|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: I disse jakttiderJeg klarer ikke engang å drepe en veps, så det er helt utelukket at jeg skal kunne skyte et stort dyr. Jeg synes rett og slett for synd på dem.
|
|
|
|
#2 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: I disse jakttiderJeg forstår jakt hvis man må, for å holde en bestand nede, et dyr er farlig for befolkningen, eller man mangler mat et.c. Å ta liv bare for" fornøyelsens skyld", det blir veldig fjernt for meg. Kosejakting, liksom. Og aktiviteter som fisking for å slippe ut igjen derimot, ser jeg på som mishandling. Hva slags logikk er det? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
© All rights reserved
|
Sv: I disse jakttiderJeg bor på landet der det er mye hjort. Hjorten gjør enorm skade og ødelegger både barskog og beitemark for husdyr. Så her blir det jaktet på hjort, naturlig nok. Noe jeg er for, i og med at hjorten gjør skade, at bestanden må holdes nede og at både kjøtt og skinn benyttes. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: I disse jakttider
For ikke å snakke om all den flåtten den tiltrekker. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: I disse jakttiderDe fleste jeg kjenner som jakter ser på det som nyttig både for bestanden og for matkjelleren. I tillegg er det sosialt, trening, flott natur og litt spenning. Jeg er sjeleglad når jeg får viltkjøtt fra svogeren min. De bruker nesten bare vilt som kjøtt de. Lager kjøttdeig, pålegg, stek, gryter osv osv. Veldig godt. Jeg er ikke vegetarianer og er jo dermed avhengig av at noen tar livet av dyret for at jeg skal spise kjøtt. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: I disse jakttiderJeg synes jakt er greit. Jeg spiser jo både reinsdyrsteik og hjortemedaljonger, så noe annet ville jo vært merkelig. Jeg liker ikke å se dyr bli drept og ha det vondt- grøsser når jeg ser en krok i en fiskekjeft |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: I disse jakttiderHvem spør du Floksa? Litt ut i lufta? Jeg vet en hel del om slakterier, og nok til at jeg er superskeptisk til en del som slakter hjemme, og at jeg med uvilje spiser det som noen bekjente har slaktet selv. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Når du skriver slik gir du inntrykk av at hovedandelen av de som jakter er fyllesvin som gjør det for drepingens skyld, og sånn er det rett og slett ikke.
|
|
|
#9 |
|
can-jur
|
Nei, var egentlig mest til Hulda, siden hun skriver:
Men jeg hører gjerne fra flere altså
|
|
|
|
#11 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
Sv: I disse jakttiderJeg kunne aldri, aldri, aldri i livet vært med på jakt selv, men andre må jakte så mye de orker for min del. Ja, på harepuser også. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: I disse jakttiderJakt er heldigvis noe jeg ser på som helt nødvendig og naturlig, og ungene mine har hittil ikke hatt noen problemer med at kjøtt en gang har hatt søte øyne og myk pels. Nå jakter jeg ikke selv, og mannen har rustet på feltet, men jeg skulle gjerne vært med på tur med kamera i stedenfor våpen med meg. (Men det er fordi jeg ikke rent fysisk klarer kravene til å skyte noe, og kanskje skadeskyte og så ikke klare å rette opp i det.)
|
|
|
#14 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Jeg og. Jeg er fasinert av sånt, og innerst inne skulle jeg ønske jeg var kirurg så jeg kunne se inni mennesker hver dag (har sett for mye på House). |
|
|
|
|
|
#15 |
|
can-jur
|
Jeg slakter jo hver høst og synes det er utrolig fasinerende å se innsiden. Noe jakt er det ikke inne i bildet, utover å fange dem i bingen. Og mannen avliver, dvs bruker bolte pistolen. Alt det andre gjør jeg selv. Og det er spennende å se et lam forvandle seg fra lam til mat.
|
|
|
|
#16 |
|
Tidsklemma
|
Sv: I disse jakttiderSelvsagt finnes det enkeltindivider med uheldig holdning til jakt, slik er det jo i alle saker. Og en del er kanskje også litt for slepphent i forhold til alkoholinntaket. Men å la enkeltindivider prege en hel sak, nei. Jakt er bra og jakt er nødvendig.
|
|
|
|
#17 |
|
Curlingkone
|
Sv: I disse jakttiderHygiene er veldig viktig ja. Helt fra man kutter i dyret ute, til det ligger på tallerkenen.
|
|
|
#18 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: I disse jakttiderJeg er for jakt av mange ulike grunner. For dem som lever av landsbruk og skogbruk er det viktig å begrense bestander, fordi ville beitedyr som elg, hjort og rådyr kan gjøre store skader på avlinger og skog. Jeg synes det er en fin måte å skaffe mat på. Først lever dyrene sitt ville liv, så blir de skutt og brukt til matauk.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Protonterapeut
|
Sv: I disse jakttiderEnig med Tallulah.
|
![]() |