|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hijab
Jeg er enig i mye av det du skriver, og at muslimer ikke er en homogen gruppe. Samtidig kompliserer det debatten veldig hvis man ikke kan skrive noe fordi man generaliserer. Man må kunne påpeke reelle utfordringer uten at det nødvendigvis er å skjære alle under én kam. Snu det rundt - hvordan kan jeg som utenforstående vite om en kvinne i hijab er sivilingeniør eller hjemmeværende husmor? Alt jeg ser er en kvinne med hijab. Per i dag er min erfaring med hijab at kvinnen er religiøs og konservativ. Eller at hun vil signalisere overfor meg at hun er muslim. Det som teller for meg er handlinger, og hvis jeg møter en av dem på dugnaden eller i skiløypa så gir det selvfølgelig et helt annet inntrykk enn hun jeg kun ser i butikken i følge med datteren sin som også går i hijab. Det er hun jeg aldri møter på fotballkamper, fordi datteren hennes går ikke på noe fritidsaktiviet, og følgelig trekker jeg mine konklusjoner ut fra det. Så kan du jo si at det er å generalisere, men det er nå én gang den erfaringen jeg har fått gjennom mange år i et flerkulturelt miljø, og hvor trenden er at stadig flere velger å ikle seg hijab. |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
|
Hvordan vet du om en kvinne uten hijab er hjemmeværende husmor eller om hun er sivilingeniør? |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mitt evige poeng er at det er andre problemer rundt hun i butikken som man må fokusere på, som er viktigere enn hijaben. Hvis du kategoriserer folk ut fra hodeplagget, og antar at hijab=konservativ og dårlig integrert, så kan du komme til å bomme stygt. Det er derfor jeg mener at man bør løsrive seg litt fra hijabdebatten, og heller se på det som egentlig er problemet der innvandrere blir dårlig integrert. I svært mange tilfeller er religionen til stort hinder for integreringen, det er ikke tvil om det. Men det kommer an på hvordan religionen praktiseres og hvilken bakgrunn personen har, og kanskje like mye kultur. Min omtalte tidligere kollega er jo også religiøs, men er oppvokst i en velutdannet middelklassefamilie i en stor by.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-09-17 kl 13:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Erfaren
Det er jo det som er mitt poeng ift. det å generalisere. Jeg ser en kvinne i hijab, that's it. Jeg kan ikke vite hva slags bakgrunn hun har, hvor liberal vs. konservativ hun er. Mitt inntrykk baserer seg ut fra hennes handlinger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Semiaktiv
Er det ikke slik med alle folk da, uavhengig av hvordan de kler seg? Vi kan ikke si så mye om hvem de er uten at vi vet noe om deres handlinger? Men jeg antar selvsagt at en med hijab er troende muslim. Hvorfor skulle man ellers gå med hijab? Men ut over det konkluderer jeg ikke så veldig mye om personen under hijaben. Nettopp fordi jeg har erfaring med at det kan være så vidt forskjellig (merkelig nok, en fjerdedel av verdens befolkning, fordelt på flere titalls land og i alle fall tre verdensdeler).
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-09-17 kl 13:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: HijabMen, om du møter meg på butikken så vet du jo heller ikke om jeg er en hjemmeværende husmor eller sivilingeniør? Jeg er for øvrig ikke noen av delene. Det kan da ikke være det som er viktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Semiaktiv
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-09-17 kl 13:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Erfaren
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: HijabBlå: Jeg synes det er rart å si at hijaben ikke skal "framstilles som noe unorsk", jeg tror ikke helt jeg skjønner hva du mener? |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: HijabTravolta: takk for at du formulerer motforestillingene dine, det gjør dem litt lettere å forstå.
![]() |
#191 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: HijabOm jeg skal prøve å sette meg inn i tankesettet så ville vel ikke protesten være mot å være i Norge (og merk ikke alle muslimske kvinner har kommet til Norge, mange er født og oppvokst her), men å ikke bli godtatt som den jeg er. At det å være meg, med min religion og med mine valg, ikke er godt nok. At det bare er en måte å være fri og selvstendig på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Semiaktiv
Poenget er ikke å hevde at det ikke finnes sterke, mørke krefter i muslimske miljø, at radikalisering ikke foregår og at alt er bare tipptopp. Poenget er (nok en gang), at det å henge seg opp i plagget hijab er et blindspor, som tar fokuset vekk fra de viktige problemene i de miljøene der integreringen ikke virker, og får fordomsfulle og domme mennesker (a propos vranglesing) til å stoppe en hvilken som helst hijabbruker på gata og stille denne til veggs.
![]() |
#193 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Hijabrine: Jeg mente at det var skrevet at de ikke deltok i dugnad, men jeg ser nå at det som sto var at de ikke meldte seg til arrangementskomiteer. I stand corrected. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det siste er jeg enig i, et klesplagg i seg selv representerer et minimalt problem for meg personlig, og jeg det kunne heller aldri falt meg inn å konfrontere noen som går med hijab, eller bunad første skoledag eller fjøsdress i kirka. Men jeg synes også at det er et blindspor å dra kristne, homofobe bestemødre og polakker inn i debatten. Jeg blir i alle fall småirritert av slike innlegg, merker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Semiaktiv
Hvis man deltar i en diskusjon uten å bli småirritert underveis tyder det på en ganske kjedelig og uinteressant diskusjon. Hvis det i det hele tatt kan kalles en diskusjon.
![]() |
#196 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: HijabDet er jeg enig i, legge fokus på hva de gjør av handlinger er viktigere enn selve hijaben. Når det er sagt så er det ikke bare hijab som øker, det er mer tildekking generelt.
Det er bedre å vere lita og tøff, enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!) Gutt 2002 og jente 2005 Sist redigert av Lykken : 15-09-17 kl 14:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Erfaren
Vel, jeg kan jo ikke annet enn å referere til egne erfaringer, og da har hijab faktisk blitt en markør. Jeg opplever kvinner i hijab og deres familier ofte som fraværende. Det bryter sikkert med dine forestillinger om en flerkulturell idyll, men jeg kan ikke juge på meg andre erfaringer enn de jeg har. Hijab er etter mitt syn ikke bare et uskyldig klesplagg som skal applauderes, den er en del av de utfordringer vi i stadig større grad opplever med manglende integrering. Og at små jenter læres opp til å tro at de vil brenne i helvete dersom de ikke går med den, er hårreisende. Like hårreisende er at det at vi stilltiende aksepterer det, og lar små jenter settes i bås på den måten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Semiaktiv
Dette er et veldig interessant tema, særlig i et byutviklingsperspektiv. Hvordan man kan få en mer spredt og mindre homogen innvandringsmasse mange flere steder, for å unngå de problemene du nevner. Det krever en fast, gjennomtenkt og overordnet boligpolitikk som ikke bare er styrt av private utbyggere som kun tenker avkastning og kvadratmeterpris. En blanding av rimelige leiligheter og dyre, attraktive boliger innenfor nye utbyggingsområder, og en viss andel kommunale boliger i ethvert nytt boligprosjekt. For eksempel. Gode og samlende møteplasser, ingen mørke smug etc. Tankegangen har kommet inn alt for sent mange steder, men det finnes også eksempel på vellykkede "områdeløft"-prosjekt i belastede bydeler, der man har lykkes med å bedre miljøet. Økt antall innvandrere trenger ikke bety ghettoifisering og "svenske tilstander", men det krever bevisst og god planlegging.
![]() |
#199 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#200 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: HijabJeg klarer ikke å se på hijaben i seg selv som et problem. Til det omgås jeg for mange velintegrerte muslimske damer som bruker hijab. Og som jeg ikke tenker over at bruker hijab, fordi det overhodet ikke definerer dem som person.
![]() |
![]() |
|
|