|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Det tror jeg du traff spikeren på hodet. Er det ikke ofte sånn da? At de som faktisk burde ta ting til seg, og tenke litt igjennom hvilke valg de gjør, er helt døve for slike diskusjoner fordi de ikke oppfatter at det gjelder dem også
|
|
|
#322 |
|
Drømmer
|
Mulig mange hadde klart det helt fint, men det er også mange som ikke hadde klart det.Vi er en av de, jeg jobber i lavtlønnsyrke, jobber bare 80% og skulle jeg fått mindre betalt når jeg var syk så hadde vi måttet selge huset vårt, det er jeg rimelig sikker på. |
|
|
|
|
|
#323 |
|
maler
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingHvis man innførte karensdager ville man i hvertfall fått en ganske annerledes filosofi rundt det å bli hjemme eller ikke. Jeg vil anta at de store fagforeningene hadde stått rimelig hardt på å få en tariffavtale som dekket dette på samme måte som det nå dekkes mellomlegget mellom det nav utbetaler og full lønn. Og at endel kroniske diagnoser hadde fått fribillett, og hvor vi da gikk inn i en evigvarende debatt om hvilke diagnoser som var verdig en slik status. Og hvor fokus på legekontoret i større grad hadde blitt om pasienten fyller vilkårene for en av de tellende diagnosene, på samme måte som det gjøres med blåresepter idag. Og pasientforeninger som kjemper for "sin" diagnose. For alle andre lønnsmottakere vil det da bli en avveining sykdom/smitte --- sliten/orker --- penger hvor det sikkert hadde blitt færre som valgte å bli hjemme av de som kanskje hadde greid å gå på jobb. Både i gruppen som godt kunne gå på jobb og i gruppen som absolutt burde blitt hjemme på grunn av smittehensyn eller av hensyn til å bli frisk.
|
|
|
#324 |
|
Usedvanlig begavet
Som farmasøyt samarbeider jeg MYE med leger (faste og sporadiske), og har for all del et svært, svært godt inntrykk og samarbeide med de aller fleste.
|
|
|
#326 |
|
Usedvanlig begavet
Nei, at 1/3 av arbeidsstokken mottar offentlig støtte er ikke noe virkemiddel, det er en opplysning som grunnlag for HVORFOR man er opptatt av å få folk utenfor arbeidslivet tilbake igjen.
|
|
|
#327 |
|
Passiv
|
Ja. Om jeg får 80 % lønn i ti mnd så mister jeg huset. Enkelt og greit. Det er ikke sjans i havet å klare å beholde det om det skulle skje. Det er for ordens skyld slettes ikke noe slott. Det er gammelt og ekstremt dyrt å holde varmt - eller noenlunde varmt - og jeg har høy gjeld på det. Fordi jeg plutselig måtte kjøpe ut en fyr av det en gang. Men i en meget vanskelig situasjon for barna ble det svært viktig å forsøke å redde hjemmet deres og da ble det sånn. (Jeg vil ikke gå nærmere inn på det på åpent.) |
|
|
|
#328 |
|
Passiv
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingOg angående sammenligningen om jeg skulle vært i permisjon et år på 80 % lønn: Da ville jeg jo hatt et annet økonomisk opplegg slik at jeg hadde en partner å dele mer utgifter med enn i dag. Antagelig. Eller så måtte jeg valgt 100 % dekning. (Eller så må jeg kanskje snart innse at jeg er for gammel til å tenke mer på det der.) |
|
|
|
#329 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingDet virker som rine lever i sin egen lille boble av og til. Det er da revnende likegyldig hvordan du klarer deg med lønnsreduksjon.
|
|
|
#330 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
På grunn av en slitasjeskade påført i jobbsammenheng, men som ikke regnes som yrkesskade gikk jeg på yrkesrettet attføring i tre år. Som alenemor med tre barn. Og med en far som hverken betalte bidrag eller stilte opp på annen måte. Siden jeg kom fra et lavtlønnsyrke (noe som faktisk mange jobber i) ble da attføringsstønaden tilsvarende lav. Og jeg kan fortelle deg at med i det dragsuget gikk det meste. Hus ble solgt, flyttet inn i en treromsleilighet, barna sluttet med alle treningsaktiviteter, vi sa opp telefon, tv, aviser, har kjøpt brukte møbler og brukte klær og spist utrolig mye tomatsuppe. Vi har ikke hatt en eneste ferietur utenom å bo i telt eller hos venner og kjente på 10 år. (Økonomien var ikke noe å rope hurra for før heller) Jeg har klipt håret en gang eller to i året. Guttene har barbert seg på hodet for å spare penger. Det har rett og slett vært et eviglangt mareritt. I dag jobber jeg i 90% stilling for å ha tid til å følge opp et barn med spesielle behov. Og har fortsatt veldig dårlig råd. Jeg har ikke råd til karens dager. Blir det innført karensdager kommer jeg til å gå på jobb selv om jeg er syk. |
|
|
|
|
|
#331 |
|
Fjellpiper
|
Jeg slenger inn ett innlegg nå, uten å ha lest hele tråden. For dette tror jeg er ganske relevant. Jeg begynte i min første jobb på midlertidig kontrakt og kjempestort behov for å vise at jeg var både flink og innsatsvillig. Etterhvert ble det sånn at jeg hadde tatt på meg for mye, og sa ja til for mye, over for lang tid. Etter at jeg hadde blitt sykemeldt pga "utbrenthet" ble det lettere å få gehør for at "nei, jeg kan ikke gjøre det også", og lettere for sjefen å tenke at han ikke kunne be meg om akkurat det. Dessverre, og dette tror jeg ikke er unikt, ble det da i stedet sånn at neste nyansatte person ble bedt om for mye - og neste der igjen. På min arbeidsplass har midlertidige ansatte blitt sykemeldt i tur og orden med senebetennelser og lignende symptomer. Ikke fordi vi har en "slem" sjef, men fordi det liksom er kultur for at "klarer du den, så klarer du den", og alle vil så gjerne vise at de klarer - helt til de ikke gjør det lenger. |
|
|
|
|
|
#332 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingrine skrev:
Nå sier man jo at arbeidslivet har blitt bedre for de aller, aller fleste. Men for et mindretall har det blitt veldig mye verre. Dessuten sier man at det er 5% som står for 80% av sykefraværet.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#333 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingkie: |
|
|
|
|
|
#334 |
|
Fjellpiper
|
Hurra! Flott innlegg! |
|
|
|
|
|
#336 |
|
Ringskrømt
|
Dette måtte jeg bare fremheve! Hør, hør!
|
|
|
#337 |
|
Passiv
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingKie sa det. Jeg får ikke gi deg prikk. |
|
|
|
#338 |
|
Usedvanlig begavet
Kie, dette er godt skrevet
|
|
|
#339 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingHm. Når noen sier "hellig ku", så tenker jeg på ting ingen vil endre samtidig som de ikke vil si noe om hvorfor. Mer en "sånn er det bare"-greie. Men her har det jo kommet gode og gjennomtenkte argumenter for hvorfor man ikke ønsker kutt i sykelønnsordningen. I tillegg har det kommet frem det man mener er bedre alternativer for å løse problematikken.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#340 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, men vi diskuterer det jo! Og mange av oss argumenterer mot å kutte i sykelønnsordningen. Altså ingen økt økonomisk belastning for syke. (<---diskuterer). Dessuten er jeg (for n'te gang) enig i at man skal kunne diskutere velferdsordninger, jeg mener bare at det er uredelig å legge det frem på en slik tendensiøs måte som det har blitt i media.
|
![]() |
|
|