|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#241 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?
Ja, det er interessant at USAs "kast ut på dypet og klar deg selv, men jobber du hardt kommer du også til å klare deg VELDIG bra" ser ut til å fungere veldig mye bedre enn vår velferdsmodell.
![]() |
#243 |
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, jeg er nederlandsk statsborger. Mannen min er dansk. De første par år fikk jeg oppholdstillatelse for 1 år ad gangen, som familiesammenført. Etter det fikk jeg bosettingstillatelse (= permanent opphold). Jeg mener at den fortsatt er betinget av, at ekteskapet mitt består og at jeg bor sammen med mannen min. Tillatelsene blir klistret i passet, og de koster over en tusenlapp hver.
![]() |
#244 |
Travelt opptatt
|
Men er det den samme gruppen somaliere som kommer hit? For det er ikke en homogen gruppe. Noen av de første som kom til Norge, og blant annet bosatte seg i Skien, var høyt utdannete mennesker fra storbyer, som fint klarte å integrere seg. Analfabetene fra langt ut på bøgda som plutselig befant seg midt i Oslo, har større problemer.
De som gifter seg med nordmenn har tre år "på prøve" før de evt kan skille og ha selvstendige rettigheter. Gjelder ikke det samme for deg?
![]() |
#245 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Gajamor: Jeg leste om det nylig, og mente at det var ikke så lett å avgjøre det basert på demografi heller, men er ikke sikker.
![]() |
#246 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gjør den det altså? Fungerer innvandrere egentlig så dårlig i Norge? Jeg vet at noen gjør det, men fungerer de altså mye dårligere enn i USA? Dette var ikke retoriske spørsmål heller, jeg vet hverken hvordan demografien til innvandrere til USA er, eller hvordan grupper som er sammenlignbare med de som kommer til Norge klarer seg der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Jeg orker ikke google nå, men det er ikke så lenge siden Aftenposten skrev om forskjellen mellom somaliere i usa og her, i hvert fall. Det har vært litt andre skriverier også.
![]() |
#248 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Det er godt mulig at det er spekulativt møl, men jeg mener å ha hørt og lest flere ganger at USA kaprer de høyest utdannede og minst traumatiserte flyktningene?
![]() |
#249 |
Trapper opp igjen !
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?De som gifter seg med nordmenn har tre år "på prøve" før de evt kan skille og ha selvstendige rettigheter. Gjelder ikke det samme for deg?[/quote]
![]() |
#250 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Det er jo kanskje ikke så usannsynlig at de mest ressurssterke søker seg til USA.
![]() |
#251 |
weird
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Jeg tror altfor strenge krav vil ramme de som mangler evnen hardere enn det vil ramme de som mangler viljen. Derfor er jeg litt skeptisk.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Shake it out!
|
Tror det er Canada som gjør det. Mulig USA gjør det til en viss grad, men de har jo også en haug med illegale invandrere fra Mexico og resten av Latin Amerika (forresten, er Mexico en del av Latin Amerika?).
![]() |
#254 |
Leser
|
Ja, men dette har vært tatt opp tidligere i tråden. Hvis vi gir ut permanent oppholdstillatelse til mennesker som trenger det (i realiteten flyktninger) så faller jo den argumentasjonen bort.
![]() |
#255 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Er ghettoiseringen enda verre i USA enn i Norge, altså?
![]() |
#256 |
Leser
|
Ja, altså, nå vet jeg ikke hvilke rettigheter du tenker på, men når det gjelder flyktninger så kan de ikke sendes "hjem" igjen. Så vidt jeg vet tar Norge inn ca 1500 overføringsflyktninger (kvoteflyktninger) (efr) . Asylsøker er mennesker som kommer inn til Norge "for egen maskin" og ønsker flyktningestatus. Innvandring har vi ikke i Norge, det vil si at folk bare kan komme til Norge og bli norske.
Ja, mye verre.
![]() |
#257 |
Kidding, right?
|
Jeg husker godt denne artikkelen i A-magasinet. Den gjorde egentlig inntrykk.
![]() |
![]() |
#258 |
Ser lyst på livet
|
Det finnes jo til og med norske ghettoer i USA, nordmenn som utvandret for 60 år siden, de gifter seg med andre som er av norsk eller skandinavisk avstamming etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Har skumlest tråden, og synes faktisk at Mim fikk ufortjent mye pes. Selv om jeg er enig med Polyanna i at en eller annen form for "test" hadde vært greit, så synes jeg kravene i HI var i overkant høye. Jeg er helt enig med Mim i at dette er kunnskaper "folk flest" ikke sitter inne med. (Og da snakker jeg ikke om skigåing og 17.mai.) Jeg vil f.eks påstå at 50% av eleven i vg. skole ikke har snøring på det meste av dette etter 12 års skolegang. :datapunkt: (Kan jeg bruke det her? |
![]() |
![]() |
![]() |
#260 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() |
|
|