Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-15, 09:57   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men tar du det som en selvfølge at alle kvinner behandles ut fra sine kvalifikasjoner, det er vel det det handler om?

På hvilken måte endrer merkelappen jeg setter på meg selv situasjonen for andre kvinner?

Jeg tror man er temmelig nærsynt hvis man ikke ser at det er en ganske sterk politisk kobling til ordet feminist. Jeg deler ikke oppfatningen av at feminister er ufeminine og mannshatende. For meg er feministstereotypen akkurat den som kommer frem her; en aktivist som går i gatene eller protesterer fra sofaen og på FB, som raljerer over Siv og Erna og mener at sosialistene eier kvinnekampen. Eller, i hvert fall at man ikke kan være for likestilling og mot f.eks. kjønnskvotering, pappakvote og en rekke andre kampsaker som for meg er mer politisk enn ekvilistisk.

For meg er det like fremmed å kalle meg feminst som å kalle meg sosialist, selv om jeg mener at jeg i alt jeg sier, tenker og gjør fremmer likeverd mellom folk - det være seg kjønn, legning, økonomi og etnisitet.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 10:03   #2
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Eller, i hvert fall at man ikke kan være for likestilling og mot f.eks. kjønnskvotering, pappakvote og en rekke andre kampsaker som for meg er mer politisk enn ekvilistisk.

Hvis man baserer seg på forskning, er det jo vanskelig å være mot pappakvote og kvotering hvis man er for likestilling. Det er jo ingen tvil om at dette har vært og er viktig.

Gammel 09-03-15, 10:21   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Hvis man baserer seg på forskning, er det jo vanskelig å være mot pappakvote og kvotering hvis man er for likestilling. Det er jo ingen tvil om at dette har vært og er viktig.

Kanskje, men ikke nødvendigvis RIKTIG for det. Å forby amming utover 4 måneder eller å få mer enn to barn ville også hatt en enorm betydning for likestilling, uten at det ville vært riktig for det. Og jeg tror den greia der, med at det finnes noen veldig, veldig vokale feminister som så beinhardt mener at de har fasiten for hva feminisme er og skal være (ja, det var sånn jeg oppfattet deg nå), gjør at enkelte vegrer seg for å putte seg selv i den båsen.

Jeg kaller meg selv feminist jeg, altså, men da er det rett og slett i trass mot for eksempel deg og det sitatet der, og mot årets 8. marshovedparole og alt i den gata.

Gammel 09-03-15, 10:27   #4
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror man er temmelig nærsynt hvis man ikke ser at det er en ganske sterk politisk kobling til ordet feminist.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 10:05   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Det handler om begrepet og konnotasjonene til det. Jeg synes det smaker av kjønnskamp, og det driver jeg ikke med.

Jeg tar det som en selvfølge at jeg behandles kun utfra mine kvalifikasjoner, og slik blir jeg også behandlet, for alle praktiske formål.

Jeg ER jo feminist utfra Teos definisjon, men jeg kaller meg det ikke.

Sånn ville jeg også ha sagt det om ikke Candy sa det først.

Gammel 09-03-15, 10:58   #6
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kaller meg ikke feminist fordi jeg oppfatter det som at det er en sterk kobling mellom sosialisme og feminisme. I det legger jeg at det er venstresiden som definerer hva feminisme er, dvs hvordan man skal oppnå likestilling. Jeg får inntrykk av at mange feminister for eksempel mener at man umulig kan være feminist hvis tilhører høyresiden i norsk politikk.

På den andre siden er det politikere fra høyresiden som går ut og kaller seg feminister, og jeg mener det understreker den oppfatningen jeg har om feminister. De som går ut slik prøver å gjøre begrepet feminist partipolitisk nøytralt, hvilket det nok er et visst behov for.

Jeg tror også at begrepene feminisme og feminist kan være belastende for likestillingssaken all den tid et er knyttet en del holdninger til begrepene. Det ligger noe litt annet i begrepet feminisme i dag enn det gjorde for 100 år siden og hva det gjorde for 50 år siden, men en del av holdningene henger igjen, tror jeg. I tillegg til at mange knytter politisk tilhørighet til det, kan det også gi inntrykk at det er en kamp med fokus på å fremme kvinners rettigheter på bekostning av mannens, mer enn en likestillingskamp. Og jeg tror enkelte individer tar avstand fra feministene og det de står for uten å egentlig være mot likestilling, jeg tror det kan skape motpoler og motreaksjoner.

Jeg syns det i mange sammenhenger er overdrevent fokus på kjønn, jeg har aldri vært så opptatt av kjønn. Likestilling er noe jeg tar for gitt og har alltid tatt for gitt i mitt liv, kanskje er det en medvirkende årsak til at jeg ikke kaller meg feminist. For ved å kalle meg feminist vil jeg muligens føle at jeg signaliserer at likestilling ikke er en selvfølgelighet. Det er først den dagen alle tar likestilling som en selvfølge at man kan ha likestilling, og så lenge man har dette kjønnsfokuset og kaller kampen om like rettigheter til alle individer for en kvinnekamp (=feminisme), er man også med på å understreke kjønnsforskjellene. Men jeg ser at dette er et dilemma. Man må påpeke forskjellene/uretten, men samtidig er man på den måten med på å understreke forskjellene mellom kjønnene.

Pøbelsara går så langt som å si at hvis man ikke kaller seg feminist så tar man avstand fra likestilling. Det er helt bak mål. Jeg har ikke noe behov for å kalle meg feminist, jeg er ikke mindre mot likestilling av den grunn. Enkelte feminister i denne diskusjonen virker noe hoderystende til det de mener er gammeldagse og feilaktige holdninger til begrepet feminist. Da syns jeg det er merkelig at man kan oppvise slike hårresisende holdninger selv at man tror de som ikke finner det naturlig å kalle seg feminist tar avstand fra kvinnekampen som er blitt utkjempet de siste 150 årene. I denne diskusjonen oppfatter jeg dessuten de som kaller seg for feminister for å være fordomsfulle mot de som ikke føler det naturlig å kalle seg feminist, og ilegger oss meninger vi ikke har (være mot likestilliing). For meg vitner det igjen om at i alle fall en del av feministene mener de har definisjonsretten på sin side, og det sliter jeg med. Jeg liker ikke å plassere meg i en bås sammen med andre som tilsynelatende har definisjonsmakt over meg og hva jeg kan kalle meg, mene og si.

Sist redigert av ElinM : 09-03-15 kl 11:07.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 11:03   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg kaller meg ikke feminist fordi jeg oppfatter det som at det er en sterk kobling mellom sosialisme og feminisme. I det legger jeg at det er venstresiden som definerer hva feminisme er, dvs hvordan man skal oppnå likestilling. Jeg får inntrykk av at mange feminister for eksempel mener at man umulig kan være feminist hvis tilhører høyresiden i norsk politikk.

Ja og dette.
Jeg nøyer meg med å slutte meg til fornuftige ting andre sier i dag siden det står stille i eget hode.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 11:05   #8
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ja og dette.
Jeg nøyer meg med å slutte meg til fornuftige ting andre sier i dag siden det står stille i eget hode.

Jeg vil påstå at dine oppfatninger av hva feminisme er, er noget uvitende og vitner om at du ikke akkurat har satt deg nøye inn i hva det innebærer.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 11:03   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

På den andre siden er det politikere fra høyresiden som går ut og kaller seg feminister, og jeg mener det understreker den oppfatningen jeg har om feminister. De som går ut slik prøver å gjøre begrepet feminist partipolitisk nøytralt, hvilket det nok er et visst behov for.

Jeg tror også at begrepene feminisme og feminist kan være belastende for likestillingssaken all den tid et er knyttet en del holdninger til begrepene. Det ligger noe litt annet i begrepet feminisme i dag enn det gjorde for 100 år siden og hva det gjorde for 50 år siden, men en del av holdningene henger igjen, tror jeg. I tillegg til at mange knytter politisk tilhørighet til det, kan det også gi inntrykk at det er en kamp med fokus på å fremme kvinners rettigheter på bekostning av mannens, mer enn en likestillingskamp. Og jeg tror enkelte individer tar avstand fra feministene og det de står for uten å egentlig være mot likestilling, jeg tror det kan skape motpoler og motreaksjoner.

Jeg syns det i mange sammenhenger er overdrevent fokus på kjønn, jeg har aldri vært så opptatt av kjønn. Likestilling er noe jeg tar for gitt og har alltid tatt for gitt i mitt liv, kanskje er det en medvirkende årsak til at jeg ikke kaller meg feminist. For ved å kalle meg feminist vil jeg muligens føle at jeg signaliserer at likestilling ikke er en selvfølgelighet. Det er først den dagen alle tar likestilling som en selvfølge at man kan ha likestilling, og så lenge man har dette kjønnsfokuset og kaller kampen om like rettigheter til alle individer for en kvinnekamp (=feminisme), er man også med på å understreke kjønnsforskjellene. Men jeg ser at dette er et dilemma. Man må påpeke forskjellene/uretten, men samtidig er man på den måten med på å understreke forskjellene mellom kjønnene.

Pøbelsara går så langt som å si at hvis man ikke kaller seg feminist så tar man avstand fra likestilling. Det er helt bak mål. Jeg har ikke noe behov for å kalle meg feminist, jeg er ikke mindre mot likestilling av den grunn. Enkelte feminister i denne diskusjonen virker noe hoderystende til det de mener er gammeldagse og feilaktige holdninger til begrepet feminist. Da syns jeg det er merkelig at man kan oppvise slike hårresisende holdninger selv at man tror de som ikke finner det naturlig å kalle seg feminist tar avstand fra kvinnekampen som er blitt utkjempet de siste 150 årene.

Hæ?!? Hvordan klarte du å lese det?

Jeg synes forøvrig det grenser til uvitende å mene at feminister=venstresiden. Heidi Lunde/Vampus er et ypperlig eksempel på en veltalende feminist fra Høyre.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 11:07   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg synes forøvrig det grenser til uvitende å mene at feminister=venstresiden. Heidi Lunde/Vampus er et ypperlig eksempel på en veltalende feminist fra Høyre.

Samtidig så syns jeg for eksempel noen går ganske langt i å mene at man ikke er riktig sort feminist dersom man er mot for eksempel kvotering eller fedrekvote, som er to saker høyresidens feminister ofte mener.

Gammel 09-03-15, 11:09   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Som sagt så bruker jeg ordet feminist om meg selv, men jeg syns det er mer motbakke hver gang jeg føler at begrepet blir monopolisert til andre ting enn jeg står for selv.

Og selv -isme-begrepet er litt trøblete. Jeg må ta litt sats for å kalle meg liberalist også. Plutselig så føler man at man driver og går i tog bak faner man ikke helt har kontroll på.

Gammel 09-03-15, 11:12   #12
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

.

Mulig jeg har litt tungt for det i dag, men jeg mener i klartekst at det var det du skrev. Jeg håper inderlig at jeg misforstod deg.

Og jeg mener faktisk motsatt ... Jeg skrev uansett i innlegget mitt at høyresiden prøver å ta tak i dette og gjøre feminismen sin, da flere politikere på høyresiden går aktivt ut og kaller seg feminister. Det er som om de må påpeke det, og det er vel av en grunn, tror du ikke? Jeg vet ikke om så mange på venstresiden som må gå ut og påpeke det, liksom.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 15:39   #13
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke feminist fordi det krever at jeg tar et standpunkt. Synes jeg. Og det har jeg altså ikke gjort. Det er mye mulig at jeg ER feminist likevel, men ikke bevisst.

Gammel 08-03-15, 15:57   #14
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg mener at alle som ikke er fundamentalister i Norge er feminister, for å sette det på spissen. Feminisme handler om å jobbe for likestilling, men siden kvinnekamp er den kampen som har vært lengst og hardest, kalles det jo feminisme. Det vilke dessuten vært helt kontekstløst å kalle det noe annet, all den tid kvinnekamp er den reelle likestillingskampen på verdensbasis.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 15:59   #15
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er feminist i den forstand at jeg synes fortsatt det er viktig å fremme likestilling på en del områder og flagger det i naturlige omstendigheter. Jeg hører jo rundt meg at gammeldagse holdninger fortsatt lever. Jeg glemmer heller ikke at i min første faste stilling hadde de tenkt å gi min mannlige kollega med nøyaktig samme oppgaver høyere lønn, noe min kvinnelige sjef fikk forhindret.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 17:53   #16
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan ikke forstå at noen ved sine fulle fem ikke vil kalle seg feminist. For meg handler det om likeverd uansett kjønn, alder, religion og etnisitet.

Jeg tror ( i hvertfall etter å ha lest her på forumet) at mange har et rart bilde av hva feminisme handler om.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 17:58   #17
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Jeg kan ikke forstå at noen ved sine fulle fem ikke vil kalle seg feminist. For meg handler det om likeverd uansett kjønn, alder, religion og etnisitet.
.

Jeg er for alle de tingene du skriver her, men å kalle meg selv en feminist føles fremdeles helt feil for meg. Men ut fra det dere skriver så er jeg jo en feminist.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 18:03   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg er feminist i den forstand at jeg synes fortsatt det er viktig å fremme likestilling på en del områder og flagger det i naturlige omstendigheter. Jeg hører jo rundt meg at gammeldagse holdninger fortsatt lever. Jeg glemmer heller ikke at i min første faste stilling hadde de tenkt å gi min mannlige kollega med nøyaktig samme oppgaver høyere lønn, noe min kvinnelige sjef fikk forhindret.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 18:07   #19
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg er for alle de tingene du skriver her, men å kalle meg selv en feminist føles fremdeles helt feil for meg. Men ut fra det dere skriver så er jeg jo en feminist.

Det er jo det, at dersom man sier "Jeg er ikke feminist" så må man i det minste være nøye på å presisere at man er for likestilling, det er for mange som kommer med tåpelige utsagn som "likestillingen har gått for langt" og "Det er jo likestilling i Norge".

En av kollegaene mine (en mann) mente at det var full likestilling nå. Han hadde ikke merket noe til kvinnediskriminering. Og det han gjorde for et par måneder siden var å ha et lite lysshow av virkelig kvinnenedverdigende gamle reklamer med "morsomme" kommentarer om at "jah, sånn skulle det vært nå også, præhæhæ". Og totalt uforstående til at det kanskje ikke er så artig når man er eneste kvinne i forsamlingen.

Men han hadde ikke merket noe plagsom kvinnediskriminering han. Så da er det bare meg som er teit da.

Gammel 08-03-15, 18:11   #20
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Enig, Esme og Strå. Vi må ta feminist-ordet tilbake!
(Hentet fra denne facebooksiden: https://www.facebook.com/agirlsguide...type=1&theater)

Vedlagte bilder
Filtype: jpg feminism.jpg (80,9 KB, 64 visninger)

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:38.