|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Wooohhoooooo
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alternativ til kristen gravferd?
Sånn vil ikek jeg ha det heller.
|
|
|
|
#2 |
|
Wooohhoooooo
Sv: Alternativ til kristen gravferd?Besteforeldrene mine er spredd i havet i ett sydenland.
|
|
|
|
#3 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Alternativ til kristen gravferd?Sikkert greit egentlig, å få asken spredd. Da slipper man å ha dårlig samvittighet for de gravene man ikke steller så bra med.
|
|
|
#4 |
|
Wooohhoooooo
Veldig greit.
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Her i Oslo tilbys muslimsk bisettelse. Eget byrå og egen gravlund.
|
|
|
#7 |
|
Hjuleglede
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Alternativ til kristen gravferd?Askespredning må det vel søkes Fylkesmannen om i alle tilfeller, er det ikke slik mon? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Shake it out!
|
Sv: Alternativ til kristen gravferd?Jeg var i begravelse til en gammel onkel (krematoriet) helt uten prest eller noen andre utenforstående, og det var en utrolig fin opplevelse. Barna stod for talene, og det var utrolig mye mer personlig enn noen andre begravelser jeg har vært i. Skulle gjerne hatt en slik begravelse selv. Men det krever jo en del av dem som skal arrangere den da, å stå slik i sorgen og "opptre" foran mange mennesker.
|
|
|
#10 |
|
|
Noe annet ville i så fall være veldig merkelig. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
koko
|
Det er akkurat det det ikke er. For mange mennesker er det ikke ønskelig å begraves i vigslet jord. Altså, er ikke jord jord. Men som HEF sier (nå har jeg googla nemlig, for å se om jeg huska rett) "ord er ord og jord er jord", tolker iallfall jeg som at vigsla jord og uvigsla jord er akkurat den samme jorda og at det med det ikke spiller noen rolle om man ligger i vigsla jord.
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: Alternativ til kristen gravferd?Nei jeg vet jo at det for noen betyr mye å ikke bli begravet i vigsla jord, men jeg synes det ville være snodig om man fra HEF-hold ikke mente at jord var jord. Det ville være direkte selvmotsigende å av-vigsle jord for en HEF-er ville det ikke? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Alternativ til kristen gravferd?Jeg møtte noen overraskende overtroiske HEF-ere i sin tid, husker jeg. De så på dåp og forbønnshandling som noe som kunne regelrett skade barnet, og beskrev en kirke full av bedende mennesker som noe nesten ondt. Snodig.
|
|
|
#14 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Alternativ til kristen gravferd?Jeg har kjent endel ekstremt fanatiske HEF'ere i min tid, og det er vel mye takket dem jeg ennå har til gode å melde meg inn i HEF. De var minst like ille som de fantastiske kristne jeg også har kjent i min tid - de som hjalp meg med å vende ryggen til barnetroa mi.
|
|
|
#15 |
|
heimføing
|
Da jeg for mange år siden forkynte ( |
|
|
|