|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerJeg tok fram min aller myndigste stemme og ringte legekontoret en gang til. Legen skal nå ringe meg etter arbeidstid.
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer
Jeg fikk min sånne fra helsesøster, der har jeg jo i det minste gått nesten månedlig og svart på at "jada, h*n fullammes" det første halvåret , og deretter "jada, vi har begynt med fast føde slik og sånn, og ammer i tillegg sånn og slik". Men for all del, jeg kunne jo glatt ha løyet da.
![]() |
#23 |
|
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer
Men atte dere, dere klager over at en lege må attestere på at ungen er syk på ordentlig så dere skal få MER enn 3 dager BETALT fri for å være hjemme med sykt barn?? Hallo??? Selvsagt må arbeidsgiver kunne sikre seg mot at dette misbrukes!! Og da må reglene gjelde alle, sånn er det bare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Det synes ikke jeg heller. Jeg synes ikke det skal bli en forventning om at arbeidsgiver skal være så smidig som mulig, men heller at arbeidstaker skal være takknemlig når arbeidsgiver er smidig.
![]() |
#26 |
Textrovert
|
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerJeg synes det er greit at legen skal attestere, men hvordan gjøre det i praksis? Å dra med seg en dausjuk unge som bare spyr og spyr, ned til legen, høres veldig vondt ut for barnet og noen ganger nesten umulig å få til. Jeg synes jeg SER at jeg hadde fått åtteåringen min ut i bilen i slik situasjon. Da hadde jeg måttet bære han, og det tror jeg ikke jeg hadde klart ned og opp trapper og sånt.
![]() |
#27 |
ej ikke møjkets heije
|
Akkurat denne problemstillingen gjelder jo når man selv trenger sykemelding (det er jo ikke alle som har 8 dagers egenmelding).
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerJeg synes dette virker litt lite smidig fra arbeidsgiver. Hvis en arbeidsgiver har tillit til sin arbeidstaker som sier at det er omgangssyke i heimen kan jeg ikke skjønne hvorfor det blir forventet at det dras et sykt barn med til et legekontor for at legen skal måtte skrive at barnet spyr. Greit at regelverket er som det er, men særlig smidig av arbeidsgiver synes jeg ikke det er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerDivine: Man ringer legen, forklarer situasjonen og symptomene, og får en attest som man kan hente ut dagen etter/ved anledning/sendes i posten eller som kan fakses til arbeidsgiver |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Textrovert
|
Ja, jeg tenkte å nevne det også, men glemte det. Jeg har for eksempel nesten aldri feber, tror det er 14 år siden sist. Men når jeg har det, skal det bare bittelitt feber til, før jeg er helt utslått og ikke kan stå oppreist, men må ha støtte til å gå over et golv. Så jeg tenker at har jeg feber eller omgangssyke, så aner ikke jeg hvordan jeg skal komme meg til lege. Mannen har jo bilen på jobb, og ikke vet jeg om jeg hadde klart å kjøre heller. Og jeg kunne jo ringt etter taxi, men er det noe særlig da hvis man sliter med oppkast og/eller diaré?
![]() |
#31 |
Textrovert
|
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerMen hvis man kan ringe legen og forklare symptomene, så kan man jo like gjerne lyge til legen som å lyge til arbeidsgiver. Jeg kan ikke forstå hvordan en arbeidsgiver kan ha noen nytte av at noen ringer til en lege og hevder at barnet er sykt.
![]() |
#32 |
|
Vanligvis går jo omgangssyke over på 3 dager da. Men om man så er voksen eller barn har feber og omgangssyke på 4. dagen er det jo noe man har visst om på et vis, det er jo ikke utav det blå... så det lar seg faktisk planlegge å komme seg til legen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
Ja, det kan man. Men terskelen er ofte høyere, pluss at det er mer etterprøvbart i at legen kan si "jammen da får du ta deg turen ned da, så jeg får se på ungen". |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
Nå trenger man faktisk å være hjemme litt ekstra med omgangssyke også. Om man har bare ett barn og barnet har omgangssyke så trenger ikke barnet være usedvanlig og legetrengende syk for at det skal gå 4 omsorgsdager. Karantenetid etter siste diare og oppkast gjør at dagene fort kan gå uten at det er snakk om noe alvorlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Textrovert
|
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerMen likevel så lurer jeg på det praktiske opp i det hele. Hvordan faktisk FÅ med seg barnet til lege? Og stakkars barn som kanskje sliter med diaré og oppkast, og som kanskje må vente leeenge på et venterom. Det må være rimelig fælt.
![]() |
#37 |
|
Sist redigert av m^2 : 20-10-11 kl 14:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerM^2.. Du kan gjerne komme med praktiske råd, men kan du gi meg et praktisk råd for hvordan jeg skulle taklet dette? I vinter hadde jeg 3 spysyke unger parallellt. Jeg ser for meg hvordan det hadde vært å dra dem med meg til legekontoret. ;skremt: |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommerI gamle dager kom legevakten hjem til folk, gjorde de ikke? Det var tider det.
![]() |
![]() |
|
|