|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Introvert optimist
|
Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslov
Og som du ser der jeg siterer meg selv, har jeg aldri hatt noe å si på det.
|
|
|
#2 |
|
Audacious
|
Og jeg har aldri sagt at du har hatt det.
|
|
|
#3 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslovJeg håper virkelig et slikt forslag går igjennom - det er på høy tid
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslovNoen ganger klarer jeg ikke å ha spesielt respekt for enkelte mennesker, og av dem er det de som er mot homofilt partnerskap.
|
|
|
#5 |
|
Introvert optimist
|
Hvis det er så enkelt som du sier at Norge tillater at norske borgere diskrimineres av utenlandske myndigheter i dette spørsmålet og at de vil tillate det på tross av norsk lovgivning så forsvinner mange av spørsmålene om hva som er rett og hva som er feil.
|
|
|
#6 |
|
Absolut ateist
|
Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslovKina krever at adoptanter er heterofile. Det gjør også alle andre land. Det er ikke mindre problematisk enn at homofile ikke får adoptere, spesielt ikke om de er gift.
|
|
|
#8 |
|
Absolut ateist
|
Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslovNorge kan ikke kreve lovendring i andre land. Det er adoptivlandene som setter kriterier for hvem som kan adoptere deres barn, i tillegg til evt. kriterier staten setter for hvem som kan adoptere. Jeg kan ikke se noe som helst problem med at Norge har en lov og et annet land en annen. Det er jo bare positivt, for jo flere søknader Kina og hvem pokker får av homofile, jo større er sjansen for at de i fremtiden vil revurdere sin holdning til homofile adoptanter, på lik linje som enkelte land har gjort med enslige. Jeg syns du blåser dette veldig opp og er temmelig egoistisk i din holdning til hvem som er verdige adoptivforeldre. Det er absolutt ingenting som tilsier at mor+far er bedre enn far+far.
|
|
|
#9 |
|
Audacious
|
Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslovSitron har helt rett. Adoptivland setter allerede i dag kriterier som utelukker mange nordmenn, uten at det betyr at nordmenn ikke får lov til å adoptere fra det landet i det hele tatt. F.eks kan ikke jeg og mannen min adoptere fra Sør-Afrika, noe vi i en fase av livet sterkt vurderte, fordi "leverandøren" der krever at man er kristen og vi er ateister og medlemmer av HEF.
|
|
|
#10 |
|
Introvert optimist
|
Det var stygt sagt og veldig urettferdig. Hvis du leser det jeg skriver er det ikke jeg som har noe i mot homofil adopsjon, jeg stilte bare spørsmålet om andre lands holdning til homofil adopsjon kunne bli et problem ved en slik evnt. ny lov.
|
|
|
#11 |
|
Peppy!
|
Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslovNenne; det du sier her om adopsjon og norske lover er heldigvis ikke et problem. Adopsjonsforeningene har tidligere uttalt i media at siden giverlandene ikke aksepterer homofile adoptanter så vil homofile søkere bli silt ut av adopsjonsforeningene. Det er mange som diskrimineres av giverlandene. Overvektige, for eksempel. Kina har satt en øvre BMI-grense. Og som Acsa sier, det er krav om religiøs tilhørighet i Sør-Afrika. Da forholder norske adopsjonsforeninger seg til det. Det vil ikke være ulovlig av adopsjonsforeningene å nekte å videresende homofiles søknader. På samme måte sender de ikke avgårde ensliges søknader til Kina lenger. Selv om enslige har lov til å adoptere i Norge. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Introvert optimist
|
Ja da behøver jo ikke jeg bekymre meg over et ikke-eksisterende problem.
|
|
|
#13 |
|
Absolut ateist
|
Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslovDu ønsker homofiles rettigheter bort til fordel for heterofile, om det minsker sjansene for heterofile å adoptere. For meg er DET temmelig stygt tenkt!
|
|
|
#14 |
|
Shake it out!
|
Så kan vi snu det på hodet og si at homofile ønsker rett til å adoptere på bekostning av hetrofiles mulighet til å adoptere og at DET er ganske stygt, det også
|
|
|
#15 |
|
godt brukt
|
Jeg er helt enig med deg. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Absolut ateist
|
Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslovJeg syns at like rettigheter er det eneste riktige. Man kan ikke forvente at adopsjonlandene skal snu over natten, men de kommer nok dit de også, hvertfall ettersom flere og flere vestlige land vil tillate adopsjon.
|
|
|
#17 |
|
Shake it out!
|
Jeg er selvfølgelig helt enig i prinsippet, men som sagt så sliter jeg litt med å være det i praksis, om det skulle føre til at en annen gruppe hadde mistet sin rettighet. Sorry, jeg er rett og slett ikke så stor at jeg klarer å ofre mine muligheter til å få barn. Eller var ikke er vel mer rett å si
|
|
|
#18 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslovÅ tillate homofile vil jo ikke bare gjelde ved utenlandsadopsjon, men de vil vel også ha muligheten til å adoptere norske barn.
|
|
|
#19 |
|
Absolut ateist
|
Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslovNorske barn som ikke er stebarn og lignende, dvs barn som gis opp ved fødsel, ligger på ca 5 i året, maks 10. Dvs at jeg tror et homofilt par ikke vil stille så sterkt på det nåværende tidspunkt når det gjelder å få foreldreretten til disse barna.
|
|
|
#20 |
|
Shake it out!
|
De gjør nok dessverre ikke det, for det er så vidt jeg har forstått flest samtykkeadopsjoner, dvs foreldre som frivillig gir opp barna sine for adopsjon, som gjennomføres i Norge, og da får foreldrene selv være med å sette kriteriene for hvem som skal få adoptere (feks bo på landet, være kristne/ikke være kristne osv). Og da er det vel neppe så mange som tenker at homofile par ville være tingen. Men selvfølgelig, det kan jo skje
|
![]() |
|
|