Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-12, 20:04   #201
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Men det er jo det de fleste her sier at de gjør, noe allergivennlig og noe ikke. Og så er det noen som ikke ville gjort noe allergivennlig og bedt dem ta med selv.

Jeg følte vel det ble tillagt meg holdninger jeg ikke har når det ble "jaja"/ over at jeg ikke vil prøve meg på en helt ny kake jeg aldri har bakt før. Så ble jeg sur
For gudene skal vite jeg går langt i å tilrettelegge, sånn jevnt over.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 20:06   #202
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg følte vel det ble tillagt meg holdninger jeg ikke har når det ble "jaja"/ over at jeg ikke vil prøve meg på en helt ny kake jeg aldri har bakt før. Så ble jeg sur

Nei, poenget var vel heller til Myria, at hvis man skal lage tre kaker til barneselskapet, så kan vel en av dem være allergivennlig/muffins/gele/boller/whatever. Ikke tre kaker og så noe allergivennlig.

Gammel 26-01-12, 20:07   #203
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kommer jo litt an på allergien også. Det er jo lettere å lage gode eggefrie kaker av robuste oppskrifter enn glutenfrie kaker. Melkefrie kaker er ganske lett å finne gode oppskrifter på også.

Gammel 26-01-12, 20:09   #204
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg kom forresten i en bursdag her med lillegutt, hvor en annen mor med melke/glutenfri diett ikke hadde tatt med mer enn det han skulle spise selv. "men har du ikke tatt med ekstra?! Du har jo _alltid_ med, jeg tenkte han kunne få hos deg, jeg!".

Dette var altså hverken lillegutt eller den andre guttens bursdag

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 20:15   #205
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

M^2; ingen har sagt at hovedkaken være den allergivennlige. Det jeg har sagt til Myria er at det går an å bake ett alternativ som er det. Det syns jeg virkelig ikke er pes. Greier man flere alternativer er det hyggelig, men ikke et must. Jeg har også sagt at om allergiene er såpass alvorlige at allergikeren ikke stoler på at jeg kan få det rent nok er det selvfølgelig greit at vedkommende tar med noe i stedet.

Liker man ikke ferdigmixer gjør et kjapt googlesøk nytten, det er haugevis av velprøvde oppskrifter der ute.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 20:20   #206
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Det gjør ikke jeg heller, hvis jeg kan unngå det. Hvis jeg er på besøk hjemme hos noen som serverer meg halalkjøtt så spiser jeg det for å være høflig, men aldri ellers. Jeg liker ikke slaktemetoden. Jeg er klar over at en god del av kjøttet som selges som ikke-halalkjøtt allikvel er halalkjøtt, men jeg spiser som sagt ikke halalkjøtt bevisst (dog med høflighetsunntak).

Alle dyr i som slaktes i Norge er teknisk sett Halaslaktet. Forskjellen går på bønnen som leses og renhet i forhold til svin

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 20:22   #207
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg har forståelse for at folk syns det er litt skummelt å eksperimentere med "hovedkaka" altså - sjølv gjer eg gjerne det. Har erfaring med cøliaki, men hadde ikkje vore redd for å bake melkefritt / eggefritt for første gang i ein barnebursdag. Meste av kaka havnar på golvet uansett, og særlig feinschmeckerar er dei nå ikkje Men joda, barn fortener også god kake så klart, så heilt likegyldig er eg sjølvsagt ikkje.

Eg bakte glutenfri pizza til heile selskapet forrige gang. Dei slukte kvar ein smule, og ingen reagerte på smaken. Og nei, eg forventar IKKJE at det blir glutenfri pizza i bursdagar jenta mi går i, men eg nevner det som ein av dei tinga som er lett å lage god glutenfri, om ein likevel har tenkt å lage pizza. Er samme jobben om den er med eller utan gluten.

Nokon sa tidlegare i tråden at forumet her er ein god ressurs når ein havnar i uvandte situasjonar. Det var eit godt råd.

Gammel 26-01-12, 20:34   #208
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er faktisk enig med Myria, og jeg har allergibarn selv... Det å lage en kake man kanskje aldri har prøvd seg på før, er usikker på resultatet av, og ikke vet om flertallet kommer til å like til alle fordi én person er allergisk synes jeg er overkill. Mens derimot å f.eks lage en kake man er trygg på, kanskje da med allergener (ikke nøtter og sånt da som forårsaker sykehustur om det er slikt om å gjøre), og noe annet i tillegg - kanskje i et mindre omfang men nok til at allergikeren + de som evt. ikke liker eller har lyst på den andre kaken, eller bare har lyst på det allergikeren får, må da være helt greit?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg leste ikke noe om hovedkake, men om "overkill" å prøve seg på en ny kake.
Jeg må innrømme at jeg ble litt oppgitt over å lese akkurat det. Greit nok. Jeg understreker at det er min plikt som mor å sørge for at barnet får mat i andres bursdager, men at det er "overkill" å prøve seg på en ny kake fordi det kommer en allergisk gjest synes jeg slettes ikke.

Men hvis du ser en gang til på innlegget til m^2 som du reagerte på, så skriver hun jo at det hun synes er greit å gjøre, det er å lage noe som passer allergikeren som én blant flere ting, men at hun ikke tar sjansen på å satse på dette til alle sammen - og så skriver hun ganske mye om ulike kompliserte allergier og mengder av egen erfaring i å prøve å lage kaker som passer til dem. Da synes jeg definitivt tolkningen din, som jeg oppfattet som noe i retning av at hun er en av dem som ikke gidder å tilrettelegge for allergikere, var unødig vrang. (Særlig tatt i betraktning hvor omfattende allergier hennes eget barn har hatt. )

Gammel 26-01-12, 20:36   #209
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Veldig enig. Kresenhet stiller i en annen liga, og såfremst det ikke foreligger en diagnose bak kresenheten er det ikke noe jeg engasjerer meg meg veldig i.

Såkalt kresenhet er veldig ofte litt mer komplekst enn som så. I vårt tilfeller handler det om en voldsom avesjon mot klumper, fyll, tupper på mat, pynt, blandling av mat og oversikt over hva som spises og hva som er i maten. Vi jobber med saken. Jeg rådfører meg med mine foreldre som er psykologer. Men de sleit selv med min søster som var like "kresen" en gang i tiden. Heldigvis har det gått bra med henne. Og heldigvis spiser de andre barna mine nesten alt utenom pølse.

Men dette er litt på siden av hva som diskuteres. Likevel synes jeg stadig at psykisk sykdom generelt oppfattes som mindre alvorlig enn fysisk sykdom. Og noe man tar mindre hensyn til hos barn.

Gammel 26-01-12, 20:36   #210
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men Myria, hvis vi snakker om en enkelt allergi, som f.eks. eggallergi, så er ikke Mystiske Mindreverdige Kaker Laget i Laboratorium det eneste alternativet, altså. Om du ikke har én eneste eggfri kake i repertoaret ditt, så tør jeg påstå at det er litt snevert. Oreokake, ostekake, gjærbakst, krydderkake er f.eks. noen av mine standardkaker som er eggfrie. Jeg tror ikke risikoen er større for at gjestene ikke liker en av disse kakene enn en av de du vanligvis lager.

Er dette kaker som det er forventet at man som forelder skal ha i sitt standardrepertoir? Jeg blir litt skremt av sånt. Jeg kan bake tre typer kake, sitronpolentakake, mørke sjokolademuffins og brownies. Jeg baker ikke gjærbakst. Vi spiser ikke kaker eller desert til vanlig, det er egentlig ingen i familien som liker det godt nok til at vi gidder. Er det virkelig forventet at man skal ha et så avansert kakebakingsrepertoir?

Gammel 26-01-12, 20:42   #211
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Såkalt kresenhet er veldig ofte litt mer komplekst enn som så. I vårt tilfeller handler det om en voldsom avesjon mot klumper, fyll, tupper på mat, pynt, blandling av mat og oversikt over hva som spises og hva som er i maten. Vi jobber med saken. Jeg rådfører meg med mine foreldre som er psykologer. Men de sleit selv med min søster som var like "kresen" en gang i tiden. Heldigvis har det gått bra med henne. Og heldigvis spiser de andre barna mine nesten alt utenom pølse.

Men dette er litt på siden av hva som diskuteres. Likevel synes jeg stadig at psykisk sykdom generelt oppfattes som mindre alvorlig enn fysisk sykdom. Og noe man tar mindre hensyn til hos barn.

Du så at jeg skrev diagnoser, ja? Ikke noe skille på fysisk eller psykisk diagnoser her i gården, altså.
Jeg mente at mange barn har diller med liker ikke ditt og liker ikke datt. Dersom problemet er mer komplekst enn så o foreldre/gjester er pne om det tilrettelegger jeg uten problemer.
Jeg har sogar servert gulrotkake som moset mat, og cognac i sonde

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 20:43   #212
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Når det gjelder bursdager så pleier jeg alltid å lage alt likt, altså vist det er et barn som har eggallergi lager jeg kun ting som ikke inneholder egg.

Når det gjelder store familie samlinger ( har et tantebarn som er allergisk mot det meste ) lager jeg noen ting hun tåler slik at hun kan forsyne av flere ting. Da lager jeg også en del ting hun ikke kan spise.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 20:44   #213
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Hvis en mor eller far hadde ringt meg og informert om at barnet hadde spisevegring eller en annen lidelse som angikk mat, hadde jeg vel omtrent satt himmel og jord i bevegelse for å tilrette legge for barnet.

Et barn som sier "jeg liker ikke gelé" i selskapet, får derimot (i en hyggelig tone og med et smil) beskjed om å forsyne seg med noe annet i stedet.

Jeg går ikke med på at det meste av kresenhet hos barn skyldes psykiske lidelser altså, og jeg synes ikke det er nødvendig å tilrettelegge spesielt for "normalt kresne" barn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 20:47   #214
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Er dette kaker som det er forventet at man som forelder skal ha i sitt standardrepertoir? Jeg blir litt skremt av sånt. Jeg kan bake tre typer kake, sitronpolentakake, mørke sjokolademuffins og brownies. Jeg baker ikke gjærbakst. Vi spiser ikke kaker eller desert til vanlig, det er egentlig ingen i familien som liker det godt nok til at vi gidder. Er det virkelig forventet at man skal ha et så avansert kakebakingsrepertoir?

Nei, det er det ikke. Tvert om sier de fleste allergikerforeldre jeg vet om at det finnes en rekke posekaker som egner seg godt for en rekke allergikere.

Sitatet du trakk frem var, så vidt jeg husker, et svar til Myria, som etter eget utsagn er en habil kakebaker.

Gammel 26-01-12, 20:50   #215
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det synes jeg ikke. Men hvis man er opptatt av baking, og er glad i å bake, som jeg opplevde at Myria sa at hun er, så synes jeg ikke det er usannsynlig at man også kan et par av disse.

Men igjen er det for det første lett å tenke om alle ut fra seg selv (og f.eks. tro at alle er glade i og flinke til å bake, og dermed lett slenger sammen en ekstra kake eller to, med spesialtilpassede ingredienser og det hele), og for det andre lett å oppfatte utsagn om hva man selv ville gjort som en slags mal for hva man mener alle andre burde gjøre. (Jeg ser jo selv at det f.eks. er lett å tolke mitt "jeg ville i alle fall servert kanelboller hvis det kom en eggeallergiker", tidlig i tråden, som ganske selvgratulerende, når det egentlig bare var ment som et tips om at gjærbakst oftest er eggefritt.)

Gammel 26-01-12, 21:04   #216
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har servert posekake til allergikerne vi bruker å ha på besøk, jeg syntes bare det virket som det var forventet at alle burde kunne mye mer. Gjærbakst bedriver jeg ikke av jobbhensyn.

Gammel 26-01-12, 21:08   #217
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen av oss her hjemme spiser noe som helst melkeprodukter og egg, så om gjester er allergiske for det så er det ikke noe problem å komme til oss, i hvert fall. Og om da noen mot formodning skulle ha cøliaki i en bursdag her, så ser jeg ikke på det som noe problem, det er liksom bare én ting å ta hensyn til i forhold til hvordan vi ellers lever. Jeg liker utfordringer.

Gammel 26-01-12, 21:11   #218
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Standard

Jeg har servert posekake til allergikerne vi bruker å ha på besøk, jeg syntes bare det virket som det var forventet at alle burde kunne mye mer. Gjærbakst bedriver jeg ikke av jobbhensyn.

Synes det forresten at jeg er stresset for tiden, og skal ha barnebursdager samtidig som jeg har deadline på PhD-avhandlingsinnleveringen min? Neh, det er vel bare noe jeg innbiller meg.

Gammel 26-01-12, 21:13   #219
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Hvor mye har dere i en barnebursdag da? Jeg har av kaker:

Sjokoladekake
Muffins eller boller.

Hvis en av disse kan spises av allergikeren, må det være bra nok. Hvis de skal ha alternativer, må alt lages til allergikeren. Det er jo bare to alternativer til alle.

Egg og melk klarer jeg finfint å lage uten, men glutenfritt mel blir i mitt kjøkken absolutt ikke det samme som med vanlig mel. Vi har en med cøliaki i klassen til Storebror, og derfor har jeg laget Toro langpannekake som han (og de andre) kan spise. Muffinsene/bollene har derimot vært bakt med vanlig mel.

Gammel 26-01-12, 21:19   #220
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Synes det forresten at jeg er stresset for tiden, og skal ha barnebursdager samtidig som jeg har deadline på PhD-avhandlingsinnleveringen min? Neh, det er vel bare noe jeg innbiller meg.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor du skulle la deg stresse av noe slikt. :tsktsk:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:01.