|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bil
Huff, blir lei meg av å lese sånt som dette også. Synes det er så trist når man ikke har andre muligheter. Og jeg blir så takknemlig.
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Jeg tror nok det kan skje med alle, gitt de riktige forutsetningene. Og noen av forutsetningene styrer man selv og noen styrer man ikke. Tror noe av det viktigste man kan gjøre generelt sett, for å glemme mindre er å multitaske minst mulig og være mest mulig mentalt til stede.
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Nei, jeg tror faktisk ikke det. Jeg tror det er personavhengig. Hvilke forutsetninger man gir seg og hvilke situasjoner man setter seg selv er jo også personavhengig. Typ: kanskje jeg hadde vært i stand til å glemme barnet hvis jeg hadde fem barn å ta vare på. Ergo har jeg ikke fem barn. Det er ikke for å fordømme de som kunne ha glemt barnet på noe som helst vis, men jeg syns ikke det er nødvendig å "rettferdiggjøre" det at man kunne glemt barnet selv, med å si at alle kunne gjort det.
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilInteressante spørsmål Tink. Jeg orker ikke lese artikkelen, men er det snakk om babyer eller eldre barn?
|
|
|
#5 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilJeg tror virkelig at temperaturen og folketallet har mye å si for vår statistikk.
|
|
|
#6 |
|
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilDet var sterk lesning, og jeg er enig med artikkelforfatteren. Straffeforfølgelse av disse foreldrene har neppe noen som helst preventiv virkning, det eneste som kan forhindre at slikt skjer er effektive varslingssystemer i biler. Og det er veldig trist dersom bilindustrien jobber mot det. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilKanskje det at det er forbudt å sette igjen barn i bilen gjør at man ikke tar den ekstra sjekken på "hva skjedde egentlig i morges". Jeg ville blitt arrestert i Texas for å si det sånn. Da vi bodde på et mindre sted var vi mer avhengig av bilen, og jeg har flere ganger gått fra barn i bilen for små-ærender. Fortrinnsvis vinterstid, eller lynkjapt med åpne vinduer om det er litt varmere. Jeg gjør det, og gjør en vurdering hver gang det skjer.
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Et forbud ville hatt akkurat 0 effekt på min tendens til å sette igjen et barn i bilen over tid, for det ville ikke falle meg inn å gjøre, om det var aldri så lovlig. Det ville hindre meg i å sette igjen ungene på bensinstasjonen, når jeg skulle inn og betale for bensinen, dog. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilMen hvorfor skjer dette bare når det er varmt? Jeg kan ikke huske å ha lest om en eneste baby som har fryst ihjel i biler alene? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bedreviter
|
Man tåler å fryse mye lenger enn man tåler å koke, tror jeg. Og det er ikke veldig mange (befolkede, siviliserte) steder i verden der det ofte blir så kaldt at det er aktuelt. Statistisk sett er det altså langt, langt mindre sjanse for at det skal skje, rett og slett. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilJeg tror også dette kunne skjedd alle. Jeg har flere ganger kjørt av gårde til jobb med et barn i bilen som jeg glemte at jeg skulle levere. Jeg har heldigvis oppdaget det raskt, men jeg kan se for meg at det er mulig å havne i en slikt grusom situasjon hvis noe forstyrret vanlig morgenrutine, man var spesielt stressa eller hadde mye å tenke på og barnet satt slik i bilen at det ikke syntes og for eksempel hadde sovnet. Det er sikkert umulig å fatte hvis man ikke selv kjører bil hver morgen, men når man gjør det, er det så mye som går på automatikken, og har man svingt bilen mot jobb og blir stillt inn på at det er dit man skal, kan jeg godt se for meg at det er kjøre til jobben-rutinen man automatisk følger - ikke levere i barnehagen-rutinen.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilVirker som en interesant artikkel, men jeg vet at den vil ødelegge dagen og jeg har enda ellve dager igjen før jeg må begynne å lese om allverdens elendighet og tristesse som har med barn å gjøre så denne hopper jeg rett og slett over.
|
|
|
#14 |
|
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilUff, vrenger seg i magen bare å tenke på sånt.
|
|
|
#15 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg legger veska mi ved siden av setet til minstejenta, sånn at jeg må bak i baksetet uansett.
|
|
|
#16 |
|
Shake it out!
|
Det var en god strategi. Nå er heldigvis mine så store at de vanskelig lar seg glemme i bilen. Men jeg bør kanskje innføre det som ordning når jeg kjører rundt med hunden i buret i baggasjerommet...
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Hunden vår glemmer man IKKE, hun lager lyd som få, i tilfelle vi skulle finne på slike uhørte ting som f.eks å gå ut av bilen før vi vår bak og åpner opp til henne...
|
|
|
#18 |
|
har tatt seg sammen
|
Det var lurt! Jeg tror jeg har gjort det samme selv da gutta var små.
|
|
|
#19 |
|
Erfaren nok
|
Ja, det er lurt med den type rutiner. Det er jo noe av det hun ene nevner på slutten, at veska sto baki, fordi mannen satt på til jobb den morgenen, og at barnesetet sto bak førersetet, og ikke bak passasjersetet.
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
|
|
|
|