|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Digital kompetanse er i alle fall viktig på lærerskolen og er visst omtrendt fraværende. En katastrofe. Det er en av de grunnleggende ferdighetene og skal inn i alle fag. Lærere bør undervise med digitale hjelpemidler. De lærer knappest PowerPoint...
|
|
|
#2 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Det bør stilles karakterkrav ja |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Mja, jeg har nå straks fullført fem års høyere utdannelse (siv.øk.) med nærmere A enn B i snitt, og det med skikkelig dårlige karakterer fra videregående (2 i matte blant annet). Men jeg innser jo at ikke alle er like smarte som meg, så joa, det burde nok være karakterkrav. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Hvordan er det på lærerskolen nå, er det fortsatt sånn at det er "in" å synes at det ikke er så viktig å kunne fag så lenge man har de riktige holdningene og forstår elevene sosialt?
|
|
|
#5 |
|
By the Sea
|
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Kravet til karakter i basisfagene kan godt skjerpes. Men karakterer i barneskolen? Nei.
|
|
|
#6 |
|
~~~~~~~
|
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."
Jeg har akkurat lest igjennom programmene til de ulike partiene i vår kommune og kom frem til det samme som deg Zoë - Høyres skolepolitikk er nyanseløs. Så jeg tror nok det blir å stemme på de som har sittet i 101 år her i kommunen. Jeg må innrømme at skolepolitikken er noe av de sakene jeg setter høyest på dagsorden når jeg skal stemme, og AP er nok de som ligger mitt hjerte nærmest.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 18-08-11 kl 00:27. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Fola Blakken
|
Jepp. Og etter at Clemet opphevet makstall i klassene og overførte lærerne til KS, går min stemme til Høyre kun hvis paven konverterer.
|
|
|
|
#8 |
|
Ekvilist
|
Det Zoë sa.
|
|
|
#9 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Selvsagt bør det stilles krav til lærere. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Hos oss er det veldig delt. Vi er en gjeng som kjemper for A-er og B-er, av forskjellige grunner. Noen fordi de vil være best i alt de gjør, andre (meg) fordi jeg mener at jeg vil bli en bedre lærer med mer faglig dyktighet.
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Jeg er heller ikke på linje med Høyre når det gjelder skolepolitikk, i hvertfall ikke helt. Men jeg er usikker på dette med karakterer i barneskolen. Ikke for å skille elever eller vurdere, men det kunne være et poeng å få satt ord eller tall på ting av og til, ikke minst for å tydeliggjøre om en elev har fått med seg det han skal på et nivå. Da tenker jeg spesielt på de som burde fått hoppet opp et nivå eller flere. Man trenger ikke tenke karakterer slik det er på ungdomsskolen (og som jeg ikke skjønner helt poenget med der heller), men at man skal prestere på et visst nivå før man går videre eller få hjelp. Og at hvis man allerede presterer langt forbi dette nivået, må man få gå videre. Dette ville kanskje blitt tydeligere med et karaktersystem enn med det synsefølesystemet som brukes til vurdering idag. (Jada, det er noe mer håndfast etterhvert, men ikke håndfast nok til å kunne se om ungen henger på for oss hjemme).
|
|
|
#13 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Så lenge ingen er villige til å si hva det er lærerne skal kunne når de er ferdige med utdannelsen sin, og hvilke krav man bør kunne tilfredsstille i de enkelte fagene før man slippes løs i skolen, så blir det ingen orden. Det finnes lite eller intet samarbeid mellom de ulike utdanningsinstitusjonene på planarbeid og vurdering, den nye reformen er satt i gang, litt uten planverk som er ferdig, og litt på måfå (mitt inntrykk som praksislærer) og så lenge studenter og elever blir vurdert etter den enkeltes institusjons forgodtbefinnende så blir det ikke bra nok.
|
|
|
#14 |
|
By the Sea
|
Fortell!
|
|
|
#15 |
|
Protonterapeut
|
Så lenge de ikke gjør med velferdsstaten vår som de gjorde på NZ, er det sikkert greit for meg. :skrekk og gru:
“Though she be but little, she is fierce!” - Shakespeare Sist redigert av Ru : 18-08-11 kl 13:04. Årsak: presiserer |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Introvert optimist
|
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Jeg er så enig med deg, Katta! Selvfølgelig kan man ha minstekrav til dette studiet også.
|
|
|
#17 |
|
Tidsklemma
|
Har ikke sykepleiere en sånn egnethets evaluering? (eller husker jeg feil nå - lenge siden jeg gikk på høgskolen)
|
|
|
|
#18 |
|
Introvert optimist
|
I teorien ja, men det virker som om skolene kvier seg veldig for å faktisk bruke tilbakemeldingene de får fra praksisveiledere til å stryke noen.
|
|
|
#19 |
|
maler
|
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Det er kanskje ikke uten grunn at de snakker så varmt om new zealand-modellen hos oss nei?
|
|
|
#20 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Jeg skal fortelle mer i morgen, må sove nå, men hovedpoenget er at det er veldig tydelige krav til hva elever skal kunne, hva som innebærer mestring, klare opplegg for hva som skjer når elever blir hengende etter, og klare planer som er felles for landet i de ulike fagene. Det er vurderingseksempler på de ulike årstrinnene og et sterkt fagfokus der alle elever blir ivaretatt.
|
![]() |
|
|