|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
trøtt
|
Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...
Flott innlegg!
Man da ikke plass i barnebolig om ikke behovet er et høyst reelt behov. Da er det da ikke snakk å ha det hjemme på ferie, det er snakk om å gi barnet den omsorgen man er i stand til å gi uten å gå rett i veggen selv. Det kan jo være at man har andre barn som også skal tas vare på.
|
|
|
#2 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Ok... dette er helt på sidelinja, men fy søren så truffet jeg følte meg her.
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Det er også viktig å huske at foreldre til barn med funksjonshemming skal vare i mange flere år enn andre foreldre. Når mine barn flytter ut i alderen ml 18 oh 20 år, så går de i gang med sitt voksenliv. |
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...Bare en liten kommentar til "autisme-saken" som Perhonen brakte inn: |
|
|
|
#5 |
|
kamerat
|
Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...Jeg synes (uten å vite nærmere beskjed om saken) at det er noe underlig å fordømme folk for å trenge mye avlastning til et autistisk barn.
|
|
|
#6 |
|
Fola Blakken
|
Enig med deg.
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Enig! Synes ikke det kan samenlignes med barnløse som har planer om å formere seg kun for å sysselsette en nanny eller to. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Absolut ateist
|
Det er nå også forskjell på å trenge mye avlastning og det å kun ha barnet sitt hjemme på "ferie".
|
|
|
#9 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Denne gutten bor nå fast i barnebolig. Han er syv år gammel. Og foreldrene, som har fått friske barn, besøker ham der. Det er greit nok at man trenger avlastning for syke barn, men hvor mye avlastning skal man ha. Først går man omkring og ønsker seg barn over alt i verden. Til en ellers perfekt verden. Så viser det seg at det barnet man får ikke er som andre barn. Og videre velger man da å skaffe avlastningshjem HVER helg til barnet. Samt at barnet oppholder seg i barnehage fra tidlig morgen til klokken fem hver ettermiddag. Klokken sju legger så barnet seg. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Har fått viljen sin
|
Jeg er glad for at du spesifiserer at dette er slik du ser det. Jeg kan omtrent garantere deg at det ikke er slik foreldrene ser det. Eller de ansatte i barneboligen - og de lenger opp i systemet som har innvilget gutten fulltidsplass. Det stilles krav til omsorgsbehov/omsorgsevne for å få plass. Det er nok oftere at de som kunne trengt full plass får tilbud om halv plass enn at noen får et større tilbud enn de trenger. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
intro
|
Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...Må innrømme at jeg blir litt overrasket over den hoverende holdningen i mange innlegg i denne tråden. En del av dere er litt ovenfra-og-ned, synes jeg, og jeg tror ikke det paret som beskrives i hovedinnlegget er representativt for (frivillig) barnløse. Det er da virkelig ikke spesielt vanskelig å skjønne i forkant at livet blir annerledes når man får barn, og at man som regel vil måtte (og ønske) å prioritere litt annerledes. I mine ører lyder det veldig pussig at dette skal komme som julekvelden på kjerringa for folk flest.
|
|
|
|
#12 |
|
Hertuginne
|
Jeg er enig med Elinblu. Jeg har møtt på svært få som har hatt denne holdningen til det å bli foreldre. Klart man får et kultursjokk når man får barn, men de fleste har gjort seg opp fornuftige meninger før de får barn.
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Delvis enig, men jeg har faktisk det inntrykket av at MANGE, veldig mange barnløse ikke aner hva de går til når de får barn. Nå snakker jeg mest om denne overveldende kjærligheten man får, den går det sjelden an å sette seg inn i før man blir foreldre. Jeg tror mange barnløse ikke er klar over hvor stort fokus barnet kommer til å få i livet deres nettopp pga. denne følelsen, denne overveldende kjærligheten. Jeg fikk litt sjokk selv, for jeg skulle gjøre ditt og datt og iallfall IKKE gjøre ditt og datt når jeg fikk barn. Men jeg "glemte" at det ikke er mulig å sette seg inn i foreldrerollen på mange punkter før man er blitt foreldre. Selv om jeg selvsagt visste at jeg kom til å elske barna mine, ble jeg allikevel overrasket over HVOR overstrømmende disse følelsene er og hvor lammende de kan være, hvor redd man blir, hvor mye "makt" de har over foreldre.
|
|
|
#14 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har barn selv som er psykisk tilbakesatt, og jeg kjenner denne familien godt. Greit nok at dere føler med foreldrene, men jeg har fulgt denne familien fra denne gutten var født, og han var ikke det barnet de ønsket. Hadde de visst at han ville blitt født med en utviklingshemming om man kan kalle autisme det, hadde de tatt abort. Det er mulig det er vanskelig å forstå, men slik er det. Han var ikke det barnet de hadde forventet å få. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...Det vil alltid være de som ikke takler å få et barn med spesielle behov og som føler en skam. Dermed velger en løsning som for andre virker hårreisende.
|
|
|
#16 |
|
Bedreviter
|
Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...Jeg synes det er helt uproblematisk at folk som ikke en gang har kommet til gravidstadiet i en barnelagingsprosess ikke ser eller vil innrømme at barnet kommer til å kreve mye av dem tidsmessig og følelsesmessig. Mange føler det slik i forkant, og langt de fleste endrer oppfatning underveis – vanligvis så umerkelig at de etter en stund vil blånekte på å noen gang ha tenkt eller sagt noe så vilt i utgangspunktet.
Vissvass! |
|
|
|
|
|
#18 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Ehh, vissvass? Ungene trenger oss hele livet. Vi trenger foreldrene våre hele livet. Jeg kan løpe hjem til mamma enda, og jeg blir 30 år. Min søster på 33 kan også løpe hjem til mamma. Hvorfor? Jo, fordi vi trenger henne. Hun er klippen vår. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...Eg signerer Tinetoff heilhjerta. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Pen. Så det så.
Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...Har ikke lest svarene, men jeg har en venninne som var like påståelig rundt dette med karriere før hun fikk barn. Jeg himlet med øynene og satt meg til å vente på kamelsvelgingen....den kom aldri. Hun gjennomfører alt som hun sa, og ser gutten sin svært lite vil mange si. Ikke alle som blir like avhengig av barna sine altså..
|
![]() |
|
|