|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerner øremerking av pappapermisjon?I slike diskusjoner er det viktig å huske på at en av grunnene til at de nordiske landene er verdens mest likestilte er ene og alene pga lover og kvotering. Dette gjelder innenfor politikk, arbeidsliv og en hel rekke andre områder. Vi har systematisk brukt lover til å forandre på inngrodde samfunnsstrukturer de aller fleste mener hører fortiden til. Utvidet permisjon til far er også i aller høyeste grad et likestillingsspørsmål da det foreligger mer en nok bevis på at kvinner taper mye på lengere perioder borte fra arbeidslivet.
![]() |
#22 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerner øremerking av pappapermisjon?Jeg er overrasket hvis Høyre beholder lengden på gratis hjemmetid, når de fjerner pappapermen, når de samtidig varsler høyere egenandeler i helsevesenet. Permisjonspenger har de altså råd til. Grei nok prioritering, men likevel overraskende fra den kanten.
![]() |
#23 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerner øremerking av pappapermisjon?Jeg tror mange menn ikke vil ta så mange uker som fedrekvoten nå er, nettet (gravid/mamma sider i alle fall) er fullt av kvinner som klager over at det ikke passer for deres familie at far må ta så mye av permisjonen, pga ditt eller datt eller dott. jeg vet om fedre som er blitt nektet fedrekvote selv om den var lovfestet (jada, mulig loven sier det, men slikt gjør vi ikke her!") og tror ikke det blir lettere for disse om loven ikke sier det. Jeg vet om mang en plass hvor holdningene ikke tilsier at menn vil ta ut så mange ukers permisjon.
![]() |
#24 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerne øremerking av pappapermisjon?
Ja, tragisk, men fullt forståelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerner øremerking av pappapermisjon?Min mann har ikke hatt permisjon ved noen av våre to fødsler. Jeg fikk overført hans del til meg begge gangene.
![]() |
#26 |
søt
![]() Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerner øremerking av pappapermisjon?Jeg er usikker, syns det er så vanskelig å forstå meg på andre folk.
![]() |
#27 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerner øremerking av pappapermisjon?
Dette snakkes det lite om. Jeg opplever at debatten handler om vrange arbeidsgivere egentlig. At de ikke skal ødelegge for verken far eller mor jobbmessig sett. At permisjon blir et middel der, for å endre på holdninger. Om det egentlig betyr noe for den enkelte familie i det lange løp, nei det kommer litt i andre rekke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Bedreviter
|
Det er det jo, hvis du mener utbetaling av penger. Mor får utbetalt 80 eller 100 % av sin lønn, mens far får utbetalt 80 eller 100 % av sin lønn. I en del bedrifter er dette begrenset oppad til 6G, men det gjelder både menn og kvinner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerner øremerking av pappapermisjon?Jeg mener at farskvote trengs fortsatt. Det viser jo alle disse diskusjonene som florerer, hvor det passer SÅ dårlig for familiene at far tar permisjon. Jeg syns det er så merkelig at det som oftest er far det passer så dårlig for, det er da vel flust av damer som er i viktige stillinger også, de får det da til de også. Det er heller ikke bare menn som er selvstendige næringsdrivende.
![]() |
#30 |
Tatt på
|
![]() Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerner øremerking av pappapermisjon?Jeg tror det blir til at far tar 3-4 uker permisjon som sammenfaller med mors ferie i veldig mange tilfeller. Og så reiser man vekk og mor tar fortsatt hovedomsorgen, mens permisjonen til far mer blir regnet som en mulighet til å ta ekstra ferie. For far har tatt ferie på et annet tidspunkt mens mor hadde sin permisjon, så det det ble to ferieturer det året.
![]() |
#31 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerner øremerking av pappapermisjon?Fersken: ser ikke bort fra det nei.
![]() |
#32 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerner øremerking av pappapermisjon?For meg var alle tre permisjonene som en laaaang ferie. Det ble ikke hverdag før vi hadde jobb og barn som skulle gå sammen - begge to. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
maler
|
Er det ikke sånn at hvis mor ikke jobber fullt får man ikke 80% av full lønn, men 80% av mors stillingsprosent? Det pleide å være slik i 2002, jeg vet ikke om det er endret.
![]() |
#34 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerner øremerking av pappapermisjon?Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg syns om at det er fedrekvote. Men da jeg hadde permisjon med lillebror så var det et problem for far å ta ut fedrekvoten fordi han var student, så for vår del hadde det vært greiere om jeg kunne få overført hans del til meg.
![]() |
#35 |
søt
Hm? Trodde det var basert på kvinnens lønn jeg. Mulig jeg har misforstått. Men hva er det da det snakkes om "taper penger" hvis far tar mer perm?
![]() |
#36 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerner øremerking av pappapermisjon?Jeg er helt på linje med Apan her, hver og en familie må få løse dette selv, slik de finner det best uten at staten legger for store styringer på hvem og når.
![]() |
#37 |
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Fordi mange arbeidsgivere ikke dekker over 6G, og fordi menn tjener mest som oftest blir det mer tap om de tar permisjon enn om kvinner tar det.
![]() |
#38 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Begrenset av bedrifter til 6G? Det er jo ikke bedriften som betaler disse pengene*, men det offentlige - og som setter grensen ved 6G. Det er vel derimot enkelte bedrifter der man har avtaler som gjør at man også får det man tjener over 6G når man er ute i permisjon.
![]() |
#39 |
Bedreviter
|
Fars opptjening er avhengig av mors opptjening, ja. I alle fall var det slik da jeg hadde permisjon, men fars utbetaling er kun avhengig av egen lønn, hvis opptjeningen er grei.
Nei, det er hver sine lønninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() Sv: Hva tror du skjer hvis Høyre fjerner øremerking av pappapermisjon?Nå har jeg lest programmet til høyre og for meg ser det også ut som om de vil fjerne hele mammapermen også. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|