Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva betyr kvinnedagen for deg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-16, 17:32   #21
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr kvinnedagen for deg?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

JA!! Hva ER dette med at "i dag skal kvinnene hylles"?? Jeg vil ikke hylles!! Jeg vil ha respekt og samme muligheter og verdi som en mann.

...og derfor er det fint med en dag der vi blir minnet på at du fremdeles ikke har det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 17:48   #22
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Kvinnedagen er en viktig dag for å markere likestillingskampen og solidaritet med undertrykte kvinner i hele verden. Og fordi det fortsatt finnes store strukturelle ulikheter i vårt samfunn. Jeg kom til å tenke på denne i morges, og det er også et svar: Kvinnedagen er viktig fordi run like a girl fortsatt ikke ganske enkelt betyr run as fast as you can.

(Kilde: youtube.com)

En dame jeg traff i forrige uken sa om hunden sin "He's such a girl." Jeg tenkte ikke noe over det der og da, men ettertid har jeg tenkt at hvorfor sier man det? Er alle jenter pysete pingler liksom?
Jeg føler ikke noe voldsomt engasjement må jeg ærlig innrømme, men jeg syns jo at det er bra at vi har en slik dag der man kan ha ekstra fokus på likestilling, også kan de som vil engasjere seg.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 17:50   #23
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

...og derfor er det fint med en dag der vi blir minnet på at du fremdeles ikke har det.

Jeg er helt enig, jeg er for 8. mars.

Gammel 08-03-16, 18:21   #24
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

JA!! Hva ER dette med at "i dag skal kvinnene hylles"?? Jeg vil ikke hylles!! Jeg vil ha respekt og samme muligheter og verdi som en mann.

Jeg opplever gratulasjonen og "hyllingen" som en gest til alle kvinner som har kjempet - og fremdeles kjemper for kvinnesaken.

Det får da være måte på hva man skal bli snurt for ...

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 18:55   #25
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

En dame jeg traff i forrige uken sa om hunden sin "He's such a girl."

Det er jo spesielt i UK og US at "girl" er et skjellsord. At det skal være sånn er jo egentlig så utrolig slemt og nedverdigende for alle små jenter.

Gammel 08-03-16, 18:59   #26
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg må være helt ærlig og innrømme at dette ikke er noe jeg er opptatt av. For meg er det bursdag, og i gamle dager gikk mamma i tog.

Gammel 08-03-16, 20:33   #27
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til nå har denne dagen ikke betydd noe spesielt for meg, jeg har ikke vokst opp med dette i det hele tatt. Men nå i midten av 40-åra så kjenner jeg mer og mer på at dette er en viktig dag. Jeg vil ikke gratuleres eller hylles eller noe, jeg vil at kvinner skal være like viktige i alle deler av verden for eksempel. Jeg vil ikke være lik mannen, men jeg vil heller ikke at jeg eller noen andre skal straffes fordi vi er født med "feil" kjønn. Dette er ikke veldig gjennomtenkt det jeg skriver her altså, men poenget er at jeg vil at dagen skal være viktigere for meg enn den har vært opp til nå.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 22:54   #28
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns denne videoen var herlig:

Hørte jeg på radioen i dag at en Høyre-kvinne sa at kvinnedagen var minst like viktig for menn? Det har jeg tro på.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-16, 23:13   #29
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er jo spesielt i UK og US at "girl" er et skjellsord. At det skal være sånn er jo egentlig så utrolig slemt og nedverdigende for alle små jenter.

Helt enig.
Hun som sa det var finsk da, men hun har bodd her veldig lenge. Sånne ting blir vel rett og slett en vane, og noe man ikke tenker over, men det burde man jo.

Gammel 08-03-16, 23:48   #30
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg opplever gratulasjonen og "hyllingen" som en gest til alle kvinner som har kjempet - og fremdeles kjemper for kvinnesaken.

Det får da være måte på hva man skal bli snurt for ...

Hvorfor får det være måte på? Jeg opplever det helt fjernt at majoriteten ser ut til å feire dette som en ekstra morsdag så og si, på lik linje med damenes tale. Artig og gøy, men lite mer. Uten substans whatsoever. Gratulerer meg her og der, og hvis man kommer inn på likedtilling og harde fakta så møtes det "må kvinner og menn bli så fordømt like". Det må jeg da få mene noe om.

Blir som caroline berg eriksen sin kronikk om de sure feministene som ødelegger for likestillingen. Gud forby at kvinner skal være ekle og sure, lizm.

Gammel 08-03-16, 23:56   #31
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns dagen er viktig.
Mest fordi den minner oss på hvor viktige alle sakene vi kjemper for hver dag er. Og at vi da prater litt ekstra om disse sakene, feks med våre barn, eller andre som av ulike årsaker ikke er så opptatte av, eller ikke vet så mye om, disse sakene.
Det å ha litt ekstra fokus på dette en dag i året gjør ikke at man glemmer disse viktihe sakene resten av året, men dagen gjør at enda fler kanskje får øynene opp for sakene, og at man på den måten tar et lite byks mot målet, forhåpentligvis.

Abortdebatten i Norge er en god grunn i seg selv til å markere kvinnedagen. Nettopp fordi vi tydeligvis trenger å minnes på hva for en viktig rettighet fri abort faktisk er.

Gammel 08-03-16, 23:58   #32
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Haha! Sakene, sakene, sakene.. Jaja...

Gammel 09-03-16, 00:01   #33
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Gammel 09-03-16, 00:15   #34
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Saaaklig!

Gammel 09-03-16, 00:16   #35
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Kvinnedagen er en viktig dag for å markere likestillingskampen og solidaritet med undertrykte kvinner i hele verden. Og fordi det fortsatt finnes store strukturelle ulikheter i vårt samfunn. Jeg kom til å tenke på denne i morges, og det er også et svar: Kvinnedagen er viktig fordi run like a girl fortsatt ikke ganske enkelt betyr run as fast as you can.

(Kilde:

)

Dette. Fordi jeg kjenner, og kjenner til, så uendelig mange jenter og kvinner som ikke har eller vil få de mulighetene mine døtre tar for gitt. Derfor bruker jeg også mye tid og penger på å kjempe for jenters mulighet til kunnskap og utdannelse. Jeg tror det er grunnleggende for at verden skal bli et bedre sted.

Og jeg håper håper at vi ikke skal bli så blinde i vår egen likestilling og våre muligheter at vi glemmer alle de som ikke bor her og har like muligheter som oss.

Sist redigert av Palmen : 09-03-16 kl 12:56. Årsak: endre iPhoneskriveleif. Skrive innlegg på bussen midt på natta er ikke feilfritt, viser det seg.
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-16, 05:31   #36
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Blir som caroline berg eriksen sin kronikk om de sure feministene som ødelegger for likestillingen. Gud forby at kvinner skal være ekle og sure, lizm.

Jeg har ikke lest denne kronikken, og akter heller ikke å gjøre det, men jeg synes fremdeles det er smålig og merkelig å bli snurt over hurrarop og gratulasjoner på kvinnedagen. Så får det heller stå til at enkelte da setter meg i bås med nevnte dame, lizm.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-16, 07:16   #37
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Er litt her jeg også.

Ja, også betyr dagen sånn ellers at jeg har, bursdag. Dermed blir jeg nok ganger I tvil om hvorfor folk Gratulerer meg med dagen Jeg finner det noe merkelig å bli gratulert med kvinnedagen.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-16, 07:46   #38
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det også litt underlig å gratulere med kvinnedagen, men jeg ser "alle" gjør det, så det er jo mest sannsynlig jeg som tenker feil.
For meg ville "Hurra for kvinnedagen" vært et mer riktig utsagn, hvis man skal si noe slikt, noe som uttrykker at vi er glad for at vi har dagen, eller for fokuset den gir

Gammel 09-03-16, 09:00   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor får det være måte på? Jeg opplever det helt fjernt at majoriteten ser ut til å feire dette som en ekstra morsdag så og si, på lik linje med damenes tale. Artig og gøy, men lite mer. Uten substans whatsoever. Gratulerer meg her og der, og hvis man kommer inn på likedtilling og harde fakta så møtes det "må kvinner og menn bli så fordømt like". Det må jeg da få mene noe om.

Jøss, vi må ferdes i ekstremt ulike miljøer, for jeg merker ikke noe av dette. Ja, man sier gratulerer med dagen. Jeg oppfatter det som en reminder og en takk til hva våre forkvinner har fått til (jippi for dem og oss som står på), og at vi skal huske på at dagen fremdeles er relevant og viktig.

Ja, den leste jeg også. Ganske trist, egentlig. Og en enorm sammenblanding av greier. Hun klager over at hun får pes for at hun reiser fra datteren, men at det får ikke mannen hennes. Og det er jo et problem, men det er jo ikke de sure og ekle feministene som kritiserer henne for dette. Jeg syns egentlig Aslak Borgersrud kronikk fungerer som et utmerket svar til henne.

En dag for bøll, flauhet og faenskap

Sitat:

Når vi gremmes over sinte feminister, så gjør vi akkurat det samme som storsamfunnet har gjort i 101 år. Når vi synes det er flaut å gå i tog, når vi ikke vil bli satt i bås med plagsomme damer uten innestemme, så gjør vi akkurat det mannssamfunnet (igjen, unnskyld uttrykket) har villet ha oss til å gjøre i hundre år, minst: Vi kjemper, med vår flauhet og motvilje, mot brautende kvinnfolk og for det bestående. Egentlig sier vi følgende: «Nå har likestillingen gått langt nok!».

Og det faller ærlig talt på sin egen urimelighet.

Bøll, flauhet og faenskap har vært kjerneverdier for den norske kvinnekampen i alle tider. Det skal det fortsette med. Og de damene som går i tog, som ser litt gamle og rare ut, det er de damene som dreiv med bøll, flauhet og faenskap de forrige gangene det var nødvendig.

Dessverre ser gamle bøller ut som alle andre gamle folk. Du ser ikke så lett på dem at de er bøller lengre. Men de er det. Og de bør få din respekt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-16, 09:07   #40
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammelfeminster, ass.

http://www.adressa.no/nyheter/trondh...t-12251440.ece

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:05.