|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: All inclusive - hva tenker du?Jeg handler også lokalt/i småforretninger når jeg ferier på Sørlandet, i Trøndelag eller hvor det nå måtte være. Men jeg innrømmer glatt at det er fordi jeg synes det er det enkleste og hyggeligste, og ikke fordi jeg føler meg mest politisk korrekt og edlest ved å gjøre det. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: All inclusive - hva tenker du?Når jeg er på hytta Sørlandet i en lutfattig kommune, handler jeg mat i de lokale butikkene i komminesentrum her. Jeg kjøper fisk hos fiskehandleren og sko i skobutikken, jeg kjøper alt for mye klær i de lokale butikkene, spiser noen ganger på de lokale restaurantene og kafeene og handler mat på rema eller meny. Jeg har dessuten helt konsekvent brukt lokale håndverkere når ting skal fikses på det gamle huset vårt. Vibrukeren lokal båtforretning til service og opplag av båt og kjøper båtutstyret der.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: All inclusive - hva tenker du?
Jeg tror at familien min og våre medbragte gjester personlig har sørget for ny omsteningsrekord i den lille issjappa i nabobyen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: All inclusive - hva tenker du?Når vi er på hytta, handler vi på den lokale landhandelen. Ja, den heter landhandel. Den ble nedlagt for noen år siden, og det var trist. Den fikk støtte til å åpne igjen, men er helt avhengig av hyttefolk, og hvis vi vil ha butikk der, må vi bruke den. Det er dyrt der, javel, men vi må jo bruke den hvis vi vil ha den. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: All inclusive - hva tenker du?Handler dere alt på ikke-kjede-landhandler og lignende når dere er hjemme også? Aldri på Rema, Kiwi eller tar en kaffe på deli de Luca eller 7-11 i farta? Er det forskjell på å være hjemme og på Sørlandet? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Hva er egentlig poenget ditt? Mener du at det ikke er forskjell på å handle på rema og bo på AI? Eller at man ikke kan være imot AI-konseptet fordi man handler i kjedebutikker?
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Joda man kan godt være i mot AI og handle på kjedebutikker. Det er veldig mye enklere å være i mot noe man ikke på noe vis kan tenke seg å benytte uansett. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Det er eit godt poeng. Dei aller fleste som ikkje benytter AI droppar det nok fordi det er ein type ferie dei ikkje har lyst til å reise på uansett. På 90-tallet (då eg var ung og dum tenåring) boikotta eg McDonalds fordi dei var med på å øydelegge regnskogen i Sør-Amerika. Men sanninga var at eg budde i Sogn og Fjordane, og der var det ikkje McDonalds. Så det skjedde kanskje max ein gang i året at eg kom i nærleiken av ein McDonalds-restaurant slik at eg fekk sjansen til å føle på boikotten. Ganske enkel oppgave, altså
|
|
|
#10 |
|
Borte
|
Reflektere og debattere over de negative sidene ved AI-turisme og kjedebutikker syns jeg virkelig man kan (og bør) gjøre uavhengig av om man benytter seg av dem eller ikke.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 01-08-14 kl 11:10. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Leser
|
Nå er jeg ikke Guava, så jeg håper hun unnskylder meg hvis jeg legger ord i munnen på henne. Jeg tror ikke hun mener at det er alt-eller-ingenting. Jeg tror hun ønsker å trekke paraleller mellom disse fenomenene.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 01-08-14 kl 10:18. Årsak: uklart formulert - forhåpentligvis bedre nå |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Borte
|
Sv: All inclusive - hva tenker du?Vel, ja. Så var det den gamle sangen om at man må gjøre alt eller ingenting igjen.
|
|
|
#14 |
|
Bedreviter
|
Sv: All inclusive - hva tenker du?Man støtter da det lokale næringslivet selv om man handler på Rema eller Kiwi. Jeg skal ikke hevde å ha noen inngående kjennskap om matvarekjeder, men jeg tror da de fleste eller i alle fall mange av butikkene er eid av en lokal kjøpmann og drives som en franchise. Og særlig vil jeg tro at dette er vanlig i mindre sentrale strøk. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Leser
|
Men du vil jo støtte det lokale næringslivet med AI også. Jeg ble så nysgjerrig i går at jeg måtte skjekke det opp, og hotellene er som regel ikke eid av reisebyråene. (De er kanskje eid av mafian, da. Ref Elinblue tidligere i tråden.
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Ja, dette tenkte eg også på i går, men eg orka ikkje å begynne å krangle igjen. Og så har eg ikkje full oversikt over alle charter-operatørane, så eg veit ikkje om det gjeld alle.
|
|
|
#17 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Jepp. Landhandelen på hytta er en Joker-butikk. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Du har rett. Særlig Rema, Joker, noe Rimi er franchise.
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, jeg ble veldig forvirret av det der med kjedebutikker.
|
|
|
#20 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: All inclusive - hva tenker du?Altså, folkens. Det finnes noen som har prinsipper.
|
|
|
![]() |
|
|