Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er hijaben kvinneundertrykkende?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-09, 19:29   #241
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Disse reglene er jo et bidrag til å holde likestilling tilbake, at mannen har forsørgerplikt, og at mannen i praksis får mer i arv. Hvis da kvinnene jobber, og forsørger seg selv, så trenger vel ikke broren å bruke arven på å forsørge mor, søster eller kone, ergo har han mer. Men her ligger det i kortene at kvinner egentlig ikke ønsker å jobbe, men bli forsørget, og det mener jeg er med på å holde likestillingen tilbake, i både praksis og i holdninger. Det at det heller ikke er like regler for skilsmisse, er jo kjønnsdeling uten en grunn.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 19:36   #242
Hadia
hijabdame

Hadia sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hadia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Brynhild, jeg har ikke peil på pakistanske skilsmisselover. Og de er ikke nødvendigvis det samme som skilsmisselover fra islamsk kildemateriale.

Jeg tror at her har du et eksempel på det jeg nevnte om dommere som ikke vil gi kvinner skilsmissen de burde fått. og, ja det er et stort problem der.

Jeg mente for norske muslimer. Altså, det er ikke noe krav at jeg skal måtte gå til en islamsk dommer for å være skilt også etter islam, det holder med en norsk skilsmisse. Jeg er jo ikke underlagt Pakistansk eller noen andre lands lover

Hadia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 19:50   #243
Hadia
hijabdame

Hadia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Disse reglene er jo et bidrag til å holde likestilling tilbake, at mannen har forsørgerplikt, og at mannen i praksis får mer i arv. Hvis da kvinnene jobber, og forsørger seg selv, så trenger vel ikke broren å bruke arven på å forsørge mor, søster eller kone, ergo har han mer. Men her ligger det i kortene at kvinner egentlig ikke ønsker å jobbe, men bli forsørget, og det mener jeg er med på å holde likestillingen tilbake, i både praksis og i holdninger. Det at det heller ikke er like regler for skilsmisse, er jo kjønnsdeling uten en grunn.

Det kommer jo an på hvordan man ser på det. Jeg vil jo si at menn og kvinner aldeles ikke er like, selv om man er likeverdige, så derfor er det ikke et problem for meg at det er forskjellige regler, så lenge både kvinner og menn i praksis har mulighet for å leve etter egne valg.

Det ligger ikke i kortene at kvinner ikke ønsker å jobbe. Men at kvinner ikke skal være nødt til det. Kvinner skal ha full mulighet til å jobbe hvis en ønsker det, og anbefales dessuten å bruke alle sine evner og ressurser både til familien og samfunnets beste.

Og poenget var nettopp at mannen MÅ bruke arven sin (og av alt annet han tjener, eier, etc.) til å betale livsopphold til kone, søster, mor etc. selv om de jobber og tjener egne penger.

Gammel 08-03-09, 19:57   #244
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hadia, her.

Det kommer jo an på hvordan man ser på det. Jeg vil jo si at menn og kvinner aldeles ikke er like, selv om man er likeverdige, så derfor er det ikke et problem for meg at det er forskjellige regler, så lenge både kvinner og menn i praksis har mulighet for å leve etter egne valg.

Det ligger ikke i kortene at kvinner ikke ønsker å jobbe. Men at kvinner ikke skal være nødt til det. Kvinner skal ha full mulighet til å jobbe hvis en ønsker det, og anbefales dessuten å bruke alle sine evner og ressurser både til familien og samfunnets beste.

Og poenget var nettopp at mannen MÅ bruke arven sin (og av alt annet han tjener, eier, etc.) til å betale livsopphold til kone, søster, mor etc. selv om de jobber og tjener egne penger.

Jeg mener heller ikke at menn og kvinner er like, eller skal være helt like, men reglene og påbudene oser av at de er fastsatt i en annen tid og i andre samfunn, akkurat som mye i kristendommen. At kvinner ikke skal være nødt til å jobbe, mens menn skal være det…det har egentlig ingen funksjon i dagens samfunn. Det blir å tilrettelegge for mannsjåvinister som ikke ønsker at kona skal delta i samfunnet, utover i hjemmet, og det er slik islam og andre religioner bidrar til kvinneundertrykking, det er altfor lett å bruke regler satt i en annen tid til å holde kvinner tilbake. At mannen må forsørge kvinner selv om de kan forsørge seg selv, det er latterlig og ikke særlig formålstjenelig, og undertrykking andre veien, dog ser man at reglene som regel ikke er til kvinnens fordel.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 20:05   #245
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En kvinne kan initiere skilsmisse enten ved å be mannen utføre sin prosedyre, (de aller fleste menn ønsker ikke å holde på en kvinne som ikke vil være gift med ham), eller, hvis det skulle vise seg problematisk, gå til en dommer og få en skilsmissedom.

Det jeg har uthevet er jo faktisk bare tøys å si. Det er dessuten spesielt voldelige og maktsyke menn som absolutt ikke har lyst til å la kona gå. Og et system hvor den ene parten må gå til domsstol for å få skilsmisse mens den ene parten ikke trenger det er jo per definisjon dypt urettferdig. Det er meningsløst å påstå at alle dommere skal la alle kvinner få lov til å skille seg om de har lyst, poenget med at kvinner skal gå til domsstol er jo at hun ikke får bestemme selv.

Jeg synes det er helt fint at man påpeker at mange av de tingene som nordmenn reagerer på og har fordommer om muslimer, kommer til dels av feiltolkning av Koranen og tildels uhumske kulturelle tradisjoner.

Likevel så er det jo overhodet ikke full likestilling i noen av ørkenreligionene, disse religionene kommer fra strengt patriarkalske samfunn og er i bunn og grunn kvinneundertrykkende.

Gammel 08-03-09, 20:12   #246
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Brynhild, jeg har ikke peil på pakistanske skilsmisselover. Og de er ikke nødvendigvis det samme som skilsmisselover fra islamsk kildemateriale.

Jeg tror at her har du et eksempel på det jeg nevnte om dommere som ikke vil gi kvinner skilsmissen de burde fått. og, ja det er et stort problem der.

Jeg mente for norske muslimer. Altså, det er ikke noe krav at jeg skal måtte gå til en islamsk dommer for å være skilt også etter islam, det holder med en norsk skilsmisse. Jeg er jo ikke underlagt Pakistansk eller noen andre lands lover

Det jeg nevnte her er eksempler på muslimske paksistanske kvinner som får innvilget skilsmisse i Norge, men der skilsmissen blir funnet ugyldig i hjemlandet. Det tyder jo på at det er store ulikheter mellom kvinner og menns rett til skilsmisse.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 21:52   #247
Hadia
hijabdame

Hadia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det jeg har uthevet er jo faktisk bare tøys å si. Det er dessuten spesielt voldelige og maktsyke menn som absolutt ikke har lyst til å la kona gå.

Ja, og jeg vil derfor gjenta at de fleste menn ønsker ikke å være gift med en kvinne som ønsker å skille seg fra dem De fleste menn er vel ikke voldelige og maktsyke?

Jeg vil faktisk si at når en er i den situasjonen, at en prøver å komme seg unna en voldelig og maktsyk mann som ikke vil gi slipp, er det et veldig godt virkemiddel å ha en domsavsigelse å slå i bordet med, og være formelt skilt innen en måned.

Det er meningsløst å påstå at alle dommere skal la alle kvinner få lov til å skille seg om de har lyst, poenget med at kvinner skal gå til domsstol er jo at hun ikke får bestemme selv.

Det blir omtrent som å si at i Norge får man ikke bestemme selv, fordi en må vente på å få godkjent skilsmissen fra fylkesmannen. Alle slike ting har formaliseringsprosedyrer. Det betyr ikke at en ikke har noe valg.

Ellers vil jeg bare få sagt at jeg er ikke her for å prøve å overbevise noen om at islamske skilsmisselover er bedre enn de som brukes i Norge i dag jeg svarer bare på spørsmål og håper å informere der jeg kan.

Gammel 08-03-09, 21:56   #248
Hadia
hijabdame

Hadia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.

Det jeg nevnte her er eksempler på muslimske paksistanske kvinner som får innvilget skilsmisse i Norge, men der skilsmissen blir funnet ugyldig i hjemlandet. Det tyder jo på at det er store ulikheter mellom kvinner og menns rett til skilsmisse.

Ja, jeg er enig i at det er et virkelig problem, og veldig vanskelig for dem som går gjennom det. Det burde vært helt unødvendig.

Men det jeg prøvde å si er at pakistanske lover og rettspraksis ikke er det samme som islamsk kildemateriale, selv om det kan være basert på det.
Andre muslimske rettsinstanser godkjenner for eksempel norske skilsmisser. Det kommer veldig an på hvem og hvor tror jeg.

Gammel 08-03-09, 22:00   #249
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og jeg vil derfor gjenta at de fleste menn ønsker ikke å være gift med en kvinne som ønsker å skille seg fra dem

Hva i all verden bygger du det utsagnet på? Det er i de aller fleste tilfeller kvinner som tar ut skilsmisse og mannen som ikke ønsker det.

Og jeg lurer på om du virkelig du mener at et system hvor menn ikke trenger å gå til dom for å få skilsmisse mens kvinner trenger det er ok.

Gammel 08-03-09, 22:05   #250
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg lurer på om du virkelig du mener at et system hvor menn ikke trenger å gå til dom for å få skilsmisse mens kvinner trenger det er ok.

:Spent på svar:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 22:07   #251
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva i all verden bygger du det utsagnet på? Det er i de aller fleste tilfeller kvinner som tar ut skilsmisse og mannen som ikke ønsker det.

Dere sier jo omtrent det samme, altså. Vil en mann, generelt sett, motsette seg en skilsmisse når kvinnen ber om det?

Gammel 08-03-09, 22:11   #252
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Dere sier jo omtrent det samme, altså. Vil en mann, generelt sett, motsette seg en skilsmisse når kvinnen ber om det?

Man kan jo aldri si noe generelt om en så stor befolkningsgruppe, men ja, jeg tror at de fleste menn hadde ønsket å prøve lenger enn hva kvinnene ønsker.

Gammel 08-03-09, 22:13   #253
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan jo aldri si noe generelt om en så stor befolkningsgruppe, men ja, jeg tror at de fleste menn hadde ønsket å prøve lenger enn hva kvinnene ønsker.

Det er jo ikke poenget her, ville en mann, tror du, motsatt seg en skilsmisse utover å si at han ønsker å prøve lengre?

Gammel 08-03-09, 22:15   #254
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er jo ikke poenget her, ville en mann, tror du, motsatt seg en skilsmisse utover å si at han ønsker å prøve lengre?

Selvfølgelig kan man finne drøssevis av menn som motsetter seg skilsmisse. Man kan sikkert finne drøssevis av kvinner også, men det blir på siden fordi her er det snakk om at mannen gjør hva han vil uavhengig av hva kona synes.

Uansett, man kan ikke argumentere for en ordning som er så skjevfordelt med at "det går ofte bra".

Gammel 08-03-09, 22:31   #255
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Ja, og jeg vil derfor gjenta at de fleste menn ønsker ikke å være gift med en kvinne som ønsker å skille seg fra dem De fleste menn er vel ikke voldelige og maktsyke?

Men hva hjelper det å peke på hva de fleste menn ønsker? Så lenge det er noen som er voldelig eller maktsyk så vil det jo alltid være tilfeller der kvinner blir nektet å ta ut skilsmisse og må ta opp kampen med en domstol.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 00:05   #256
Hadia
hijabdame

Hadia sin avatar

Standard

Det første du sier der er jeg jammen ikke helt sikker på. Har ikke sett noe statistikk på det ihvertfall.

Det andre: Nei, det mener jeg ikke.

Men alle skilsmisser må gjennom en formaliseringsprosess. Også den som mannen initierer. Skal jeg skilles etter norsk lov må jeg også sende søknad om separasjon og skilsmisse, som må godkjennes før jeg faktisk er skilt etter loven.

Gammel 09-03-09, 00:08   #257
Hadia
hijabdame

Hadia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.

Men hva hjelper det å peke på hva de fleste menn ønsker? Så lenge det er noen som er voldelig eller maktsyk så vil det jo alltid være tilfeller der kvinner blir nektet å ta ut skilsmisse og må ta opp kampen med en domstol.

Det er som sagt ikek snakk om å måtte ta opp en kamp, men å få det offentliggjort.

I realiteten i dag, mange steder i verden er det nok snakk om å måte kjempe. Men det er fordi generasjoner av muslimske menn er blitt totalt forstokkede og samfunnet der har vært korrupt, uislamsk og kvinneundertrykkende så lenge at mange mener det er slik det skal være.

Gammel 09-03-09, 09:15   #258
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er jeg helt enig med deg i. Men lover og regler er jo ment å håndtere unntakene. De fleste menneskelige relasjoner foregår i nogenlunde ro og mak mellom partene. Jeg og mannen krangler også, men naboene har aldri tilkalt politiet, men jeg synes alikevel det er fint at politiet kommer når det er husbråk, selv om de fleste ikke trenger det.

Gammel 09-03-09, 09:18   #259
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden. Men jeg synes at det ikke finnes noe fasitsvar på dette spørsmålet. For noen er den nok kvinneundertrykkende. Den blir brukt fordi det er tvang eller en slags frivillig tvang. Men for mange er den nok også blitt et helt frivillig valg som de selv har tatt. Jeg kjenner flere som har valgt dette fordi de synes det er det riktige i forhold til sin religion.

Gammel 09-03-09, 13:04   #260
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Takk for svar Hadia, fint at det kommer opp ting, og blir diskutert/opplyst.
Man kan være uenige om mangt, men så lenge man har respekt for hverandre går det jo fint.

Idag leste jeg noe som provoserte meg litt, av Bushra Ishaq:
"Vi har andre feministiske idealer. Ja, vi vil reise oss i kampen mot overgrep, og jeg fordømmer enhver form for tvang. Men vi skal gjøre det på egne premisser. Feminisme handler om at hver kvinne skal få bestemme over sin egen kropp, og hijaben er frigjørende for oss i den forstand at den beskytter mot seksualisering. Vi ønsker ikke å bli reddet av vestlige kvinner som brenner BH-en og kaster av seg klærne."

Altså hvis man mener at det bidrar til seksualisering å vise håret, da synes jeg man lever i middelalderen, altså. Vitner om et forstokket syn på seksualitet, som burde være dødt og begravet for lenge siden.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:35.