Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det in å ha barn i tett alder?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-11, 10:40   #21
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det in å ha barn i tett alder?

Jeg kjenner veldig mange med 2 år mellom barna, men om de har valgt det fordi det er in, pga alder eller andre grunner vet jeg ikke. Vi er ikke av dem som kan planlegge sånt så vi håper bare vi er så heldige å få en til en gang, aldersforskjell spiller liten rolle i den store sammenhengen.

Gammel 20-08-11, 10:46   #22
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Vi skulle ha nummer to i 1 år og 11 mnd etter nummer 1, men det ble avlyst. Så da ble det 2 år og 10 mnd istedet. Jeg har funnet ut at det er ikke alt man kan planlegge.

Gammel 20-08-11, 10:49   #23
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg vet at det er in med mange barn (en flokk, som det kalles ), men har ikke hørt noe om aldersforskjell på de.

Ikke sant?

Jeg tror ikke det er spesielt in, men ettersom stadig flere får det første barnet i godt voksen alder, har man jo gjerne ikke tid til å vente med å prøve på neste barn. (Nå ser jeg at mammaugla skriver det samme.)

Vi har fått barna nokså tett (nesten 23 måneder imellom), og det skyldes kort sagt at andremann var et mirakel. Etter å ha prøvd i fire år og hatt fire IVF-forsøk før vi lyktes, hadde jeg ikke trodd at vi kunne greie det på egen hånd på 1-2-3. Ikke kunne vi fått dem særlig tettere heller, for jeg får ikke tilbake mensen før godt over ett år etter fødslene. Da vi begynte å prøve med det samme syklusen var i gjenge igjen, skyldes det både prøverhistorikken og alderen min (var 34, og synes ikke det er gammelt, men følelsen av å ha dårlig tid satt godt i etter de miserable åra).

Gammel 20-08-11, 10:50   #24
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Det er vel heller det at gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende har økt. :

Jeg tror også dette har noe å si.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 10:55   #25
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

to eldste er det 20 mnd mellom. Ønsket de tette og i tillegg var eldste en enkel baby å ha.
Til yngste var det 3,5 år. Grunnet at vi ikke var helt enig om nr tre og i tillegg at ting ikke gikk så fort etter vi bestemte oss.

Så mine er det 5 år mellom, og for meg ble det veldig ok alderforskjell. Noen har "mast" om at de to eldste er veldig tette siden det bare er en klasse mellom de på skolen. Faktisk også fra folk som har like tette barn, men fordelt slik at det er to klasser mellom de.

Gammel 20-08-11, 10:55   #26
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

La oss si det er det. Jeg har aldri vært in, nå får jeg kanskje prøvd det også?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Vi fikk ikke barn tett i alder fordi vi er så in, men fordi jeg er så sløv. :deler:

Du och jag, Alfred. Jeg kan ikke telle. Det var visst fem og ikke åtte dager til EL. Temmelig sløvt, i og med at jeg har verdens mest regelmessige syklus.

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

IRL så hører jeg lite positivt om tett alder, bare "stakkars deg"-tvunge liksomting.
Og så masse bra om det å ha fire-fem år i mellom.

Folk i virkeligheten er teite! Heretter holder jeg meg på internett!

Jeg får bare "stakkars deg"-blikk, der jeg vralter rundt høygravid med barnevogn. Får satse på at folk synes søskenvogna vi har kjøpt er så fancy at de får noe annet å tenke på når ungen først er ute.

Gammel 20-08-11, 10:57   #27
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har egentlig aldri vært "in" når det gjelder noe, så da er det likegreit at jeg ikke er in når det gjeller aldersforskjell heller. Vi har fem år og to måneder mellom.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 11:11   #28
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

IRL så hører jeg lite positivt om tett alder, bare "stakkars deg"-tvunge liksomting.
Og så masse bra om det å ha fire-fem år i mellom.

Folk i virkeligheten er teite! Heretter holder jeg meg på internett!

Ja, enig med deg!
I fjor da jeg mistet knotten som kunne gjort at vi hadde 13 mnd mellom de to yngste var det ikke måte på hvor synd det var på både meg og han vi hadde, og ikke minst storesøster som ikke ville få noe oppmerksomhet før de to minste begynte på skolen. Det var jo nesten så jeg ble hjernevasket til å tenke at det var godt vi mistet den.

Internett er bedre.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 11:15   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er det in. Det snakkes mye om at dette er noe man ønsker, og man ser at mange familier velger å ha det slik. At noe er "in" betyr egentlig ikke noe annet enn at det er vanlig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 11:17   #30
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Vi fikk ikke barn tett i alder fordi vi er så in, men fordi jeg er så sløv. :deler:

Sånt kan skje den beste.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 11:22   #31
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her virker det å være in med en attpåskatt. Nummer tre eller fire, flere år etter.

Gammel 20-08-11, 11:22   #32
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Selvfølgelig er det in. Det snakkes mye om at dette er noe man ønsker, og man ser at mange familier velger å ha det slik. At noe er "in" betyr egentlig ikke noe annet enn at det er vanlig.

Det er mitt inntrykk også. Og så har det, som noe sa her, sammenheng med høyere alder på de som får barna, man har ikke så god tid, rett og slett. Jeg ser ikke bort fra, det kan iallfall virke slik på noen jeg kjenner, at det er litt kult å ha mange tette barn. Det kommer iallfall veldig ofte fram at man har fått så og så mange barn på så og så få år.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 11:44   #33
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke in, det er fire år mellom mine. Helt perfekt egentlig, selvom jeg ser fordeler med to tette. To bleiebarn på en gang var dog ikke et alternativ for meg

Jeg har dog inntrykk av at de fleste jeg kjenner med to veldig tette er litt mer av typen "oi, amming fungerte ikke som prevansjon likevel, gitt".

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 12:25   #34
Siritk

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er jeg for en gangs skyld in?
Er drøyt 21 måneder mellom mine. Mest på grunn av regnefeil som flere over her. Vi ville ha de ganske tette da.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 12:50   #35
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Da jeg hadde født nr 1 fikk jeg et plutselig innfall om at det var in å få barna tett så da ploppet jeg ut nr 2 tre minutter etterpå Vi hadde vel egentlig lagt planlegging av mellomrommet litt bak oss siden vi brukte lang tid på å lage tvillingene. Primært ønsket vi at barna fikk i alle fall ett søsken i nær alder, og det fikk vi jo da. Derfor var vel planen egentlig å vente i en del år før vi fikk to til - om vi i det hele tatt kom til å få flere, - men så var mannen på vei til å bli steril (ene sædleder helt tett og den andre på vei til å bli det med stadig dårligere sædprøver da vi hadde det siste prøverørsforsøket) så vi trodde egentlig at han hadde rukket å bli steril innen jeg fikk mensen tilbake 10,5 mnd etter fødselen. Hadde pratet om at vi nok burde få gang på ting, men det var uansett ikke aktuelt før aller tidligst året etter, og vips så satt jeg med et hjemmesnekret mirakel i magen før vi i det hele tatt hadde tenkt tanken (vi brukte ikke prevensjon, men hadde sølibat i 9 dager rundt eggløsning fordi jeg plutselig fikk helt noia for at vi liksom hadde blitt superfruktbare selv om gyn bare lo av meg). Det ble straks 18 mnd mellom tvillingene og nr 3, og dermed var diskusjonen om nr 4 i gang. For oss er det ikke aktuelt å planlegge en attpåklatt, men jeg har vært dårlig når jeg har vært gravid og vi skal til å bygge hus nå og har ingen av barna i barnehage så det passer ikke å få en evt nr 4 enda. Siden vi som sagt ikke ønsker for stort mellomrom begynte vi snakke om å heller vente noen år og få 2 tette da (om det går), for vi ønsker oss et lite kull, men vi får se. Uansett er det neppe in å få dem så tett, men det har heller aldri vært et argument for vår del. Vi planlegger (eller ikke) ut fra det vi tror passer vår livssituasjon best, og så tar vi de(m) som (det) kommer. (Kan for sikkerthetsskyld legge til at det nok ikke blir flere overraskelsesmoment her i gården siden jeg er spiralisert og vi bruker ekstra beskyttelse i tillegg all den tid vi nok er blitt superfruktbare ).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 13:19   #36
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er ikke in. 3 år mellom de to første og så forsøkte vi så godt vi kunne å få to tette nå til slutt men nå har det toget gått for lengst. Desverre. Ville så gjerne at det skulle klaffe men livet ville det anderledes. (altså, jeg ville ikke være in altså, jeg bare hadde lyst til å forsøke å få to tette også, siden jeg hadde 2 med 3 års aldersforskjell.)

Gammel 20-08-11, 13:20   #37
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har jo drøye 4,5 år mellom våre, og vi er hvertfall ganske unike her. De fleste har mye mindre aldersforskjell mellom sine. De har en i mellom våre.

Gammel 20-08-11, 13:21   #38
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi ville ha 2 tette og det er 19 mnd mellom første og andre. Men så snek det seg noen luringer gjennom kobberspiralen og dermed var nr 3 på plass. Rett over 4 år etter at nr 1 kom til verden.

Gammel 20-08-11, 13:22   #39
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ønsket oss tette barn, og var så heldige å få det. Tre barn på tre år, 1,5 år mellom hver, og planlagt fra vår side. Svigermor ble helt oppgitt da jeg ble gravid med nr.3: "Stakkers dere, det blir slitsomt!"

Gammel 20-08-11, 13:24   #40
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

In vet jeg ikke om det er, men pjaktisk, kan det være.

Vi har 4 år mellom nr. en og to, så er det 2 1/2 år til nr. tre, og 2 år mellom nr. tre og fire.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:03.