Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?
Polyanna, jeg vet at man betaler skatt av opsjoner. Jeg er imidlertid ikke enig med deg i at man beskattes på tildelingstidspunktet. Det er først ved innløsning at gevinsten blir beskattet som alminnelig inntekt. Jeg formulerte meg dog klønete. Det jeg mente var å fremheve dette med tilpasninger. Før 1996 så ble ikke opsjonsordningene beskattet som alminnelig inntekt. Og på de tider hadde vi i perioder ikke skatt på utbytte. At de nye skattereglene kom var jo fordi man etter mange år hadde sett seg lei av bruken av opsjonspakker som middel for å betale lavere skatt.
Jeg sliter tydeligvis med å få frem et budskap her. Jeg prøver i mine innlegg å si at man i all den tid det har vært skattesystemer så har folket tilpasset seg slik at man betaler minst mulig skatt. Helt naturlig. Så også i dag. Vi kan for eksempel finne på å bygge enebolig med sokkelleilighet, for den kan leies ut skattefritt. En fin måte å finansiere deler av boligkjøpet på. Det er ikke noe snuskete over det. Men skattlegges må vi jo, på en eller annen måte. Jeg synes eiendomsskatt kan være en god skatt fordi den er vanskeligere å foreta omdisponeringer rundt.
At enkefru Frogner vil ha vanskeligheter med å finansiere pantsettelsen kan jo skje. Jeg vet jo at bankene i dag gir avdragsfrihet til disse gamle damene. Og det å betale, tja, 6% rente på en million kroner tilsier at man må trekke 60.000 kr av prinsipalen hvert år. Av disse vil man få skattelette på ca 17.000. Tilsvarende vil millionen stå på konto, og forrentes noe. Kontantbeholdningen vil minske, men for noen mennesker er det måten de finansierer sine siste år. Som jeg også skrev i mitt forrige innlegg så skal ikke eiendomsskatten være en stor skatt, på samme måte som formuesskatten. Faktum er at man ikke nødvendigvis er berettiget å sitte på en enorm formue, og si at man ikke vil betale skatt fordi formuen er låst i eiendom. Er det riktig at man skal kunne gjøre sin formue urørlig, og dermed si at "jeg er god for en hel del midler, men jeg vil ikke dele for da går det ut over min priviligerte situasjon"?
|