|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Syns du at FrP er et rasistisk parti? | |||
Ja! |
![]() ![]() ![]() ![]() |
83 | 40,69% |
På grensen |
78 | 38,24% |
Nei |
41 | 20,10% |
Mener ikke noe |
2 | 0,98% |
Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Nei. For det slipper man i Norge.
![]() |
#2 |
Prettiest mess ever seen
|
Det blir jo tullete å påstå. Man kan like gjerne si at 16 % av velgere går på den typen retorikk og stemmer blått, mens 30-og-noen % går på den typen retorikk og stemmer rødt.
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Hm. Er fordommer og diskriminering som går på rase eller hudfarge ikke rasisme? Hva er i såfall rasisme?
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Jeg synes ikke at programpartiet til Frp er rasistisk. Det er dog i tvil om at mange av politikerne i partiet - og høyt oppe - er rasister. Om det gjør Frp til et rasistisk parti ... tja? Ja? Nei? Jeg er ikke sikker, tror det var Pøbelsara som skrev noe om at Carl I Hagen neppe var rasist, han bare likte dem fordi de stemte på ham.
![]() |
#5 |
geskjeftig
|
![]() |
#6 |
Shake it out!
|
Var den til meg? Om man behandler folk annerledes enn andre på grunn av etnisitet eller hudfarge er det rasisme. Men man sliter virkelig ut begrepet om man da inkluderer det å snakke engelsk til noen fordi man tror det er språket de snakker. Jeg vil anta at for mange handler det vel bare om å være hjelpsom? Å "snakke" til noen med apelyder derimot, det er rasisme. I USA var det mange som snakket spansk til mine unger. Det bar i grunnen ganske logisk ut fra hvordan se så ut, og det ramler meg ikke inn å tro at det var stygt ment. Og jeg hadde uendelig mange samtaler om hvor jeg var fra, all den tid det var åpenbart at jeg ikke var born american. USA er jo er land med mange nasjonaliteter og mye intern flytting, og dermed var det en safe icebreaker: hvor er du fra?
![]() |
#7 |
Whatever, never mind
|
Lett fornærmet? Nuvel. Det kan jo ha noe med at om det er én person som har spurt "Jammen , hvor er du EGENTLIG fra?", eller kommenterer hvor godt norsk du snakker, snakker engelsk til deg, spør deg om religiøs tilhørighet, så kan det passere. Når det derimot bli mange, ja da blir det irriterende i lengden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Shake it out!
|
Ja, var det ikke det jeg skrev da? At jeg forstår det kan være plagsomt om man får det hele tiden. Men summen blir ikke rasisme likevel, selv om det nok ikke blir mindre irriterende av den grunn. Folka nysgjerrighet kan være irriterende. Definitivt.
![]() |
#9 |
Whatever, never mind
|
Ja, jeg så det etterpå. Beklager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Og jeg snakket om folk flest når jeg snakket om at man blir lett fornærmet. Og om alle mulige situasjoner, ikke bare ting som går på språk, religion og opprinnelse. Av og tilfeller jeg noen har det som hobby å ta ting opp i verste mening, og at når ting kan tolkes på to måter, så velger folk den som er minst hyggelig.
![]() |
#11 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Jeg synes vi skal vokte oss for å misbruke ord og uttrykk. Til slutt kan de miste sin effekt eller alvorlige betydning, og det er ikke sikkert at skepsis eller frykt for det fremmede alltid kan kalles rasisme heller. Det bør være rom for å ta debatten, feks, om et transittmottak for 500 personer i ei lita bygd som Vrådal, er fornuftig. Det kan ikke være sånn da, at motstandere ikke kan ytre sine bekymringer uten å få et stempel som sofarasister eller typiske FrP-velgere... Og det bør være rom for å ikke synes det er optimalt at enkelte klasser har få barn med samme morsmål som sine egne. Det være seg norsk, somalisk eller urdu. Det bør også være en viss forståelse for at befolkningen i Årdal akkurat NÅ, sliter med å synes at det er en berikelse for bygda å ha et asylmottak.
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 19-11-13 kl 08:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Ja, jeg har full forståelse for at det er irriterende og vondt og hele tiden bli minnet på en annerledeshet som kun er utseendemessig. Enten det er fordi man er brun eller mangler en fot. Selvføgeliglig blir man lei av å få det samme spørsmålet om og om igjen, uavhengig av hensikten til den som spør. Men kanskje må manøvrere seg å leve med akkurat det. Men man skal ikke måtte leve med at man blir diskriminert på grunn av det. At noen tror man er vaskehjelpen er en ting. At noen tror at det eneste man kan brukes til er å være vaskehjelp er noe helt annet. I noen tilfeller er det helt sikkert en sammenheng mellom de to.
![]() |
#13 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Synes Thomas setter skapet på plass med denne i dag:
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
Jeg kjenner at jeg er og har vært ganske i "deinal" på hverdagsrasisme. Det er rett og slett for vanskelig å forstå at folk, mange folk, vanlige folk på gata, kan være SÅ teite, så uvitende, så SLEMME. (Kilde: youtube.com) Så kom han til Norge, og oppdaget plustelig at her ble han utsatt for rasisme. Han har nemlig et utseende som gjør at folk tror han er fra Midt-Østen (han er etnisk sett halvt jødisk, aldri oppdratt jødisk, men utseendet hans har mye av det i seg), og kombinert med dårlig norsk, så "var" han "araber". Med alle de viderverdigheter det medførte. Det var en skjellsettende opplevelse, virkelig opprørende, dypt sårende, selvsagt, men ikke minst VELDIG opplysende og tankevekkende. Å få føle det på kroppen som han alltid har forholdt seg til som en teoretisk ting, noe ille noe som skjer med andre, har man hørt. Jeg syns det er ekstremt bra og viktig at folk forteller om hva de blir utsatt for, men jeg føler meg veldig maktesløs - hva kan man gjøre utenom å oppdra sine nærmeste? Om jeg hadde overhørt noe på trikken så tror jeg at jeg hadde hatt både mot og geskjeftighet til å si fra så ørene flagret til dem som ytret noe, men det har jeg aldri opplevd.
![]() |
#15 |
Personlig pessimist
|
Samtidig kan vi ikke satse på at de får søte, brune oldebarn, alle sammen.
![]() |
![]() |
#16 |
Shake it out!
|
Joda, det synes jeg høres ut som en god ide. Tvangsplassering av en skikkelig søt brun unge i alle familier.
![]() |
#17 |
Personlig pessimist
|
Ja, det er gøy å være den ungen.
![]() |
![]() |
#18 |
Shake it out!
|
Det skal ikke være gøy, det skal være rasismeforebyggnede, Niobe. Take one for the society, eller noe sånn.
![]() |
#20 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?Hva er det du ikke vil godta å leve med? At folk spør hvor du er fra? Men hvordan skal man hindre det? Gjøre det sosialt uakseptabelt å spørre noen hvor de er fra? Utelukkende snakke til folk på norsk inntil de selv gir til kjenne at de ikke forstår norsk?
![]() |
|
|