Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-10, 22:00   #181
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Men hvorfor er det et problem? Jeg har full forståelse for at hverken troende muslimer eller Jehovas Vitner ønsker å delta i arrangementer som strider mot deres tro, bare fordi noen tror at den lettvinte "hvis vi bare skifter navn, så er det vel greit?"-holdningen er allmenn. Man må ikke på død og liv ha med alle på alt. Noen ønsker ikke å være med på disse arrangementene, er det så himla farlig? Det er ikke synd på de av den grunn.

Jeg har i min oppvekst ikke vært med på noe jule-, bursdags- eller nasjonaldagsrelaterte feiringer. Det eneste som har føltes problematisk ved det, var alle de kunnskapsløse forståsegpåerne som syntes synd på meg, og som i sin naivitet trodde at alle ønsket å leve som de.

-Det er veldig synd å vokse opp uten en tro! , som barnehagetanta fortalte meg i fjor.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 22:01   #182
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Hæ? Hvorfor det?

Altså, det er da absolutt ingenting i veien for at skoler og barnehager kjører julebord og julegrøt og nissefest og hva-har-du uten å tilby å ta med unger til gudstjeneste. Det er selvfølgelig naturlig at de forteller om hva kristne gjerne legger i julen, men derfra til å praktisere det sneier man innom en del vesensforskjeller.

Så lenge det er valgfritt på en ordentlig måte, så er dette en del av julen slik det har blitt feiret her i lange tider for mange, og det er helt ok at unger får tilbud om det i forbindelse med julen. Det hadde ikke vært ok med daglig bønn og kirkegang utover høytider der det er tradisjon og noe som er valgfritt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 22:02   #183
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Så lenge det er valgfritt på en ordentlig måte, så er dette en del av julen slik det har blitt feiret her i lange tider for mange, og det er helt ok at unger får tilbud om det i forbindelse med julen. Det hadde ikke vært ok med daglig bønn og kirkegang utover høytider der det er tradisjon og noe som er valgfritt.

... og hvis det hadde vært valgfritt på en ordentlig måte hadde ikke denne tråden vært startet. :peker på HI:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 22:04   #184
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Her kommer presten til skolen og har en gudstjeneste der barna er
delaktive i selve gudstjenesten i form av dramatisering, sang, lystenning o.l.
Jeg har meldt ungene på dette, faktisk uten å la de bestemme selv.
De kan bestemme selv når de vet hva dette går ut på og føler at dette ikke er noe for dem

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 22:08   #185
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

... og hvis det hadde vært valgfritt på en ordentlig måte hadde ikke denne tråden vært startet. :peker på HI:

Yes, og det er ikke greit. Jeg trodde vi lizzom drodlet i vei litt sånn utenom og bortover HI´s innlegg. Som nevnt tidligere er vår skole (og alle skoler jeg har gått på) vært svært nøytrale og informative i sitt skriv og ellers mht dette med religionsfrihet, så har vel ikke følt på kroppen hvordan det kan være. Jeg er heller ikke veldig streng mht påvirkning fra religioner, jeg tar spørsmål og utsagn fra ungene underveis og forklarer. De har lært for lenge siden at noen tror og noen tror ikke.
Vi hadde forresten besøk av en muslimsk kamerat av sønnen min idag, og har vært særdeles forbitret over at de ikke feiret jul, for han ønsket seg sååå veldig Toy Story 3 og den fikk han ikke i julegave.
Apropo læstadianere, min svigermor hadde en læstadiansk jordmor når hun fødte sin eldste og der skulle det fødes med smmmmeeeeerrrrttttte uten klaging og banning, ikke en spesielt god opplevelse har jeg skjønt.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 05-12-10, 22:10   #186
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg er forsåvidt noe uenig i dette også, men det er jo noe ganske annet enn det du sa: At om julegudstjeneste ikke er noe man tilbyr må man kutte ut enhver markering av julen. Det resonnementet skjønner jeg ikke.

Gammel 05-12-10, 22:18   #187
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg er forsåvidt noe uenig i dette også, men det er jo noe ganske annet enn det du sa: At om julegudstjeneste ikke er noe man tilbyr må man kutte ut enhver markering av julen. Det resonnementet skjønner jeg ikke.

Nei, det blir å overdrive tenker jeg også. Men det er ikke slik at det å ha et juleopplegg i skolen som fullstendig ignorerer den kristne feiringen er religionsnøytralt. På ingen måte. Man tar da et like tydelig standpunkt mot den kristne feiringen som man gjør for den kristne feiringen ved å kjøre julegudstjeneste for alle. For kristne er julen viktig, og det blir like feil at man kjører frem julen som en fullstendig sekulær høytid som at man presenterer det som en utelukkende kristen høytid. Stikkordet er slik jeg ser det balanse. Det er helt greit med julesanger med og uten kristent innhold, men idet man går inn og aktivt velger bort en av dem har man tatt et langt skritt bort fra religionsnøytralitet og toleranse i skolen.

Gammel 05-12-10, 22:31   #188
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei, det blir å overdrive tenker jeg også. Men det er ikke slik at det å ha et juleopplegg i skolen som fullstendig ignorerer den kristne feiringen er religionsnøytralt. På ingen måte. Man tar da et like tydelig standpunkt mot den kristne feiringen som man gjør for den kristne feiringen ved å kjøre julegudstjeneste for alle. For kristne er julen viktig, og det blir like feil at man kjører frem julen som en fullstendig sekulær høytid som at man presenterer det som en utelukkende kristen høytid. Stikkordet er slik jeg ser det balanse. Det er helt greit med julesanger med og uten kristent innhold, men idet man går inn og aktivt velger bort en av dem har man tatt et langt skritt bort fra religionsnøytralitet og toleranse i skolen.

Takk, godt sagt og noe av det jeg mener. Jeg ble muligens en smule for bastant i ytre kant her.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 05-12-10, 23:37   #189
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Nå føler jeg meg steingammel, men da jeg gikk i 1. og 2. klasse i 1971-1973 kom prosten og hadde andakt hver 14. dag. Da måtte alle elevene stå på rekke og rad for å høre på andakten.

Savnet det ikke da det ble borte. Jeg er ingen ivrig kirkegjenger, men når jeg er i kirken så leser jeg ikke trosbekjennelsen. Rett og slett for at den passer ikke helt mitt min tro. Jeg er troende, men ikke kristen.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 09:38   #190
Slettet bruker
Passiv

Standard

Fordi kirken kanskje har mer med julefeiringen enn en moske i og med at muslimer ikke feirer jul? Hvis man skal markere julen i norsk kristen tradisjon så er det opplagt at man må inn i en kirke og ikke en moske altså. Men jeg synes de også kan gå i moske, synagoge, katolsk kirke og besøke/få besøk av andre trosretninger i løpet av året. Men, hvis man ikke skal ha julegudstjeneste som et alternativ i julefeiringen, så man må totalt ignorere hele høytiden. Og det betyr null helligdager, adventsforberedelser, julebord på sfo, julegrøt osv.

Vi har feiret jul i Norge lenge før noen ble kristne. Det synes jeg vi kan fortsette med så lenge vi vil.

Forøvrig mener jeg at dersom det er en selvfølge med julegudstjeneste så er det en selvfølge med en tur ut i en moské og feire id også.

Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 10:34   #191
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Forøvrig mener jeg at dersom det er en selvfølge med julegudstjeneste så er det en selvfølge med en tur ut i en moské og feire id også.

Nja, jeg er ikke helt enig der altså. Norge har lengre og større kulturelle bånd til kristendom enn til islam. Selv om jeg syns at all forkynnelse burde vært tatt ut av skolen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 11:27   #192
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Det snakkes mye om religionsfrihet her inne. Jeg sporer kanskje litt av nå, men jeg synes det er mye verre at i et land som Norge tvinges muslimske barn hver dag til å gå i hijab, gå i moskeen og følge muslimske påbud enten de vil, eller ikke.
Har selv muslimske jenter i nabolaget som gir uttrykk for at de ikke vil dette, men blir tvunget av familien sin hver eneste dag, og jeg ser hva dette innebærer for disse jentene.

Hvis jeg setter dette opp mot at noen norske barn ikke har valgfrihet til å unngå å gå i kirka en gang i året sammen med skolen på en skolegudstjeneste, så er kontrasten ganske stor, og jeg klarer ikke hoste opp den helt store medlidenheten.

Gammel 06-12-10, 11:36   #193
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Det snakkes mye om religionsfrihet her inne. Jeg sporer kanskje litt av nå, men jeg synes det er mye verre at i et land som Norge tvinges muslimske barn hver dag til å gå i hijab, gå i moskeen og følge muslimske påbud enten de vil, eller ikke.
Har selv muslimske jenter i nabolaget som gir uttrykk for at de ikke vil dette, men blir tvunget av familien sin hver eneste dag, og jeg ser hva dette innebærer for disse jentene.

Hvis jeg setter dette opp mot at noen norske barn ikke har valgfrihet til å unngå å gå i kirka en gang i året sammen med skolen på en skolegudstjeneste, så er kontrasten ganske stor, og jeg klarer ikke hoste opp den helt store medlidenheten.

"Brukket beinet, sier du? Tsk, jeg kjenner noen som har Aids, jeg. Opp og hopp!"

At noen utsettes for overgrep mot sin trosfrihet legitimerer ikke at andre skal utsettes for noen litt mindre overgrep mot sin trosfrihet.

Gammel 06-12-10, 11:36   #194
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen din. Fordi noen blir tvunget til noe verre i religionens navn, så bør vi finne oss i litt religionstvang vi og?

Gammel 06-12-10, 11:40   #195
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen din. Fordi noen blir tvunget til noe verre i religionens navn, så bør vi finne oss i litt religionstvang vi og?

Religionstvang? De fleste skolene har jo et alternativ for de som absolutt ikke ønsker en gudstjeneste.

Jeg er på linje med de som mener at man må tåle noen kristne tradisjoner i et kristent land, men at det alltid bør være et alternativ for de som absolutt ikke vil delta på det tradisjonelle.

Gammel 06-12-10, 11:46   #196
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Religionstvang? De fleste skolene har jo et alternativ for de som absolutt ikke ønsker en gudstjeneste.

Det var jo du selv som sa at du ikke hadde medlidenhet om barna ikke hadde valgfrihet til å unngå gudstjenesten ... Da snakker vi vel religiøs tvang, da?

Gammel 06-12-10, 11:48   #197
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Øøøh, nå sier du jo noe helt annet enn i stad. Allow me to refresh your memory:

Sitat:

Gammel 06-12-10, 13:00   #198
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kred til skolen. Jeg har fått svar fra inspektør og rektor, som tok det opp i ledegruppen, hadde full forståelse for mine innvendinger, beklaget hva som hadde skjedd og hvordan brevet var formulert, og lovte bot og bedring.

Jøss.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 13:07   #199
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Så bra!

Gammel 06-12-10, 13:12   #200
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var bra Maverick!

Jeg synes for øvrig også at man bør holde smella om at folk får piskeslag som straff, så lenge det finnes folk som henrettes.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.