|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#201 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bonde skjøt hund
Takk. Jeg vet jeg var sint her i dag, men jeg kjenner meg ikke igjen, og det er det heldigvis flere som har sagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2013
![]() Sv: Bonde skjøt hundNår bonden også kommer kjørende på ATVen mot hundeeier og hund, hunden går/springer mot bonden for å hilse, for så att bonden skyter hunden i foten.
![]() |
#203 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Bonde skjøt hundJa, det tenker jeg også. Etter det første skuddet som traff i foten, så kan hunden neppe sies å være til fare for sauene lenger. Så det andre skuddet kan i alle tilfeller ikke forsvares.
![]() |
![]() |
#204 |
|
![]() Sv: Bonde skjøt hundSynes dere virkelig at en hund som har fått foten sin skutta av bør leve videre?
![]() |
![]() |
#205 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Bonde skjøt hundDet står jo ingen steder hvor alvorlig skadet den var. Virker ikke som noen tok seg tid til å sjekke før andre skuddet.
![]() |
![]() |
#206 |
Medlem siden: Mar 2013
En hund klarer fint ha ett bra liv med en mindre fot.
![]() |
#207 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Bonde skjøt hundOm denne hunden hadde greid å ta livet av en sau kan jeg aldri tenke meg at folk hadde holdt minnestund for sauen eller truet hundeeieren på livet fordi han ikke holdt styr på "babyen" sin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bonde skjøt hundDenne minnestunden er nok like fullt en ren demonstrasjon for handlingen. Man er ikke enig i den, og derfor blir det sånn.
![]() |
#209 |
maler
|
![]() Sv: Bonde skjøt hundJeg tror vel ikke vi kan si så veldig mye sikkert om hendelsesforløpet ut fra de beskrivelsene som er gitt bortsett fra en hund som løper løs i beiteområde og en sauebonde som skyter hunden først i foten og så dødelig skudd.
![]() |
#210 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Om den bør leve videre, det avhenger av skadeomfanget, men en hund kan fint leve med bare tre ben. Faktisk er det hunder som er lammet i for- eller bakkropp, og som da har rullestol, og de lever et finfint liv. Jeg så selv en liten hund med rullestol på bakkroppen i sommer, og for en lykelig og fin hund!!
Jeg tenker at det er bra at det er vanskelig å "bli kvitt" hunder som noen mener er til trussel. De som føler seg truet er i mange tilfeller ikke de rette til å vurdere hvor truende hunden faktisk er. Derfor har vi en ordning som innebærer anmeldelse og en tredjepart som vurderer saken.
![]() |
#212 |
|
Eh, ok. Beklager, men da har man gått alt for langt i å menneskeliggjøre hunden, etter mitt syn.
![]() |
![]() |
#213 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Regelen er ganske enkel: man går aldri bort til en ukjent hund. På samme måte som hunden aldri skal gå bort til fremmede ute. |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
maler
|
Nei, det var ikke du som brukte ordet uoppdragen. Og ja, den regelen må alle barn lære seg, men jeg tror ikke alle foreldre heller vet det (og de får ikke akkurat drahjelp til å lære det av alle de som lufter snille hunder som vil hilse).
![]() |
#215 |
can-jur
|
Man trenger ikke rydde opp i lovverket. Man kan ikke skyte en hund som ikke er i angrep. Å fjerne nødverge paragrafen er galskap. Da vil i såfall dyr få bedre rettsvern enn mennesker.
![]() |
![]() |
#216 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Jeg mente det som en respons på at du sa noe om at enkelte bare fremhever de negative opplevelsene. Jeg ønsker i utgangspunktet ingen opplevelser med hund, så for meg er den mest positive opplevelsen at det ikke blir noen opplevelse. Ergo fremhever jeg ikke at i dag gikk jeg forbi en hund som gikk i bånd og eieren oppførte seg (i mine øyne) eksemplarisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg bruker mye tid på å lære mine barn at man går ikke bare bort til fremmede hunder.
![]() |
#218 |
Bedreviter
|
Jeg syns det der er kjempevanskelig. Selv er jeg allergisk mot pelsdyr og har følgelig fint lite selverfart kunnskap om hund å lære bort, og mine barn har aldri hatt utstrakt kontakt med en. Jeg vet dog veldig godt at barn ikke skal gå bort til hunder uinvitert. Men veldig ofte, når jeg forteller ungene at de ikke skal gå bort til en fremmed hund, kommer det fra eieren: "Joda, han er så snill så. Klart det er bare å klappe." |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Bonde skjøt hund |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: Bonde skjøt hundJeg har ikke lest saken så grundig, men har fulgt tråden. Det jeg lurer veldig på er: hvor vanlig er det at folk tusler rundt med skytevåpen? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|