|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Livsnyter
|
![]() Sv: Å kaste matVi kaster forbausende lite mat. Det finnes noen fordeler med å ikke være inne i ordningen med ukeshandling lenger men leve mer fra dag til dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å kaste matDet var det jeg trodde. At kaniner ikke skal ha potet. Da går det fortsatt i matreturen. Forøvrig gjør vi de aller fleste tingene du skisserer, Lhi-My. Restefest er en populær ting hjemme hos oss, rester som kan brukes til ny mat fryses og alle brødskalker (skalk er lite populært hos oss) deles i terninger og puttes i fryseren til fuglemat (tar lang tid å samle en pose og jeg gir heller de forhatte skalkene til fuglene enn å kaste dem), middagsrester blir også brukt som kveldsmat/lunsj og lakserester fryses alltid for å gå i fiskesuppe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Epikur
|
![]() Sv: Å kaste matVi kaster mindre og mindre mat. Jeg er blitt bedre på porsjonstilpasning, jeg legger inn restemiddager, fryser ned større rester, sender avgårde rester som lunsj til mannen, har færre sorter pålegg osv.
![]() |
#24 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Å kaste matFiskerester på brødskiva altså, Lhi-my? Det kan jeg jo prøve! Laks og smør og noen eggeskiver høres jo godt ut! |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Å kaste mat
Hvorfor ikke, egentlig? Jeg legger alltid brødene i plastposer, ellers blir de harde og ekle ganske fort. Jeg liker bedre den myke konsistensen de får i plast.
![]() |
#26 |
Tankefull
|
![]() Sv: Å kaste matCa 2 poser i uken her.
![]() |
#27 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Å kaste matVi kaster egentlig lite mat og har god kontroll på å bruke opp maten før den blir dårlig. At vi sørger for mat til en eldre slektning hjelper også på når det gjelder å få brukt rester. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Yes, we can!!
|
Ganske likt her, men vi kaster ikke brødet fra brødskuffen men fra matpakker, i perioder. Det kan varierer fra dag til dag: en dag kommer de sultne hjem etter å ha spist smitt og smule av fire brødskiver, andre dager kommer det to skiver uspiste hjem igjen.
![]() |
#29 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Å kaste matBrødet kunne sikkert gått til fugler, men etter at vi hadde rotter ved fuglebrettet så har det vært slutt på den slags, gitt.
![]() |
#30 |
maler
|
![]() Sv: Å kaste matAll kasting av mat er jo for mye. Ergo kaster vi for mye mat. Men det har blitt veldig mye bedre. Spesielt har vi blitt flinkere til å tilpasse hvor mye pålegg vi faktisk må ha i skapet slik at dyrt pålegg ikke går ut på dato. Men kokte poteter, kokt ris og spagetti er typiske ting som det lages for mye av og som kastes. Brød går det så mye av at det kastes ikke. Middagsrester brukes i utgangspunktet opp igjen, men det hender de blir glemt i kjøleskapet. Frukt hender det blir dårlig fortere enn planlagt, og da kastes det, men stort sett blir det spist opp. Matrester fra barnas tallerkener ja, der kastes det endel er jeg redd. Spesielt han ene som ikke liker noen ting og hvor det å få han til å ha mat på tallerkenen i det hele tatt er et poeng. Men vi kan alltid bli flinkere. Kaste mat er en uting.
![]() |
#31 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Å kaste matMatboksrusk, ja. Det kan være noe å studere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Å kaste matRester fra matboksen er nok det som utgjør mesteparten av det som havner i søpla ja. Men helt umulig å spå hvor mye de spiser hver dag. De får det samme antall brødskiver hver dag (unntatt på matdagen) og eldste spiser vanligvis opp. Men hva yngste spiser er høyst variabelt
Sist redigert av star : 17-04-11 kl 15:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Å kaste matVi kaster helt sikkert for mye vi også - vi har ikke kildesortering,
![]() |
#34 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Å kaste matJeg ryddet kjøleskapet i dag og kastet følgende: Rømme, revet ost i pakke, løk, og inntørket skvise-syltetøy. Alt ble kastet fordi det var utgått på dato, og man kunne se at det var utgått på dato (løken var tørr og ekkel) |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
etterpåklokest
|
Jeg lager av og til reste-omelett-lunsj i helgene (til meg selv, resten av familien skuler bare stygt bort på den) med den slags rester fra kjøleskapet, slik som løk, tomater, kjøttpålegg, sopp, rømme, ost etc som begynner bli litt gammelt. Lettvindt. Og det til og med uten sammenpisket egg på kartong. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
kamerat
|
![]() Sv: Å kaste matDet vi kaster overlegent mest av, er halvspiste matpakker. Det er rett og slett fryktelig uforutsigbart hvor mye ungene spiser fra dag til dag. Ellers kaster vi veldig lite mat.
![]() |
#37 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Å kaste matDet går ikke mye spisende mat i vårt hus.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å kaste matVi kaster ikke så mye mat vi heller - nå! Vi har blitt flinkere til å beregne og spise rester som i grunn er like godt.
![]() |
#39 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: Å kaste matDet jeg kaster mest er brød (det varierer veldig hvor mye det går), grønnsaker, gulost og rømme/creme fraiche/matyoghurt. Gulost kan forbløffende raskt få mugg på seg, skrekkelig irriterende. Melkeproduktene fordi det bare er jeg som spiser dem og av og til glemmer jeg helt å bruke dem opp. Grønnsakene fordi de blir glemt i skuffen. Ellers har vi veldig lite utvalg av pålegg,så det blir stort sett spist opp, frukt blir også spist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Å kaste matVi kaster noe middagsmat, fordi mannen alltid lager for mye, men ikke nok til at det blir spist dagen etter. Brød kastet vi mye av før, men nå fryser vi i skiver og tar opp det vi trenger til hvert måltid.
![]() |
|
|