Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-11, 16:26   #1
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

at NAV gir en en solid straff dersom en er for sen med å levere meldekortet.
Jeg har nå blitt trukket kr. 5.500,- i AAP for jeg sendte inn meldekortet for sent. Hurra. Not.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 16:27   #2
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jaja, da jeg ihvertfall lært i praksis...

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 16:50   #3
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.733
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jaja, da jeg ihvertfall lært i praksis...

Så kjipt!

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 17:09   #4
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Så mye!

Hvor mye forsent var det snakk om? Får du pengene senere?

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 17:34   #5
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

Så mye!

Hvor mye forsent var det snakk om? Får du pengene senere?

Jeg husker ikke akkurat hvor mange dager for sent jeg var, men de har trukket meg for 9 dager. Da jeg sendte meldekortet sto det ikke at det var for sent, men at jeg risikerte trekk.
I utgangspunktet får jeg ikke dette etterbetalt nei, men saksbehandleren min ba meg skrive et brev som hun skulle videresende til riktig "avdeling" med anbefaling om etterbetaling. Ingen garanti, men verdt forsøket.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 19:15   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Noe så surt!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 19:55   #7
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Jeg glemte en gang å levere meldekort fordi jeg var syk, og tok kontakt med NAV. Der måtte jeg inn på teppet til en streng dame som lekset opp og var skikkelig nedlatene. Jeg satt omtrent og gråt mens jeg skrev en erklæring på hvorfor jeg ikke hadde levert. Jeg ble ikke trukket.
Dette må da gå an å få ordnet i ditt tilfelle også?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 20:29   #8
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg satt omtrent og gråt mens jeg skrev en erklæring på hvorfor jeg ikke hadde levert. Jeg ble ikke trukket.
Dette må da gå an å få ordnet i ditt tilfelle også?

Jeg har skrevet og levert brev med forklaring i dag, og også lagt meg langflat. Det ER jo min feil at jeg ikke leverte i tide men jeg synes straffen er i overkant drøy.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 20:32   #9
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.461
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Bra du sa fra om dette,jeg har aldri tenkt over hva som kan skje om jeg glemmer å levere meldekortet. Jeg har påminnelse på iPhonen så jeg ikke skal glemme det,og nå vet jeg jo hvor viktig det er å huske! Håper det ordner seg for deg,da.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 20:34   #10
Gulla
Superduperaktiv
 
Gulla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 579
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Å, der har jeg vært også. Jeg sendte også brev. Og ringte. Min erfaring er at de pengene kan du se langt etter. Beklager.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 20:42   #11
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.784
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Jeg syns det er sinnsykt at de har meldekortsystem for syke folk. Prøver de å gjøre folk så lei av systemet at de blir friske igjen, eller hva er dette for noe?

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 20:52   #12
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Jeg har også opplevd det samme, jeg anket og fikk beskjed om at det var en knakende god anke, men pengene måtte jeg se langt etter. Skikkelig fin måte å få syke folk friske igjen på, det der.
Legg til at de selv kan overskride saksbehandlingstiden med måneder uten at det får noen som helst konsekvenser for dem. Grrr.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 18:00   #13
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Å måtte sende inn dette meldekortet en gang hver 14.dag bør være en overkommerlig oppgave i hverdagen for de aller, aller fleste som går på AAP. Informasjonen kan jo sendes på nettet, og det er jo ikke vanskelig å sette opp en fast påminnelse på mobil eller outlook?

Sorry, men dette blir litt sutrete for meg

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 18:05   #14
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Sorry, men dette blir litt sutrete for meg

Greit nok at det kanskje ikke er en uoverkommerlig oppgave, men straffen bør nå være litt i samsvar med forbrytelsen, da. Jeg synes trekket var unødvendig og nærmest slemt stort.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 18:07   #15
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Å måtte sende inn dette meldekortet en gang hver 14.dag bør være en overkommerlig oppgave i hverdagen for de aller, aller fleste som går på AAP. Informasjonen kan jo sendes på nettet, og det er jo ikke vanskelig å sette opp en fast påminnelse på mobil eller outlook?

Sorry, men dette blir litt sutrete for meg

For en del mennesker så kan faktisk det å sende inn meldekortet hver 14. dag være et problem, noe ikke NAV ser ut til å ta særlig hensyn til. Jeg har ikke sansen for meldekortsystemet for langtidssyke / kronisk syke eller for alvorlig syke. Synes det passer bedre i en setting hvor man er delvis sykemeldt og melder inn timer man jobber, eller er arbeidsledig.

En jeg kjenner opplevde det samme som deg Beathe, h*n hadde også oppgitt en grunn til forsinkelsen i klagen. Hele beløpet ble allikevel holdt tilbake. Ikke deler av den, det ble også stadfestet etter klage (med over seks måneders saksbehandlingstid). For en som lever på lite (noe mange trygdede gjør) så kan det å miste 14 dagers inntekt være ganske dramatisk.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 18:08   #16
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Men blir ikke dette bare merarbeid for nav da? De som ikke får noe fra nav må jo da gjerne få nødhjelp fra nav et annet sted, også blir det bare masse papirer ut av det hele?

  Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 18:15   #17
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men blir ikke dette bare merarbeid for nav da? De som ikke får noe fra nav må jo da gjerne få nødhjelp fra nav et annet sted, også blir det bare masse papirer ut av det hele?

Ja, eventuell klage må saksbehandles av jurist. Og så må den som klager evt. søke om sosialhjelp, som også ligger under NAV. Så det blir fort litt merarbeid.

Jeg skjønner at man må kunne kreve noe av folk som er syke og som mottar trygd. Men jeg synes liksom ikke forbrytelsen står i samsvar med straffen som Divine sier, når det er slik at man f.eks mister all inntekt i 14 dager som straff for at man har levert inn meldekort en dag for sent. Og i tillegg kanskje har en god grunn til det. Slik jeg har forstått det (hvis det ikke har skjedd noen endringer) så må man sende meldekort nærmest uansett. Jeg har sagt det her før, men jeg vet om en som fikk beskjed om at hun hadde kreft uten håp om bedring og var svært syk. Hun kunne få slippe og sende meldekort hvis hun i steden møtte opp personlig hos NAV hver 14. dag. Den type behandling av mennesker synes jeg ikke er greit.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 18:15   #18
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

For en del mennesker så kan faktisk det å sende inn meldekortet hver 14. dag være et problem, noe ikke NAV ser ut til å ta særlig hensyn til. Jeg har ikke sansen for meldekortsystemet for langtidssyke / kronisk syke eller for alvorlig syke. Synes det passer bedre i en setting hvor man er delvis sykemeldt og melder inn timer man jobber, eller er arbeidsledig.

En jeg kjenner opplevde det samme som deg Beathe, h*n hadde også oppgitt en grunn til forsinkelsen i klagen. Hele beløpet ble allikevel holdt tilbake. Ikke deler av den, det ble også stadfestet etter klage (med over seks måneders saksbehandlingstid). For en som lever på lite (noe mange trygdede gjør) så kan det å miste 14 dagers inntekt være ganske dramatisk.

Hvis det er så alvorlig sykdom at det å melde fra til NAV (som jo i praksis er å regne som arbeidsgiver i perioden) hver 14 dag er belastende, er det kanskje lurt å ta problemet i forkant for å se om det kan gjøres noe individuelt med ordningen FØR den gir så store økonomiske utslag. Vet at folk har fått unntak for dette.

Jeg skjønner ellers godt det er "irriterende", men de aller fleste vet jo at det å gå på AAP innebærer en viss egen innsats i perioden for å ikke falle helt utenfor arbeidsliv og samfunn. Jeg skjønner godt at NAV ønsker at alle som mottar trygd skal melde seg jevnlig.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 18:17   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Irma - Helt enig - det er ikke noe poeng i å trakassere folk. Men samtidig er det heller ingen grunn til å akseptere rot ved at folk tillates å glemme hvis de er arbeidssøkere syns jeg. Er man jobbsøkende så bør det kunne kreves såpass innsats i retur for stønaden at man greier én skarve lapp annenhver uke til rett tid. Eller tar konsekvensen selv.

Er man alvorlig syk og ikke har mulighet til å følge opp et slikt system så bør selvsagt hele opplegget med disse kortene droppes. (Hvorfor må man sende dem inn da, forresten? Jeg har aldri sendt inn noe sånt når jeg var syk?)

  Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 18:18   #20
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Min erfaring er at de aller fleste saksbehandlere i NAV gjør at for å hjelpe de som glemmer å levere meldekort.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no