|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
By the Sea
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriBokormen, jeg skjønner godt hva du mener.
![]() |
#182 |
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeri
Ja, det er dessverre et alt for stort problem at veldig mange lar kattene sine gå ukastrerte og får gjerne kull på kull uten at de har planer for kattungene. Eller, planer for kattungene burde de vel heller ikke ha da det faktisk er for uønskede katter som det er. Driver man ikke oppdrett på renrasede katter burde kastrering skje så snart som mulig. Mange prøver å ta noen kr betalt for kattene for å si at de faktisk betyr mer enn bruk og kast, men når man kan få kattungene nesten kastet etter seg så nytter det lite. Mange kvitter seg med kattene/evnt kattungene før de skal på ferie, de finner ikke råd for dyrepass når de selv skal kose seg virker det som. Sist redigert av Luvi : 03-07-13 kl 20:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
maler
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriJeg er katteeier og jeg bor i et rekkehusområde med alt for mange katter. Det er helt sikkert katt i annethvert hus her og det er alt for mye. Jeg synes også at det er utrolig mye uvettig kattehold rundtomkring.
![]() |
#184 |
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå var det vel strengt tatt jeg, og ikke så mange andre, som snakket om å faktisk hate kattehold. Det var også bare jeg som ordla med litt uheldig ved å sammenligne med krig, det var ikke ment som en reell sammenligning en gang. Mer et forsøk på å si at jeg er overrasket over at bajs kan føre til så mye sinne. Nå er det heller strengt tatt ikke så mye sinne her heller, som jeg skrev var det en reaksjon på kun et innlegg som jeg i farten generaliserte noe og som jeg etterpå også beklaget. Det blir feil å si at mange her har sagt det samme, for det ser i alle fall ikke jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
frakoblet
|
Men Zoë, her sier du at dere ikke har blitt plaget av bæsj på plenen som dere har tråkket i - men sliter du såpass mye med å forstå at andre kan ha opplevd noe annet enn deg?
Hvis eierne hadde begynt å slippe hunden inn på din plen for å bæsje så hadde sikkert tenkt tanken, eller hva? Eller la hunden legge en fin ruke akkurat utenfor porten din, så du tråkker i den på vei ut?
![]() |
#186 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriDet er ganske få som blir sinte av litt kattebæsj eller litt hundebæsj. For de fleste handler irritasjon om mengde både av bæsj og gauling. Jeg irriterer meg ikke veldig om en enkelt hun har slitt seg og en gang løper løs, men om hunden blir sluppet løs hver dag er den til plage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Absolute Beginner
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriJeg synes ikke det er noe problem med katter som bæsjer under terassen vår, den kan vi bare bryte opp og legge ny med jevne mellomrom. Det er tross alt vår skyld at vi ikke har lagt jerngitter under slik at de ikke graver seg inn. At de kommer inn og tisser på sko, gardiner, sofaer og leker får vi bare tåle, vi lever tross alt i verdens rikeste land. Og, se, jeg har nye gardiner nå, ikke helt frivillig, men de er riktig så pene og luktfrie - enn så lenge. Bæsj i bed og i hagen vil jeg ikke nevne, engang.
![]() |
#189 |
By the Sea
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriSafran - jeg sier ikke at jeg ikke skjønner at andre ikke blir plaget av kattebæsj, jeg sier at jeg ikke ble det i årene uten katt. Vi har både ulike erfaringer og ulik opplevelse av den samme erfaringen. Sånn er det med alt.
![]() |
#190 |
frakoblet
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriVel, måten du ordla deg på gjorde ikke at man forsto det på den måten. Du undrer deg jo over at det kan være til så stor plage siden dere aldri har lagt merke til noe.
![]() |
#191 |
Passiv
|
Det er omfanget som er problemet. |
![]() |
![]() |
#192 |
maler
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeri3 bæreposer med kattebæsj???? På ei plen? Jeg tror deg altså, men har aldri hørt om eller sett noe lignende.
![]() |
#193 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriMannen min foreslår å sette ut rovdyr som har katt som byttedyr, slik at de får noen naturlige fiender. Hva slags rovdyr skulle det vært, tro? Ungene mine har foreslått at de kan begynne å bæsje i hagen til naboen. Minstemor har også meldt seg frivillig til å ta en alvorsprat med dem: "De må lære den katten å holde seg på sin egen avstand!" |
![]() |
![]() |
#194 |
Passiv
|
Det skjer kun om vinteren. Det er et lite område som brukes som kattedo (av en eller flere katter, ikke vet jeg), og bæsjen graves ned i snøen. Det samler seg da opp over mange vintermåneder og hele herligheten kommer til syne når snøen smelter. Vi graver opp 2-3 bæreposer hver vår. |
![]() |
![]() |
#196 |
maler
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriJeg skjønner virkelig at det er plagsomt å ha fått strøkets kattedo på plena si altså. Æsj. Jeg kan imidlertid faktisk garantere at min katt ikke driver med sånt.
![]() |
#197 |
Passiv
|
Jeg synes du har mange gode forslag. Dyrebeskyttelsen anbefaler faktisk at det innføres avgift for dyrehold. Jeg synes det er en god ide. Avgiften kan dekke utgifter til opprydding av kattebæsj, og vil i seg selv antagelig få en del folk til å tenke seg om to ganger før de skaffer seg katt. Det vil kunne bidra til at antallet katter reduseres. Avgift (engangs eller månedlig, avhengig av hva det nå koster å få ryddet opp etter kattene) er en bedre løsning enn at katter skal koste penger i innkjøp. Det vil alltid være noen som er så desperate etter å bli kvitt kattungene sine at de gir dem bort gratis. |
![]() |
![]() |
#198 |
By the Sea
|
Ja, jeg undrer meg, men jeg både tar det til etterretning og aksepterer at det oppleves helt annerledes for andre.
![]() |
#200 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Måker er ikke uproblematisk. Vi har for tiden tre små nøster som vandrer rundt og i utgangspunktet er uproblematiske og ser søte ut. Foreldrene er ikke fullt så søte når de fortvilet forsvarer sine søte små mot farlige oss - som egentlig bare ønsker å omgås fredelig, få luke plenen uten å røre ungene. Det tar 40 dager før de er flyvedyktige. Det er 40 dager med stupangrep fra himmelen i egen hage. Alternativet er å ta livet av dem, noe jeg ikke synes er riktig. Reiret hadde ingen sett, dette kom helt overraskende på oss igjen. Det er andre gang. Til forskjell fra katter der dette dyr som ingen har tatt et aktivt valg for å anskaffe. Sist redigert av banana : 30-06-13 kl 22:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|