|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?
Mulig ElinM ikke mente det slik, men jeg har lest flere som har skrevet at de etter å ha lest denne tråden føler seg enda fjernere fra å bruke begrepet feminist om seg selv. Det er vanskelig å tolke det på en annen måte enn at de oppfatter spørsmål rundt dette som utidig og at de ikke liker at de som skriver at de er feminister i tråden (noen av dem, iallfall) ikke uten videre tar begrunnelsen for hvorfor man ikke vil kalle seg feminist selv om man støtter det meste feminister står for som god fisk.
Hvor? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Jeg skrev at jeg ble trist over at man ikke ønsket å kalle seg feminist, fordi jeg oppfattet at man ikke ville det fordi man forbant noe negativt med ordet. Jeg blir ikke trist over at ikke alle andre tenker prikk likt som meg.
|
|
|
#5 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2013
![]() ![]() ![]() |
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig om man kaller seg det ene eller det andre, det viktigste for meg er hva folk faktisk gjør, hva de sier og hvordan de opptrer. En ting er å kalle seg anti-feminist. Det kan man jo bli trist av, men det er merkelig for meg at folk må forsvare hvorfor de ikke kaller seg feminist. Det er jo et omdiskutert begrep, jeg tenker f. Eks. på den svenske serien Fittstim - min kamp med Belinda Olsson der hun uttaler at hun ikke lenger kjenner seg igjen i feminismen. Den serien skapte stor debatt i Sverige. Og Nina Bjørk har jo kritisert deler av feministbevegelsen for å gå kapitalismens ærend. Det er ikke gitt at alle kjenner seg igjen i løsningene selv om man er enig om problemene heller. Og feministbevelgelsen har vel også tradisjonelt hatt et sosiologisk syn på kjønn som ikke alle nødvendigvis deler.
|
|
|
#6 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg synes at Syrin skrev det godt, så jeg slutter meg til henne. For meg er en feminist en som mener at vi ikke er kommet langt nok når det gjelder likestilling. At hverken gutter eller jenter står fritt som individer til å gjøre de valgene de gjør uten å kunne møte press, stengsler og hindringer (enten de er formelle eller mer preget av sosialt press og konvensjoner) på grunn av sitt kjønn. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Halloen!
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Feminister blir jo ikke triste, det er noe alle vet. De er først og fremst sinte og brautende. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, etter hvert som denn tråden vandrer frem så har jo til og med noen av oss som faktisk alltid har kalt oss feminister begynt å miste lysten på begrepet.
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg syns folk har svart riktig så ordentlig, jeg. At dere ikke liker/forstår svarene får neste stå for deres egen retning.
|
|
|
#12 |
|
Borte
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg mista litt tråden, Polyanna. Kan du ta det en gang til?
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Det er det jeg har landet på nå (litt lei av diskusjonen) jeg ser rett og slett ikke "ka det går i" hos motparten. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Min kommentar om Hanssen/Marklund var mer generell, og ikke egentlig retta til noen spesifikke her i tråden. Men ja, jeg var litt overraska over at det også er FP-ere som ikke ubetinga ville svare ja til at de er feminister om de fikk spørsmålet. Jeg registrer at det legges andre ting i begrepet enn det jeg gjør sjøl, og for meg er det viktigste holdningene man kommuniserer og ikke hva man kaller seg, så jeg har mest fulgt diskusjonen fra sidelinja etterpå.
|
|
|
|
#16 |
|
Halloen!
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Akkurat, Matilda! |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Halloen!
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Mens jeg ikke forstår hvorfor det er så om å gjøre å ikke kalle seg feminist-og det ser ikke ut som om noen av partene klarer å forstå hverandre. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Befolkningen? Er det et radioprogram? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Ja, går på P13. Steinar Sagen og Siri Kristiansen. Delvis ganske morsom småpludder som egner seg godt når jeg trener og ikke følger veldig med. Og, som sagt, når Steinar Sagen ikke snakker om kvinnesak for der avslører han seg dessverre som forholdsvis sosialt uintelligent. Men jeg liker veldig godt Siri Kristiansen, så jeg holder ut likevel. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg har lyst til å presisere at jeg har blitt kalt sur og støgg når jeg har hevdet noe litt feministisk - på internett. Ikke i RL - det skulle tatt seg ut.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 10-03-15 kl 13:33. |
|
|
|
![]() |
|
|