Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-07, 08:59   #18
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg synes eiendomsskatt er en god skatt jeg da. Det er en rettferdig skatt, og en "billig" skatt. Billig i form av at det blir en slags lump sum-skatt, hvor det er vanskelig å gjøre rare tilpasninger for å slippe unna. Se på inntektsskatt, for eksempel. Historien viser at jo større skatt på inntekt, jo mer alternativ blir de høytlønnete i sitt valg av kompensasjonsmåte. Som eksempel kan nevnes opsjoner så lenge vi ikke har skatt på utbytte. Vi må jo tenke litt på hva som er hensikten bak en skatt. Det er ikke nødvendigvis straff eller at staten skal hente inn penger. Det handler om inntektsoverføring fra rik til fattig, det handler om effektiv skatteinnkreving hvor skatten ikke fører til abnormale tilpasninger fra de rike, og man må ikke glemme at mange små skatter er enklere å svelge enn én stor.

Jeg synes det er en fin tanke at middelklassen må betale eiendomsskatt fordi de eier egen bolig, mens vi f eks får momsfritak for grønnsaker. En skatt som kun rammer de heldigere stilte i samfunnet, og et skattefritak som begunstiger både fattig og rik. :idealist:

Jeg synes ikke eiendomsskatten, som den har vært innført i mange kommuner, er en god skatt. Dette fordi det er en skatt som baserer seg på det man har tjent (eller fått, arvet etc) og ikke på det man nå tjener. Det er mange eldre mennesker som sitter i store eneboliger de har jobbet og betalt på i mange år, og som de nå endelig har fått nedbetalt. Eneboligene kan være verdt mange penger, men det betyr ikke at de har god og romslig økonomi, slik at de har råd til å betale en relativt høy eidendomsskatt. For eiendomsskatten regnes ut etter eidendommens verdi og tar ikke hensyn til andre ting.

Argumentet her i kommunen for å innføre eiendomsskatten var at det var for en kort periode og var en såpass lav sum at det ikke var noe problem. Problemet er at når kommunen baserer sin økonomi på at alle skal betale eiendomsskatt så er det vanskelig å avvikle den. For det er alltid gode grunner til å fortsette, eldreomsorgen som skal bygges ut, en ny skole eller barnehage, gjerne et kulturhus eller idrettarena. Og så har man det gående.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:31.