|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Cubus-barn"
Ikke nødvendigvis, vel, for det kan jo være slik i en gruppe at nettopp statussymboler blir sett på som en vederstyggelighet. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Det var ikke det jeg svarte på heller, mer den generelle holdningen din gjennom hele diskusjonen. Du snakker om at man ikke skal sparke noen veier, men bruker selv utrykk som "høyt og skjærende" og kommer med nedlatende stikk.
|
|
|
#3 |
|
Fola Blakken
|
Jeg skjønner ikke dette. Er du uenig i at det finnes kjøpepress i det hele tatt? Jeg syns det virker innlysende at kjøpepress oppstår nettopp når noen overøser ungen sin med dyre ting. Når min sønn får "ekte" fotballdrakt eller hot mobiltelefon, så er det med på å skape "behov" hos medelevene for lignende ting. Er det ikke det som ligger i kjøpepressets natur da?
|
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Min erfaring er at det i all hovedsak er den som mobber som sitter med makten.
Du om det.
Nemlig. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
villende
|
Men det var jo ikke klærne som trigget mobbingen. Jeg antar at det bare var en av mange ting som ble brukt mot deg. Og hadde du kommet i den samme jakken som alle de andre jentene i klasse brukte, så hadde det vært galt det også. :btdt: |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bedreviter
|
Selvsagt, men det gjør da ikke mobbingen noe bedre. Og all den tid det beviselig finnes en masse mennesker som synes det er "greit" (eller i alle fall mindre problematisk) å sparke oppover enn nedover, så vil jo en slik form av mobbingen være veldig lett å ty til, for det er jo ikke en gang skikkelig mobbing. I motsetning til når noen kaller deg feit, dum eller stygg, for det skal man jo ikke gjøre. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
villende
|
Det er jeg hjertens enig i. Og jeg har aldri ment at det er greit å sparke oppover. Virkelig ikke. Men jeg tror fortsatt ikke at det er et like stort problem at barn blir mobbet for å ha for bemidlede foreldre, som er at barn blir mobbet for å ha foreldre med dårlig råd. Jeg tror det er et større problem at barn faller utenfor fordi foreldrene rett og slett ikke har råd til å betale det som trengs for at de skal være som "alle andre" enn at barn faller utenfor fordi de har foreldre som har veldig mye bedre råd enn alle de andre barna. Det betyr ikke det samme som at barn fra bemidlede hjem ikke mobbes, for det skjer jo så absolutt. Men det er ikke den øknomiske faktoren som da er avgjørende for at de ikke slipper inn i gjengen. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Hæ? Er ikke dette en helt vanlig FP-diskusjon uten de store bølgene. Man har da diskutert på rimelig greit nivå som vanlig. Ingen som skriker dårlig mor eller jævla idiot.
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Må si at jeg er enig i dette. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er vokst opp med det motsatte. Min familie hadde vel ganske god økonomi sammenlignet med de jeg gikk på skole med. Jeg hadde to foreldre med jobb, ingen av dem i primærnæring, og det var ikke vanlig. Jeg fikk fornuftige, solide og praktiske barneklær. Klassevenninner hadde hjemmeværende mødre som tydelig vis tok ut sin egen prinsesse-drøm på døtrene, og kjøpte upraktiske, billige og veldig jentete klær. De kunne omtrent ikke leke i klærne sine, men det var åpenbart ikke så viktig. Jeg skilte meg kraftig ut, noe jeg både følge og fikk høre. Foreldrene mine kunne selvfølgelig kjøpt de samme klærne som jentene i klassen gikk i til meg, men jeg antar de hverken ønsket eller syntes det var riktig å gjøre det. Enda en som er med på å skape press om at alle skal være like liksom... |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: "Cubus-barn"Mens jeg leste hele denne tråden, spurte jeg faktisk Storesøster hvilke klær som var de hotteste nå, hun går i 5.klasse. Ikke noe spesielt fikk jeg til svar. Jeg spurte etter spesielle jakker, sko, merker, farger? Neisj, ikke noe hun kom på hvertfall. Storesøster er riktignok en selverklært olabuksejente, som bor i basisgensere fra WOW og helst vil bruke alt hun har i stallen.
|
![]() |
|
|