|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Henter du barna i tide?
Jeg vet ikke om de har så vondt av lange dager i barnehagen. Min kommer når det åpner (7.30), og hentes et kvarter før stengetid (litt tidligere nå som det er skoleferie og lite trafikk). Hun er alltid en av de siste som hentes, noen ganger den aller siste. Jeg har aldri opplevd at hun har stått å trippet ved porten og ventet på mamma, hun koser seg på en huske eller eller leser bok med den ansatte som er igjen. Jeg hadde nok blitt ganske sint hvis en av de ansatte ba meg hente tidligere fordi de syns så synd på henne, og spesiellt fordi jeg vet at når siste barn har gått, går de ansatte hjem. I går var jeg f.eks den siste som hentet kl 16.20, og den ansatte gikk hjem samtidig med oss - selvom barnehagen har åpent til 17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?Vi har også en barnehage med lang åpningstid (06.45-17.15), så det skulle bare mangle. Nå har jo ikke vi den lengste barnehagekarrieren, så det kan hende det blir noen uhell med tiden. Stjernekikkeren blir levert klokka 7 og hentet mellom 15.20 og 16. En sjelden gang har han blitt til nærmere stengetid, men da har det vært ekstremtilfeller.
![]() |
#183 |
Har diplom
![]() Sv: Henter du barna i tide?Er det virkelig vanlig at barna er ferdig påkledd hvis de blir hentet tett opptil stengetid? Det har jeg (heldigvis) aldri opplevd, med mindre de er ute å leker eller noe. Hadde vært kjekt noen ganger om vinteren da, når man har det travelt og har en million klær å ta på |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Tittel og tittel....
|
Hos oss kler vi på barna dersom det er et ønske fra foreldrene, men ellers så bruker vi den tiden der det er veldig få barn igjen til å snakke sammen, lese bok eller andre ting som barnet har lyst til å gjøre, evt rydder litt og slike ting.
![]() |
#185 |
Quiet, please
|
Barn er forskjellige, noen barn kunne ikke brydd seg mindre, mens andre barn er det litt sårt for. Uansett får jeg litt vondt av familier der foreldrene tilsynelatende egentlig ikke har tid til å ha barn, og dermed skaper en forferdelig stressende hverdag for både seg selv og ungene. Mange barn i dag går rundt og er omtrent like stressa som en gresk bankdirektør.
![]() |
#186 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Henter du barna i tide?Vi som jobber i det offentlige er jo veldig heldige som har betalt matpause. Jeg kjenner flere som jobber i det private med åtte timers arbeidsdag. De har i tillegg arbeidsplassen sin et godt stykke unna barnehagen. Da er det ikke til å unngå at man står og tripper utenfor barnehagen 07.30 og kommer i full fart inn på parkeringsplassen ti minutter før stengetid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Henter du barna i tide?Vi stenger 16.30, og når foreldre er der på slaget 16.30, så er ungen påkledt ja. Det er fordi jeg/vi da står på overtid hvis ikke de er klar 16.30. Ungen (e) skal kle seg, huset skal låses, lysene slukkes, bosset kastet, og vips så er klokka 16.45 før man kan gå. Nei, vi kler da ungen 16.25, så er de klar til foreldrene kommer. Har ikke fått negative kommentarer på det. Vi har som regel bare 1-2 unger igjen helt til slutt, og de tar vi godt vare på til de blir hentet. ( Vi er bare 1 personal igjen fra 15.30 ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Har fått viljen sin
|
Hvorfor mener du denne ferien må tas ut i løpet av sommeren, og hvorfor mener du at mange uker i strekk er bedre enn en uke her og to uker der i løpet av året? |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Tittel og tittel....
|
Den må ikke taes ut i løpet av sommeren, men at barna i løpet av barnehageåret bør ha godt med ferie, ha det mener jeg. Og med godt med ferie tenker jeg ferie som i at vi voksne syns det er godt med ferie, og det er godt for barna også. Man kan gjerne ha ei uke her, og ei der, men at man innimellom bør ha 2 eller flere uker sammenhengende, ja det syns jeg. Men det er med dette som med alt mulig annet, barn er forskjellige, og noen barn blir mer slitne enn andre. Min erfaring er at de ungene som er i barnehagen hver eneste dag uten en eneste dag fri(med unntak av helligdagene i jul/påske) er veldig slitne når sommeren kommer.
![]() |
#190 |
Drømmer
|
Sist redigert av Chablis : 25-06-10 kl 13:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
maler
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?Jeg har bare lyst til å legge inn et sitat fra "vår" pedleder. Bakgrunnen var at jeg normalt henter ganske tidlig pga ammefri dette halvåret, men akkurat den dagen kom jeg rundt kl 16 og lurte på hvordan det hadde gått at jeg ikke kom så tidlig som jeg brukte å gjøre. Hun sier: "Jeg tror ikke barna har det forholdet der til tid egentlig. De er her når de er her og drar hjem når de drar hjem. Litt mer slitne etter en lengre dag, men de har det helt fint!". Det tror jeg hun har rett i og synes det var gode ord.
![]() |
#192 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?Barn er forskjellige ja, og hverdagene i familier også. Våre barn har også korte dager i barnehagen - leveres ofte ikke før nærmere ni, og hentes som oftest tre - halv fire. Det er fordelen med at en av foreldrene jobber turnus. Turnus har imidlertid den ulempen at vi ikke får mange uker sammenhengende når "alle andre" har ferie midt på sommeren. Eller i påsken. Eller i jula. I vår barnehage er det egentlig et krav om tre uker sammenhengende i juli, noe som er veldig upraktisk for oss. I år får ungene to uker fri i fellesferien og to uker på høsten. I tillegg til dette, og korte dager hele året, reiser vi bort i noen langhelger og ellers når det passer. Det passer oss voksne best, og så aktive barn som vi har så tror jeg det passer dem også best. Likevel kjenner jeg veldig på at "andre synes" de burde hatt mer fri på sommeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Hvor: Viken
![]() Sv: Henter du barna i tide?Henter alltid i tide, men om jeg må både levere og hente de, så er de først inn (kl. 07.15) og sist ut (kl. 16.30). Barnehagen vår er åpen fra 07 til 17.
![]() |
#194 |
Hvor: Akershus
Huff ja... Jeg er helt overbevist at ungene føler det på kroppen å bli hentet sist hver dag... orker ikke tenke tanken på hva de kanskje tenker inni seg osv.
![]() |
#195 |
Jeg er helt enig med deg.
![]() |
#196 |
Litt sånn er det i vår barnehage også, men vi er veldig fornøyd med jobben de voksne gjør, og de er hyggelige og sånn, men de er bare sååå tydelig klar for å gå hjem, helst tidligere hver dag, og litt sånn sure miner om de må jobbe heeelt til kl 17. Litt sånn stakkarslig rett og slett, og det er fordi de er blitt godt vant. Barnehagen vår ligger i et område med mange hjemmeværende mødre og hvor det er konkurranse om å hente tidlig. Det er blitt hvileputen til de ansatte i barnehagen. Dessverre. Er man først blitt bedagelig så er det vanskelig å snu... Men ja, jeg har tatt det opp med styrer. Hun kommer forøvrig aldri før kl 10 og går 1530. Alltid. Hvorfor? Jo, hun må hente og levere sine egne barn i en annen barnehage.
![]() |
#197 |
oppbevares tørt
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Henter du barna i tide?Pga en vrien fergelem har jeg hentet akkurat ved stengetid 1 gang (16.30). Ellers blir han hentet i god tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Tittel og tittel....
|
Men det høres jo ut som at dine barn har godt med fri, så dem syns jeg ikke synd i, og jeg syns heller ikke du skal ha dårlig samvittighet for dette. Men det har virkelig skjedd at jeg har syns synd på barn som er i barnehagen hver eneste dag den er åpen, der foreldrene kun tar dem ut akkurat det de må, dvs 2 uker sammenhengende på sommeren, 1 uke planleggingsdager(dvs spredd utover året) også må de presses til å ta den siste uka som de er pålagt å ta. Og i de verste tilfellene er dette snakk om foreldre som har lang fri både sommer, jul og påske, slik at det ikke er snakk om at det er vanskelig å skulle få til å ha dem hjemme 3 uker på sommeren.
![]() |
#199 |
Superkul
![]() |
![]() Sv: Henter du barna i tide?Jeg henter alltid minsten i tide ja, jobber selv i barnehage og vet hvor irriterende det er når du må gå på overtid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Henter du barna i tide?Har hentet på slaget 17.00 en gang fordi jeg forsov meg (!) Da var han ferdig påkledt.
![]() |
|
|