|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Ja. Det er jo sånn. Særlig om man kanskje er 70 - 80 % arbeidsfør, men "må" uførrtrygdes i minimum 50 %. Man mister en del jobbmuligheter da.
|
|
|
#2 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er NAV virkelig så ille?Et innlegg på NRK om beslektet tema: http://www.nrk.no/ytring/dagen-derpa...net-1.11030668
|
|
|
#3 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?
|
|
|
|
#4 |
|
Travelt opptatt
|
På jobben din, slik den er nå, må man være stabil. Men hvis det hadde vært litt flere folk, litt mer overskudd, og man ikke alltid skulle klare seg akkurat med ressurser, har jeg stor tro på at det ville være mulig og positivt for alle parter å sysselsette flere i skolen. Tenk deg å hatt noen som var slik at hvis de var friske så kom de på skolen og bidro der de kunne. Noen fikset det tekniske utstyret, noen tok med de flinkeste elevene ut og jobbet med avansert matematikk, noen løp en tur med adhd-barnet, og noen rettet gloseprøver (alt etter evner og muligheter). Jeg tror samfunnet hadde tjent på denne typen sysselsetting.
|
|
|
#5 |
|
Er frisk!
|
Hvis vi hadde vært nok folk til å dekke slike behov, tror jeg mange færre hadde blitt utbrent i det hele tatt - så ja, jeg tror vi sparer oss til fant ved å stadig øke kravene og senke bemanningen, f.eks. i skoler, barnehager og på sykehjem. Bedre grunnbemanning tror JEG hadde vært lønnsomt på sikt, i tillegg til at det ville ført til bedre tjenester for brukerne. Dessuten kunne man da (som du sier) hatt folk som kom innom når formen tillot det.
|
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Librocubicularist
|
Har du tal som dokumenterer at sjukdommen "finnes knapt" i andre land? Og er det slik at sjukdommen ikkje finst, eller er det slik at dei som er sjuke ikkje har eit velferdssystem og helseforsikringar og dermed ender opp som uregistrerte fattige, som ikkje er i stand til å halde på jobbane sine på grunn av helseplager? Det er ganske mange av dei i land som ikkje har dei same velferdsordningane.
|
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Sv: Er NAV virkelig så ille?Nei, nokon. :lei: |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Librocubicularist
|
Innskild at eg spurde.... Eg er heilt einig med deg i at det er eit problem at så mange er utføre arbeidslivet, altså. Eg er bare ikkje sikker på at eg følgjer deg i angrepa på einskilde diagnoser.
|
|
|
|
#10 |
|
Erfaren nok
|
I USA er det 2 % av befolkningen som har FM. Altså ca 5 mill.
Du kan gjerne være lei. Men det er du som kommer med ganske bastante meninger/sannheter om en spesiell diagnose. Og da må det jo være lov å reagere når det faktisk ikke stemmer.
|
|
|
#11 |
|
Halloen!
Hvor mange har den i Romania? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Erfaren nok
|
Selv om diagnosen kansjke ikke er «offisiell» i Romania (jeg aner ikke) - så betyr jo ikke det at den ikke finnes. Og jeg har liksom ikke satt meg inn i FM i hvert eneste land i hele verden. Poenget er at det blir for dumt at du skriver at den nesten kun finnes i Norge, når det ikke er sånn. Den finnes i mange land. Og ja. Jeg vet den er omdiskutert, det betyr ikke at den ikke finnes. Og jeg vet at flere menn ber om å få en annen diagnose enn FM når de i utgangspunktet får den av sin lege. Fordi de ikke ønsker den merkelappen. Dessuten kalles den ulike ting. Den har ulik betegnelse, også her i landet.
|
|
|
#13 |
|
Halloen!
Sv: Er NAV virkelig så ille?Du trenger ikke unnskylde. Og du har rett i at jeg "angriper" enkelte diagnoser. Jeg har også forsåvidt vært åpen om at jeg ikke synes alle diagnoser skal gi rett til uføretrygd og at ikke alle lidelser (f.eks "trøtt og slapp" som du refererte til i artikkelen) bør gi rett til sykmelding med lønn. Men, det er meg. Jeg ser jo her inne at bare tanken på at noen man kan mene at man faktisk er i stand til å jobbe ganske mye mer enn ingenting, selv om man "har en diagnose" og selv om legen har skrevet under på sykmeldingen får folk til å steile, så det er vel ingenting som tyder på at det norske folk er modent for endringer i velferdssystemet på lenge enda. Og da er det vel bare å kjøre på noen år til, tenker jeg. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Erfaren nok
|
Men det er jo ikke det samme som at du slenger ut at de med FM bare får gå til psykologen, at det er nesten bare i Norge den finnes osv? Er det så fryktelig rart noen av oss reagerer da? Det å nekte de med disse diagnosene all støtte er jo ikke løsningen. Løsningen er å finne gode måter og metoder å få disse ut i jobb på. Og med kunnskap så går det. Men det krever en del, både fra leger og fra NAV. Jeg tror å kutte ut enkelte grupper blir helt feil vei å gå, for hvor skal grensa gå da? Hvem skal bestemme?
|
|
|
#15 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Come on. Det finnes noe mellom "kutt trygdeytelser til alle med tullediagnoser" og "del ut skattepengene våre til alle som vil ha", altså. Det at jeg argumenterer mot forslaget ditt om at personer diagnostisert med Fibromyalgi eller ME ikke skal ha rett til uføretrygd (for det er det du sier, ikke sant?) betyr ikke at jeg ikke er moden for endring i velferdssystemet. Det betyr at jeg synes forslaget ditt til endring er et dårlig et.
|
|
|
#16 |
|
Halloen!
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Erfaren nok
|
Det er slike uttalelser jeg synes er helt på jordet. Kroniske smerter er fortsatt ikke noe NYTT. Det er bare forsket mer på, det er er mer kunnskap på området. Det er utvikling. Og det gjelder alt. Det er jo ikke akkurat sånn at det er kun disse diagnosene som har økt. Med ny teknologi, nye medisiner osv - så får vi flere tilfeller av syke/diagnoser.
|
|
|
#18 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Eg har klikka litt på lenka om bekkenløsning og lese litt vidare i ulike saker relatert til det, og ein setning som går igjen i artikler om bekkenløsning (som er ein anna subjektiv smertelidelse) er denne:
Eg synest vi skal vere litt varsomme med å uttale oss for bastant om kva som er høne og kva som er egg, når vi snakker om desse tinga.
|
|
|
|
#19 |
|
Librocubicularist
|
Eg er einig i mykje av det du skriv, altså. Eg synest bare du blir litt for kategorisk på einskilde områder, særleg når det gjeld måten du omtaler ein del diagnoser på.
|
|
|
|
#20 |
|
Librocubicularist
|
Kva veit du om bakgrunnen til dei rumenarane som har falle utføre arbeidslivet? Og er det ikkje godt at sjuke har ein annan utveg enn å reise til eit rikare land og slå seg ned i ein park? (Det er tross at ikkje så lett å finne eit rikare land å reise til, for nordmenn.
|
|
![]() |
|
|