Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-07, 13:12   #201
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jupp. Venstre og SV har en del kjerneverdier klart til felles. Den tydeligste skillelinjen mellom dem er på det med offentlig/privat, både når det gjelder velferdstjenester og næringsliv. Den forskjellen er til gjengjeld veldig tydelig.

Jepp.

Gammel 20-08-07, 22:06   #202
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man ser på hva som skjer med miljøet finner jeg det faktisk utrolig merkelig at ikke flere er villig til å gjøre noe med det?! Det er MILJØET som må være i fokus nå fremover. Har vi ikke det, har vi ingenting!

Stem miljø!

Gammel 20-08-07, 23:55   #203
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Når man ser på hva som skjer med miljøet finner jeg det faktisk utrolig merkelig at ikke flere er villig til å gjøre noe med det?!

Jeg tror faktisk de aller, aller fleste er villig til å gjøre noe for miljøet. Det er vel bare tilnærmingen til velgerne fra partienes side varierer fra parti til parti, og at folk tenker forskjellig på hva som er er viktig miljøarbeid avhengig av hvor man bor. Jeg har merket meg de siste dagene at mange av topp-politikerne tenker veldig og by/storby når de snakker mijøpolitikk.

Jeg tenker også på hvor viktig miljøpolitikk er for fremtiden og barnet mitt, MEN jeg tenker også på datteren min ikke har fått barnehageplass ennå, og jeg tenker også på at farmoren min på 91 år betaler 15800,- i måneden for sykehjemsplass.... Man kan fint ha to eller flere ting i hodet i valgtider i TILLEGG til at man tenker på miljøet.

Gammel 21-08-07, 10:23   #204
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående skillet offentlig/privat:

Når det gjelder velferd (i dette tilfellet hjemmehjelp): Det er ikke snakk om at de som kan betale mer skal få et bedre tilbud. Kommunen har bare åpnet for at private også kan få levere tjenesten. Så kan brukerne bestemme selv: Den kommunale eller den og den private, samme pris. Den private aktøren får samme betaling som det den offentlige tjenesten koster. Fordi, sjokk og vantro, det hender faktisk at en liten, ny aktør klarer å være mer effektiv enn kommunen, tro det eller ei! Kanskje de spesialiserer seg på ett område? En type klienter? Velger å ha bare noen få ansatte, så godt som ingen administrasjon og virkelig nyte det å jobbe for seg selv og sette sin egen agenda? Kanskje de ikke er stygge, slemme "kapitalister", men bare folk som har lyst til å drive med hjemmehjelpstjenester og har ideer og tanker om hvordan det kan gjøres på en bra måte?

I Oslo er både de brukerne som har valgt privat OG de som har beholdt den kommunale (etter eget valg!) mer fornøyde etter omleggingen! Det er antagelig mest fordi det å faktisk bli gitt et valg gir verdighet, men kanskje de kommunale tjenestene også har fått et spark bak og gir et bedre tilbud nå? Kanskje litt konkurranse faktisk øker ytelsen bittelitt?? (Tok kommunistene virkelig FEIL???)

Gammel 21-08-07, 10:28   #205
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mims freudianske slip of the tongue her i sted setter også fingeren på et tydelig karakteristika ved venstresiden: Man LIKER ikke "arbeidsfolk" så godt. Man syns de er noen harry tullinger, stort sett, faktisk. Men man har stor OMSORG for dem, og vil gjerne deres beste. Også når de er så dumme og hjelpeløse at de ikke skjønner sitt eget beste selv.

Mer omsorg enn respekt, kan man si.

Gammel 21-08-07, 10:30   #206
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Og, mens jeg er i gang: Når SV-ere ser for seg en privat næringsdrivende så ser de for seg noe sånt som dette:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg greed.jpg (4,1 KB, 8 visninger)
Vedlagte filer
Filtype: doc Greed.doc (28,0 KB, 4 visninger)
Gammel 21-08-07, 10:33   #207
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Mens en i Venstre kanskje ser for seg dette: (Ok, fant ikke noe godt bilde, men altså: Noen med energi, ideer og evner som ønsker å skape seg sin egen arbeidsplass):

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Entrepreneur%20Connor_jpg.jpg (38,1 KB, 10 visninger)
Gammel 21-08-07, 10:41   #208
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

I Oslo er både de brukerne som har valgt privat OG de som har beholdt den kommunale (etter eget valg!) mer fornøyde etter omleggingen! Det er antagelig mest fordi det å faktisk bli gitt et valg gir verdighet, men kanskje de kommunale tjenestene også har fått et spark bak og gir et bedre tilbud nå? Kanskje litt konkurranse faktisk øker ytelsen bittelitt?? (Tok kommunistene virkelig FEIL???)

Gammel 21-08-07, 10:45   #209
Elin

Elin sin avatar

Standard

Jeg kjenner at jeg er ganske så enig i det meste som Polyanna skriver :bitene faller mer og mer på plass:

Gammel 21-08-07, 10:54   #210
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg tenker også på hvor viktig miljøpolitikk er for fremtiden og barnet mitt, MEN jeg tenker også på datteren min ikke har fått barnehageplass ennå, og jeg tenker også på at farmoren min på 91 år betaler 15800,- i måneden for sykehjemsplass.... Man kan fint ha to eller flere ting i hodet i valgtider i TILLEGG til at man tenker på miljøet.

Miljø OG barnehageplass OG sykehjemsplass uten egenandel til bestemor?

DET er SV, det!

Gammel 21-08-07, 16:24   #211
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående skillet offentlig/privat:

Når det gjelder velferd (i dette tilfellet hjemmehjelp): Det er ikke snakk om at de som kan betale mer skal få et bedre tilbud. Kommunen har bare åpnet for at private også kan få levere tjenesten. Så kan brukerne bestemme selv: Den kommunale eller den og den private, samme pris. Den private aktøren får samme betaling som det den offentlige tjenesten koster. Fordi, sjokk og vantro, det hender faktisk at en liten, ny aktør klarer å være mer effektiv enn kommunen, tro det eller ei! Kanskje de spesialiserer seg på ett område? En type klienter? Velger å ha bare noen få ansatte, så godt som ingen administrasjon og virkelig nyte det å jobbe for seg selv og sette sin egen agenda? Kanskje de ikke er stygge, slemme "kapitalister", men bare folk som har lyst til å drive med hjemmehjelpstjenester og har ideer og tanker om hvordan det kan gjøres på en bra måte?

Jeg vil gjerne se litt dokumentasjon på dette hvis du har? I min kommune var det nemlig ingen tilbydere da de prøvde å legge hjemmehjelpstjenestene ut på anbud. Det var ingen penger å hente. Jeg skulle gjerne visst litt mer om hva de gjør i Oslo, siden det fungerer der.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 17:50   #212
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du skal stemme SV, for det gjør jeg og jeg er lur.

Gammel 21-08-07, 18:02   #213
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg kjenner at jeg er ganske så enig i det meste som Polyanna skriver :bitene faller mer og mer på plass:

Det er veldig lett for. Så ikke vær lei deg for det.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 18:08   #214
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som også kanskje kan være lurt å ta med i beregningen, er hvilke partier som samarbeider med hvilke i kommunen. Det kan variere stort fra sted til sted. Jeg kommer i hvert fall aldri til å stemme på noe som kan medføre at Frp kommer til makt, så i mitt tilfelle må jeg styre klar av både Høyre, Venstre og Krf. Noen steder er det jo også bygdelister etc. som kanskje kan ha noe for seg - om de får nok stemmer vel og merke.

Gammel 21-08-07, 20:02   #215
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det som også kanskje kan være lurt å ta med i beregningen, er hvilke partier som samarbeider med hvilke i kommunen. Det kan variere stort fra sted til sted. Jeg kommer i hvert fall aldri til å stemme på noe som kan medføre at Frp kommer til makt, så i mitt tilfelle må jeg styre klar av både Høyre, Venstre og Krf. Noen steder er det jo også bygdelister etc. som kanskje kan ha noe for seg - om de får nok stemmer vel og merke.

Meget viktig poeng. Man stemmer jo på "blokker". Skulle gjerne ha gitt min stemme til Venstre men gjør jeg det vil jeg være med på å bidra til at Oslo, god forbid, muligens til og med vil få en FrP ordfører. Det klarer jeg bare ikke.

Venstre kan ta så stor avstand fra FrP som de bare vil men fakta er jo at de alltid ender opp med å støtte borgerlig flertall med Høyre og FrP. Og nå vil FrP få MYE makt ser det ut til.

Fra Afenposten Trine Skei Grande
I Oslo har Venstre gjort det klart at partiet, hvis det kommer på vippen, uansett vil støtte et Frp/Høyre-byråd fremfor et Ap/SV-byråd.

Sist redigert av Lisa : 22-08-07 kl 12:35.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 23:23   #216
Elin

Elin sin avatar

Standard

Jeg forstår ikke med min beste vilje hvorfor alle er så livredde for at noen skal samarbeide med Frp eller at Frp skal få mer makt.... Den biten skjønner jeg virkelig ikke! Det er et demokrati vi lever i. Folket bestemmer. Heldigvis. Dersom folket stemmer frem Frp så burde det være et tydelig signal til alle andre partier om at de har en jobb å gjøre i forhold til å tydeliggjøre sin egen politikk, og ikke minst få frem budskapet til sitt eget parti bedre og tydligere. Jeg synes samtlige partier bruker altfor mye energi på irritasjon og skremselspropaganda om Frp. Bruk like mye energi på å fremme og markedsføre egen politikk, så vil det garantert føre til innhøsting av stemmer på sikt.

Gammel 21-08-07, 23:31   #217
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

at Polyanna som en av de første nevner bittelitt om hvordan alle disse pengene som skal distribueres til absolutt alle som har lyst på litt ekstra faktisk skal INN i kassen.

Finland har NOKIA og Fiskars og Sverige har Volvo og Ericsson og Norge har... Hydro?

Koor hadde me vore utan øljo?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 08:25   #218
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er øljo? Missa er oslojente, ja?

Gammel 22-08-07, 09:24   #219
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det finnes vel ingen partier i norsk politikk som mener at man ikke skal inndra midler til felleskapet. Spørsmålet er hvor stor utjevningen skal være, og hvordan felleskapets midler skal fordeles.

Vi kan ikke leve av å klippe håret eller stemple skjemaer til hverandre. Vi MÅ ha verdiskapning og risikovillig kapital. Dessverre er de fleste mennesker ikke villig til å putte inn 18 timers arbeidsdag og sette seg over hodet i gjeld uten å få noe igjen for det.

Bortsett fra de som jobber valgkamp for politiske organisasjoner, tror jeg.

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

at Polyanna som en av de første nevner bittelitt om hvordan alle disse pengene som skal distribueres til absolutt alle som har lyst på litt ekstra faktisk skal INN i kassen.

Finland har NOKIA og Fiskars og Sverige har Volvo og Ericsson og Norge har... Hydro?

Koor hadde me vore utan øljo?

Hmfp.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hva er øljo? Missa er oslojente, ja?

Øljo er en svart guffe som man liker godt på Vestlandet. :Vestlending med Missa:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 09:51   #220
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Øljo er en svart guffe som man liker godt på Vestlandet. :Vestlending med Missa:

Også kalt uljå og oljå, hvis man beveger seg enda litt lenger sør på vestlandet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.