Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Knut Hamsuns plass? Hamsunsgate? Er det ok?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-07, 09:20   #21
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Knut Hamsuns plass? Hamsunsgate? Er det ok?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg er litt på linje med glitter og nolo i denne saken. Jeg så et diskusjonsprogram vedrørende dette for litt siden, hvor det kom tydelig fram at det er lettere for vår generasjon å si at dette er ok, sammenlignet med de som er en og to generasjoner eldre enn oss. Det lever fortsatt folk som er direkte preget av nazismen og krigen. Jeg synes ikke man behøver å strø salt i såret på folk.

Det var dette jeg prøvde å si.
Kanskje tiden ikke er inne enda.

Men Papst plass da - det er fryktelig vanskelig å uttale...
(litt som Ibsens ripsbusker og andre buskevekster)

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 12:12   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg synes det er smålig at Hamsuns virke ikke kan æres ford han også var uttalt nazist. Å redusere Hamsun til primært å være en nazist, tolker jeg dithen at det ikke er rom for å differensiere mellom nazister.

Jeg syns du tar veldig hardt i, vi snakker tross alt om en mann som har fått Nobelprisen, "Markens Grøde" spilles for tiden på hovedscenen på Nationalteatret og han nevnes omtrent alltid når man snakker om Norges beste forfattere. Han er absolutt æret som forfatter og langt i fra redusert til "primært å være en nazist"

Jeg tror mye holdningen som nazisympatisørene reprensenterte lever videre den dag i dag, men nå pakket litt penere inn under merkelappen "innvandrersepsis".

Nettopp derfor tror jeg det er veldig, veldig viktig å markere at slike holdninger ikke er aksepterte i dag heller. Jeg syns ikke grunnen om at det fremdeles er overlevende etter krigen er god nok, da syns jeg vi reduserer nazismen til noe som ikke er så viktig lengre. Det er viktig å markere avstand til nazisme og rasisme samme hvor lang tid det er siden andre verdenskrig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 12:18   #23
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er litt problematisk. Mulig det er for tidlig. Det er ikke så lenge siden andre verdenskrig. Å oppkalle etter en romanfigur var ikke dumt.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 12:18   #24
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Får noen blodforgiftning av innvandrere?

Gammel 01-11-07, 14:15   #25
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns du tar veldig hardt i, vi snakker tross alt om en mann som har fått Nobelprisen, "Markens Grøde" spilles for tiden på hovedscenen på Nationalteatret og han nevnes omtrent alltid når man snakker om Norges beste forfattere. Han er absolutt æret som forfatter og langt i fra redusert til "primært å være en nazist".

Jeg burde sitert, men min kommentar var ment som et tilsvar på gajamors uttalelse om at hun ”ser ingen grunn til å hedre en nazist”. Å hedre en nazist er det vel ingen oppegående mennesker som vil, men jeg mener det er uproblematisk å hedre forfatteren Hamsun på tross av at han hadde nazisympatier. Det er mange her som synes at Hamsun som gatenavn er problematisk, mens han litterære karakterer er greit. Jeg synes dette i høyeste grad er med på å redusere Hamsun som forfatter til fordel for merkelappen nazist, og jeg kan ikke forstå at Hamsuns navn skal være så mye mer provoserende enn f.eks. Sellanrå.

Nettopp derfor tror jeg det er veldig, veldig viktig å markere at slike holdninger ikke er aksepterte i dag heller. Jeg syns ikke grunnen om at det fremdeles er overlevende etter krigen er god nok, da syns jeg vi reduserer nazismen til noe som ikke er så viktig lengre. Det er viktig å markere avstand til nazisme og rasisme samme hvor lang tid det er siden andre verdenskrig.

Å hedre Hamsuns forfatterskap er ikke det samme som å akseptere nazisme og rasisme som fenomen. Det er viktig å markere avstand til nazisme, men jeg synes det blir feil å uspiseliggjøre Hamsun som forfatter på grunn av hans nazisympatier.

Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 14:23   #26
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å hedre Hamsuns forfatterskap er ikke det samme som å akseptere nazisme og rasisme som fenomen. Det er viktig å markere avstand til nazisme, men jeg synes det blir feil å uspiseliggjøre Hamsun som forfatter på grunn av hans nazisympatier.

Men det er vel nettopp det man ikke gjør hvis man velger en litterær karakter. Egentlig synes jeg det er et mye større uttrykk for respekt, at hans verk har satt så spor at man oppkaller bygninger, plasser eller gater etter en fiktiv skikkelse.

(Ja til Gandalvs gate!)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 14:23   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mange her som synes at Hamsun som gatenavn er problematisk, mens han litterære karakterer er greit. Jeg synes dette i høyeste grad er med på å redusere Hamsun som forfatter til fordel for merkelappen nazist

Her er vi rett og slett uenige.

Å hedre Hamsuns forfatterskap er ikke det samme som å akseptere nazisme og rasisme som fenomen.

En, nei, var det ikke nettopp det jeg sa? Man kan hedre forfatterskapet, men ikke nødvendigvis mannen. Og jeg syns man hedrer forfatterskapet ved å verdsette han som en flott forfatter (noen som i aller høyeste grad blir gjort) oge vt. kalle opp noe etter en romankarakter, men ikke etter mannen.

Det er viktig å markere avstand til nazisme, men jeg synes det blir feil å uspiseliggjøre Hamsun som forfatter på grunn av hans nazisympatier.

Det er da ingen som snakker om å uspiseliggjøre Hamsun som forfatter, hvor fikk du det i fra?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 14:32   #28
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er litt problematisk, ja (Å oppkalle etter romanfigurer kunne vært en idé, rent bortsett fra at hovedkarakterene i de bøkene jeg har lest ikke har framstått som særlig sympatiske).
Jeg liker de romanene jeg har lest av Hamsun, men jeg tar avstand fra hans sympati til nazismen. Jeg kan lese hans romaner uten å stadig bli påminnet hans politiske overbevisning, men fortsatt forbinder jeg hans navn med både forfatterskapet og det faktum at han var nazist.

Å se forbi Hamsuns feiltrinn med begrunnelse i at det norske samfunnet gjorde grove feil i etterkrigstiden blir helt meningsløst, synes jeg. Hva hjelper det de såkalte "tyskerbarna" at vi får gater oppkalt etter en nazi-sympatisør?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 20:01   #29
Nebbia
Passiv

Standard

En, nei, var det ikke nettopp det jeg sa? Man kan hedre forfatterskapet, men ikke nødvendigvis mannen. Og jeg syns man hedrer forfatterskapet ved å verdsette han som en flott forfatter (noen som i aller høyeste grad blir gjort) oge vt. kalle opp noe etter en romankarakter, men ikke etter mannen.

Tror vi er uenige her også. Jeg synes ikke det er naturlig å skille mellom forfatteren Hamsun og forfatterskapet hans - særlig ikke når man synes det er greit å kalle opp en vei etter en av hans romanfiguerer, men problematisk å bruke forfatterens navn.

Det er da ingen som snakker om å uspiseliggjøre Hamsun som forfatter, hvor fikk du det i fra?

Jeg uttrykte meg vel ikke klart nok, men dette er egentlig samme problemstilling som ovenfor hvor jeg ikke ser det naturlig å skille mellom forfatteren og forfattersapet.

Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 20:21   #30
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Jeg synes det er litt problematisk, ja (Å oppkalle etter romanfigurer kunne vært en idé, rent bortsett fra at hovedkarakterene i de bøkene jeg har lest ikke har framstått som særlig sympatiske).
Jeg liker de romanene jeg har lest av Hamsun, men jeg tar avstand fra hans sympati til nazismen. Jeg kan lese hans romaner uten å stadig bli påminnet hans politiske overbevisning, men fortsatt forbinder jeg hans navn med både forfatterskapet og det faktum at han var nazist.

Å se forbi Hamsuns feiltrinn med begrunnelse i at det norske samfunnet gjorde grove feil i etterkrigstiden blir helt meningsløst, synes jeg. Hva hjelper det de såkalte "tyskerbarna" at vi får gater oppkalt etter en nazi-sympatisør?

Man skal ikke verken lukke øynene for eller se fordi hva Hamsun gjorde. Mitt eksempel med tyskerungene var kun en digresjon for å påpeke det (i forhold) harmløse i Hamsuns handlinger. Men som jeg skrev hører dette til en annen diskusjon.

Det jeg er opptatt av er at Hamsuns handlinger ikke er alvorlige nok til at skal puttes i samme bås som f.eks Quisling. Det eneste straffbare Hamsun gjorde var å være medlem av NS. I tillegg kom han noen idiotiske uttalelser om at nordmennene burde legge ned våpnene sine, og hans famøse nekrolog over Hitler. Dette er i mine øyne ikke gode nok grunner til å diskvalifisere ham fra å få en gate/plass oppkalt etter seg for å hedre hans forfatterskap.

Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 15:30   #31
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ingen nazister skal bli hedret med å få en gate eller plass oppkalt etter seg. Det ville være både trist og tragisk hvis så skulle skje.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-07, 15:48   #32
Myggstukket
sjelden

Myggstukket sin avatar

Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns forfatteren Hamsun godt kunne få en plass, eller gate oppkalt etter seg. Nazivennen Hamsun derimot, trenger ikke noe sted oppkalt etter seg.
Så det vil vel si at jeg er veldig i tvil.

Hamsund er jo allerede et fortryllende sted på Hamarøy, der finner en jo barndomshjemmet hans, og en pen byste av forfatteren, så det er vel ikke verdens undergang om han ikke får noen egen gate.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:32.