Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-09, 21:34   #241
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Et åpent spørsmål, er alle enige i at integreringen av innvandrere er mer vellykket i USA enn i Europa? Jeg mener, hvordan har det seg at muslimer født i UK, med høy utdannelse, blir ekstremister og terrorister, mens det vel ikke er ett eneste tilsvarende tilfelle i Fiende Nr. 1, USA?

Jeg er ikke retorisk, altså, jeg lurer.

Ja, det er interessant at USAs "kast ut på dypet og klar deg selv, men jobber du hardt kommer du også til å klare deg VELDIG bra" ser ut til å fungere veldig mye bedre enn vår velferdsmodell.

Men det KAN komme av at vi får ganske andre innvandrergrupper hit.

Men somaliere klarer seg fint i statene, faktisk.

Gammel 11-06-09, 22:15   #242
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes egentlig ikke at det er så rart, jeg.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 22:28   #243
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Bare litt nysgjerrig; du er nordisk sant? Må du ha oppholdstillatelse? Har du papirer på at du har permanent oppholdstillatelse?

Nei, jeg er nederlandsk statsborger. Mannen min er dansk. De første par år fikk jeg oppholdstillatelse for 1 år ad gangen, som familiesammenført. Etter det fikk jeg bosettingstillatelse (= permanent opphold). Jeg mener at den fortsatt er betinget av, at ekteskapet mitt består og at jeg bor sammen med mannen min. Tillatelsene blir klistret i passet, og de koster over en tusenlapp hver.

Mannen min og sønnene vores har alle danske pass og trenger ikke oppholdstillatelse.

Gammel 11-06-09, 22:38   #244
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, det er interessant at USAs "kast ut på dypet og klar deg selv, men jobber du hardt kommer du også til å klare deg VELDIG bra" ser ut til å fungere veldig mye bedre enn vår velferdsmodell.

Men det KAN komme av at vi får ganske andre innvandrergrupper hit.

Men somaliere klarer seg fint i statene, faktisk.

Men er det den samme gruppen somaliere som kommer hit? For det er ikke en homogen gruppe. Noen av de første som kom til Norge, og blant annet bosatte seg i Skien, var høyt utdannete mennesker fra storbyer, som fint klarte å integrere seg. Analfabetene fra langt ut på bøgda som plutselig befant seg midt i Oslo, har større problemer.

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Nei, jeg er nederlandsk statsborger. Mannen min er dansk. De første par år fikk jeg oppholdstillatelse for 1 år ad gangen, som familiesammenført. Etter det fikk jeg bosettingstillatelse (= permanent opphold). Jeg mener at den fortsatt er betinget av, at ekteskapet mitt består og at jeg bor sammen med mannen min. Tillatelsene blir klistret i passet, og de koster over en tusenlapp hver.

Mannen min og sønnene vores har alle danske pass og trenger ikke oppholdstillatelse.

De som gifter seg med nordmenn har tre år "på prøve" før de evt kan skille og ha selvstendige rettigheter. Gjelder ikke det samme for deg?

Gammel 11-06-09, 23:07   #245
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gajamor: Jeg leste om det nylig, og mente at det var ikke så lett å avgjøre det basert på demografi heller, men er ikke sikker.

Gammel 11-06-09, 23:52   #246
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

[USAs modell] ser ut til å fungere veldig mye bedre enn vår velferdsmodell.

Gjør den det altså? Fungerer innvandrere egentlig så dårlig i Norge? Jeg vet at noen gjør det, men fungerer de altså mye dårligere enn i USA? Dette var ikke retoriske spørsmål heller, jeg vet hverken hvordan demografien til innvandrere til USA er, eller hvordan grupper som er sammenlignbare med de som kommer til Norge klarer seg der.

I UK har de jo helt andre utfordringer med et helt annet utganspunkt enn Norge og USA, siden en stor del av innbyggerne i det britiske imperiet har, eller har hatt, tilbud om å få britisk pass. Så jeg syns ikke det er rart om de får problemer som skiller seg markant fra de man får i andre land.

Ben "maintenance cost for subcontinents: high" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 23:54   #247
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg orker ikke google nå, men det er ikke så lenge siden Aftenposten skrev om forskjellen mellom somaliere i usa og her, i hvert fall. Det har vært litt andre skriverier også.

Gammel 12-06-09, 00:02   #248
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er godt mulig at det er spekulativt møl, men jeg mener å ha hørt og lest flere ganger at USA kaprer de høyest utdannede og minst traumatiserte flyktningene?

Gammel 12-06-09, 00:06   #249
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

De som gifter seg med nordmenn har tre år "på prøve" før de evt kan skille og ha selvstendige rettigheter. Gjelder ikke det samme for deg?[/quote]

Har ikke prøvd det men på hvert vedtak har ekteskapets beståelse vært anført som betingelse. Man kan søke enten p.g.a. familiesammenførsel eller p.g.a. jobb. Søker du opphold på annen grunnlag enn det som har skaffet tidligere tillatelser, begynner du forfra i "ansiennitet". Jeg begyndte å søke som familiesammenført, og fortsatte med det.

Forøvrigt positionerer jeg meg selv tydeligvis som innvandrer og familiesammenført hustru når slikt kommer opp i samtaler eller i min undervisning. På samme måte er jeg tydelig på at barna mine har "minoritets(språklig) bakgrunn", siden vi ikke taler norsk hjemme (ikke mannen og jeg, iallefall...) og ikke har samme kunnskap om Norge og norsk språk som mange nordmenn har. Selvsagt er vi privilegerte og kulturforskjellene mellom der-hvor-vi-kommer-fra og Norge er ikke så store som for mange andre, men prinsipielt sett er vi i samme situasjon.

Gammel 12-06-09, 00:07   #250
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det er jo kanskje ikke så usannsynlig at de mest ressurssterke søker seg til USA.

(Og at de som helst vil leve på trygd søker seg hit... )

Gammel 12-06-09, 00:23   #251
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror altfor strenge krav vil ramme de som mangler evnen hardere enn det vil ramme de som mangler viljen. Derfor er jeg litt skeptisk.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 04:19   #252
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det er godt mulig at det er spekulativt møl, men jeg mener å ha hørt og lest flere ganger at USA kaprer de høyest utdannede og minst traumatiserte flyktningene?

Tror det er Canada som gjør det. Mulig USA gjør det til en viss grad, men de har jo også en haug med illegale invandrere fra Mexico og resten av Latin Amerika (forresten, er Mexico en del av Latin Amerika?).

Jeg er ingen tilhenger av velferdssystemet i USA (eller mangelen på sådan, rettere sagt), men jeg tror det har veldig mye å si at her forventes det at man skal jobbe, fra dag en, og det er ingen som setter en på mottak og sier bare vent i 2-5-10 år, så skal vi se hvor vi skal gjøre av deg . Jeg leste en gang en veldig interessant artikkel om forskjellen mellom Norge og USA når det kom til innvandrere. Husker ikke hvor og når, men konklusjonen var at Norge hadde en stakkars-deg-holdning, mens USA ansvarliggjorde dem og fikk dem i arbeid.

Jeg har forøvrig lest at om USA skulle kastet ut alle sine illegale invandrere, så ville landet stoppet opp. Og etter ha bodd her i et halvt år, så tror jeg så gjerne at det stemmer .

Gammel 12-06-09, 07:08   #253
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

(forresten, er Mexico en del av Latin Amerika?).

Mexico er Latin-Amerika (spansk=latinsk språk). Men geografisk Nord-Amerika.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 09:19   #254
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Statsborgerskap er noe som gir en del rettigheter og plikter i forhold til en land. Noen mennesker kommer hit uten å ha en stat som gir noen som helst slags beskyttelse, i noen tilfeller risikerer de tortur eller dødsstraff.

Ja, men dette har vært tatt opp tidligere i tråden. Hvis vi gir ut permanent oppholdstillatelse til mennesker som trenger det (i realiteten flyktninger) så faller jo den argumentasjonen bort.

Gammel 12-06-09, 09:21   #255
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Er ghettoiseringen enda verre i USA enn i Norge, altså?

Gammel 12-06-09, 09:39   #256
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Gir permanent oppholdstillatelse samme rettigheter?

Ja, altså, nå vet jeg ikke hvilke rettigheter du tenker på, men når det gjelder flyktninger så kan de ikke sendes "hjem" igjen. Så vidt jeg vet tar Norge inn ca 1500 overføringsflyktninger (kvoteflyktninger) (efr) . Asylsøker er mennesker som kommer inn til Norge "for egen maskin" og ønsker flyktningestatus. Innvandring har vi ikke i Norge, det vil si at folk bare kan komme til Norge og bli norske.

Den viktigste forskjellen mellom statsborgerskap og andre oppholdstillatelser er vel at statsborgerskap gir stemmerett og et norsk pass. Hvor "bra" et norsk pass er kontra et pass fra et annet land er jeg usikker på. Hvis man får lov å reise ut og inn på det er det kanskje nok? Så Jonas Gahr Støre var i avisen etter Jarle Trå og påpekte at UDI ofte ikke kunne yte noe særlig hjelp til nordmenn i utlandet. Jeg tenker også på disse som er fengslet i Kongo, ser ikke ut til at det at norske myndigheter har noe særlig innflytelse.

Men det siste med norsk pass, vet jeg ikke nok om.

Ja, mye verre.

Gammel 12-06-09, 21:05   #257
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg orker ikke google nå, men det er ikke så lenge siden Aftenposten skrev om forskjellen mellom somaliere i usa og her, i hvert fall. Det har vært litt andre skriverier også.

Jeg husker godt denne artikkelen i A-magasinet. Den gjorde egentlig inntrykk.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-09, 18:51   #258
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det finnes jo til og med norske ghettoer i USA, nordmenn som utvandret for 60 år siden, de gifter seg med andre som er av norsk eller skandinavisk avstamming etc.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-09, 21:31   #259
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har skumlest tråden, og synes faktisk at Mim fikk ufortjent mye pes. Selv om jeg er enig med Polyanna i at en eller annen form for "test" hadde vært greit, så synes jeg kravene i HI var i overkant høye. Jeg er helt enig med Mim i at dette er kunnskaper "folk flest" ikke sitter inne med. (Og da snakker jeg ikke om skigåing og 17.mai.) Jeg vil f.eks påstå at 50% av eleven i vg. skole ikke har snøring på det meste av dette etter 12 års skolegang. :datapunkt: (Kan jeg bruke det her? ) Da blir det litt merkelig å forvente at en analfabet fra Somalia må besitte denne kunnskapen. Jeg underviser også fremmedspråklige elever (en del av dem voksne) og ser at de bruker lengre tid på å lære (både språk og andre ting) jo eldre de er. Mange har jo ikke satt sine ben i et klasserom før de kommer til Norge f.eks.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 00:11   #260
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

.Det er sannsynligvis i det norske samfunnets interesse å «guide», som du uttrykker det, alle som kommer hit og skalvære her. Det er i så fall en rettighet, eller et tilbud, for de som får oppholdstillatelse her. Når det gjelder de som søker om statsborgerskap forholder det seg motsatt; da er spørsmålet hvilke krav Norge skal stille den enkelte for å innvilge denne søknaden.

Ben "citizenship, serious business" Murphy

Seriøst, Mim - jeg er temmelig sikker på at jeg skulle klart å lære hvilken som helst analfabet alt som står i HI på to dager, vha historier og eksempler.

Jeg har ikke grunnfag i statsvitenskap, men har LITT høyere forventninger til nivået der enn som så.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:58.