Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Likestilt jul?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-13, 13:57   #21
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Likestilt jul?

Her er det nokså tradisjonelt, men han lager all mat, og vasker det som står på lista som jeg ikke orker/gidder.
Og så baker vi hver våre sorter, men det er fordi jeg liker å vke mer enn vi egentlig burde.
Juleshopping, planlegging, pynting og mekling v julekort er min greie, en jeg har mulighet til å gjøre sånt på dagtid så vi slipper stresset midt i ungeksoset på ettermiddagen. Trives med fordelingen gjør vi begge, heldigvis.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 13:58   #22
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes sånn ellers i hverdagen at jeg og mannen min er relativt likestilte. Men i jula blir det ikke sånn. Det er jeg som tar styringa, og jeg som organiserer alt. Jeg lurer litt på hvorfor det blir sånn.

Mannen min gjør sin del, altså. Men det er ingenting som skjer av seg selv. Jeg må utstyre ham med aksjonsliste, og da gjør han alt som står der. Og han ser ut til å ha uendelig mye mer tid enn meg. Jeg etterlyser stadig litt initiativ når det gjelder juleforberedelser, men det uteblir hvert eneste år.

Mannen min har ansvar for én ting uten min innblanding, og det er julekortene. De er ikke så viktige for meg, men er visst det for ham. Et år tok han bilde til julekortene den 19. desember og fikk dem faktisk ut av huset før julaften (men det var ingen som mottok dem i posten før i romjula).

Når sant skal sies. I år er det mannen som har fikset julemiddagen. Han har bestilt kjøtt og får dette levert på jobben (jobben hans har innkjøpsordning hvor man får pinnekjøtt levert fra Strøm-Larsen ... det er uansett der vi ville kjøpt maten, men nå slipper vi køen).

Gammel 17-12-13, 14:03   #23
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Hm, her er det mannen som fikser julekort, jeg skriver på adressene, og evt noen ord på kortet i tillegg til det som blir trykket. Jeg baker. Vi deler på julegavene, men jeg kjøper nok flest. Men vi diskuterer hva vi skal gi. Julematen handler han, men vi skriver liste sammen. Han pynter juletre og kjøper dette, jeg pynter resten. Sånn liker vi det.
Vi vasker sammen, men jeg vasker nok mest.
Kalender er mitt prosjekt, men han kjøper babor-kalender til meg, så det er greit. 😉

Gammel 17-12-13, 14:04   #24
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I går skjønte jeg plutselig at det er jeg som i alle år har gjort nesten alt. Det er jeg som har planlagt og lagd lister. Handlet har vi gjort sammen. Så har jeg bakt (noen ganger med litt assistanse) og gjort andre matforberedelser. Jeg har lagd kort og tenkt ut forslag til alle julegaver vi kjøper. Vi har selvsagt diskutert oss frem til hva vi endelig kjøper, men den førsten (og største) jobben har jeg gjort. Jeg har aldri tenkt over at det er jeg som har gjort alt det der.

I går skrev jeg julekort mens mannen sto på kjøkkenet og lagde juleøl og bakte. Jeg satt med en følelse av at jeg burde vært med og nå falt jo "alt" på han. Det var da jeg skjønte hvor skjevdelt ansvaret har vært. Så da sa jeg også det. "Det er jo jeg som pleier å gjøre alt". Det var mannen enig i, samtidig som det slett ikke gjør han noe å dele ansvaret mer. Så deilig, en samtidig så rart at ingen av oss har tenkt på det før.

(De andre 11 mnd av året deler vi ansvaret for hus, hjem, mat og barn.)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 14:12   #25
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Det er nok jeg som har juleregien, og for noen år tilbake gjorde jeg også det meste. Det er fortsatt jeg som baker (mannen hadde nok kjøpt kaker dersom det var hans ansvar), ordner adventskalender (mannen hadde nok kjøpt en ferdigvariant) og har oversikt over gavene. Mannen ordnet bilder til julekort, jeg bestilte, og vi distribuerer sammen. Mannen kjøper sin del av gavene og juletre, han gjør det aller meste av vasking. Rydding og pynting gjør vi sammen. Mannen kan like gjerne invitere folk på middag som jeg. Jeg lager maten, mannen assisterer og rydder. Vi er nok ikke 100% likestilte i førjulsgjøremålene, selv om vi er det ellers i året, men helt skeivt er det heller ikke.

Gammel 17-12-13, 14:15   #26
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gjør alt sånt, men det er primært fordi mannen min ikke kan gjøre sånne praktiske ting. Han kunne sikkert fiksa julekort, men da ville jeg sikkert blitt snipkjerring og klaga over hvordan det så ut. Vi er skjevdelte hele året, så vi bare gjør som vi bruker.

Gammel 17-12-13, 15:06   #27
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg gjør
Julekortene, julebaksten (dvs. organiserer. ungene baker en del), julegavene, pyntingen, adventskalenderen og organiseringen av det sosiale samværet.

Men greit nok. Noe av det synes jeg også er ok. Han rydder, støvsuger, fikser klær, får unna, og bidrar mye med alt mulig annet som jeg ikke liker så godt. Når vi starter den store ordningen til helgen så vil vi begge stå på.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er i det hele tatt ofte han som drar og kjøper ting vi eller jeg har funnet ut at skal kjøpes..

Det stemmer nok for mannen også. Han må stå parat til å dra ut når det står på. Husker en julaften han ble sendt ut på senteret for å fikse finbukse til poden og juletrelys. Den ble noen telefonsamtaler, men buksa ble fin, og lys ble det.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 15:18   #28
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ansvaret for alle julegreiene. Men mannen jobber ikke noe mindre enn meg i hjemmet i førjulstiden likevel - han gjør alle ikke-jule-tingene. Når jeg skriver kort, vasker han opp, når jeg handler gaver, lager han middag, når jeg sryker juleduker, vasker han gulvet, etc. Så vi deler likt på arbeidsoppgavene, men jeg får gjøre juletingene. Det er helt supert.

Gammel 17-12-13, 15:20   #29
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor jo ikke sammen sånn helt 100 % ennå, men er VELDIG mye hos hverandre. Omtrent hele tiden.

Vi handler julegaver til hver vår familie, han lager julematen (jeg lager mer mat i hverdagen), jeg pakker gaver og pynter hus, og juleselskaper og aktiviteter organiserer vi 50/50.

Skal gjøre ALT jeg kan for å holde det sånn, også når vi er mer "etablerte".

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 15:26   #30
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Han kjøper jo gave til meg da. Me brukar å ordne til hans familie i lag, men det har hendt at eg har fiksa det aleine.
Eg ordner gåver til mi side, og lager julesnacks/mat. Me feirer i lag med "heile" min familie, og det er stort sett berre oss kjerringar som ordnar, og det inkluderar å drepe juletreet.

Ingen av oss vasker hus, tydeligvis.

Gammel 17-12-13, 15:30   #31
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ordner alt bortsett fra gave til meg. Eller, nei, han handler om han får detaljert liste. Det er helt, helt greit. Vi har ikke 100% likestilling ellers i året heller, forresten. Han kommer fra en kultur der man ikke feirer jul, dermed er det naturlig at jeg ordner jul dersom jeg vil videreføre den tradisjonen. Han tar ikke initiativ, men syns det er hyggelig at jeg gjør det jeg gjør.

Gammel 17-12-13, 15:31   #32
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Vi deler på det meste, men når han handler mat, kjøper jeg blomster og slikt. Han lager middager, jeg baker litt osv. Vi begynner seint, men vi kommet alltid i mål, det gjør vi nok i år også. Han har bakt pepperkaker med minste, forresten, så jeg kan ikke skryte på meg det, heller. Julekort sendes ikke. Tror jeg kjøper flere gaver enn han.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 15:45   #33
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jeg ordner alt bortsett fra gave til meg. Eller, nei, han handler om han får detaljert liste. Det er helt, helt greit. Vi har ikke 100% likestilling ellers i året heller, forresten. Han kommer fra en kultur der man ikke feirer jul, dermed er det naturlig at jeg ordner jul dersom jeg vil videreføre den tradisjonen. Han tar ikke initiativ, men syns det er hyggelig at jeg gjør det jeg gjør.

... mens min kjære alltid har feiret jul og har vært gjennom konseptet "jul med småbarn" tidligere, mens jeg aldri har gjort det, og derfor løper rundt og er superhyper og rookieentusiastisk og i det hele tatt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 15:47   #34
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør absolutt mest, men synes mat og pakker og sånn er veldig gøy.

Vasking kan jeg spare meg for, så der må mannen trå til. Han fikser også juletreet.

Gammel 17-12-13, 15:51   #35
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

... mens min kjære alltid har feiret jul og har vært gjennom konseptet "jul med småbarn" tidligere, mens jeg aldri har gjort det, og derfor løper rundt og er superhyper og rookieentusiastisk og i det hele tatt.

Er det ikke herlig! Mannen min er litt sånn. Nå som adventspynten har vært oppe en stund begynner han å spørre når jeg skal skifte, om ikke det er på tide snart. Og så elsker han julekakene mine. Men hyper nok til å finne på å gjøre noe sjæl, det er han ikke altså.

Gammel 17-12-13, 15:52   #36
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blir imponert over alt dere orker. Her er vi pent nødt å dele uansett, for jeg klarer faktisk ikke alt det der. Men det er helt klart slik at jeg tar ansvar for andre ting enn ham i jula, det er det ingen tvil om. Hvis det ikke var for meg, hadde det ikke blitt pyntet noe særlig, og ikke bakt nevneverdig med kaker. Ikke for det, jeg baker lite, men litt blir det. Han gjør en del:

Handler mat (men jeg skriver lister), handler julegaver (men jeg skriver liste over min del av slekta), vasker hus (som han også gjør ellers) og tar inn juletre og får det på plass.

Jeg pynter, lager mat og tar ansvar for julekort (de årene jeg gidder). Han er dårlig på å lage mat, men han rydder alltid alt etterpå.

Så jeg vil påstå at han gjør en hel del, det gjør han også til vanlig. Men han er ikke særlig flink til å lage mat og å pynte.

Sist redigert av Hyacinth : 17-12-13 kl 16:04. Årsak: Endret puletre til juletre
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 15:53   #37
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Vasking kan jeg spare meg for, så der må mannen trå til.

Mannen min tar fullt ansvar for vasking. Han betaler vaskehjelpen. Og sørger for at hun betaler skatt.

Gammel 17-12-13, 15:53   #38
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns egentlig vi deler ganske likt, i likhet med resten av året. Mannen er en type som er flink til å ordne og organisere, og vi setter oss alltid ned i fellesskap for å avtale hvem som skal gjøre hva, både av innkjøp og andre ting som må ordnes til og før jul.

Jeg fikser julekort og kalendere, men hadde vi hatt pakkekalender hadde han sannsynligvis tatt ansvar for halvparten. Det er også han som ofte tar intitiativ til at vi skal sette oss ned og planlegge julegaver og andre innkjøp, samt få en oversikt over hvor vi skal være og hva som må fikses til de dagene vi har selskap. Jeg har stort sett alltid ansvaret for menyen, men han brukes som kjøkkenslask innimellom all annen rydding og ordning.

Juletre fikser vi sammen med barna.

Jeg baker julekaker med barna, men mannen tar dem alltid med på juleverksted til sin familie (uten meg, da har jeg ordnefiksedag, på samme måten som mannen har ordnefiksedag den dagen barna og jeg baker.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 16:00   #39
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Handler mat (men jeg skriver lister), handler julegaver (men jeg skriver liste over min del av slekta), vasker hus (som han også gjør ellers) og tar inn puletre og får det på plass.

Det var juletradisjonen sin det.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-13, 16:03   #40
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av indie, her.

Det var juletradisjonen sin det.

OMG! Det er helt utrolig hva jeg greier å lire av meg på dette forumet!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:35.