|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fødselstabbe på Ahus
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Sv: Fødselstabbe på AhusJeg tenker at det nok er flere sider av denne saken. Jeg forstår denne mora, men kunne tenke meg å fått versjonen til helsepersonellet også, tipper den er litt annerledes. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
prøver å være tål***ig
|
Mine tanker også.
|
|
|
#4 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Signerer.
|
|
|
#5 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Fødselstabbe på AhusDet står jo knapt om noe annet enn tabber i helsevesenet i mediene nå, men det betyr jo ikke at det er så voldsomt mange tabber nå i forhold til før, det er vel heller sånn at det er et stort fokus på det akkurat nå og at alle saker dras frem og spekuleres i. Jeg vet ikke. Helsevesenet står vel ikke akkurat fritt til å komme med sin versjon alltid heller, pga. taushetsplikt?
|
|
|
#6 |
|
Sv: Fødselstabbe på AhusDet er mye fokus på det som går galt i helsevesenet. Tabber og uhell hender i arbeidslivet. Det viktigste er å finne årsakene.Er det økonomi eller er det ukompetente arbeiderer? Begge deler er årsaker. Men som oftest er det ikke mer man kan gjøre for å redde et liv, og pårørende står på for å finne en syndebukk. Jeg vil tro at helsepersonell som har gjort feil, legger seg flat for det er mange instanser en da må forholde seg til. Tabloidaviser bør ikke være en av instansene. Men jeg kan også skjønne fortvilelsen fra pårørende om de blir møtt med taushet og ikke får en forklaring de kan leve med. Jeg vet ikke hva jeg mener i denne konkrete saken, for en sak har alltid to sider. Men det er alltid trist når slike ting som dette hender, og frykten det skaper for andre kan i enkelte tilfelle være uutholdelig. Dette er vel prisen vi betaler for friheten i landet vårt.
|
|
|
|
#7 |
|
Kamerat Pære
Sv: Fødselstabbe på AhusJepp! Det har vært ett veldig fokus på "tabber i sykehusnorge" i vår og sommer. VG har vel kjørt en kampanje der de satte fokus på folk som hadde fått livet eller helsa ødelagt av tabber (eller noe i den dur).
|
|
|
#8 |
|
trenger lading
|
Sv: Fødselstabbe på AhusDet er selvsagt tragisk det som skjedde her, men som flere sier, vi kjenner ikke til detaljene, og får nok aldri vite de. Fødsler, operasjoner og behandling vil alltid innebære risiko i større eller mindre grad.
|
|
|
|
#9 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fødselstabbe på AhusJeg har lest bloggen hennes, og grøsser fortsatt når jeg tenker på det.
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Fødselstabbe på AhusJeg syns ikke man skal konkludere i vilden sky med "tipper helsepersonellet har noe annet å si" heller jeg. Det kan godt være det har skjedd en feil her. Det kan også godt hende at utfallet ville blitt det samme uansett hva sykehuset hadde gjort. |
|
|
|
#11 |
|
Sv: Fødselstabbe på AhusJeg er forsåvidt helt enige med Smilefjes, men i tilegg så synes jeg ikke denne fasen undersøkelsen nå sannsynligvis er i, har noe i tabloidavisene å gjøre.
|
|
|
|
#12 |
|
Joda, sant det. Helsepersonell som var tilstede har kanskje ikke nødvendigvis en helt annen historie å fortelle heller. Men de har den medisinske kompetansen, og jeg tror nok at et foreldrepar i sjokk og sorg kanskje ikke makter å ta innover seg alle de medisisk-tekniske detaljene underveis som sier noe om behandlingsforløpet. Men som du sier - kanskje ville det gått sånn uansett hva man hadde gjort. Kanskje vil obduksjonen gi svar, kanskje ikke. Helt greit at media opptrer som vaktbikkje og setter dagsorden i sånne saker, men de fleste vet jo at media sluker sånne saker med hud og hår fordi man vet det selger, og da er det praktisk at overskriftene er mest mulig dramatiske. Da er ikke det å få frem et nyansert bilde nødvendigvis noe mål. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Pauset
|
Problemet er jo at sykehuset ikke kommer med noen forklaring som henger på greip og dermed har man jo ikke noe som helst å forholde seg til annet enn en haug med spørsmål. Det er dette man vil unngå, derfor er det mye fokus i media. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Jeg er enig i at det er på sin plass med et uavhengig organ som kan kobles inn og være med på å vurdere praksisen når uheldige ting skjer i helsevesenet, så absolutt. Men i akkurat denne saken så vet vi faktisk ikke hva som er blitt informert, det vi vet er hva denne mora sier hun har fått av informasjon, og i kommunikasjon kan det være stor forskjell på hva som sies og hva som oppfattes av mottakeren, særlig når man står i en stor krise som pårørende. Og her er jo heller ikke obduksjonsrapport etc. klart, så jeg syns kanskje det var litt tidlig i prosessen å gå til media. Jeg håper uansett at de vil få en eller annen forklaring på hvorfor det gikk som det gikk, og at dette vil gi konsekvenser for praksisen videre om det skulle være sånn at feilvurderinger er gjort. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Pauset
|
Et av problemene er jo også at nå sier Ahus at de har etterforsket saken ferdig internt. En skulle jo tro at obduksjonsrapporten var ferdig da? Nå er det politietterforskningen som det står på. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Pauset
|
Nettop. Vi kan ikke si at "det er helt sikkert flere sider av saken". Vi har faktisk ingen anelse om det. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Men her har media nærmest konkludert før en konklusjon har kommet på bordet. Det er ikke sikkert det har vært en sykehustabbe. I de aller fleste mediesaker, så er vel konlusjonen at det ikke var en sykehustabbe. Men inntrykket hos den gemene hop er noe annet, fordi man kun leser om saken i media i den innledende fasen. Den innledende fasen består også ofte av intervjuer med personer i stor sorg eller sterk fortvilelse, og slike folk kan ofte ha et sterkt behov om å bli hørt. Av noen. Og da kan media føles som en fin ting.
|
|
|
#18 |
|
Jepp. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Pauset
|
Sv: Fødselstabbe på AhusHer er også informasjon som tilsier at helsetilsynet faktisk konkluderer med at sykehuset har gjort feil. Men konsekvensene er få, og det er ingen som må til ansvar for det som har skjedd. Hvordan kan man da vite at noen har lært? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Kamerat Pære
Hva mener du må være konsekvensen av f.eks. legetabber?
|
![]() |
|
|