|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Vixens første julMange her som spiser når sølvguttene synger jula inn ser jeg. Det er koselig og det skal vi jammen også begynne med. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vixens første jul
Peparmyntestenger og konfekt av marsipan er must her i heimen. Marsipanen kjøper og har ein trivelig dugnad med ei veninne og hennar jamnaldra son. Me vaksne lagar peparmyntestenger medan barna rullar og fargar og dypper i sjokolade, fniser og fjasar og eter ein heil del.
|
|
|
#3 |
|
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vixens første julEr det ikke Knerten som har så god greie på julefeiring, da?
|
|
|
#4 |
|
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Min bestemors oppskrift:
|
|
|
#5 |
|
I endring
|
Sv: Vixens første julHer tror jeg også at det blir hjemmejul i år. Er egentlig det året vi skal være hos svigers, men svigers har det med å innvitere så mye folk at hele kosen blir borte.
|
|
|
#6 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Sv: Vixens første julVi skal feire hjemme for første gang. Da blir det både pinnekjøtt og kalkunbryst, siden ingen av oss vil fire på egne tradisjoner når det kommer til mat.
|
|
|
#7 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Vixens første julI fjor var det masse nysnå på julaften. Ungene var ute oglekte og koste seg på formiddagen, det var veldig lurt. De fikk slått i hjel både tid og energi.
|
|
|
#8 |
|
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vixens første julVi har også feiret jul hjemme siden storebror ble født. Vi nektet å forlate huset på julaften med bilen full av pakker, unger og alt mulig styr.
|
|
|
#9 |
|
Med nebb og klør
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
![]() ![]() |
Sv: Vixens første julÅåå, juletradisjonstråd! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Vi har ventet noen år. Men vi feirer likevel ikke alltid julaften hjemme nå heller. Annethvert år feirer vi hos mine foreldre. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Trallallaa
Sv: Vixens første julVi begynte å feire jul med en gang vi fikk barn. Vi har en times kjøre til mine foreldre, og vi ønsket å være hjemme. Våre foreldre synes det er veldig deilig å komme til dekket bord, og forlate alt rot igjen utpå kvelden.
|
|
|
#13 |
|
Trallallaa
Sv: Vixens første julNei.
|
|
|
#14 |
|
|
Mine foreldre bor to timer unna så da er det litt mer pes. Vi kjørte hjem i fjor på kvelden, men det er litt langt etter en lang dag. Jeg vil nok ikke gjøre det helt likt som det jeg er vant til fra jeg var lita. Tar med meg det beste, men gjør en del ting annerledes der det føles naturlig. Det jeg syntes var veldig stas med jula da jeg var lita var at huset mitt forvandlet seg litt til et "julehus". Med pynt, peisvarme, gode lukter og alt som hører med. Har man foreldre som bor langt unna og tar med seg barna dit så faller liksom dette aspektet litt bort. Min søster og mannen er vant til å reise bort på julaften, men i fjor var de hjemme av praktiske årsaker. Eldstejenta ble helt andektig da hun stod opp på julaften til pyntet tre og julestrømpa på døra si. Hun koste seg hele dagen hjemme i penkjolen sin og bar nøt atmosfæren tror jeg. De har nå bestemt at de skal feire hjemme heretter og at besteforeldre heller kan komme dit. Det er dette jeg mener med egne tradisjoner iallefall og ikke det at jeg vil "bort" fra de jeg er vokst opp med. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Teller ned
Sv: Vixens første julÅh, nå fikk jeg julestemning. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Tankefull
|
Sv: Vixens første julVi er i samme båt vixen, og jeg gleder meg glugg i hel!
|
|
|
#17 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Vixens første julVi feiret hjemme for første gang i fjor, bare vi tre. Det var koselig, men blir enda hyggeligere når familien økes. Min familie bor 50 mil unna og mannens enda lenger. Tidligere har vi reist hver jul, men nå som sønnen vår begynner å bli stor og det er kjipt å ikke kunne ta med så mange gaver, velger vi nå å feire her. Om noen vil komme, er de velkomne men siden vi har mange gamle besteforeldre føler foreldrene våre at de må ta seg av dem. Så mulig det blir bare oss i år også. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Whatever, never mind
|
De første årene med Storebror reiste vi slik at vi tilbrakte julen/romjul med ene familien og romjul/nyttår med andre familie, og motsatt året etter. Etter noen år orket vi ikke det mer og feiret kun jul borte. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ekvilist
|
Sv: Vixens første julVi begynte med samme linje etter at vi fikk barn.
|
|
|
#20 |
|
Skal rømme
|
Sv: Vixens første julVi feirer hos svigers og mine foreldre annenhver jul, og det er en del av vår tradisjon foreløpig. Tror særlig mine foreldre ville synes det var krise om vi ikke skulle komme dit. Har noen eldre personer i familien også som ikke så lett kan reise Norge rundt for å være med oss. Om et års tid skal vi bygge hus og min mann har veldig lyst til å feire jul bare oss da i nytt hus. Vi får se, hvis det kommer på hans familie sin jul så er det greit for meg, men ikke om det kommer på min familie sin jul. Hans familie er så stor så det kan godt være at vi etterhvert kommer til å feire annenhver jul hjemme og på østlandet med mine. Og så heller besøke hans familie andre dager enn akkurat julaften. Det er helt greit for meg, jeg gleder meg også til å kose oss og lage egne tradisjoner bare oss fire.
|
![]() |
|
|