|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenSom vanlig Amen til skilpadda.
![]() |
![]() |
#3 |
Pauset
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenVi fikk et hyggelig brev med info om kirkebesøk og fint opplegg for de som ikke velger dette. Jeg valgte å gi positiv tilbakemelding til rektor sist jeg møtte henne i S.U på skolen angående dette. Jeg hadde ikke likt et slikt brev som du fikk Maverick. Vi lar barna våre velge selv, og storesøster har siden 1. klasse valgt alternativ løsning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
re:designer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg lot rett og slett 1.klassingen min velge selv. Jeg fortalte henne først hva som stod på lappen og hva det betydde at de skulle få tilsvarende opplegg på skolen. (At de ikke skulle ha matte eller norsk, men gjøre noe annet enn skoleting). Hun fortalte meg at det var foreldrene som skulle bestemme. (kanskje de har snakket om det i klassen)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken... Men hvorfor er det sånn at jeg føler jeg hele tiden må veie mine ord? Kan aldri huske jeg fikk den "doddeltforklaringen" da jeg var liten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
I menneskeham
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken
Ja. Kjenner igjen dette. Det er slitsomt å alltid veie sine ord på gullvekt. Men jeg tror at det i det lange løp er verdt det. Dessuten tror jeg at man er mer overbevisende når man viser at man kan forsvare sitt eget syn uten å fortie eller feilrepresentere de andre.
Kjenner meg veldig igjen her også. For eksempel lærer de om Skapelsesberetningen i mange år før de hører om naturlige forklaringer (evolusjon osv), og Noas flom presenteres som noe som like gjerne kan være sant -Ulvejentas lærer i 4.klasse er en eiegod og snill gladkristen med kun førskolelærerutdannelse, og det begynner å merkes ganske godt. Så, hun er en fantastisk søt barneskolelærer, men hun har såpass lite evne til å se forskjell på sin tro og læreplanen at jeg også synes det er greit at hun ikke skal følge klassetrinnene oppover.
![]() |
![]() |
#7 |
Pauset
|
Høres ut som Ulvejentas lærer burde få opplæring i hvordan man skal undervise i dette faget. Da jeg tok religion og livssyn på lærerskolen var det veldig vektlagt hvordan en skulle undervise, hvilke perspektiv en skulle bruke osv. Det er et stort ansvar å ha det faget der. En lærer skal ikke "rote" i andres tro eller ikke-tro, men kun ha opplæring i ulike måter å tenke på og tro på eller ikke-tro. Egentlig syns jeg filosofi burde vært langt mer vektlagt i dette faget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
Det funker ikke sånn. For det første er det mange som ikke har utdannelse som lærere. For det andre er det mange som ikke ser selv at de trår over grenser med ti tusen mil. Min sønns lærer hadde nøkkelknippe liggende på pulten bestandig med "with God all things are possible" - selvsagt blir det ikke nøytral religionsundervisning av sånt. |
![]() |
![]() |
#9 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
Litt off-topic, men læreren datteren min har i RLE (på vgs), snakker høylytt om hvordan han har sett Gud, at man ikke kan nekte for Guds mirakler ("Når man ser opp mot stjernehimmelen, kan selv ikke ateister nekte for at det finnes en gud") og at historien om Babels tårn er en "god forklaring" på hvorfor man snakker forskjellige språk i verden. For å nevne noen av gullkornene datteren min har fortalt meg. For henne og de andre i klassen som ikke er kristne (og selv de som er det, egentlig) blir dette veldig distraherende når timene går til å fortelle om hans personlige religion, i stedet for egentlig å undervise. Så dessverre tror jeg det stemmer at mange lærere har problemer med å skille mellom jobb og privat på dette området... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenHey, dassdraugen finnes altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg forteller mine unger at jeg tror på Jesus, men at ikke alle gjør det. Jeg forteller og at noen tror på andre Guder, mens andre igjen ikke tror på noen Gud.
![]() |
#12 |
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenPå vår lapp stod det altså ingenting om hva de som valgte å være på skolen skulle gjøre. Bare "tilsvarende opplegg", noe som mange barn ikke skjønner helt hva betyr. Får en følelse at de skriver det sånn for at de skal være enklere å velge kirken. Mindre styr for dem at alle blir med. Min jente trodde at det var vanlig skole, og jeg tror noen tror det å velge bort kirken hvis det står julepynt-laging på lappen er mer fristene, derfor lar de være? Det inntrykket har jeg igrunn fått i alle de årene jeg har hatt barn i skolen. Som om at det skal være "like kjipt på skolen den dagen som i kirken". |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenFant denne siden på Hef, hvor unge har skrevet om ulike rare opplevelser fra skolen. Mye rart som skjer på skolene. Håper min lille jente får en mer positiv opplevelse siste skoledag enn hva noen forteller her. En måtte plukke søppel og en annen måtte skrive stil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenMine barn er med på kirkegudstjenesten hvert år. Jeg synes det er en fin tradisjon, og jeg har ikke noe problem med det, selv om vi ikke er personlig kristne. Men jeg respekterer fullt ut at noen har problemer med det, og selvfølgelig skal skolen stille opp med et godt alternativ til de som velger å ikke la barna gå. Og her svikter vel skolene rundt om, har jeg inntrykk av...
![]() |
#15 |
Aktiv
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() |
Veldig bra! Flink skole. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenHøres ut som en fin skole Carrera! Sånn skulle det vært overalt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Pauset
|
![]() Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenNår jeg leser erfaringer dere har med lærere så blir jeg sjokka, men kanskje ikke helt overrasket. De som er nyutdannet i dette faget vil nok, håper jeg, ha en helt annen tilnærming til faget enn andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Sviiisj!!
|
Dette synes jeg kanskje blir å dra det litt langt. Selvsagt må RLE-læreren få ha en eller annen tro selv. Jeg tror heller ikke det skader noen at vedkommende "flagger" sin tro i form av kors, hijab eller annet. Selv ikke det at læreren forteller om hvordan det oppleves for vedkommende å tro, ville jeg steilet av. Hvis det var i en riktig kontekst, altså ikke på jevnlig basis som en integrert del av presentasjonen av den gitte religionen, men som et eksempel og ikke som Sannheten. En kristen/muslimsk/buddhistisk/annet lærer må kunne forventes å presentere stoffet like nøytralt som en ateist eller agnostiker. Det er forskjell på "jeg tror på dette, men andre/dere kan tro på noe annet" og "jeg tror på dette, og det er Sannheten som alle burde tro på".
![]() |
#19 |
Passiv
|
Det var litt mer ved denne læreren enn bare nøklene. Det var heller ikke et tema at det er alternativer til å ikke tro - men vite at Gud finnes. |
![]() |
![]() |
#20 |
Sviiisj!!
|
Ja, jeg leste vel mellom linjene at det var noe mer enn bare et sitat på nøkkelknippet. For nøkkelknippet i seg selv (eller et kors rundt halsen) må vel være greit om presentasjonen av stoffet ellers er nøytralt.
![]() |
|
|