Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Flere som hekler?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-12, 08:26   #21
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Flere som hekler?

Note: Hvor fant du oppskrift til pulsvarmerne?? De var kjempefine, og jeg tror jeg har litt garn liggende som kunne passe

Jeg hekler til og fra, har heklet luer, skjørt og jakke. Holder nå på med en brødkurv fra garnstudio:

Skal faktisk holde heklekurs i mars.

Gammel 27-01-12, 08:33   #22
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Endelig kan jeg bli med i en slikt tråd. Ja, jeg har akkurat lært meg å hekle. Foreløbig ksn jeg bare hekle bestemorruter og blomster men jeg jobber med saken. Har hekla grytekluter til kjøkkenet til vesla og et sengeteppe til dukkesenga. Det er ikke perfekt men det er det første jeg har laget så jeg er stolt lukevel. Skal i gang med pledd til senga til vesla bare jeg får kjøpt garn.

Hva slags garn anbefales til mykt oldemorteppe og hvilken heklenål?

Gammel 27-01-12, 08:46   #23
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har strikket i mange år, og lenge hatt lyst til å lære meg å hekle. Før jul så løsnet det, og jeg har heklet endel luer og et lite teppe i bestemorruter.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 08:55   #24
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes Drops Baby Merino eller Merino Extra Fine er mykt og godt til teppe. Hekling blir litt tettere enn strikking så jeg synes det er ekstra viktig å finne et mykt garn. Jeg valgte selv Merino Extra Fine til bølgeteppet mitt. Det er tykt og litt tungt, men veldig varmt og mykt.

Gammel 27-01-12, 09:06   #25
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har 150 ferdige ruter til bestemorteppe liggende. Men jeg vet da pokker hvordan jeg skal montere de. Jeg vil kunne bruke det på begge sider, og har slettes ikke lyst til å ha "kanter" på en av sidene. Jeg vil heller ikke sy de sammen.

Sååhh...hvordan i alle dager hekler jeg disse lappene sammen? Jeg finner ingen nyttige videoer på nettet heller.

Gammel 27-01-12, 09:34   #26
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg har 150 ferdige ruter til bestemorteppe liggende. Men jeg vet da pokker hvordan jeg skal montere de. Jeg vil kunne bruke det på begge sider, og har slettes ikke lyst til å ha "kanter" på en av sidene. Jeg vil heller ikke sy de sammen.

Sååhh...hvordan i alle dager hekler jeg disse lappene sammen? Jeg finner ingen nyttige videoer på nettet heller.

Teppet jeg hekler i disse dager kan definitivt brukes på begge sider, selv om sammenheklingen vil se noe ulik ut - det er ikke skjemmende og "vrangt" allikevel. Bare man fester tråder pent, så er teppet like fint fra begge sider.

Jeg hekler dette teppet, og monterer som i oppskriften. Blir veldig bra!

http://www.garnstudio.com/lang/no/vi...d_id=1&lang=no

Gammel 27-01-12, 09:59   #27
carmenzita

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg holder på med mitt første hekleprosjekt.
Ett vognteppe i bestemorruter, om det blir ferdig gjennstår å se....

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 10:03   #28
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg begynte også å hekle i høst.
Kjøpte en slags abc-bok i hekling, med mange mønstre og øvde litt før jeg heklet et sjal. Har heklet en lue, og nå har jeg begynt på et teppe. Det tar litt tid, og jeg er ikke god nok til å hekle samtidig med at jeg ser på tv (i hvertfall ikke hvis jeg vil ha med meg handlingen i en film), men feste tråder mens jeg ser på tv går greit. Og det blir mange tråder å feste.
Oppskriften jeg bruker fant jeg her:
http://solgrim.blogspot.com/2009/06/...i-kvadrat.html
Her hekler man rutene sammen når man hekler rutens ytterkant på. Må si at jeg synes det er et herk. Forhåpentlig får jeg litt mer dreisen på det etterhvert. Har bare heklet sammen ti ruter hittil.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 10:14   #29
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hekler litt.. men foretrekker tjukt garn og store pinne

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 10:17   #30
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg holder på med et slikt teppe. Hekler sammen rutene litt annerledes men ellers blir det ganske likt.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg teppe1.jpg (79,8 KB, 4 visninger)
iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 10:25   #31
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Heklet en mobilveske til mellomsøster men ser at den burde vært forsterket litt på håndtaket.

Gammel 27-01-12, 11:36   #32
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av iben, her.

Jeg holder på med et slikt teppe. Hekler sammen rutene litt annerledes men ellers blir det ganske likt.

Ser at vi har falt for samme teppe.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 13:49   #33
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mobilveske er sikkert en kjekk ting å hekle ja! Takk for tips

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 21:09   #34
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det beste, og enkleste, er å hekle dem sammen underveis (join as you go). Hvis du alllerede har 150 ferdigheklede ruter må du hekle en ekstra runde på dem for å få det til, men ellers er det enkelt. Det du gjør er å starte med en helt ferdigheklet rute (rute 1). Så tar du en ny rute (rute 2)som bare mangler ytterste runden. Hvis denne ruten skal festes til resten på bare én side hekler du ferdig tre sider først (skal den festes sammen på flere sider hekler du tilsvarende færre sider ferdig). Du hekler fram til og med de tre første stavene og én luftmaske på første hjørnet på den siden som skal festes til den ferdige ruten. Så hekler du en kjedemaske om hjørnet på rute 1 og hekler så videre en luftmaske og tre staver om hjørnet på rute 2 slik at hjørnet er komplett. Neste skritt er å hekle en kjedemaske gjennom neste luftmaskebue på rute 1 og så hekle tre staver gjennom neste luftmaskebue på rute 2. Slik fortsetter du bortover, en kjedemaske om luftmaskebuene på rute 1 og tre staver i luftmaskebuene på rute 2. Du hekler helt enkelte rute 2 slik du ellers ville gjort, men du fester den til rute 1 underveis i heklingen. Slik gjør du med alle rutene du har. Det gir et pent resultat på begge sider.

Håper det var forståelig, bare spør hvis jeg skal forklare noe litt bedre.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:12.