|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Leser
|
Sv: Moren til Christoffer er dømt
Du trenger ikke å ha noen bra jussforståelse, det du trenger å vite er at dette er den første saken i sitt slag, og at den forhåpentligvis vil gjøre at færre barn blir utsatt for vold i fremtiden. Om dette hjelper bare et fåtall barn i fremtiden gjør det meg i godt humør.
Det er neppe mer synd i henne enn det er hos den som utøver volden. Både det å utøve vold og det å være en passiv tilskuer til volden skyldes mest sannsynlig de samme mekanismene. Mener du at saken er en tragedie for stefaren til Christoffer også?
|
|
|
#22 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Moren til Christoffer er dømtJeg tror ikke færre barn blir utsatt for vold pga denne saken, men jeg tror at færre opplever å måtte leve med vold over tid. Det har sammenheng delvis med denne saken, delvis med sterkere rettigheter for barn til å ikke bli utsatt for vold av alle slag (knipsing ble f.eks ikke oppfattet som vold tidligere, men er det nå) og så har jeg trua på at Inga Marte Thorkildsen tar tak i urimeligheter i lovverket og røsker opp i barnevernet.
|
|
|
|
#23 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Moren til Christoffer er dømtJeg syns denne saken er så forferdelig trist!
|
|
|
#24 |
|
Passiv
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtJeg er betenkt etter denne dommen. |
|
|
|
#25 |
|
Passiv
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtMen i denne konkrete saken så er fengsel for mor en veldig riktig avgjørelse. Drittkjerring. |
|
|
|
#26 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#27 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtJeg er som vanlig enig med Smilefjes. Både innlegg en og innlegg to.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Leser
|
Kommer selvfølgelig an på hvor "vidt" man definerer begrepene, men det er en kjennsgjerning at den største risikofaktoren for en mann for å utøve vold mot familien er at han har sett/opplevd sin far/stefar/mannlige rollemodell utøve vold i familien. Det samme gjelder for kvinner, den største risikofaktoren for en kvinne for å inngå partnerskap til en voldelig mann er at hun har sett/opplevd sin far/stefar/mannlig rollemodell utøve vold i familien.
|
|
|
#29 |
|
Leser
|
Ja, jeg vil jo hevde at hvis ungene "kommer unna" med juling 10 ganger fremfor 100 så blir det bedre. Jeg tror også at dette kan virke prevantivt slik at færre blir utsatt for vold. Og ja, jeg synes det er en god nyhet som gjør meg i godt humør.
|
|
|
#30 |
|
Passiv
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtJeg er litt bekymret for at det bare legges enda mer jobb ned i å skjule vold mot barn etter dette. |
|
|
|
#31 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtJeg ser argumentasjonen din SF, og jeg er ikke uenig med deg, men jeg er såpass naiv at jeg tror og håper at dette kan være med å fremskynde et lovforslag om at samværsforelder kan lettere fratas retten til samvær. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Passiv
|
Nei, det tror jeg blir for stor avstand til denne saken. Men om man roper høyt nok i mange nok kanaler over lang nok tid så kanskje. |
|
|
|
#33 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Moren til Christoffer er dømtJeg synes dette er en bra dom og håper at hele Christoffer-saken i seg selv vil gjøre at det blir en lavere terskel for at barnehageansatte, lærere, leger og sykepleiere melder fra om mistenkelige saker til barnevernet, og at de tar tak i de meldingene de får.
|
|
|
#34 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Synd på? Må det være synd på noen for at det skal være en tragedie?
|
|
|
|
#35 |
|
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtOg siden jeg ikke tror noen er født til å bli voldelige mordere, synes jeg det er en tragedie når et eller annet går så fullstendig galt på veien at man tar livet av et barn. Så ja; jeg synes denne saken er en tragedie for alle, også stefaren.
|
|
|
|
#36 |
|
Leser
|
Mener du virkelig at jeg brenner henne på bålet fordi jeg mener de er riktig at hun ble dømt? Og fordi jeg er glad for at dommen ble som den ble?
|
|
|
#37 |
|
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtNei, ikke du. Men du er vel ikke den eneste som har ytret dine reaksjoner på denne saken? Her på FP er de fleste ganske sivilserte og intelligente, men dette forumet er jo i særklasse når det gjelder sånt.
|
|
|
|
#38 |
|
Leser
|
Ja, OK. Beklager jeg misforsto hva du mente.
|
|
|
#39 |
|
Passiv
|
Definitivt ikke. |
|
|
|