|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Synes også dette er vanskelig å mene noe riktig om. Forskjeller vil det alltid være, noen vil bli definert som fattige,andre rike. Alle kan bli syke, alle kan få livet lagt i ruin, vi kan ikke gardere oss mot noe som helst rundt egen helse, men vi har et sikkerhetsnett rundt oss som gir oss et minimum så vi kan leve ett verdig liv.
|
|
|
|
#2 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Jeg er så uheldig at jeg har blitt ufør av en immunologisk sykdom som i tillegg gjør at jeg har 0% i restarbeidsevne. Det hjelper meg fælt lite at jeg får økt mulighet til å tjene penger i tillegg til min uføreytelse. I mitt tilfelle så ville ikke engang millioner av kroner i incentiver ha gjort noen forskjell. Allikevel ønsker myndighetene å generalisere, og trekke alle uføre over en kam. Det er verken rettferdig eller riktig. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Peppy!
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Noe er jo rart i forhold til at man gjennom offentlige stønader kan drive formuesbygging. Med startlån fra Husbanken kan man kjøpe seg bolig, som betales gjennom stønader. Det vil egentlig si at man får en bolig, den blir litt mer din for hvert avdrag som betales. Og det uten å ha jobbet. Det synes jeg ikke er helt uproblematisk. Samtidig er det vanskelig å argumentere andre veien, for vi ønsker jo å motarbeide fattigdom. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
rakkarpus
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)
Jeg tror ikke formuesbygging er det den uføre tenker på, når man søker om startlån.
|
|
|
#5 |
|
Peppy!
|
Hva den uføre tenker på er ikke relevant, det vil jo variere fra person til person. Men det er det det er.
Alternativet er så klart at staten kun gir trygd, og ikke lån i tillegg. At man får lån i en vanlig bank får være opp til banken. Men at staten skal gi lånet er annerledes. Det blir som at jeg gir mitt eget barn et lån til å kjøpe hus, og så gir jeg også barnet mitt lønn, slik at det kan betale lånet. Da har jeg i realiteten gitt barnet mitt en bolig. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Det er jo verdt å tenke på at endel som er uføretrygdede har behov for en tilpasset bolig. Det kan gjøre det svært vanskelig å finne leieboliger og det kan være en bedre løsning å kjøpe en egen bolig. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Sviiisj!!
|
Det samme gjelder for pensjonister også, egentlig. Forskjellen er vel at uføre ikke har hatt den samme muligheten til å bidra økonomisk til samfunnet og heller ikke for sin egen karriere og vekst i verdier.
|
|
|
#8 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Pensjonister, bortsett fra minstepensjonister, har sammen med arbeidsgiver betalt inn til pensjon underveis i arbeidslivet. Det blir ikke det samme.
|
|
|
#9 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, det vet jeg. Men er pensjonen virkelig fullfinansiert av hver enkelt? Hvordan kan man da kutte i pensjon slik de har gjort i pensjonsreformen?
|
|
|
#10 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Jeg kjenner at jeg har ikke forakt for uføre som gruppe, men jeg har ett par bekjente som jeg ikke har noe særlig til overs for. Jeg regner ikke med at alle andre er som dem. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Noe av årsakene til uføretrygdedes problemer med tanke på bolig er jo at alt for mange folk her til lands uten å fortjene det noe særlig, og gjerne pga en god dose flaks har alt for mye penger. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Er frisk!
|
|
|
|
|
#13 |
|
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Jeg er ikke ufør - men vært syk hele mitt voksenliv. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Eg er for at uføre som har restarbeidsevne bør oppmuntrast til å jobbe litt, om det så er berre 10 eller 20%. Men då må staten sørge for at det finns så små stillingar. Det gjer det omtrent ikkje per i dag. Det er mange uføre som lever veldig isolert frå resten av samfunnet. Arbeid ein dag i veka kan hjelpe dei med å få eit sosialt nettverk. Men det opplegget som regjeringa legg opp til no med å straffe dei som ikkje har restarbeidsevne syns eg er heilt på trynet.
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Jeg tenker at det på den ene siden er et problem at avstanden mellom de som har minst og de som tjener omtrent gjennomsnitlig øker, men samtidig har vi et opplegg med trygdesystemet i landet som ikke går i hop. Det må bli nedskjæringer, det kommer til å bli mindre som kan dekkes av staten. Jeg skal ikke si at bil nødvendigvis er en sånn ting, men det kan være det. Den typen ytelser har blitt strengere og strengere med årene, og det kan godt være at det skal strammes inn enda mer for mange for å kunne stille opp skikkelig for de som trenger det aller mest.
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Jeg tror det kunne vært en stor fordel at man tok en litt hardere titt på de som har vært uføre siden 80-90 tallet. Da var det MYE enklere å få uføretrygd, og man fikk varig på 1-2-3. De som er uføre nå, har vært gjennom litt av et opplegg, og jeg tror ikke det er de man bør ta en titt på aller først iallefall.
|
|
|
|
#17 |
|
Opp og ned
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Jeg er 100% ufør og skammen over å være det har bare økt betraktelig den siste tiden. Jeg ble ung ufør og har en del diagnoser som gjør det uforenelig med å jobbe. Jeg har forsøkt gang på gang å prøve å utdanne meg, eller tatt kurs, eller prøvd å jobbe. Men det går ikke.
|
|
|
#18 |
|
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Huff så kjipt. Jeg kjenner litt på den jeg og, gruer meg til å treffe nye folk, for jeg vet spørsmålet kommer. Ikke bare det at det er ekkelt å si det, men det blir så fryktelig utleverende. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Huff, jeg blir så lei meg av slik. Vil vi at folk skal være helt på utsiden av samfunnet når de er uføre? Vil vi at folk skal stå med hatten i hånda og ydmykt rettferdiggjøre hvorfor de ikke kan delta på linje med alle andre før vi tillater at de lever sånn nogenlunde verdige liv? Klart vi må sørge for at ordningene vi har, ikke blir misbrukt, men jeg synes det er hjerteskjærende at vi ikke unner folk som er syke og ikke klarer å delta i yrkeslivet, et nogenlunde verdig liv, likevel.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Peppy!
|
Men vi må ta de ubehagelige diskusjonene også. Hvis vi skal beholde en velferdsstat så må vi sørge for at folk flest synes det er greit hva skattepengene går til. Når den allmenne oppfattelsen av at de ikke får igjen for at de jobber hardt så forsvinner viljen til å betale mye skatt. Og da sitter vi fort igjen med 90 % oppslutning på blå side. |
|
|
|
![]() |
|
|