Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sommeravslutning. So last year?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-16, 22:28   #1
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sommeravslutning. So last year?

Jeg synes også at avslutningene er hyggelige, men de to siste uke har vi vært på 3 klasse avslutninger og Allidrett og svømming og turn. Det blir i tillegg til alle vanlige aktiviteter. Logistikken tar helt av og det skal bakes og planlegges.
Nå er det heldigvis snart ferie😀

Gammel 19-06-16, 16:33   #2
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes en sommeravslutning bør være siste skoledag, da har barna fri dagen etter og det er også en reell avslutning. Hvorfor i alle dager skal det være 2 uker før skolen egentlig slutter? Det føles jo ikke dsom en avslutning da...

Personlig synes jeg også det er pes og stress med tvangssosialisering, men jeg setter mer pris på det ettersom barna blir eldre og jeg begynner å kjenne foreldrene bedre. Og barna elsker det. Derfor synes jeg virkelig man skal ta seg tid til det for barnas skyld.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-16, 16:41   #3
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Jeg synes en sommeravslutning bør være siste skoledag, da har barna fri dagen etter og det er også en reell avslutning. Hvorfor i alle dager skal det være 2 uker før skolen egentlig slutter? Det føles jo ikke dsom en avslutning da...

Så fremt ikke hele skolen skal ha avslutningen sin samtidig er det ikke mulig for alle å ha siste dag. Syv trinn skal fordeles på hver sine dager så noen må nødvendigvis ha sin lengre unna siste skoledag enn andre. Her holdes skoleavslutningene i løpet av siste uke før skoleslutt.

Gammel 19-06-16, 17:57   #4
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Personlig synes jeg også det er pes og stress med tvangssosialisering, men jeg setter mer pris på det ettersom barna blir eldre og jeg begynner å kjenne foreldrene bedre. Og barna elsker det. Derfor synes jeg virkelig man skal ta seg tid til det for barnas skyld.

Problemet er jo at det er så mye som skjer samtidig på denne tiden av året, at det holder ikke å "ta seg tid til det for barnas skyld", for det er ikke nok tid å ta av. Det handler om ikke at jeg prioriterer å sitte i sofaen og se Kardashians i stedet for å dra på skoleavslutning, det handler om jeg faktisk ikke kan være fem steder samtidig. Noe som var en helt reell problemstilling forrige uke.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 12:35   #5
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Du har fire tette barn og en travel jobb - det er kanskje der det ligger? AT du generelt har lite fritid?

Ja, det er vel naturlig. Da jeg hadde 1 barn meldte jeg meg til alt mulig og syntes alt rundt møter, avslutninger, baking og bursdag var gøy. Med to er det litt travelt, men overkommelig. Har dog kjent på stresset innimellom. Med enda to barn hadde jeg garantert syntes det hadde bikket over.

Gammel 15-06-16, 12:43   #6
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

I klassen min lager vi en foreldrekveld på mørke vinteren når det likevel ikke skjer så mye, overskuddet har begynt å komme seg etter jul og stresset med å få alt i mål før sommeren ikke har begynt enda. (Og barna får øvd inn litt annet enn julesanger og Idas sommervise.)

I stedet for sommeravslutning med grill, piknik, pøsregn osv gjør jeg og elevene noe ekstra fint sammen på dagtid en dag de siste dagene før ferien.

Det er en løsning som jeg opplever at alle parter er veldig godt fornøyd med og det fungerer godt for oss.

Gammel 15-06-16, 11:13   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det er hyggelig og jeg dør litt ved tanken på at jeg skal sitte i partytelt i regnvær i dag. Og grille pølser på fellesgrill. Egentlig vil jeg gjøre noe helt annet enn å dra på den tredje avslutningen på bare noen dager. Skulle bare sååååå ønske det var avleggs.

Så kall meg heller grumphy, men all denne tvangssosialiseringen med mer eller mindre kjente foreldre og barn er noe jeg ALDRI kommer til å sette pris på.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 11:17   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel akkurat det. Jeg synes mai er enda travlere enn juni, og april er litt tidlig for utendørsarrangement. Så da blir det vel juni, da.

Gammel 15-06-16, 11:21   #9
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Mai og juni er travle, men for oss ville det ikke endret seg om det ble flyttet til høsten, eller om det ble enda mer som skjedde før jul osv. Jeg hadde jo gladelug hoppet over 17. Mai, mye av oppstyret før jul og så videre, men har heldigvis barn som koser seg med slike ting, merkelig nok.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 11:18   #10
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns ikke det er noe dumt at det er avslutning på skolen og i barnehagen. Det er stort sett én ekstra kveld per unge, det er greit og hyggelig.

Men jeg syns det er unødvendig å skulle legge til 2-3 avslutninger på hver fritidsaktivitet og to sommerfester på hver voksenjobb, i tillegg til grilling for gutteforeldre, alle barnebursdagene osv. osv.

: pølselei:

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 11:18   #11
Input

Input sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg (som bare har ett barn) hadde synes det var skikkelig kjipt om vi sluttet med sommeravslutninger. I går var det avslutning i bhg. til poden, der alle skolestarterne ble gjort ekstra stas på, fikk utdelt en rose og en perm med bilder fra tiden i bhg. Det hadde ikke blitt det samme å ha dette i mai eller april, for poden var det rart nok at dette skjedde hele to uker før han faktisk slutter.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 11:18   #12
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og selv om jeg virkelig ikke kan fordra det selv, så tenker jeg jo at det samfunnsmessig er et "sykdomstegn" at det skal være så fælt å omgås andre. Sånn sett burde vi nok gjøre det enda mer.

Gammel 15-06-16, 11:27   #13
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er på mange måter enig med deg, men i år har våre arrangement faktisk vært spredd godt ut så det har blitt hyggelig og null stress. Nå har jeg riktignok kun to barn, men jeg er alene med dem så det er jeg som må gå på alt og organisere.

Speideren, hadde bare en litt ekstra hyggelig tur på vanlig speiderdag. Ikke noe med foreldre.

Friidrett, ingen avslutning enda og ikke noe med foreldre i alle fall.

Korps, i ettermiddag. Skal klare å stille. Er i vanlig korpstid.

Yngste sitt trinn hadde avslutning på den lokale stranden i forrige uke en ettermiddag.
Eldste sitt trinn hadde avslutning samme sted uken før.

Karaten hadde gradering i slutten av mai med avslutning og leir påfølgende helg.

Det har ikke vært en eneste bursdag i mai, men nå kommer det et par denne uken men det er lokalt og ikke noe stress. Deler på kjøring med andre.

Skolen hadde en stor konsert i kirken, obligatorisk for alle barna, to konserter, så det gikk en ettermiddag der, men i år var den i slutten av mai slik at det gikk greit.

Jeg synes i grunnen det er hyggelig å treffe de andre foreldrene og prate litt, selv jeg som er ganske introvert trenger å bli bedre kjent med dem.

Men avslutninger i desember kunne glatt vært avlyst. De avslutter jo ikke noe da om vi ser slik på det. Det er en mye mer travel tid.

Gammel 15-06-16, 11:28   #14
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg er heller ikke fan av sommeravslutninger. Jeg kan gjerne stille opp og se på barnas underholdning og seremonien for de eldste barnehagebarna (felles avslutning for skole og barnehage). Men hvorfor skal det være så mye spising? Det tar veldig lang tid når 70-80 familier skal grille på 2-3 felles griller. Og når det også skal være digert kakebord, kaffe og saft etterpå, samt loddtrekning med minst 25 små premier av typen linjal med bankens logo... Da blir det hele en langtekkelig affære. Gårsdagens avslutning tok 3,5 time. Og det er en ny avslutning i kveld.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 11:30   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det ikke veldig mye mer enn sommeravslutningen, egentlig. Kampsporten har avslutning uten foreldrene, basketen har med frivillig for foreldre (jeg var bortreist, Høvdingen ble med, ca halvparten av foreldrene stakk innom) også er det sommeravslutning for trinnet hvor de fleste dukker opp, men det er fremdeles hyggelig for de barna som ikke har foreldre med.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 11:32   #16
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi var tre 2. klasser samlet forrige uke, grilling. Synes ikke det tok lang tid i det hele tatt. Barna rakk til og med å bade. Vi var der under to timer, noen av de siste som gikk hjem. Det var så flott vær at vi nok uansett hadde dratt til den stranden så det utgjorde ikke noe stress.

Vi har aldri loddsalg og slike ting på avslutninger.

Gammel 15-06-16, 11:42   #17
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vei, når jeg satt i FAU på barneskolen, fikk vi satt opp faste avslutningsdager for hvert trinn. Forutsigbart og greit å slippe kamp om lokalene.

Nå på ungdomskolen er det på disse fellesarenaene vi samler inn penger til klassens overnattingstur, så det er jo et poeng å HA dem, og at flest mulig kommer for å bidra. Vi klarte det kun med loddsalg - ikke en dorull i sikte

Jeg skjønner ellers ikke denne motstanden mot et par ganger i året omgås foreldrene til klassekamerater. Særlig med tanke på at vi jo vet at terskelen til et godt klassemiljø, forebygging av mobbing og ikke minst god integrering er å bli kjent. Tvangssosialisering? Vel, jeg mener oppriktig at det er en del av det å fungere i et samfunn.

Gammel 15-06-16, 11:54   #18
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Vei, når jeg satt i FAU på barneskolen, fikk vi satt opp faste avslutningsdager for hvert trinn. Forutsigbart og greit å slippe kamp om lokalene.

Nå på ungdomskolen er det på disse fellesarenaene vi samler inn penger til klassens overnattingstur, så det er jo et poeng å HA dem, og at flest mulig kommer for å bidra. Vi klarte det kun med loddsalg - ikke en dorull i sikte

Jeg skjønner ellers ikke denne motstanden mot et par ganger i året omgås foreldrene til klassekamerater. Særlig med tanke på at vi jo vet at terskelen til et godt klassemiljø, forebygging av mobbing og ikke minst god integrering er å bli kjent. Tvangssosialisering? Vel, jeg mener oppriktig at det er en del av det å fungere i et samfunn.

Jeg synes også at det er et poeng med arenaer for å møtes. Men jeg synes det hadde vært veldig fint om de ikke nødvendigvis må arrangeres mer eller mindre samtidig.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 12:12   #19
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg synes det er hyggelig jeg. Og barna setter stor pris på det.
Men når avsluttningen kolliderer med fotballtrening, med teaterøvelse og vi strengt tatt begge to skulle vært på jobb på det tidspunktet så blir det et stressmoment, ikke kos.
Vi puster i pose og kommer oss gjennom de to siste ukene før skoleslutt når alt skal avsluttes, de siste bursdagene avvikles (vi og måtte skvise inne en bursdag i den uka altså) og dagene er en salig blanding av sykkelturer, fjellturer og annet snask. Kombinert med en jobbsituasjon som går fullstendig bananas samtidig så måtte jeg i dag sette meg ned å grine litt. For jeg er så sliten at jeg strever med kortidsminnet (jepp, bomma på en avtale) og kognitivt er helt på bærtur. Men bare en fotballkamp, to dager med skolesamling (jeg går på skole) og et korpsseminar (korpset vårt arrangerer), en mr undersøkelse, en fotballturnering og en kalving igjen, så senker roen seg

Og førstemann som nevner noe om mange unger får bank!!!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-16, 12:20   #20
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Isolert sett, så synes jeg at de fleste avslutningene er veldig hyggelige, men jeg kjenner jeg svetter oppover på dager som i dag når vi er invitert på 4 avslutninger (vi har tre barn).

Skoleavslutningene synes jeg har sin plass i juni, å ta det i mai f.eks ville vært rart i forhold til at det faktisk skal markere skoleårets avslutningen. Alskens avslutninger på andre aktiviteter kunne jeg ønske at var uten foreldredeltakelse (eller med frivillig sådan). Slik har jeg gjort det for lagene jeg har vært trener for, så jeg er nok litt preget av det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:35.