|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?
|
|
|
#322 |
|
Protonterapeut
|
Gud forby.
|
|
|
#323 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er så langt ikke helt overbevist over «New Old Labour»-konseptet til Brown, men om jeg var britisk ville jeg nok entusiastisk ha stemt på New Labour da Blair satte i gang ja. Og det samme ville sikkert ha blitt seriøst vurdert her hjemme dersom Arbeiderpartiet hadde luktet kaffen på 90-tallet, gjerne i samarbeid med Høyre (og helst uten Jagland). Nå vet jeg jo mer om hvordan det faktisk ble under Blair, så i etterpåklokskapens lys er det jo ikke sikkert det hadde vært så lurt å stemme på noe slikt i Norge heller. Men alternativene er vel neppe bedre. |
|
|
|
|
|
#324 |
|
saftig
|
Har du tenkt på at økte skatter kan bety at man slipper å gi dårligere kommunale tjenester fordi man blir nødt til å skjære ned og kutte i skole, eldreomsorg og andre VIKTIGE ting? Bare en tanke.
|
|
|
#325 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Den testen var bedre enn tidligere tester ja! Jeg fikk ikke akkurat noe overraskende resultat, men allikevel et annet resultat enn ved den testen som Aftenposten har.
|
|
|
#326 |
|
Veldig godt sagt!!
|
|
|
#327 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?Jeg synes det snodig og trist at man kan basere sin stemme på en sak som eiendomsskatt. At noen få hundrelapper er viktigere en velferd og partienes overordnede politikk er for meg en gåte. Og, ja - det er greit å være i mot eiendomsskatten - jeg reagerer bare på at den er avgjørende for hvilket parti man velger å stemme på. Man bør vel ikke glemme partienes helhetlige politikk og etiske ståsted selv om det er lokalvalg?
|
|
|
#328 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?Angående eiendomsskatt så dreier deg seg nok for mange ikke så mye om kronene, men prinsippet: Skal man skattes for å eie egen bolig?
|
|
|
#329 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Det er de færreste jeg kjenner som eier sin egen bolig, de fleste har lån opp etter pipa.Hvor er da rettferdigheten av å bli skattlagt for at man har blitt tvunget til å låne 2 mill for å kjøpe en treroms til en verdi av 2,5? |
|
|
|
|
|
#330 |
|
Epikur
|
Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?2-7 promille av kommunalt satt verditakst minus 6 millioner...Ikke akkurat skattlegging av hvermannsen. Det er snakk om noen ekstra kroner fra de som har en del å bidra med, og mange av de riktig store eiendomsbesitterne mystisk nok er nullskatteytere.
|
|
|
#331 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Hvor kom de 6 millionene i bunnfradrag fra? Er det SV's forslag? |
|
|
|
|
|
#332 |
|
Peppy!
|
Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?Jeg synes eiendomsskatt er en god skatt jeg da. Det er en rettferdig skatt, og en "billig" skatt. Billig i form av at det blir en slags lump sum-skatt, hvor det er vanskelig å gjøre rare tilpasninger for å slippe unna. Se på inntektsskatt, for eksempel. Historien viser at jo større skatt på inntekt, jo mer alternativ blir de høytlønnete i sitt valg av kompensasjonsmåte. Som eksempel kan nevnes opsjoner så lenge vi ikke har skatt på utbytte. Vi må jo tenke litt på hva som er hensikten bak en skatt. Det er ikke nødvendigvis straff eller at staten skal hente inn penger. Det handler om inntektsoverføring fra rik til fattig, det handler om effektiv skatteinnkreving hvor skatten ikke fører til abnormale tilpasninger fra de rike, og man må ikke glemme at mange små skatter er enklere å svelge enn én stor. |
|
|
|
|
|
#333 |
|
anglofil
Nei Mim, her overdriver du. Det handler ikke BARE om å tenke på sitt eget barn men å OGSÅ ta hensyn til sitt eget barn. |
|
|
|
|
|
#334 |
|
-
Siden denne også var adressert til meg, og jeg er mindre diplomatisk innstilt enn Lisa, har jeg testfløyet appellen din til samvittighet og ansvar for felleskapet. Den var ikke flyvedyktig og krasjet og brant. Det var så vidt jeg kom meg ut i live. Sist redigert av Benmurphy : 26-08-07 kl 01:59. Årsak: stavefeil |
|
|
|
|
|
#335 |
|
Hertuginne
|
Jeg synes ikke eiendomsskatten, som den har vært innført i mange kommuner, er en god skatt. Dette fordi det er en skatt som baserer seg på det man har tjent (eller fått, arvet etc) og ikke på det man nå tjener. Det er mange eldre mennesker som sitter i store eneboliger de har jobbet og betalt på i mange år, og som de nå endelig har fått nedbetalt. Eneboligene kan være verdt mange penger, men det betyr ikke at de har god og romslig økonomi, slik at de har råd til å betale en relativt høy eidendomsskatt. For eiendomsskatten regnes ut etter eidendommens verdi og tar ikke hensyn til andre ting.
|
|
|
#336 |
|
Epikur
|
Ja.
|
|
|
#337 |
|
flisespikker
|
Men det at du kjedet deg hjalp da virkelig ikke noen? Og det er ingen som argumenterer mot at R og I eller Ali eller hvem andre du nå har nevnt i diskusjonen skal sees og følges opp og passes på ut fra sine behov og forutsetninger, så det er ikke et argument jeg aksepterer. Jeg synes det er kjempeviktig at den offentlige skolen er så bra som mulig og at den gir det som trengs til alle som går der, og at den skal ha et tilbud til alle, men jeg synes ikke det betyr at man ikke også kan ha private skoler som gir et litt annet tilbud til dem som ønsker det. (Jeg synes en del av det du sier her er som å argumentere mot at de som har penger og interesser til det kjøper bøker, fordi det er ikke alle foreldre som gjør det, og derfor burde man være solidarisk og bare lese bøker fra biblioteket, slik de barna som ikke har bokinteresserte foreldre er henvist til.)
|
|
|
#338 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?Mye heller eiendomsskatt enn kutt i eldreomsorg og skoletilbud. Dette er en rettferdig skatt i mine øyne.
|
|
|
#339 |
|
Peppy!
|
Ettersom nordmenn generelt sparer i form av eiendom, og at det er der vår formue ligger, så synes jeg ikke det er urimelig å beskatte eiendom. Jeg skjønner ikke hvorfor det kun er kontanter som skal skattes. Det skaper større forskjeller mellom folk ettersom eiendom har en slik posisjon i skattesystemet. Vi betaler for eksempel ikke skatt av pengene vi tjener på den enorme prisveksten i boligmarkedet idet vi selger boligen. |
|
|
|
|
|
#340 |
|
så en gammel enke i Oslo som skaffet seg bolig i Oslo den gang det var helt andre priser enn i dag, skal beskattes mer enn en gammel enke i Indre Enfold, bare fordi hun bor i Oslo? Ja, også kan vil legge til at enken i Oslo og enken i Indre Enfold har samme pensjon å rutte med. Er det rettferdig? Kanskje Oslo-enken bare kan ta pikkpakket sitt og flytte til Indre Enfold?
|
![]() |
|
|