|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetDet er ikke for ingenting at mange har problemer med denne gåten:
|
|
|
#2 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg har en niese som vurderte å bli enten lege eller sykepleier. Jeg argumenterte som bare det for legeyrket (bla. brukte eks. fra klassevenninner- dog ikke sykepleiere- som nå sliter med å få kjøpe en liten leilighet pga lønnen), men det ser ut til å hun kommer til å søke sykepleiestudiet. (Hun tar noen andre fag nå, så det kan jo være hun ombestemmer seg til SO neste år.) |
|
|
|
|
|
#3 |
|
guru advisor
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetMim: Kanskje ikke likestilling har det samme innholdet i seg for meg som for deg? Min mann behøver ikke å bevise for meg at han også kan jobbe redusert for å være en likestilt mann i mine øyne. Det er hva han føler av ansvar og bidrar med som betyr noe. Og han bidrar med mye etter arbeidsdagen sin. Sist redigert av Minerva : 20-10-10 kl 21:24. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetCille, det du sier om at penger er viktig for trivsel, men ikke har implikasjoner for yrkesvalg, det er en luksus som du kan unne deg fordi mannen tjener ok, sant?
|
|
|
#5 |
|
guru advisor
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Jeg føler ikke at jeg selv har et "lettvint" forhold til ansvaret jeg har i livet mitt. Men det som sitter i ryggmargen min er at jeg ikke har store krav til noe som helst av materielle ting. (Derfor ser du meg så godt som aldri i shoppingtråden!) Jeg kunne fint ha klart meg med mindre hus, og strammere økonomi enn vi har nå! Færre klær og sko, null problem. Og allikevel hatt det veldig bra fordi jeg trives med de menneskene jeg har rundt meg og den jobben jeg har. Jeg hadde klart å forsørge meg selv! Nå er vi et team, og nå vi valgt sammen at jeg jobber redusert med en fridag i uka. Sist redigert av Minerva : 20-10-10 kl 21:26. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Det tror faktisk jeg også. Jeg tror mange menn er tilfredse når de tjener gode penger og grunnen til det er nok dette forsørgeransvaret de sitter med.
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJa, jeg mener jo ikke at det er så svart-hvitt at kvinner bare driver happymuffinsliv og ikke bekymrer seg for penger, mens mannen er et skaffedyr som slaver for å forsørge familien. Men er et sterk kjønnet element i hvordan dette vektes, hvor tungt vi føler "forsørgeransvaret" og jeg tror at denne kjønnetheten ligger i bunn når kvinner velger lavtlønnsyrker, deltid og hjemmeværendetilværelse, mye mer enn at kvinner LIKER dette livet bedre.
|
|
|
#10 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetDer er vi jo tilbake til noe som ble skrevet lenger opp i tråden. At en mann defineres som God Far hvis han kan forsørge familien, mens en kvinne må bruke tid og omsorg for å være en God Mor.
|
|
|
#11 |
|
Fjellpiper
|
Ja. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Da mangler vi bare å overføre dette til lovverket da - så er alle fornøyd? Ut med delt omsorg - inn med omsorgen til mor og maks bidrag til far i alle skilsmissesaker? |
|
|
|
#13 |
|
Fjellpiper
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Fjellpiper
|
Mens jeg også tror at veldig mange menn både forventer og ønsker å være forsørgere, og derfor ikke kan tenke seg å være den som jobber deltid selv om de ser at behovet for mer kapasitet på hjemmebanen er der. Så får kvinnene valget mellom å jobbe 100% selv og føle at ting ikke går i hop med barn og familie, eller å redusere egen stilling for å unngå utbrenthet og å gå på akkord med det de opplever som barnas behov. Selvsagt kan de kvinnene forlange at mannen skal jobbe redusert eller bidra mer på ulike måter, men hvis han da ikke gjør det er det ikke nødvendigvis sånn at de fleste tenker at skilsmisse er en god løsning, heller ikke på tidsklemmeproblematikken... |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du mener, men prøver å svare:
|
|
|
#16 |
|
Fjellpiper
|
Jeg tror vi er enige. Og særlig er jeg enig i tillegget ditt om at dette ofte er ubevisste føringer. Det jeg prøvde å få frem var vel at kvinner som velger deltid ikke gjør det alene, og at det ikke alltid er så lett å forandre på de betingelsene man velger under. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
guru advisor
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetKanskje er det sånn, det ligger dypt i oss. Jeg valgt forøvrig yrket mitt lenge før jeg valgte mann, og mannen min tjente 0 kr når jeg ble forelsket, så jeg ble ikke sammen med han for pengenes skyld.
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetOg: Jeg tror det er sjelden at man er veldig bevisst på disse driverne, så man velger nok ofte uten at disse tingene er uttalt.
|
|
|
#19 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg blir som sagt kvalm av hele tråden, men ettersom jeg har "stått frem" som deltidsansatt, føler jeg fremdeles behovet for å forsvare meg. Jeg er utrolig overrasket over hvor enkelt dere fremstiller alt. Alt måles i kroner og ører, og enten så er man likestillingsfiendtlig og kjerring på hjemmebane med en overarbeidet stakkarslig mann, en del av DetStoreProblemet, eller så jobber man fulltid, og er svært opptatt av å male bilde av en mann som gjør mye mer husarbeid og er sååå mye flinkere med ungene enn en selv. Jeg føler at hele debatten skriker etter å bli mer nyansert, men at alle ender opp med å diskutere ytterpunktene og sette alt på spissen.
|
|
|
#20 |
|
|
|
|
|
|
![]() |