relasjonen.

Gammel 11-05-08, 01:36   #71
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

en far som har slått mor ikke burde ha rett til å se barnet sitt. Den syns jeg er drøy.

Det handler ikke om fars rett til å se sitt barn, det handler om barnets rett å se sin far. Det er barnet som har retten ikke far.

Jeg tror det du snakker om, at barnet kan ta skade av ikke å få treffe sin far som har vært voldelig mot mor, er i fåtall. Jeg tror det er flere barn som kan ta skade av å være sammen med far som har mishandlet mor. Barnet har ofte sett og hørt hva som har skjedd mens mor og far er sammen. Mange barn kan føle seg presset til samvær med far, og barn er loyale mot sine foreldre, nesten uansett hva som har skjedd. De vil ikke si at de ikke har lyst å være sammen med pappa, for da kan pappa bli lei seg.

Gammel 11-05-08, 01:38   #72
Tove
XXX

Tove sin avatar

Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Poenget er ikke at situasjonene er ekstreme, men de er bestemte. Hvis en mann reagerer med vold når kona flørter med andre og kun da vil ikke dette nødvendigvis være et problem i far-barn relasjonen.

Hvordan vet man at det er kun i visse tilfeller en mann reagerer med vold da? Kan det ikke utvikle seg, og gjelde for andre situasjoner senere?

Gammel 11-05-08, 01:49   #73
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Hvordan vet man at det er kun i visse tilfeller en mann reagerer med vold da? Kan det ikke utvikle seg, og gjelde for andre situasjoner senere?

Det er selvfølgelig ingen som kan se inn i fremtiden og vite hvordan folk vil reagere i alle situasjoner.

Jeg kan jo spørre andre veien (til dere som mener all vold er vold, altså at det ikke eksisterer differensiering). Mener dere at en mann som oppdager at kona er utro, kommer i krangel med henne og krangelen ender med at han slår henne flere ganger, bør miste muligheten til å ha hovedomsorgen for felles barn og også miste retten til samvær?

Det er litt greit å vite hva folk man diskuterer med mener.

Selv mener jeg ikke det i utgangspunktet, problemet er jo som du nevner Tove, når kan man være sikker da? Og det er derfor jeg lurte på om noen hadde noen tanker om hvordan man bedre kan sikre barna. Ett av alternativene er absolutt å ha null-toleranse for vold. (Selv om man der også kommer bort i problemer, Det meste av mishandling foregår to-ene og uten vitner ...)

Gammel 11-05-08, 11:05   #74
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg har litt problemer med å være sikker på at volden utøves kun i bestemte situasjoner. Er det virkelig tilfelle?
Ved omsorgen av barn kommer man opp i uendelig mange forskjellige situasjoner hvor tålmodigheten blir satt på prøve.
At ingen av disse kan ligne på det som man opplever med dama... ?
De fleste har jo barrierer både for å slå kvinner og barn.

Sist redigert av bønna : 11-05-08 kl 12:10. Årsak: var klønete skrevet.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 11:51   #75
Tove
XXX

Tove sin avatar

Standard

Jeg kan jo spørre andre veien (til dere som mener all vold er vold, altså at det ikke eksisterer differensiering). Mener dere at en mann som oppdager at kona er utro, kommer i krangel med henne og krangelen ender med at han slår henne flere ganger, bør miste muligheten til å ha hovedomsorgen for felles barn og også miste retten til samvær?

Det er litt greit å vite hva folk man diskuterer med mener.

Selv mener jeg ikke det i utgangspunktet, problemet er jo som du nevner Tove, når kan man være sikker da? Og det er derfor jeg lurte på om noen hadde noen tanker om hvordan man bedre kan sikre barna. Ett av alternativene er absolutt å ha null-toleranse for vold. (Selv om man der også kommer bort i problemer, Det meste av mishandling foregår to-ene og uten vitner ...)

Dette er utrolig vanskelig, og jeg tror alle tilfeller er forskjellige. Derfor er det vanskelig å komme med et fasitsvar på hva som er til det beste i alle situasjoner.

Personlig må jeg si at jeg hadde likt dårlig å sende mitt barn til en som hadde baket meg opp, om det så var bare en gang. Det sier litt om hva denne mannen er kapabel til. Og når han har gjort det en gang, så er han vel i stand til å gjøre det igjen? Og hva vet vel jeg i forhold til hva han vil bruke knyttneven sin på, og hva som skal til for at han bruker den.

Det er vel heller ingen god følelse å sitte med i ettertid, om det hadde skjedd noe med barnet, og du hadde trodd det var bare i spesielle situasjoner far slo eller utøvde annen type vold.

Det jeg vet er at det ikke er godt å sende bort et barn, der du er redd for at noe skal skje, og du sitter med hjertet i halsen i frykt for at du aldri skal få se barnet igjen. Og det er heller ikke artig å få hjem et barn som er lei seg, gråter når det legger seg, og forklaringen på hvorfor er noe helt annet enn det du vet har skylden for det.

Men hva kan man gjøre? Ingenting, for du MÅ sende barnet ditt til en psykisk ustabil mann. Han har jo ikke gjort noe....enda

Gammel 11-05-08, 12:01   #76
Tove
XXX

Tove sin avatar

Standard

Jeg tror også at man må kjenne det på kroppen, før man virkelig kjenner hvordan dette føles, og jeg tror mange hadde hatt et annet syn på dette, om det gjalt deres eget barn. Det er lettere å være tolerant og ha gode visjoner om hvordan ting bør være, om det bare er i en diskusjon. Jeg tror det blir noe helt om man faktisk var den som satt å var redd for barnet sitt, hver gang hun må sende det bort til pappa. Barna våre er jo det kjæreste vi har, og vil kjempe med bebb og klør for at barnet skal ha det så bra som mulig. Men loven gjør det ikke enkelt å beskytte barnet. Man får bare håpe på at det går bra....

Gammel 11-05-08, 12:05   #77
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Mener du at en som utsetter barna sine for å være vitne til fysisk og/eller psykisk vold mot mor, "fungerer fint som far"?

Man behøver ikke å bo sammen for å oppleve det. Jeg har faktisk bare opplevd det etter at vi flyttet fra hverandre.

Kan fungere fint som far er noe annet enn fungerer fint som far. Jeg vet at man ikke trenger å bo sammen for å oppleve det.

Tja. Jeg vet ikke helt hva du prater om, jeg tenker ihvertfall ikke på et "engangtilfelle av et slag". Men systematisk mishandling av mor er vel grunn til å reagere og vurdere andre sider ved en mann.

Jeg snakker heller ikke om engangstilfeller. Jeg syns bare det er søkt å si at er han voldelig mot mor så kommer han garantert å bli det mot barna også.

Jeg regner med at de som jobber på alternativ til vold vet hva de prater om.

Gammel 11-05-08, 12:06   #78
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Jeg tror også at man må kjenne det på kroppen, før man virkelig kjenner hvordan dette føles, og jeg tror mange hadde hatt et annet syn på dette, om det gjalt deres eget barn. Det er lettere å være tolerant og ha gode visjoner om hvordan ting bør være, om det bare er i en diskusjon. Jeg tror det blir noe helt om man faktisk var den som satt å var redd for barnet sitt, hver gang hun må sende det bort til pappa. Barna våre er jo det kjæreste vi har, og vil kjempe med bebb og klør for at barnet skal ha det så bra som mulig. Men loven gjør det ikke enkelt å beskytte barnet. Man får bare håpe på at det går bra....

Vet du hvem som har opplevd det her inne og hvem som ikke har opplevd det?

Gammel 11-05-08, 12:08   #79
Tove
XXX

Tove sin avatar

Standard

Vet du hvem som har opplevd det her inne og hvem som ikke har opplevd det?

Nei, det gjør jeg ikke, og trenger heller ikke gjøre det for å skrive det jeg skriver.

Gammel 11-05-08, 12:10   #80
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Nei, det gjør jeg ikke, og trenger heller ikke gjøre det for å skrive det jeg skriver.

Det er greit det. Noen ganger kan faktisk de du absolutt ikke tror har vært borti det, uttale seg på bakgrunn av at de har det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:17.