Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-10, 10:31   #1
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Som vanlig Amen til skilpadda.
Gudstjeneste er gudstjeneste, og jeg foretrekker når folk sier meningene sine høyt, også prester. Det å lokke folk inn i folden med kosepludrevaffelstunder hvor første dose er gratis men med overgang til tyngre trosartikler etter hvert er god verving men ikke noe mer sympatisk enn ærlig tale man kan møte ansikt til ansikt.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 12:00   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Amen til Skilpadda" var da en usedvanlig treffende formulering i denne tråden, Ulvefar. Men jeg er helt enig. :halleluja!:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 13:45   #3
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi fikk et hyggelig brev med info om kirkebesøk og fint opplegg for de som ikke velger dette. Jeg valgte å gi positiv tilbakemelding til rektor sist jeg møtte henne i S.U på skolen angående dette. Jeg hadde ikke likt et slikt brev som du fikk Maverick. Vi lar barna våre velge selv, og storesøster har siden 1. klasse valgt alternativ løsning.

I barnehagen fikk vi også tilbud om alternativ løsning, noe lillebror har valgt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 09:46   #4
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lot rett og slett 1.klassingen min velge selv. Jeg fortalte henne først hva som stod på lappen og hva det betydde at de skulle få tilsvarende opplegg på skolen. (At de ikke skulle ha matte eller norsk, men gjøre noe annet enn skoleting). Hun fortalte meg at det var foreldrene som skulle bestemme. (kanskje de har snakket om det i klassen)?

Hun sa så at ei i klassen ikke feiret jul, men hun feiret Id. Jeg spurte så om hun visste hvorfor man feiret jul og hun sa det var fordi Jesus ble født. "Ja, i Norge har vi feiret julen i mange mange år fordi Jesus ble født, men vi feiret jul før Norge ble kristne også".. Da feiret vi jul fordi solen snur og det blir lysere ute. Og så kan vi pynte med lys og stjerner. Hun kikket så på julestjernene i vinduet; "Sånn"?"

Jeg synes IKKE ungene er for små til å lære om religion eller mangel på religion når de er seks år. Så lenge de kan lære ungen min at julen feires pga Jesus fødsel (som egentlig var på våren engang, men den diskusjonen sparer jeg på noen år), så syns jeg mine barn også er klare for å lære hva andre tror og mener. Jeg er ikke kristen og det vet hun godt, men jeg legger vekt på at det er hennes valg om hun ville gå i kirken eller ikke.

Da hun sa hun ville være på skolen fikk jeg alikevel litt sånn.. "Hm, har jeg påvikrket henne nå"? -Så jeg sa hun godt kunne vente til i morgen med å levere lappen hvis hun ville høre med noen av jentene hva de skulle. Men det trengte hun ikke, det var nok fler som skulle være på skolen, så det gikk greit.

*stolt av jenta si*

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 10:06   #5
cilen

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

... Men hvorfor er det sånn at jeg føler jeg hele tiden må veie mine ord? Kan aldri huske jeg fikk den "doddeltforklaringen" da jeg var liten.

Tenker dere som er kristne på dette når dere forteller barna deres om tro?

Eller er dere humaniske i forklaringene deres?

Jeg sitter med en sånn; "Dette må forklares fra alle vinkler"-følelse når jeg snakker med ungene mine om religion. Eldstemann sa engang at han ikke kunne si "sånn og sånn" i RLE-timene fordi læreren var kristen. Etter at han gikk til borgelig konfirmasjon er han blitt mer modig og diskuterer med de andre i klassen. Han har fått fram flere fine argumenter og jeg tror min måte å lære barna om sånn, gjør at de skjønner at det er deres egne valg.

Men jeg blir litt "lei" når jeg skjønner at de fremdeles lærer kristendom i form av at det er dette som er sant på skolen og skjønner det slik at de som er religiøse lærer villig vekk dette som det som er sant. Skal jeg da være like freidig og fortelle ungene hva jeg mener er HELT sant? At Jesus ikke bor i himmelen og det finnes ingen Gud som skapte oss og at det er like mye tull og tøys som om det finnes troll, nisser, vampyrer, dassdrauger eller tannfeer som flyr inn gjennom vinduet og samler på melketenner?

Gammel 08-12-10, 10:25   #6
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

... Men hvorfor er det sånn at jeg føler jeg hele tiden må veie mine ord? Kan aldri huske jeg fikk den "doddeltforklaringen" da jeg var liten. (...)Jeg sitter med en sånn; "Dette må forklares fra alle vinkler"-følelse når jeg snakker med ungene mine om religion. Eldstemann sa engang at han ikke kunne si "sånn og sånn" i RLE-timene fordi læreren var kristen. Etter at han gikk til borgelig konfirmasjon er han blitt mer modig og diskuterer med de andre i klassen. Han har fått fram flere fine argumenter og jeg tror min måte å lære barna om sånn, gjør at de skjønner at det er deres egne valg.

Ja. Kjenner igjen dette. Det er slitsomt å alltid veie sine ord på gullvekt. Men jeg tror at det i det lange løp er verdt det. Dessuten tror jeg at man er mer overbevisende når man viser at man kan forsvare sitt eget syn uten å fortie eller feilrepresentere de andre.

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Men jeg blir litt "lei" når jeg skjønner at de fremdeles lærer kristendom i form av at det er dette som er sant på skolen og skjønner det slik at de som er religiøse lærer villig vekk dette som det som er sant. Skal jeg da være like freidig og fortelle ungene hva jeg mener er HELT sant? At Jesus ikke bor i himmelen og det finnes ingen Gud som skapte oss og at det er like mye tull og tøys som om det finnes troll, nisser, vampyrer, dassdrauger eller tannfeer som flyr inn gjennom vinduet og samler på melketenner?

Kjenner meg veldig igjen her også. For eksempel lærer de om Skapelsesberetningen i mange år før de hører om naturlige forklaringer (evolusjon osv), og Noas flom presenteres som noe som like gjerne kan være sant -Ulvejentas lærer i 4.klasse er en eiegod og snill gladkristen med kun førskolelærerutdannelse, og det begynner å merkes ganske godt. Så, hun er en fantastisk søt barneskolelærer, men hun har såpass lite evne til å se forskjell på sin tro og læreplanen at jeg også synes det er greit at hun ikke skal følge klassetrinnene oppover.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 10:49   #7
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Ja. Kjenner igjen dette. Det er slitsomt å alltid veie sine ord på gullvekt. Men jeg tror at det i det lange løp er verdt det. Dessuten tror jeg at man er mer overbevisende når man viser at man kan forsvare sitt eget syn uten å fortie eller feilrepresentere de andre.

Kjenner meg veldig igjen her også. For eksempel lærer de om Skapelsesberetningen i mange år før de hører om naturlige forklaringer (evolusjon osv), og Noas flom presenteres som noe som like gjerne kan være sant -Ulvejentas lærer i 4.klasse er en eiegod og snill gladkristen med kun førskolelærerutdannelse, og det begynner å merkes ganske godt. Så, hun er en fantastisk søt barneskolelærer, men hun har såpass lite evne til å se forskjell på sin tro og læreplanen at jeg også synes det er greit at hun ikke skal følge klassetrinnene oppover.

Høres ut som Ulvejentas lærer burde få opplæring i hvordan man skal undervise i dette faget. Da jeg tok religion og livssyn på lærerskolen var det veldig vektlagt hvordan en skulle undervise, hvilke perspektiv en skulle bruke osv. Det er et stort ansvar å ha det faget der. En lærer skal ikke "rote" i andres tro eller ikke-tro, men kun ha opplæring i ulike måter å tenke på og tro på eller ikke-tro. Egentlig syns jeg filosofi burde vært langt mer vektlagt i dette faget.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 11:36   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Høres ut som Ulvejentas lærer burde få opplæring i hvordan man skal undervise i dette faget. Da jeg tok religion og livssyn på lærerskolen var det veldig vektlagt hvordan en skulle undervise, hvilke perspektiv en skulle bruke osv. Det er et stort ansvar å ha det faget der. En lærer skal ikke "rote" i andres tro eller ikke-tro, men kun ha opplæring i ulike måter å tenke på og tro på eller ikke-tro. Egentlig syns jeg filosofi burde vært langt mer vektlagt i dette faget.

Det funker ikke sånn. For det første er det mange som ikke har utdannelse som lærere. For det andre er det mange som ikke ser selv at de trår over grenser med ti tusen mil. Min sønns lærer hadde nøkkelknippe liggende på pulten bestandig med "with God all things are possible" - selvsagt blir det ikke nøytral religionsundervisning av sånt.

Cilen - jeg har tenkt mye på det der med balanserte fremstillinger av alt mulig. Jeg har landet på at det er veldig viktig å prioritere å balansere de sannhetene man serverer barna sine. Men det betyr ikke at man ikke har lov til å ha farge selv. Jeg sier til mine barn at det er ulike oppfatninger - noen mener det ene og andre mener noe annet. Sannheten kjenner ingen, men de fleste finner etterhvert ut av hvilken fremstilling som funker best for de selv.

Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:54   #9
Bertine
Fullverdig medlem

Bertine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Bertine har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det funker ikke sånn. For det første er det mange som ikke har utdannelse som lærere. For det andre er det mange som ikke ser selv at de trår over grenser med ti tusen mil. Min sønns lærer hadde nøkkelknippe liggende på pulten bestandig med "with God all things are possible" - selvsagt blir det ikke nøytral religionsundervisning av sånt.

Litt off-topic, men læreren datteren min har i RLE (på vgs), snakker høylytt om hvordan han har sett Gud, at man ikke kan nekte for Guds mirakler ("Når man ser opp mot stjernehimmelen, kan selv ikke ateister nekte for at det finnes en gud") og at historien om Babels tårn er en "god forklaring" på hvorfor man snakker forskjellige språk i verden. For å nevne noen av gullkornene datteren min har fortalt meg. For henne og de andre i klassen som ikke er kristne (og selv de som er det, egentlig) blir dette veldig distraherende når timene går til å fortelle om hans personlige religion, i stedet for egentlig å undervise. Så dessverre tror jeg det stemmer at mange lærere har problemer med å skille mellom jobb og privat på dette området...

Uansett, for å holde meg litt mer til tema: Datteren min har alltid fått velge selv om hun vil i kirken eller ikke, og på barneskolen valgte hun å bli med (Da spilte hun også i korps, og de opptrådde i kirken før gudstjenesten). På ungdomskolen var hun litt mer opplyst om religioner og slikt, og bestemte seg for at hun ikke tror på noe. Etter det valgte hun å være med på det alternative opplegget, hvor det var opptredner og fortellinger fra andre religioner og kulturer (blant annet kule danseshow osv).
Jeg hadde nok blitt veldig provosert om det var forventet at alle skulle deltatt i kirken. Uansett om det er forskynnende eller ikke, synes jeg dette er noe hver familie (alternativt hvert barn) burde få velge selv. Det vil alltid være kristne elementer knyttet til det å gå i en kirke, spesielt rundt juletider. Å gå i kirken som en del av undervisningen er en ting, men å gå dit for å feire en religiøs høytid og synge salmer blir noe helt annet i mine øyne.

Bertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 10:23   #10
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Hey, dassdraugen finnes altså.

Jeg tenker at alle må få velge selv hvordan de vil at ungene deres skal bli introdusert for religion. Ønsker man å si at "sånn er det" den ene eller den andre veien er det helt greit, men det er ikke sånn det skal være på skolen, der skal det være nøytralt.

Selv bruker jeg "noen tror dette, og noen tror dette, men ingen kan vite helt sikkert". Og jeg passer på å få med at de kan tro på akkurat hva de vil. Men hos oss er det litt blanding, siden mannen er semi-religiøs og jeg ikke er det i det hele tatt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 10:33   #11
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Jeg forteller mine unger at jeg tror på Jesus, men at ikke alle gjør det. Jeg forteller og at noen tror på andre Guder, mens andre igjen ikke tror på noen Gud.
Dette forteller jeg fra de er ganske små , minsten på 5 år vet veldig godt at vi tror, mens kameratens familie ikke tror.

Jeg forteller og unger som er på besøk at vi synger for maten, og hvorfor på en så informativ og ikke evageliserende måte jeg får til (alle vet vi er kristene, så jeg tror ikke noen foreldre til barnas venner blir sjokkert). Så kan de heller gå hjem og spørre sine foreldre om de ønsker å vite om deres holding til dette.

Gammel 08-12-10, 11:08   #12
cilen

cilen sin avatar

Standard

På vår lapp stod det altså ingenting om hva de som valgte å være på skolen skulle gjøre. Bare "tilsvarende opplegg", noe som mange barn ikke skjønner helt hva betyr. Får en følelse at de skriver det sånn for at de skal være enklere å velge kirken. Mindre styr for dem at alle blir med. Min jente trodde at det var vanlig skole, og jeg tror noen tror det å velge bort kirken hvis det står julepynt-laging på lappen er mer fristene, derfor lar de være? Det inntrykket har jeg igrunn fått i alle de årene jeg har hatt barn i skolen. Som om at det skal være "like kjipt på skolen den dagen som i kirken".

Jeg husker vi hadde mer oppgaver enn klipp og lim-opplegg da jeg gikk på skolen. (ungdomsskolen). På barneskolen hadde vi vel ingen valgmuligheter etter hva jeg husker.

Gammel 08-12-10, 12:05   #13
cilen

cilen sin avatar

Standard

Fant denne siden på Hef, hvor unge har skrevet om ulike rare opplevelser fra skolen. Mye rart som skjer på skolene. Håper min lille jente får en mer positiv opplevelse siste skoledag enn hva noen forteller her. En måtte plukke søppel og en annen måtte skrive stil.

Gammel 08-12-10, 12:32   #14
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Mine barn er med på kirkegudstjenesten hvert år. Jeg synes det er en fin tradisjon, og jeg har ikke noe problem med det, selv om vi ikke er personlig kristne. Men jeg respekterer fullt ut at noen har problemer med det, og selvfølgelig skal skolen stille opp med et godt alternativ til de som velger å ikke la barna gå. Og her svikter vel skolene rundt om, har jeg inntrykk av...

På vår skole har det tidligere vært lite info om hva alternativet innebærer, og siden mine barn har gått i kirken, så vet jeg heller ikke hva det er. Men i år så sto det godt beskrevet på skrivet vi fikk ang kirkebesøk, og her scoret skolen stort i mine øyne! De legger opp til et fullgodt alternativ, som dreier seg om jul.

"For elever som ikke ønsker å delta på kirkegang, arrangerer vi derfor en livssynsnøytral samling på *** skole. Her vil vi formidle julens universelle budskap om fred, fellesskap og kjærlighet. Det vil bli lystenning, sang og fortellinger, samt fokus på juletradisjoner i ulike land og i ulike livssyn"

Så her har de faktisk innsett at også alternativet bør inneholde jul, og at det går an å gjøre dette uten å dra det religiøse inn i det.

Mandag var vi på juleavslutting med trinnet til minsten her. Da var vi først samlet hele trinnet, og barna hadde skuespill og de sang masse julesanger til oss. Det som slo meg var at ingen av sangene de fremførte var sanger med kristent innhold. Tidligere år har de gjort det, men ikke nå.

Noe sier meg at skolen vår har skjønt det!!

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 12:36   #15
Nillenalle
Aktiv

Nillenalle sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Mine barn er med på kirkegudstjenesten hvert år. Jeg synes det er en fin tradisjon, og jeg har ikke noe problem med det, selv om vi ikke er personlig kristne. Men jeg respekterer fullt ut at noen har problemer med det, og selvfølgelig skal skolen stille opp med et godt alternativ til de som velger å ikke la barna gå. Og her svikter vel skolene rundt om, har jeg inntrykk av...

På vår skole har det tidligere vært lite info om hva alternativet innebærer, og siden mine barn har gått i kirken, så vet jeg heller ikke hva det er. Men i år så sto det godt beskrevet på skrivet vi fikk ang kirkebesøk, og her scoret skolen stort i mine øyne! De legger opp til et fullgodt alternativ, som dreier seg om jul.

"For elever som ikke ønsker å delta på kirkegang, arrangerer vi derfor en livssynsnøytral samling på *** skole. Her vil vi formidle julens universelle budskap om fred, fellesskap og kjærlighet. Det vil bli lystenning, sang og fortellinger, samt fokus på juletradisjoner i ulike land og i ulike livssyn"

Så her har de faktisk innsett at også alternativet bør inneholde jul, og at det går an å gjøre dette uten å dra det religiøse inn i det.

Mandag var vi på juleavslutting med trinnet til minsten her. Da var vi først samlet hele trinnet, og barna hadde skuespill og de sang masse julesanger til oss. Det som slo meg var at ingen av sangene de fremførte var sanger med kristent innhold. Tidligere år har de gjort det, men ikke nå.

Noe sier meg at skolen vår har skjønt det!!

Veldig bra! Flink skole.

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 12:37   #16
cilen

cilen sin avatar

Standard

Høres ut som en fin skole Carrera! Sånn skulle det vært overalt.

Gammel 08-12-10, 14:41   #17
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Når jeg leser erfaringer dere har med lærere så blir jeg sjokka, men kanskje ikke helt overrasket. De som er nyutdannet i dette faget vil nok, håper jeg, ha en helt annen tilnærming til faget enn andre.

Kanskje burde det kun være agnostikere som underviste? De blir i allefall mer søkende i sin tilnærming enn en ateist eller troende?

Jeg har diskutert religion og tro med en del kristne venner. De klarer ikke å skjønne at jeg ikke kan tro slik de gjør. Noen syns at det er irriterende at jeg stiller spørsmål ved gudsbildet i kristendommen og en del andre oppfatninger jeg har.

Min tro er veldig enkel og jeg tror at religionene gjør alt så mye vanskeligere enn hva det er. Men det er meg.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 16:36   #18
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Min sønns lærer hadde nøkkelknippe liggende på pulten bestandig med "with God all things are possible" - selvsagt blir det ikke nøytral religionsundervisning av sånt.

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Kanskje burde det kun være agnostikere som underviste?

Dette synes jeg kanskje blir å dra det litt langt. Selvsagt må RLE-læreren få ha en eller annen tro selv. Jeg tror heller ikke det skader noen at vedkommende "flagger" sin tro i form av kors, hijab eller annet. Selv ikke det at læreren forteller om hvordan det oppleves for vedkommende å tro, ville jeg steilet av. Hvis det var i en riktig kontekst, altså ikke på jevnlig basis som en integrert del av presentasjonen av den gitte religionen, men som et eksempel og ikke som Sannheten. En kristen/muslimsk/buddhistisk/annet lærer må kunne forventes å presentere stoffet like nøytralt som en ateist eller agnostiker. Det er forskjell på "jeg tror på dette, men andre/dere kan tro på noe annet" og "jeg tror på dette, og det er Sannheten som alle burde tro på".

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 17:15   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Dette synes jeg kanskje blir å dra det litt langt. Selvsagt må RLE-læreren få ha en eller annen tro selv. Jeg tror heller ikke det skader noen at vedkommende "flagger" sin tro i form av kors, hijab eller annet. Selv ikke det at læreren forteller om hvordan det oppleves for vedkommende å tro, ville jeg steilet av. Hvis det var i en riktig kontekst, altså ikke på jevnlig basis som en integrert del av presentasjonen av den gitte religionen, men som et eksempel og ikke som Sannheten. En kristen/muslimsk/buddhistisk/annet lærer må kunne forventes å presentere stoffet like nøytralt som en ateist eller agnostiker. Det er forskjell på "jeg tror på dette, men andre/dere kan tro på noe annet" og "jeg tror på dette, og det er Sannheten som alle burde tro på".

Det var litt mer ved denne læreren enn bare nøklene. Det var heller ikke et tema at det er alternativer til å ikke tro - men vite at Gud finnes.

Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 17:18   #20
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Det var litt mer ved denne læreren enn bare nøklene. Det var heller ikke et tema at det er alternativer til å ikke tro - men vite at Gud finnes.

Ja, jeg leste vel mellom linjene at det var noe mer enn bare et sitat på nøkkelknippet. For nøkkelknippet i seg selv (eller et kors rundt halsen) må vel være greit om presentasjonen av stoffet ellers er nøytralt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:22.