|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis
Sånne kommentrarer irriterer meg grenseløst. Selvfølgelig er det enkelt for de fleste, men det er noe med at straffa ikke står i forhild til forbrytlesen. Og for en del er det vanskelig å klare dette, pga sykdommen.
|
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Det er ikke en straff. Det er å gå glipp av et gode man kunne fått om man oppfylte vilkårene. Det er en helt sentral forskjell for meg altså. |
|
|
|
#3 |
|
Ekvilist
|
Jeg tenker at hovedvilkåret bør være om man faktisk har oppfylt vilkårene for AAP i den perioden det er snakk om. Det betyr ikke at jeg er i mot en reduksjon når folk ikke følger opp krav som settes. Jeg er selv vant til å benytte den slags konsekvenser i arbeid med sosialhjelpsutbetalinger. Forskjellen er at man etter min erfaring utbetalte den innvilgede sosialhjelpen når vilkåret var oppfylt (f.eks et papir som var for sent innlevert etc.) alternativt holdt tilbake deler av utbetalingen. Jeg synes det ville være helt urimelig å droppe og utbetale all utbetaling som man faktisk har oppfylt vilkårene til og som man har fått innvilget per vedtak, på grunn av en forsinkelse.
|
|
|
#4 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Helt og fullstendig enig. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man haker av på internettsiden om man ønsker å sende inn på nettet eller brev, så man har ikke uten videre papirutgaven liggende heller.
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksisMen blir ikke dette bare merarbeid for nav da? De som ikke får noe fra nav må jo da gjerne få nødhjelp fra nav et annet sted, også blir det bare masse papirer ut av det hele? |
|
|
|
#8 |
|
Ekvilist
|
Ja, eventuell klage må saksbehandles av jurist. Og så må den som klager evt. søke om sosialhjelp, som også ligger under NAV. Så det blir fort litt merarbeid.
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksisIrma - Helt enig - det er ikke noe poeng i å trakassere folk. Men samtidig er det heller ingen grunn til å akseptere rot ved at folk tillates å glemme hvis de er arbeidssøkere syns jeg. Er man jobbsøkende så bør det kunne kreves såpass innsats i retur for stønaden at man greier én skarve lapp annenhver uke til rett tid. Eller tar konsekvensen selv. |
|
|
|
#10 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Jeg skjønner heller ikke poenget med disse meldekortene ved sykdom. Det er jo også en ganske ny ordning, begrunnelsen kjenner jeg ikke til. For å få innvilget AAP ved sykdom har jo lege eller spesialisthelsetjeneste gjort en vurdering og personen har selv også søkt. Når AAP da er innvilget av NAV på bakgrunn av dette skjønner jeg bare ikke vitsen. Man blir vel ikke noe raskere friskmeldt av å sende inn meldekort? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksisMin erfaring er at de aller fleste saksbehandlere i NAV gjør at for å hjelpe de som glemmer å levere meldekort.
|
|
|
#12 |
|
Fullverdig medlem
![]() |
Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksisÆsj det er kjedelig..skjedde med meg en gang også..Men nå har jeg alarm på iphonen |
|
|
|
|
|
#13 |
|
thirtysomething
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksisHvorfor skal jeg bli straffet for 9 dager for sen innlevering av meldekortet EN gang, når Nav kan holde på som de gjør?
Poden (2001) Sist redigert av Beathe : 01-12-11 kl 20:52. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksisJeg syns det er helt greit at de som ikke er alvorlig syke skal levere meldekort, men jeg syns det er litt voldsom straff. Hvis jeg, som jobber gjennom Manpower, glemmer å levere timeliste får jeg ikke betalt, men jeg får jo pengene 14 dager senere. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksisJeg er helt enig i alt som er sagt om meldekort ved aap - for ordens skyld. Det er at det skal være umulig for en som er frisk og ikke jobber å sende dette meldekortet jeg synes er tull. |
|
|
|
#16 |
|
Drømmer
|
Nå var dette snakk om en person på AAP, da kan det være grunner til at man ikke har levert. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksisNå er jeg ute på dypt vann her pga ett år borte fra jobben, men da AAP kom var NAV i Trondheim tydelige på at de skulle utøve skjønn ift det med meldekort. Jeg jobber med blant annet rusmisbrukere som ikke akkurat har kontroll på når hver fjortende dag er og disse skulle få slippe ganske raskt. Med bakgrunn i dette mener jeg at de burde gjøre det for alvorlig syke også. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksisJeg opplevde akkurat det samme som deg. Jeg leverte 6 dager for sent og fikk nesten ikke noe penger neste periode. Jeg anket og fikk skryt av saksbehandler for et meget velformulert brev. Men fikk jeg medhold?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#19 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksisJeg klaget på min sak da, og fikk brev i forrige uke om at de har avslått klagen fordi de ikke kan se at jeg har sendt den.
|
|
|
#20 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksisBroren min går på AAP og skal da sende meldekort.
|
![]() |
|
|