|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?
På hvilken måte endrer merkelappen jeg setter på meg selv situasjonen for andre kvinner?
![]() |
#2 |
This is normal!
|
Hvis man baserer seg på forskning, er det jo vanskelig å være mot pappakvote og kvotering hvis man er for likestilling. Det er jo ingen tvil om at dette har vært og er viktig.
![]() |
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
Kanskje, men ikke nødvendigvis RIKTIG for det. Å forby amming utover 4 måneder eller å få mer enn to barn ville også hatt en enorm betydning for likestilling, uten at det ville vært riktig for det. Og jeg tror den greia der, med at det finnes noen veldig, veldig vokale feminister som så beinhardt mener at de har fasiten for hva feminisme er og skal være (ja, det var sånn jeg oppfattet deg nå), gjør at enkelte vegrer seg for å putte seg selv i den båsen.
![]() |
#5 |
Off the map.
|
Sånn ville jeg også ha sagt det om ikke Candy sa det først.
![]() |
#6 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg kaller meg ikke feminist fordi jeg oppfatter det som at det er en sterk kobling mellom sosialisme og feminisme. I det legger jeg at det er venstresiden som definerer hva feminisme er, dvs hvordan man skal oppnå likestilling. Jeg får inntrykk av at mange feminister for eksempel mener at man umulig kan være feminist hvis tilhører høyresiden i norsk politikk. Sist redigert av ElinM : 09-03-15 kl 11:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
I mål
|
Ja og dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Panzerekstremfeminist
|
Jeg vil påstå at dine oppfatninger av hva feminisme er, er noget uvitende og vitner om at du ikke akkurat har satt deg nøye inn i hva det innebærer.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
Samtidig så syns jeg for eksempel noen går ganske langt i å mene at man ikke er riktig sort feminist dersom man er mot for eksempel kvotering eller fedrekvote, som er to saker høyresidens feminister ofte mener.
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Som sagt så bruker jeg ordet feminist om meg selv, men jeg syns det er mer motbakke hver gang jeg føler at begrepet blir monopolisert til andre ting enn jeg står for selv.
![]() |
#12 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Mulig jeg har litt tungt for det i dag, men jeg mener i klartekst at det var det du skrev. Jeg håper inderlig at jeg misforstod deg.
Og jeg mener faktisk motsatt ... Jeg skrev uansett i innlegget mitt at høyresiden prøver å ta tak i dette og gjøre feminismen sin, da flere politikere på høyresiden går aktivt ut og kaller seg feminister. Det er som om de må påpeke det, og det er vel av en grunn, tror du ikke? Jeg vet ikke om så mange på venstresiden som må gå ut og påpeke det, liksom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg er ikke feminist fordi det krever at jeg tar et standpunkt. Synes jeg. Og det har jeg altså ikke gjort. Det er mye mulig at jeg ER feminist likevel, men ikke bevisst.
![]() |
#14 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg mener at alle som ikke er fundamentalister i Norge er feminister, for å sette det på spissen. Feminisme handler om å jobbe for likestilling, men siden kvinnekamp er den kampen som har vært lengst og hardest, kalles det jo feminisme. Det vilke dessuten vært helt kontekstløst å kalle det noe annet, all den tid kvinnekamp er den reelle likestillingskampen på verdensbasis.
![]() |
#15 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg er feminist i den forstand at jeg synes fortsatt det er viktig å fremme likestilling på en del områder og flagger det i naturlige omstendigheter. Jeg hører jo rundt meg at gammeldagse holdninger fortsatt lever. Jeg glemmer heller ikke at i min første faste stilling hadde de tenkt å gi min mannlige kollega med nøyaktig samme oppgaver høyere lønn, noe min kvinnelige sjef fikk forhindret.
![]() |
#16 |
awesom
|
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg kan ikke forstå at noen ved sine fulle fem ikke vil kalle seg feminist. For meg handler det om likeverd uansett kjønn, alder, religion og etnisitet.
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jeg er for alle de tingene du skriver her, men å kalle meg selv en feminist føles fremdeles helt feil for meg. Men ut fra det dere skriver så er jeg jo en feminist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Erfaren nok
|
![]() |
#19 |
Mother of Dragons
|
Det er jo det, at dersom man sier "Jeg er ikke feminist" så må man i det minste være nøye på å presisere at man er for likestilling, det er for mange som kommer med tåpelige utsagn som "likestillingen har gått for langt" og "Det er jo likestilling i Norge".
![]() |
#20 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Enig, Esme og Strå. Vi må ta feminist-ordet tilbake!
![]() |
|
|