Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

For mange skader i barnehagen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-12, 09:35   #21
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: For mange skader i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Selv om man skal kunne forvente at barna blir passet på, så synes jeg vi på en måte går i retning at barna ikke får utfolde seg fritt i barnehagen lenger. Jeg synes det skjedde mye bare på de 10 årene jeg jobbet i barnehage. Fra at foreldre stilte opp på dugnad og bygde lekeapparater, til at vi nå kun får sette opp EU godkjente ting osv.

Hva har mangelen på hjemmesnekra aktiviteter med at barn ikke får utfolde seg med å gjøre?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 09:38   #22
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hva har mangelen på hjemmesnekra aktiviteter med at barn ikke får utfolde seg med å gjøre?

Fordi da var det mer «ok» med det meste av fri utfoldelse, føler jeg. Og økonomi (siden de klatrestativene er svindyre). Nå er det flere begresninger. Jeg føler bare at det har snudd litt, med mye er regler og ting som ikke er lov, fordi det kan være farlig.
Jeg skjønner det jo, både ift det at barn ikke skal skade seg, og redsel for erstatningskrav og det som er, men jeg vet ikke hvor sunt det faktisk er på sikt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 09:42   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Fordi da var det mer «ok» med det meste av fri utfoldelse, føler jeg. Og økonomi (siden de klatrestativene er svindyre). Nå er det flere begresninger. Jeg føler bare at det har snudd litt, med mye er regler og ting som ikke er lov, fordi det kan være farlig.
Jeg skjønner det jo, både ift det at barn ikke skal skade seg, og redsel for erstatningskrav og det som er, men jeg vet ikke hvor sunt det faktisk er på sikt.

Jeg skjønner fremdeles ikke sammenhengen? Mener du at man kan utfolde seg mer i hjemmesnekra apparater? At det blir færre apprater på grunn av økonomi forstår jeg.

Her er bilder fra en barnehage i vårt nærmiljø, jeg vil ikke si at disse apparatene står tilbake for noen hjemmesnekra, altså:

Gammel 16-04-12, 09:50   #24
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Deter vel mer snakk om at de godkjente apparatene er så dyre at det i noen tilfeller ikke blir mange apparater. Men jeg syns det er greit at de skal være godkjent etter visse regler. Det har vært endel ulykker med lekeapparater.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 09:55   #25
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte litt på denne nyheten i dag tidlig, forresten, da jeg spurte lillesøster om hun gledet seg til en ny dag i barnehagen og jeg fikk et umiddelbart "JA! for da kan jeg leke i det gule klatrestativet". Det gule klatrestativet er det klatrestativet med flest fysiske utfordringer, blant annet at man kan henge etter hendene og bevege seg fra punkt A til punkt B ved å flytte hender fra et gult håndtak til det neste. Det er såpass høyt ned at ramler de ned kan de komme til å tråkke over eller brekke et bein, og det er altså helt greit for meg. For den fysiske oppsiden ved å ha et slikt klatrestativ er mye større enn den lille risikoen det er for at man skal ramle ned og slå seg.

Nå skal det sies at vår barnehage har en veldig god bemanning, de er fem stk på 22 unger, og de voksne har veldig gode rutiner på å spre seg rundt på uteområdet, sånn at de har veldig god oversikt til enhver tid. Det gjør at jeg stoler maksimalt på at de har god kontroll. De har til dags dato ikke mistet en unge på tur, selv om de drar mye på tur, og de har heller ikke hatt noen tilfeller av rømlingsforsøk.

Gammel 16-04-12, 11:45   #26
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

At det aldri skal skje dødsulykker i barnehagen, ser jeg på som like utopisk som at det aldri skal skje dødsulykker andre steder. Barn kan falle ned og lande på nakken, barn kan sette noe i halsen som man ikke klarer å få opp igjen, osv.

Jeg forstår ikke at det skal være mindre sannsynlig at ting skal skje når man er tre voksne på tjue barn enn når man er to voksne på tre barn. Ja, de skal være trenet i førstehjelp, og nei, det hjelper ikke alltid. Jeg har ofte ansvar for 30 barn alene på tur i skolen, og hvis en stikker av så har jeg ikke nubbsjanse til å forhindre det. I barnehagen er de noen flere voksne, men til gjengjeld har de mindre barn som må gjetes på en annen måte.

Jeg vil absolutt ikke til et samfunn hvor barna ikke får prøvd seg og ikke får utfordret sine grenser. Barna våre for klatre, hoppe, stå på ski, ake, stå på brygger (med oss ved siden av), og alt mulig annet de trenger å øve på for å mestre når vi ikke er med dem lenger.

Gammel 16-04-12, 11:52   #27
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at barn skader seg. slikt skjer. Så lenge barnehagen følger med, passer på, har rutiner for situasjoner som kan hende, og har førstehjelpskunnskaper, så må man være fornøyd. (nå tenker jeg på uhell og skader. Ikke på kvelning/drukning/alvorlige ulykker som kommer av dårlige rutiner).

Man vil jo ikke at noe skal skje med barnet sitt, men man kan ikke pakke det inn i vatt heller.

snuppa ble skadet en gang da hun var 4. hun datt ned fra benken ute og dunket tinningen mot vinduskarmen og fikk et kutt som måtte stripses.
Også datt hun ut av ro- båten da de var på sommertur da hun var 5. (Dette er bare typisk snuppa.) Det gikk helt fint men hun ble litt skremt. (hadde redningsvest på seg)

Sist redigert av SpetakkelRandi : 16-04-12 kl 12:00.
SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 11:57   #28
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sønnen min har også blitt skadet. En gutt dyttet ham slik at han falt mot noe og slo ut en tann, men det var i følge parklederen første skikkelig skaden så lenge hun kunne huske. Jeg tenker at uhell skjer og at det er umulig å forhindre uhell totalt. Selvsagt skal de ansatte gjøre sitt beste for å passe på, men det vil aldri være mulig å overvåke alle barna 100% av tiden (men jeg er enig i at glemte barn o.l. ikke skal forekomme), og barna må få utfolde seg. Jeg synes det ville vært synd om de må begrense seg fordi vi er så redde for brukne bein eller blåmerker.

Gammel 16-04-12, 12:33   #29
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns at skader som rett og slett bare skjer i blant (som at jentungen trynte og knakk en tann på hardt underlag, eller guttungen falt og brakk en fot, eller vennen til Lillebror som ramlet over sin egen arm og brakk den), det kan man ikke forebygge uten at man skal polstre ungene og omgivelsene deres.

Alvorlige skader, som drukning, kvelning i usikrede lekestativer, forgiftninger pga at man ikke oppbevarer ting godt nok, osv., er noe annet.

Bemanningen og rutinene skal være nok til at OM et barn faller ned fra et tre slik at hetta blir hengende i en gren, så er det en voksen som ser det før det går galt.

Og så er jeg glad for at de ansatte i barnehagen vår har årlige førstehjelpskurs.

Gammel 16-04-12, 12:36   #30
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kostnader. Jeg vil tro at du har bilder for apparater til veldig mange hundre tusen kroner der.

Gammel 16-04-12, 12:37   #31
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg forstår ikke at det skal være mindre sannsynlig at ting skal skje når man er tre voksne på tjue barn enn når man er to voksne på tre barn.

Det er da klart det blir MINDRE sannsynlig at noe skal skje når man har bedre muligheter til å følge med på hvert barn??? At man ikke kan eliminere risikoen er kanskje sant (men man har nullvisjoner andre steder, hvorfor ikke i barnehager?), men det er klart risikoen blir mindre!

Gammel 16-04-12, 12:55   #32
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er da klart det blir MINDRE sannsynlig at noe skal skje når man har bedre muligheter til å følge med på hvert barn??? At man ikke kan eliminere risikoen er kanskje sant (men man har nullvisjoner andre steder, hvorfor ikke i barnehager?), men det er klart risikoen blir mindre!

Det er jo nettopp det jeg sier. Det er færre voksne pr barn i barnehagen (tjue barn på tre voksne) enn hjemme (tre barn på to voksne)- så når det skjer ulykker hjemme, må man også forvente at det kan skje i barnehagen.

Gammel 16-04-12, 12:57   #33
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Unnskyld, Oslo78, jeg leste deg jo helt omvendt.! Beklager!

Gammel 16-04-12, 12:59   #34
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Unnskyld, Oslo78, jeg leste deg jo helt omvendt.! Beklager!

Skjønte nesten det :-)

Gammel 16-04-12, 13:18   #35
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Kostnader. Jeg vil tro at du har bilder for apparater til veldig mange hundre tusen kroner der.

Ja, det med kostnader skrev jeg at jeg skjønte var problematisk. Men jeg forsto Nessies lik at det også var bra med egensnekrede apparater for utfoldelsens del, og det skjønte jeg ikke helt.

De apparatene er sikkert megadyre, men et eksempel på at de eu-godkjente på ingen måte trenger å være kjedeligere enn hjemmesnekra greier.

Gammel 16-04-12, 13:26   #36
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg forventer at barnehagen har rutiner for å på best mulig måte forhindre at alvorlige ting skjer, type drukning på tur, men at småuhell skjer i barnehage så vel som hjemme er bare en ting jeg regner med kan komme til å skje. Vi har hatt et uhell, med påfølgende tur til tannlegevakt, og barnehagen tok det mye tyngre enn det vi foreldre gjorde, for guttungen kunne like gjerne gått på snørra med en av foreldrene som vakt.

Signerer. Vi har også vært hos tannlegen etter at en av ungene tok seg en flytur fra et eller annet møbel, og det skriver jeg på kvota for "shit happens", akkurat som den flyturen han tok fra stuebordet her hjemme som medførte at en søndags formiddag ble tilbragt på skadepoliklinikken på den lokale akutten.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 13:29   #37
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, jeg ser ikke noe annet negativt enn kostnader, egentlig, men det kan jo være ganske vesentlig, for det betyr at det er mange barnehager og skoler som ikke har råd til skikkelige lekeapparater. Hos oss jobbet og samlet foreldrene inn penger, men det går jo ikke overalt.

Gammel 16-04-12, 13:29   #38
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forsto ikke Nessie som at hjemmesnekrede apparater var bedre for barnas utfoldelse og lek, tror hun mente at disse var mer innenfor rekkevidde økonomisk. Men det kan hun jo svare på selv.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 13:30   #39
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg ser ikke noe annet negativt enn kostnader, egentlig, men det kan jo være ganske vesentlig, for det betyr at det er mange barnehager og skoler som ikke har råd til skikkelige lekeapparater. Hos oss jobbet og samlet foreldrene inn penger, men det går jo ikke overalt.

Barnehagen vår har akkurat rehabilitert uteområdene sine. Jeg synes de fikk skrekkelig lite utstyr for de 500 000 som de hadde til disposisjon. Og 500 000 er jo egentlig mye penger.

Gammel 16-04-12, 13:31   #40
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nå skal ikke jeg bestemme hva Nessie mente altså, men det var dette innlegget jeg lurte på, hvor "Og økonomi" kom som et tillegg til noe jeg ikke helt skjønte:

Sitat:

Fordi da var det mer «ok» med det meste av fri utfoldelse, føler jeg. Og økonomi (siden de klatrestativene er svindyre). Nå er det flere begresninger.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:24.