Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-07, 18:14   #1
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)

Jeg tror flere her mangler innsikt i hva ambulansepersonell og politi møter i sin hverdag i Oslo. For meg er det ganske klart at avgjørelsen og manglende beklagelse er med bakgrunn i hvilke situasjoner de er vant til å møte, med rusede, psykisk syke, ustabile og voldelige mennesker, hva de er drillet til å avgrense sitt ansvar og hva som overlates politiet. Ja, de feilvurderte situasjonen da de trodde dette var en ruset/psykisk syk person iblandet erfaringer med slike tilkallinger. Ja, de burde beklage avgjørelsen, men de har faktisk et annet ståsted enn oss som leser om dette i avisen. De er vant til å måtte tilkalle politi når de ankommer og det viser seg at medisinsk hjelp ofte ikke er nødvendig eller at politiet må frakte personen til legevakt pga fare for vold etc. Jeg synes rasismebegrepet hauses opp. Og ja, man kan bli skeptisk av å få en tilsynelatende ruset/truende/rar/bråkete person ved siden av seg på t-banen enten han er mørk eller lys, fordi man faktisk ikke vet noe om tilfeldige personer man møter på kveldstid i sentrum. Er det diskriminerende/rasistisk/dømmende? Mulig, jeg kaller det sunn skeptisme.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 18:20   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Er det diskriminerende/rasistisk/dømmende? Mulig, jeg kaller det sunn skeptisme.

Om man er blitt så skeptisk at man ikke kan skille mellom hva man faktisk bør passe seg for og mellom en familiemann på picnic som har temmelig mange vitner som kan redegjøre for hendelsesforløpet, da er det noe som skurrer temmelig høylydt et eller annet sted. Kanskje de har behov for en lang ferie.

Gammel 18-08-07, 18:21   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Om man er blitt så skeptisk at man ikke kan skille mellom hva man faktisk bør passe seg for og mellom en familiemann på picnic som har temmelig mange vitner som kan redegjøre for hendelsesforløpet, da er det noe som skurrer temmelig høylydt et eller annet sted. Kanskje de har behov for en lang ferie.

Det er vel det som er nøkkelen her.

Gammel 18-08-07, 18:32   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke bare familiefedre på picnic i det området...det finnes også de familiefedre som ikke unnlater seg fra å slåss i parken en lørdag med kone og barn til stede, dette er noe personellet ikke kan vite. Dessuten i en slik situasjon som ofte er opphetet, vitner som prater høyt, opphisset og i munnen på hverandre så er ambulansepersonene vant til å stole på sin egen dømmekraft, vitner har ofte forskjellige og ukorrekte oppfatninger av situasjonen. Dette skjer raskt og jeg synes ikke det er så rart at de kunne feilbedømme situasjonen, altfor raskt og ikke riktig, men at det kan skje og at det skjer utenom denne episoden er klart. De er vant til at de tilkaller politi ved sånn type oppførsel som selvfølgelig kan tyde på rus og annet, ikke bare hodeskade. Jeg oppfatter beskrivelsene av situasjonen som svært forvirrende, kaotisk og uoversiktelig, jeg tviler på at vitnene kun bidro til oppklaring.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 18-08-07, 19:16   #5
Frantzen
Passiv

Standard

Sitat:

Og fortsetter: ... Sjåførene forteller også at de er lei seg for kritikken som er kommet.

Den ene ambulansesjåføren sier han har tenkt mye over om de burde oppdaget blødningen i hodet, men at han ikke finner noe som gjør at de burde handlet annerledes.

Den manglende innsikten og nonchalante "vi har ikke gjor noe galt" - holdningen er bare pinlig. Håper virkelig at de aldri, aldri får sette sine ben i en hjelpesituasjon igjen!

Har lært ett og annet av Valla, de to her

Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 20:56   #6
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Det er ikke bare familiefedre på picnic i det området...det finnes også de familiefedre som ikke unnlater seg fra å slåss i parken en lørdag med kone og barn til stede, dette er noe personellet ikke kan vite. Dessuten i en slik situasjon som ofte er opphetet, vitner som prater høyt, opphisset og i munnen på hverandre så er ambulansepersonene vant til å stole på sin egen dømmekraft, vitner har ofte forskjellige og ukorrekte oppfatninger av situasjonen. Dette skjer raskt og jeg synes ikke det er så rart at de kunne feilbedømme situasjonen, altfor raskt og ikke riktig, men at det kan skje og at det skjer utenom denne episoden er klart. De er vant til at de tilkaller politi ved sånn type oppførsel som selvfølgelig kan tyde på rus og annet, ikke bare hodeskade. Jeg oppfatter beskrivelsene av situasjonen som svært forvirrende, kaotisk og uoversiktelig, jeg tviler på at vitnene kun bidro til oppklaring.

Jeg setter min lit til den meget erfarne sykepleieren som var vitne til hele situasjonen. Hun har erfaring fra uteseksjonen og samarbeidet med ambulansetjenesten i mange år. Hun var meget sjokkert over hendelsen, og vurderingen til ambulansepersonalet. Jeg leste noe hun hadde skrevet på en av nettavisene....tror det var vg nett. Burde leses!

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 21:07   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er fint mulig å linke.

Gammel 19-08-07, 02:31   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Jeg har lest uttalelsen hennes. Det er ingen tvil om at situasjonen ble oppfattet forskjellig eller at det er feilvurderinger som har skjedd. Man kan alikevel diskutere bakgrunn, årsak og forståelse for oppfattelse av situasjon.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 20-08-07, 16:55   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ambulansejournalen er offentliggjort. Jeg leste det i avisa. Aner ikke hvor det står på nett.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 16:56   #10
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Ambulansepersonalet har uttalt at de MENER at han tisser på dem med vilje. Ikke at det foreligger fakta som sier at han gjorde det med vilje.

Gammel 20-08-07, 17:06   #11
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ambulansepersonalet har uttalt at de MENER at han tisser på dem med vilje. Ikke at det foreligger fakta som sier at han gjorde det med vilje.

Ja, i fra å ligge bevisstløs på bakken med ufrivillig vannlating til å stå oppreist og pisse på både folka og bilen (sabla godt truffet, forresten) har denne saken jammen forandret seg, gitt. Kanskje tabloidaviser likevel ikke kommer med hele sannheten?

Gammel 20-08-07, 17:11   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, i fra å ligge bevisstløs på bakken med ufrivillig vannlating til å stå oppreist og pisse på både folka og bilen (sabla godt truffet, forresten) har denne saken jammen forandret seg, gitt. Kanskje tabloidaviser likevel ikke kommer med hele sannheten?

Nå får du søren meg gi deg. Det som har stått er at han våknet til liv, begynte å tisse på seg, derfor prøvde han å reise seg opp, fikk tissen ut av buksa, ravet rundt og i følge vitner kanskje kom til å skvette på ambulansen og personellet. Ikke at han stilte seg opp og tisset på dem med vilje, slik du mener.

OG det har som Sitron sier, stått i avisene fra de begynte å skrive om saken.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 17:14   #13
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rent hypotetisk: Hvis det nå var slik at han faktisk prøvde å tisse på ambulansefolka med vilje, kunne ikke det også ha skyldtes hodeskader?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 17:16   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Rent hypotetisk: Hvis det nå var slik at han faktisk prøvde å tisse på ambulansefolka med vilje, kunne ikke det også ha skyldtes hodeskader?

Og rent hypotetisk: Hvis han gjorde det med vilje, har ambulansepersonellet lov til å sette seg til doms over dette menneskets liv, bare fordi han var kjip med dem?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 17:10   #15
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Dette kom da frem temmelig tidlig. Jeg har visst om at han sto oppreist og tisset fra en dag eller to etter at det kom i avisene. Derimot sier vitnene at han sto helt i ørska og prøvde å tisse UTENFOR buksa. Jeg lurer på om du noensinne har opplevd hvordan det er å tisse deg ut offentlig? Jeg kan hvertfall love deg at uansett hvor bortreist man er, så tenker man på å unngå dette.

Gammel 20-08-07, 18:08   #16
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Dette kom da frem temmelig tidlig. Jeg har visst om at han sto oppreist og tisset fra en dag eller to etter at det kom i avisene. Derimot sier vitnene at han sto helt i ørska og prøvde å tisse UTENFOR buksa. Jeg lurer på om du noensinne har opplevd hvordan det er å tisse deg ut offentlig? Jeg kan hvertfall love deg at uansett hvor bortreist man er, så tenker man på å unngå dette.

Vitner forklarte også at han var bevisstløs og tisset på seg når han lå på bakken. Noen sa til og med at han ikke snakket med vedkommende før han ble slått ned, noe som heller ikke stemmer.

Gammel 20-08-07, 20:41   #17
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg tror Skremmeren har lest finske aviser eller noe.

Gammel 20-08-07, 23:38   #18
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er blitt tisset på av en pasient som på legevakten ble antatt å være ruset fordi hun jo kom av englandsbåten. Hun måtte jo være full da selv om ledsagerne insisterte på at hun ikke hadde drukket særlig. Som viste seg å ha en hjerneblødning. Og som altså tisset på meg. Stående.

Hun trodde hun stod i dusjen.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 00:25   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Ambulanseloggen ligger på VG.

Gammel 21-08-07, 00:42   #20
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg er tydelig svært lite begavet. Jeg finner politiloggen, eller utrdrag fra den, og jeg finner utdrag fra disse sjåførens forklaringer, men jeg har ikke funnet noen logg fra ambulansen publisert.

Det hårreisende i denne saken er jo at selv med fasiten i hånden innrømmes det ikke feilvurdering.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.