|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Verdens dyreste fagbok?
Det som sjokkerer mannen min er at denne teorien, i følge dokumentaren han så, ligger til grunn for mye av New Labours politikk - blant annet omstrukturering av helsevesenet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Peppy!
|
![]() Sv: Verdens dyreste fagbok?Uten at jeg har peiling på hva det var de brukte spillteorien til ved omstrukturering av helsevesenet så høres det ikke veldig skummelt ut. Spillteori er ikke bare et verktøy, det er vel en forklaring på hvorfor man tilpasser seg slik man gjør. The Art of War er et eksempel på anvendelse av spillteori. Det er skrevet av Sun Tzu, en kinesisk general, for et par tusen år siden. Det er en bok som omhandler militære strategier og taktikk. Jeg lurer på om det ikke var han som sa "keep your friends close, but your enemies closer". Kanskje mannen din vil like å lese den? Det viser at mennesker alltid har anvendt spillteori, det gjør vi i alle mulige samspill. Det er ikke fordi vi er slemme, det er fordi vi er rasjonelle. (Og det er jo en brist i teorien i seg selv, for vi er slettes ikke alltid rasjonelle. Men det er vel en annen sak.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Har fått viljen sin
|
Mannen min mener at den sikkert er en god teori i kald og varm krig - men at å bruke den som grunnlag for oppbygging av sosiale strukturer blir for enkelt og dette vil han lese mer om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Peppy!
|
Jeg er nysgjerrig på hva den dokumentaren viste jeg. Jeg skjønner at det har vært noe usosialt. Vil han fortelle, tro? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Har fått viljen sin
|
Dokumentaren i sin helhet finner du her, her og her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Miss Distriktsnorge
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Verdens dyreste fagbok?Har et kompendium eller to fra da jeg tok moderne sosiologisk teori til utlån for spillteori-entusiaster. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Leser
|
Jeg har lest den og anbefaler den. Den er lettlest og tankevekkende. Hvis man liker den sjangeren anbefaler jeg (selvfølgelig) også: Fyrsten Jeg anbefalter spesifikt denne utgaven jeg har linket til her, pga et veldig bra forord.
![]() |
#31 |
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|