|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#201 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?
Jeg følte vel det ble tillagt meg holdninger jeg ikke har når det ble "jaja"/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Snikende tiger
|
Nei, poenget var vel heller til Myria, at hvis man skal lage tre kaker til barneselskapet, så kan vel en av dem være allergivennlig/muffins/gele/boller/whatever. Ikke tre kaker og så noe allergivennlig.
![]() |
#203 |
Mother of Dragons
|
Kommer jo litt an på allergien også. Det er jo lettere å lage gode eggefrie kaker av robuste oppskrifter enn glutenfrie kaker. Melkefrie kaker er ganske lett å finne gode oppskrifter på også.
![]() |
#204 |
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?jeg kom forresten i en bursdag her med lillegutt, hvor en annen mor med melke/glutenfri diett ikke hadde tatt med mer enn det han skulle spise selv. "men har du ikke tatt med ekstra?! |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?M^2; ingen har sagt at hovedkaken må være den allergivennlige. Det jeg har sagt til Myria er at det går an å bake ett alternativ som er det. Det syns jeg virkelig ikke er pes. Greier man flere alternativer er det hyggelig, men ikke et must. Jeg har også sagt at om allergiene er såpass alvorlige at allergikeren ikke stoler på at jeg kan få det rent nok er det selvfølgelig greit at vedkommende tar med noe i stedet.
![]() |
#206 |
can-jur
|
Alle dyr i som slaktes i Norge er teknisk sett Halaslaktet. Forskjellen går på bønnen som leses og renhet i forhold til svin
![]() |
![]() |
#207 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Eg har forståelse for at folk syns det er litt skummelt å eksperimentere med "hovedkaka" altså - sjølv gjer eg gjerne det. Har erfaring med cøliaki, men hadde ikkje vore redd for å bake melkefritt / eggefritt for første gang i ein barnebursdag. Meste av kaka havnar på golvet uansett, og særlig feinschmeckerar er dei nå ikkje
![]() |
#208 |
flisespikker
|
Men hvis du ser en gang til på innlegget til m^2 som du reagerte på, så skriver hun jo at det hun synes er greit å gjøre, det er å lage noe som passer allergikeren som én blant flere ting, men at hun ikke tar sjansen på å satse på dette til alle sammen - og så skriver hun ganske mye om ulike kompliserte allergier og mengder av egen erfaring i å prøve å lage kaker som passer til dem. Da synes jeg definitivt tolkningen din, som jeg oppfattet som noe i retning av at hun er en av dem som ikke gidder å tilrettelegge for allergikere, var unødig vrang. (Særlig tatt i betraktning hvor omfattende allergier hennes eget barn har hatt.
![]() |
#209 |
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Såkalt kresenhet er veldig ofte litt mer komplekst enn som så. I vårt tilfeller handler det om en voldsom avesjon mot klumper, fyll, tupper på mat, pynt, blandling av mat og oversikt over hva som spises og hva som er i maten. Vi jobber med saken. Jeg rådfører meg med mine foreldre som er psykologer. Men de sleit selv med min søster som var like "kresen" en gang i tiden. Heldigvis har det gått bra med henne. Og heldigvis spiser de andre barna mine nesten alt utenom pølse.
![]() |
#210 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Er dette kaker som det er forventet at man som forelder skal ha i sitt standardrepertoir? Jeg blir litt skremt av sånt. Jeg kan bake tre typer kake, sitronpolentakake, mørke sjokolademuffins og brownies. Jeg baker ikke gjærbakst. Vi spiser ikke kaker eller desert til vanlig, det er egentlig ingen i familien som liker det godt nok til at vi gidder. Er det virkelig forventet at man skal ha et så avansert kakebakingsrepertoir?
![]() |
#211 |
Rockesøster
|
Du så at jeg skrev diagnoser, ja? Ikke noe skille på fysisk eller psykisk diagnoser her i gården, altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
5barns mamma
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Når det gjelder bursdager så pleier jeg alltid å lage alt likt, altså vist det er et barn som har eggallergi lager jeg kun ting som ikke inneholder egg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Bedreviter
|
Hvis en mor eller far hadde ringt meg og informert om at barnet hadde spisevegring eller en annen lidelse som angikk mat, hadde jeg vel omtrent satt himmel og jord i bevegelse for å tilrette legge for barnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Bedreviter
|
Nei, det er det ikke. Tvert om sier de fleste allergikerforeldre jeg vet om at det finnes en rekke posekaker som egner seg godt for en rekke allergikere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
flisespikker
|
Nei, det synes jeg ikke.
![]() |
#216 |
Tøff i frakk
![]() |
#217 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Ingen av oss her hjemme spiser noe som helst melkeprodukter og egg, så om gjester er allergiske for det så er det ikke noe problem å komme til oss, i hvert fall. Og om da noen mot formodning skulle ha cøliaki i en bursdag her, så ser jeg ikke på det som noe problem, det er liksom bare én ting å ta hensyn til i forhold til hvordan vi ellers lever. Jeg liker utfordringer.
![]() |
#218 |
Tøff i frakk
Synes det forresten at jeg er stresset for tiden, og skal ha barnebursdager samtidig som jeg har deadline på PhD-avhandlingsinnleveringen min? Neh, det er vel bare noe jeg innbiller meg.
![]() |
#219 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Hvor mye har dere i en barnebursdag da? Jeg har av kaker:
![]() |
#220 |
Bedreviter
|
Jeg kan ikke skjønne hvorfor du skulle la deg stresse av noe slikt. :tsktsk: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|