|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Wooohhoooooo
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alternativ til kristen gravferd?
Veldig greit.
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Her i Oslo tilbys muslimsk bisettelse. Eget byrå og egen gravlund.
![]() |
#23 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Vi burde jo hatt alternative gravplasser også, for jeg kan tenke meg at det ikke hjelper med en aldri så ikke-kristen seremoni, når man allikevel blir lagt i vigslet jord, for de ikke-kristne.
![]() |
#24 |
Yes, we can!!
|
Det heter faktisk ikke kirkegård mer. Også de gravlundene som er lokalisert ved en kirkegård er "gravlunder" og dermed for alle.
![]() |
#25 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Alternativ til kristen gravferd?Vi hadde nettopp et tilfelle i min nære familie der den avdøde hadde lagt sterke føringer for hvordan han ville ha sin begravelse. Han ville ikke ha det i kirken, det skulle ikke være åpent for annet enn de aller, aller nærmeste (han hadde skrevet liste) og asken hans skulle spres fra et bestemt fjell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Akkurat dette med hvordan jeg skal begraves, når den tid kommer, så er jeg helt enig med deg. Det får være opp til de som er igjen. Føler de det riktig å spre asken min ett eller annet sted, så er det greit, og det samme om de vil ha en tradisjonell grav å gå til. Jeg vil ikke merke noen forskjell på det åkke som.
![]() |
#28 |
Hjuleglede
Jeg har vært med på å planlegge begravelser for nær familie der det var ytret enkelte ønsker i forkant, og opplevde det som noe utelukkende positivt. Følte på en måte at vi fikk gjøre dem "en siste tjeneste" og at vi hadde et par knagger å henge ting på en en relativt kaotisk tilværelse med mange valg som skulle tas på kort tid. Det skal dog sies at det var ganske kurante og relativt enkelt gjennomførbare ting, det var ikke type lukket gravferd eller askespredning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Medlem siden: Mar 2009
Ja, det blir jo noe helt annet. Jeg hadde heller ikke hatt problemer med å etterfølge avdødes ønsker om valg av musikk f.eks. Men når avdøde legger sterke føringer som i praksis fratar de pårørende all innflytelse, synes jeg det blir feil. Det ble iallefall en voldsom belastning i det nevnte tilfellet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Hjuleglede
![]() Sv: Alternativ til kristen gravferd?Askespredning må det vel søkes Fylkesmannen om i alle tilfeller, er det ikke slik mon? |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
heimføing
|
Jeg har vært en gang i en gravferd i kulturhuset i byen din, det var veldig flott. Så flott at jeg meldte meg inn i HEF etterpå.
Gravkapeller på gravlunder skal være livssynsnøytrale og åpne for alle slag. Med andre ord skal kors og andre symboler ikke være permanent oppsatt, så man skal kunne holde seremoni uten dette.
Husker sønnen min var 10-11 år da den læstadianske bestefaren min døde. Guttungen sa da vi kom i bilen etterpå: Mamma, dem snakka jo bare om gud og ingenting om oldefar.
Jepps.
Seremoniene i HEF kan brukes av hvem som helst. Medlemmer får det som oftest billigere eller gratis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Alternativ til kristen gravferd?Jeg var i begravelse til en gammel onkel (krematoriet) helt uten prest eller noen andre utenforstående, og det var en utrolig fin opplevelse. Barna stod for talene, og det var utrolig mye mer personlig enn noen andre begravelser jeg har vært i. Skulle gjerne hatt en slik begravelse selv. Men det krever jo en del av dem som skal arrangere den da, å stå slik i sorgen og "opptre" foran mange mennesker.
![]() |
#34 |
|
Noe annet ville i så fall være veldig merkelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
koko
|
Det er akkurat det det ikke er. For mange mennesker er det ikke ønskelig å begraves i vigslet jord. Altså, er ikke jord jord. Men som HEF sier (nå har jeg googla nemlig, for å se om jeg huska rett) "ord er ord og jord er jord", tolker iallfall jeg som at vigsla jord og uvigsla jord er akkurat den samme jorda og at det med det ikke spiller noen rolle om man ligger i vigsla jord.
![]() |
#36 |
|
![]() Sv: Alternativ til kristen gravferd?Nei jeg vet jo at det for noen betyr mye å ikke bli begravet i vigsla jord, men jeg synes det ville være snodig om man fra HEF-hold ikke mente at jord var jord. Det ville være direkte selvmotsigende å av-vigsle jord for en HEF-er ville det ikke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Alternativ til kristen gravferd?Jeg møtte noen overraskende overtroiske HEF-ere i sin tid, husker jeg. De så på dåp og forbønnshandling som noe som kunne regelrett skade barnet, og beskrev en kirke full av bedende mennesker som noe nesten ondt. Snodig.
![]() |
#38 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Alternativ til kristen gravferd?Jeg har kjent endel ekstremt fanatiske HEF'ere i min tid, og det er vel mye takket dem jeg ennå har til gode å melde meg inn i HEF. De var minst like ille som de fantastiske kristne jeg også har kjent i min tid - de som hjalp meg med å vende ryggen til barnetroa mi.
![]() |
#39 |
heimføing
|
Da jeg for mange år siden forkynte ( |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|