Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff - katter og løsgjengeri

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-13, 11:14   #181
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeri

Bokormen, jeg skjønner godt hva du mener.

Gammel 30-06-13, 11:28   #182
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg så en reportasje på nyhetene nylig om at dyrebeskytten var sprengt med katter og det før ferien egentlig hadde begynt. Mange skaffer seg katt og gir f. Det er for mange katter! De burde ikke vært gratis, og sterilisering og chip skulle vært et krav.

Ja, det er dessverre et alt for stort problem at veldig mange lar kattene sine gå ukastrerte og får gjerne kull på kull uten at de har planer for kattungene. Eller, planer for kattungene burde de vel heller ikke ha da det faktisk er for uønskede katter som det er. Driver man ikke oppdrett på renrasede katter burde kastrering skje så snart som mulig. Mange prøver å ta noen kr betalt for kattene for å si at de faktisk betyr mer enn bruk og kast, men når man kan få kattungene nesten kastet etter seg så nytter det lite. Mange kvitter seg med kattene/evnt kattungene før de skal på ferie, de finner ikke råd for dyrepass når de selv skal kose seg virker det som.

Når det kommer til mitt kattehold så var jeg opptatt å ha kasse til de inn slik at de gjorde i fra seg der så mye som mulig fremfor hos naboene, og det var ikke rent lite vi ryddet ut av den og grusen i gården altså. Jeg har også oppfordret andre til å ha kasse inne av hensyn til eventuelle naboer. Alle har også vært kastrert, øremerket og vaksinert. Jeg har også vært bestemt på å ikke skaffe meg ny katt før jeg bor mer praktisk til, ikke i et tettbebygget område som jeg bor i nå.

Sist redigert av Luvi : 03-07-13 kl 20:24.
Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 11:32   #183
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er katteeier og jeg bor i et rekkehusområde med alt for mange katter. Det er helt sikkert katt i annethvert hus her og det er alt for mye. Jeg synes også at det er utrolig mye uvettig kattehold rundtomkring.

En hund må du i det minste betale for. Det tror jeg begrenser en hel del. Det er uvettig hundehold rundtomkring også, men ikke i nærheten av så mye som kattehold. Når et dyr koster 10000+ tenker man seg i det minste om før man handler. Katter anskaffer folk seg bare fordi "de er så enkle, man slipper de jo bare ut?" og "barna hadde så lyst på". Sånt gjør meg sint. Først og fremst på dyrenes vegne, men også som nabo.

Jeg synes absolutt man burde sette mer krav til dyrehold. Det burde ikke vært lov til å gi bort kattunger usterilisert, uvaksinert og alt for unge. Man burde ha krav til de som skal selge dyr videre. Og på en eller annen måte bør det være føringer for hva godt kattehold er, man bør få bort de holdningene som går på at katter er så "enkle". For det bør virkelig ikke være så enkelt. Man bør sørge for at katten kommer inn om kvelden. Man bør gi de mat inne hos seg selv. Man bør ikke forlate de hjemme uten annet tilsyn enn en nabo som sørger for mat på trappa. Man bør ikke dra fra en katt ute om vinteren. Man drar ikke på ferie uten kattepass heller, det er faktisk like viktig som hundepass. Og selvfølgelig har katten do, mat og vann hjemme hos seg selv, og den får selvfølgelig være inne. Sterilisering av dyr som ikke skal avles på er en selvfølge, det samme er vaksinering etter vanlig program og veterinærsjekker og ormkurer ved behov. Kanskje kunne man hatt en ekstra katteavgift i velforeninger som gikk til vedlikehold av sandkasser og lignende? Jeg vet ikke.

Gitt at man hadde fått til dette tror jeg mengden katter hadde blitt håndterbar også for naboer. Det er kanskje 10 andre katter som frekventerer vår veranda. Jeg synes det er i overkant for å si det sånn.

Jeg mener at katter er innenfor det man må tåle fra sine naboer, men uvettig kattehold er et samfunnsproblem. Jeg synes utendørs røyking står lenger oppe på lista over ekkel naboadferd, men den lista varierer jo fra person til person.

Gammel 30-06-13, 11:38   #184
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

I denne tråden er det nok av katteeiere som forsvarer et ansvarsløst dyrehold og mener man må være både kattehater og på krigsstien om man mener at man ikke skal måtte akseptere dritt i hagen og sammen sjenanse fra andres dyr.

Nå var det vel strengt tatt jeg, og ikke så mange andre, som snakket om å faktisk hate kattehold. Det var også bare jeg som ordla med litt uheldig ved å sammenligne med krig, det var ikke ment som en reell sammenligning en gang. Mer et forsøk på å si at jeg er overrasket over at bajs kan føre til så mye sinne. Nå er det heller strengt tatt ikke så mye sinne her heller, som jeg skrev var det en reaksjon på kun et innlegg som jeg i farten generaliserte noe og som jeg etterpå også beklaget. Det blir feil å si at mange her har sagt det samme, for det ser i alle fall ikke jeg.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 11:47   #185
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

... og jeg skjønner at bæsj i hagen er uønsket; men at de skal være til stor plage? Jeg bodde i rekkehus, uten egen katt, i mange år og vi var omgitt av andres katter. Vi hørte lyder av og til og de bæsjer sikkert i busker og bed uten at vi var årvåkne nok til å legge merke til det, men det har da aldri vært noen plage?

Men Zoë, her sier du at dere ikke har blitt plaget av bæsj på plenen som dere har tråkket i - men sliter du såpass mye med å forstå at andre kan ha opplevd noe annet enn deg?

Jeg blir plaget av at folk eier hunder. Jeg er alltid redd når hunder er i nærheten, og det skjer ganske ofte. Jeg har likevel aldri tenkt at hundeeiere er egoistiske som skaffer seg hund selv om jeg blir plaget av at hunder blir holdt som kjæledyr.

Hvis eierne hadde begynt å slippe hunden inn på din plen for å bæsje så hadde sikkert tenkt tanken, eller hva? Eller la hunden legge en fin ruke akkurat utenfor porten din, så du tråkker i den på vei ut?

Jeg liker egentlig katter veldig godt, men jeg syns det er en uting at andres dyrehold skal føre til at jeg ikke kan nyte min egen hage uten å være plaget av nedtissede utemøbler og illeluktende katteruker i plenen.

Gammel 30-06-13, 11:48   #186
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ganske få som blir sinte av litt kattebæsj eller litt hundebæsj. For de fleste handler irritasjon om mengde både av bæsj og gauling. Jeg irriterer meg ikke veldig om en enkelt hun har slitt seg og en gang løper løs, men om hunden blir sluppet løs hver dag er den til plage.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 12:00   #187
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg mener at katter er innenfor det man må tåle fra sine naboer, men uvettig kattehold er et samfunnsproblem. Jeg synes utendørs røyking står lenger oppe på lista over ekkel naboadferd, men den lista varierer jo fra
person til person.

Vi har hatt en nabo som har hatt eng i stedet for plen, vinterdekkene ligger ute hele sommeren og omvendt. Det har aldri plaget meg. Vi har hatt en del gjester som har giret seg ordentlig opp over tilstanden hans, stakkars dere som må bo ved en slik skrotnisse, men det er vel et eksempel på at vi er ulike, og irriteres av forskjellige ting. Jeg er litt slik at jeg bryr meg sjelden med hva andre driver med så lenge jeg ikke får merarbeid av det.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 12:16   #188
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke det er noe problem med katter som bæsjer under terassen vår, den kan vi bare bryte opp og legge ny med jevne mellomrom. Det er tross alt vår skyld at vi ikke har lagt jerngitter under slik at de ikke graver seg inn. At de kommer inn og tisser på sko, gardiner, sofaer og leker får vi bare tåle, vi lever tross alt i verdens rikeste land. Og, se, jeg har nye gardiner nå, ikke helt frivillig, men de er riktig så pene og luktfrie - enn så lenge. Bæsj i bed og i hagen vil jeg ikke nevne, engang.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 12:31   #189
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Safran - jeg sier ikke at jeg ikke skjønner at andre ikke blir plaget av kattebæsj, jeg sier at jeg ikke ble det i årene uten katt. Vi har både ulike erfaringer og ulik opplevelse av den samme erfaringen. Sånn er det med alt.

Gammel 30-06-13, 13:00   #190
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, måten du ordla deg på gjorde ikke at man forsto det på den måten. Du undrer deg jo over at det kan være til så stor plage siden dere aldri har lagt merke til noe.

Gammel 30-06-13, 13:25   #191
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det er ganske få som blir sinte av litt kattebæsj eller litt hundebæsj. For de fleste handler irritasjon om mengde både av bæsj og gauling. Jeg irriterer meg ikke veldig om en enkelt hun har slitt seg og en gang løper løs, men om hunden blir sluppet løs hver dag er den til plage.

Det er omfanget som er problemet.

Jeg blir litt sprø av dem som ikke synes kattebæsj er noe problem, når de sier at de sjelden finner bæsj i hagen. Klart det ikke er noe problem da. Prøv 3 bæreposer, det blir jo litt annerledes. Noen ganger har jeg bare hatt lyst til å sett meg ned og grine. Hadde det i det minste vært under en busk eller borti en krok. Men det er på et smalt sted vi er avhengig av som gjennomgang. Da er det et problem!

Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 13:28   #192
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

3 bæreposer med kattebæsj???? På ei plen? Jeg tror deg altså, men har aldri hørt om eller sett noe lignende.

Gammel 30-06-13, 13:30   #193
konsulenten
Passiv

Standard

Mannen min foreslår å sette ut rovdyr som har katt som byttedyr, slik at de får noen naturlige fiender. Hva slags rovdyr skulle det vært, tro? Ungene mine har foreslått at de kan begynne å bæsje i hagen til naboen. Minstemor har også meldt seg frivillig til å ta en alvorsprat med dem: "De må lære den katten å holde seg på sin egen avstand!"

Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 13:32   #194
konsulenten
Passiv

Standard

3 bæreposer med kattebæsj???? På ei plen? Jeg tror deg altså, men har aldri hørt om eller sett noe lignende.

Det skjer kun om vinteren. Det er et lite område som brukes som kattedo (av en eller flere katter, ikke vet jeg), og bæsjen graves ned i snøen. Det samler seg da opp over mange vintermåneder og hele herligheten kommer til syne når snøen smelter. Vi graver opp 2-3 bæreposer hver vår.

Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 13:32   #195
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Noen hunder er jo veldig glad i katter, da. Jeg har hørt om et par stykker som har spist katter.

Gammel 30-06-13, 13:34   #196
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg skjønner virkelig at det er plagsomt å ha fått strøkets kattedo på plena si altså. Æsj. Jeg kan imidlertid faktisk garantere at min katt ikke driver med sånt. Om vinteren går hun nemlig ikke ut.

Gammel 30-06-13, 13:45   #197
konsulenten
Passiv

Standard

Kanskje kunne man hatt en ekstra katteavgift i velforeninger som gikk til vedlikehold av sandkasser og lignende?

Jeg synes du har mange gode forslag. Dyrebeskyttelsen anbefaler faktisk at det innføres avgift for dyrehold. Jeg synes det er en god ide. Avgiften kan dekke utgifter til opprydding av kattebæsj, og vil i seg selv antagelig få en del folk til å tenke seg om to ganger før de skaffer seg katt. Det vil kunne bidra til at antallet katter reduseres. Avgift (engangs eller månedlig, avhengig av hva det nå koster å få ryddet opp etter kattene) er en bedre løsning enn at katter skal koste penger i innkjøp. Det vil alltid være noen som er så desperate etter å bli kvitt kattungene sine at de gir dem bort gratis.

På steder der det er borettslag og velforeninger bør det være forholdsvis enkelt å få til en slik ordning med avgift, og det er ofte på slike steder problemet er størst (mange bor tett). Borettslag kan også stille krav om at katter skal merkes og steriliseres, synes jeg.

Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 13:51   #198
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Vel, måten du ordla deg på gjorde ikke at man forsto det på den måten. Du undrer deg jo over at det kan være til så stor plage siden dere aldri har lagt merke til noe.

Ja, jeg undrer meg, men jeg både tar det til etterretning og aksepterer at det oppleves helt annerledes for andre.

Gammel 30-06-13, 14:09   #199
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Ja, jeg undrer meg, men jeg både tar det til etterretning og aksepterer at det oppleves helt annerledes for andre.

Det syns jeg er bra.

Gammel 30-06-13, 21:30   #200
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sannelig om jeg vet hvor grensen skal gå, men i mitt hode er katter relativt små, ikke-truende dyr på linje med andre naturlige løsgjengere. Jeg ser rådyr og grevling her med jevne mellomrom også.

Bokormen sier vel det viktigste - det er mengden og omfanget som vel er utslagsgivende. Jeg tenker at katter i eneboligområde, hvor det er ok revir til de kattene som finnes der, bør være like uproblematisk som pinnsvin og måker.

Måker er ikke uproblematisk. Vi har for tiden tre små nøster som vandrer rundt og i utgangspunktet er uproblematiske og ser søte ut. Foreldrene er ikke fullt så søte når de fortvilet forsvarer sine søte små mot farlige oss - som egentlig bare ønsker å omgås fredelig, få luke plenen uten å røre ungene. Det tar 40 dager før de er flyvedyktige. Det er 40 dager med stupangrep fra himmelen i egen hage. Alternativet er å ta livet av dem, noe jeg ikke synes er riktig. Reiret hadde ingen sett, dette kom helt overraskende på oss igjen. Det er andre gang. Til forskjell fra katter der dette dyr som ingen har tatt et aktivt valg for å anskaffe.

Jeg synes det er koselig med en katt som tusler over tomta, det er ikke det. Men jeg fortviler over at jeg aldri kan så reddiker eller gulrøtter eller salat uten å måtte tenke på om nabokatten har gjort fra seg der neste dag eller når jeg skal høste og bruke grønnsakene uten varmbehandling.

Sist redigert av banana : 30-06-13 kl 22:26.
banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:48.