|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Tror vi kan ha ganske grei samvittighet angående fotavtrykkene våre foreløpig. Vi bor 3, snart 4 på 85 kvadrat. Har en bil som står i garasjen minst 4 dager i uka, oftest mer. Klær handler vi egentlig bare det vi må av, dvs det ville bli dyrere for oss med to barn, men vi arver allerede mye.
![]() |
#2 |
godt brukt
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...* Hmm ang boareal, så måtte vi nok leid ut kjelleren . Eller føde en del flere unger |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...
* Da måtte vi kuttet ut det planlagte tilbygget på huset, rettere sagt det kunne bare vært på 10 m2 ekstra.
![]() |
#4 |
Fortsatt i ammetåke
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Hmmm... spennende tanke. Vi bor på 130 kvadrat nå (4 personer) og leier ut resten (70 kvm). Ville vel fortsatt med det tenker jeg. En bilfri tilværelse ville virkelig friket meg ut, mens mannen min ville greid seg ganske bra. Han ville syklet til toget (som han også tar i dag, siden han ikke har p-plass på jobben). Jeg har symaskin og er ikke redd brukte klær, så vi ville nok greid oss ganske bra sånn sett. Kjøtt kunne jeg fint greid meg uten (verre med mannen og treåringen, men da måtte de nok pent venne seg til det. Er redd pastafaktoren hadde blitt skyhøy). Fly ville jeg overlevd, men siden vi har familien spredt jevnt utover Europa, ville vi sett mye mindre til hverandre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Jeg signerer Kanne og føler også det vil blitt som å gå litt tilbake i tid.
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...skal vi seee... |
![]() |
![]() |
#7 |
flisespikker
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Vi bor på knapt 90 m^2 allerede, og har ikke bil, og akkurat det går greit. Vi måtte lagt om kostholdet noe, og kjøpt klær noe sjeldnere, men det hadde gått uten problemer.
![]() |
#8 |
Protonterapeut
|
Okei, den ser jeg kan bli litt tricky. :teknofrik:
![]() |
#9 |
Leser
|
Aha, mer plass! Ja, det sier jeg ikke nei til.
![]() |
#10 |
kamerat
|
Kan jeg bytte inn de 57 kvadratmetrene vi har til gode, i noen ekstra flyreiser, mon tro?
![]() |
#11 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...La oss si at ingen får ha mer enn 30 m2 boligareal pr. pers. (1970-tallsstandard, jfr SSB), ingen som bor i byer eller i byers nabokommuner får ha bil. Det er kun lov til å spise kjøtt en gang i uka. Klær blir 4 ganger så dyrt. Flyprisene blir 5 ganger så høye. Alt som ikke er produsert i Norge blir dyrere jo lenger unna det kommer fra. Feks vil det på varer fra Australia og Kina lagt på en høy miljøavgift. Sist redigert av Kaija : 21-02-07 kl 14:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Textrovert
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Vi skulle nok klart oss. Vi kunne til og med fått en mye større leilighet.
![]() |
#13 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Jeg tror dette er noe man bare hadde måttet venne seg til, og jeg tror ærlig talt ikke det skulle blitt så veldig vanskelig å forholde seg til for vår del.
![]() |
#14 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Vi ville fått totalt ca 70 kvm mindre boareal, og det kunne vi sikkert klart, men ikke ønsket mht organisasjonsbehovet mitt. Uten bil hadde levering og henting tatt lengre tid, og ungene hadde muligens fått mer stressa og surere foreldre. Mindre vareutvalg på matfronten er en vanesak. Vi reiser, utenom jobben, med fly ca 1-3 ganger i året, og det ville blitt et savn, men Norge har jo mye å by på uansett, men da burde toget gå til Nord-Norge også. Tja, samfunnet er utviklet til at vi har blitt "avhengig" av mye, men selvfølgelig kan man klare seg uten, det kommer litt an på hvordan man kan velte om på ting uten at det blir for vanskelig.
![]() |
#15 |
Epikur
|
Det må være en forutsetning at jernbanen og annen kollektivtrafikk bygges kraftig ut, både i omfang og hyppighet og at feks den økte satsingen (denne regjeringen har 50/50 til vei og jernbane, mot forrige regjering 80/20).
Ikke en veldig god løsning, men ikke så verst heller. Det er jo fordi fly er blitt så utrolig billig at alle har råsd tildet, som gjør at fly er blitt et så stort problem. Jo færre som har råd til det, jo færre vil fly. det er jo hva folk flest gjør, som er viktig, ikke hva de rike gjør. Men jeg er enig med deg også, at de rike bare kan kjøpe seg fri, det er et kjempeproblem. (Både historisk og universelt)
![]() |
#16 |
har tatt seg sammen
|
Når det gjelder mat og kosthold tror jeg det vil være et større tap, det samme gjelder tapet av besøk fra og til min egen familie.
![]() |
#17 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Dette ville faktisk ikke være noe stort problem for oss. Det vanskeligste ville være kravet til boareal. Hvordan skal dette egentlig løses praktisk? Det finnes mange eneboliger som blir for store. Hva gjør man med dem? River for å bygge mindre? Bygge om til tomannsboliger? Tvinge flere familier til å bo sammen? Det enkleste er kanskje å få flere barn slik at man oppfyller kravet på den måten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Viktig poeng. Dessuten (som du også er inne på) vil kanskje folk få seg en haug med unger bare for å få bo på større areal. Ja det tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Billigere og bedre el-biler kunne vel også vært noe, men jeg er så "naiv" at jeg tror det er som i filmen "Chain Reaction", at bla. oljefirmaene er korrupte og motarbeider slike miljøløsninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Vi har en del å gå på når det gjelder bolig.
![]() |
![]() |
|
|