|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Glamorøs
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?
Hva har mangelen på hjemmesnekra aktiviteter med at barn ikke får utfolde seg med å gjøre?
![]() |
#22 |
Erfaren nok
|
Fordi da var det mer «ok» med det meste av fri utfoldelse, føler jeg. Og økonomi (siden de klatrestativene er svindyre). Nå er det flere begresninger. Jeg føler bare at det har snudd litt, med mye er regler og ting som ikke er lov, fordi det kan være farlig.
![]() |
#23 |
Glamorøs
|
Jeg skjønner fremdeles ikke sammenhengen? Mener du at man kan utfolde seg mer i hjemmesnekra apparater? At det blir færre apprater på grunn av økonomi forstår jeg.
![]() |
#24 |
Fortynnet
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Deter vel mer snakk om at de godkjente apparatene er så dyre at det i noen tilfeller ikke blir mange apparater. Men jeg syns det er greit at de skal være godkjent etter visse regler. Det har vært endel ulykker med lekeapparater. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Hertuginne
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Jeg tenkte litt på denne nyheten i dag tidlig, forresten, da jeg spurte lillesøster om hun gledet seg til en ny dag i barnehagen og jeg fikk et umiddelbart "JA! for da kan jeg leke i det gule klatrestativet". Det gule klatrestativet er det klatrestativet med flest fysiske utfordringer, blant annet at man kan henge etter hendene og bevege seg fra punkt A til punkt B ved å flytte hender fra et gult håndtak til det neste. Det er såpass høyt ned at ramler de ned kan de komme til å tråkke over eller brekke et bein, og det er altså helt greit for meg. For den fysiske oppsiden ved å ha et slikt klatrestativ er mye større enn den lille risikoen det er for at man skal ramle ned og slå seg.
![]() |
#26 |
Er frisk!
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?At det aldri skal skje dødsulykker i barnehagen, ser jeg på som like utopisk som at det aldri skal skje dødsulykker andre steder. Barn kan falle ned og lande på nakken, barn kan sette noe i halsen som man ikke klarer å få opp igjen, osv.
![]() |
#27 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Jeg tenker at barn skader seg. slikt skjer. Så lenge barnehagen følger med, passer på, har rutiner for situasjoner som kan hende, og har førstehjelpskunnskaper, så må man være fornøyd. (nå tenker jeg på uhell og skader. Ikke på kvelning/drukning/alvorlige ulykker som kommer av dårlige rutiner).
2003-2008 Sist redigert av SpetakkelRandi : 16-04-12 kl 12:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Sønnen min har også blitt skadet. En gutt dyttet ham slik at han falt mot noe og slo ut en tann, men det var i følge parklederen første skikkelig skaden så lenge hun kunne huske. Jeg tenker at uhell skjer og at det er umulig å forhindre uhell totalt. Selvsagt skal de ansatte gjøre sitt beste for å passe på, men det vil aldri være mulig å overvåke alle barna 100% av tiden (men jeg er enig i at glemte barn o.l. ikke skal forekomme), og barna må få utfolde seg. Jeg synes det ville vært synd om de må begrense seg fordi vi er så redde for brukne bein eller blåmerker.
![]() |
#29 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Jeg syns at skader som rett og slett bare skjer i blant (som at jentungen trynte og knakk en tann på hardt underlag, eller guttungen falt og brakk en fot, eller vennen til Lillebror som ramlet over sin egen arm og brakk den), det kan man ikke forebygge uten at man skal polstre ungene og omgivelsene deres.
![]() |
#30 |
Yes, we can!!
|
Kostnader. Jeg vil tro at du har bilder for apparater til veldig mange hundre tusen kroner der.
![]() |
#31 |
Yes, we can!!
|
Det er da klart det blir MINDRE sannsynlig at noe skal skje når man har bedre muligheter til å følge med på hvert barn??? At man ikke kan eliminere risikoen er kanskje sant (men man har nullvisjoner andre steder, hvorfor ikke i barnehager?), men det er klart risikoen blir mindre!
![]() |
#32 |
Er frisk!
|
Det er jo nettopp det jeg sier. Det er færre voksne pr barn i barnehagen (tjue barn på tre voksne) enn hjemme (tre barn på to voksne)- så når det skjer ulykker hjemme, må man også forvente at det kan skje i barnehagen.
![]() |
#33 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Unnskyld, Oslo78, jeg leste deg jo helt omvendt.!
![]() |
#35 |
Glamorøs
|
Ja, det med kostnader skrev jeg at jeg skjønte var problematisk.
![]() |
#36 |
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Signerer. Vi har også vært hos tannlegen etter at en av ungene tok seg en flytur fra et eller annet møbel, og det skriver jeg på kvota for "shit happens", akkurat som den flyturen han tok fra stuebordet her hjemme som medførte at en søndags formiddag ble tilbragt på skadepoliklinikken på den lokale akutten.
![]() |
#37 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Ja, jeg ser ikke noe annet negativt enn kostnader, egentlig, men det kan jo være ganske vesentlig, for det betyr at det er mange barnehager og skoler som ikke har råd til skikkelige lekeapparater. Hos oss jobbet og samlet foreldrene inn penger, men det går jo ikke overalt.
![]() |
#38 |
Fortynnet
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Jeg forsto ikke Nessie som at hjemmesnekrede apparater var bedre for barnas utfoldelse og lek, tror hun mente at disse var mer innenfor rekkevidde økonomisk. Men det kan hun jo svare på selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ej ikke møjkets heije
|
Barnehagen vår har akkurat rehabilitert uteområdene sine. Jeg synes de fikk skrekkelig lite utstyr for de 500 000 som de hadde til disposisjon. Og 500 000 er jo egentlig mye penger.
![]() |
![]() |
#40 |
Glamorøs
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Nå skal ikke jeg bestemme hva Nessie mente altså, men det var dette innlegget jeg lurte på, hvor "Og økonomi" kom som et tillegg til noe jeg ikke helt skjønte:
![]() |
|
|