Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jobbe kveld på julaften ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-07, 15:59   #21
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jobbe kveld på julaften ...

Uff da. Jeg har selv jobbet flere år i hjemmetjenesten, og da alltid jobbet jula/ nyttår/ påske/ pinse for å få tilleggene. Jeg har egentlig synes jula er en fin tid å jobbe. Mange av brukerne har besøk eller er bortreist og vi har bedre tid til hver enkelt.

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 16:16   #22
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Så kjipt! Ingen hos oss jobber så mange A-vakter i jula. Jeg har heldigvis fri både lilljulaften, julaften og nyttårsaften i år. Deilig!

Gammel 07-11-07, 16:22   #23
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jobbe kveld på julaften...

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

For en rar juleturnus?

Mann jobber ikke nå i helsevesnet men i et stork konsern som har en kjemi fabrikk som går 24\7 hele året og de har ikke noe spesielle juleskift.

Men de bytter ofte seg imellom.
Men de fleste må jobbe litt i jula. Mann har jobbet frmidag mange ganger på julaften og da må han gå natt på nyttårsaften.
Om han ikke bytter med noen.

De følger den vanlige skiftplanen.
Så etter som hvordan dag det er julaften på så jobber de ofte både lillejulaften,julaften og 1 juledag samme skiftet.

Men mange med småbarn\barn bytter om på skiftene og lærlingene ,de uten barn eller sånt er veldig flinke å bytte med de.
Lærlingene bruker av og til å ta alt de får av vakter i jula, spes på røddager hehe

Så skjønner godt at du synnes det er kjipt
*klemmemassepå*

Gammel 07-11-07, 16:23   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøye meg, jeg skal aldri ha en slik turnusjobb. All ære til de som jobber slik, uten dere stopper jo Norge opp så jeg er sjeleglad noen orker det.

Gammel 07-11-07, 16:25   #25
Kate

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Det er deilig å gå turnus, så lenge man har en ok turnus. 4 a-vakter etter hverandre i julen har jeg aldri noensinne opplevd at noen har måttet gå (og jeg har jobbet på flerer ulike avd her).

Gammel 07-11-07, 16:57   #26
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chantelle, her.

Obelix: Det er jo lov å jobbe to røde dager etterhverandre.
Man kan kreve å få gå slavisk etter annenhver regelen, men da får man jo heller aldri samlet fri og jobb, hvilket jo er lov -og ønskelig for de aller fleste ville jeg tro.

Jeg er nesten sikker på at det ikke er lov å jobbe to røde dager etterhverandre. Det må kun være hvis man velger å gjennomsnittsberegne.
Hvis man jobber hver kveld i jula vil det si at man jobber 4 røde dager etterhverandre. Man skal da ha fri på to røde dager. Velger man å gjenomsnittsberegne velger man selv hvilke av disse to dagene man ønsker fri ( de første eller de to siste), og man jobber da logisk nok to etterhverandre. Iflg loven skal man i utg.punktet ha fri annen hver rød dag.

Når det gjelder å velge gj.snittsberegning eller annen hver er det opp til hver enkelt arb.taker hvilken man velger. I år i jula velger jeg annenhver og får fri natt til 2.dag. For meg har det lønnt seg å velge annenhver og ikke gj,snittsberegne også i påsken som var i år. Det kommer litt an på hvordan turnusen er lagt opp.

Men å gå 4 kveldsvakter på rad i jula hadde jeg aldri godtatt.

Noe annet er hvis man velger selv å jobbe alle røde dagene for å få tilleggene, noe jeg skjønner på HI ikke er tilfelle der.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 16:58   #27
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Uff da. Jeg har selv jobbet flere år i hjemmetjenesten, og da alltid jobbet jula/ nyttår/ påske/ pinse for å få tilleggene. Jeg har egentlig synes jula er en fin tid å jobbe. Mange av brukerne har besøk eller er bortreist og vi har bedre tid til hver enkelt.

Det har jeg gjort også, spes i påsken da vi som regel kun er hjemme. Men da velger jeg det selv og lever godt på tilleggene neste lønning.

Gammel 07-11-07, 16:59   #28
pippimamma

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg syns jul og påske burde avvike fra vanlig turnus, har hørt om de som har vært så "heldige" at jobbehelgen har havnet på de hellige dagene flere år på rad.

Dere som jobber i helsevesenet er så viktige for landet vårt og det er synd hvis dere bytter jobb pga urettferdig turnusordning.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 17:02   #29
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Jeg syns jul og påske burde avvike fra vanlig turnus, har hørt om de som har vært så "heldige" at jobbehelgen har havnet på de hellige dagene flere år på rad.

Dere som jobber i helsevesenet er så viktige for landet vårt og det er synd hvis dere bytter jobb pga urettferdig turnusordning.

Det blir utarbeidet egen hjepeturnus i disse høytidene. Som regel ihvertfall.
Vet at de som hadde jobbehelg forrige jul har hatt julehelgen de siste tre årene pga at turnusen går over 4 uker og det går veldig fint opp i 52.

Gammel 07-11-07, 17:47   #30
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg er nesten sikker på at det ikke er lov å jobbe to røde dager etterhverandre. Det må kun være hvis man velger å gjennomsnittsberegne.
Hvis man jobber hver kveld i jula vil det si at man jobber 4 røde dager etterhverandre. Man skal da ha fri på to røde dager. Velger man å gjenomsnittsberegne velger man selv hvilke av disse to dagene man ønsker fri ( de første eller de to siste), og man jobber da logisk nok to etterhverandre. Iflg loven skal man i utg.punktet ha fri annen hver rød dag.

Det er grunnturnusen som avgjør hvor mange F3 dager man har krav på. Så kan man sette opp samlet fri og samlet arbeid, ikke noe ulovlig i det. *nylig vært på NSF turnuskurs*

Det er riktig at man ofte kan komme dårligere ut på gjennomsnittsberegning enn annenhverregelen. Derfor anbefaler man gjerne en kombinasjon av disse.
Annenhverregelen bruker man ved å sjekke grunnturnusen for den gitte perioden. To røde dager etterhverandre i grunnturnusen utløser en F3 dag. Sånn kan man telle seg gjennom (mange bruker seks uker) perioden for å finne ut hvor mye man minimum skal ha. Arbeidsgiver må minimum gi disse. Så kan man samle det for å få en friperiode pluss slippe og jobbe BÅDE jul og nyttår foreksempel. See?

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 18:09   #31
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chantelle, her.

Det er grunnturnusen som avgjør hvor mange F3 dager man har krav på. Så kan man sette opp samlet fri og samlet arbeid, ikke noe ulovlig i det. *nylig vært på NSF turnuskurs*

Det er riktig at man ofte kan komme dårligere ut på gjennomsnittsberegning enn annenhverregelen. Derfor anbefaler man gjerne en kombinasjon av disse.
Annenhverregelen bruker man ved å sjekke grunnturnusen for den gitte perioden. To røde dager etterhverandre i grunnturnusen utløser en F3 dag. Sånn kan man telle seg gjennom (mange bruker seks uker) perioden for å finne ut hvor mye man minimum skal ha. Arbeidsgiver må minimum gi disse. Så kan man samle det for å få en friperiode pluss slippe og jobbe BÅDE jul og nyttår foreksempel. See?

Jeg tror vi er enig, men jeg reagerer bare på at arb.giver i HI tilfelle setter ansatte opp på så mange røde dager. Det er det jeg mener ikke er lov. Siden hun også jobber rød dag 1.nyttårsdag.

Gammel 07-11-07, 19:22   #32
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg tror vi er enig, men jeg reagerer bare på at arb.giver i HI tilfelle setter ansatte opp på så mange røde dager. Det er det jeg mener ikke er lov. Siden hun også jobber rød dag 1.nyttårsdag.

Det er lov det. Vi har et antall røde dager som vi kan jobbe på et år, om di er etter hverandre har ingen betydning (husker ikke antallet..)

Helgen før julaften er i turnusen min å julaften kommer utenom men det er mitt team sin tur til å gå julaften.
Vi kan bytte innbyrdes men det er jo aldri noen som vil bytte.. ingen ville bytte verken helga før jul eller julaften.. (julaften sjønner jeg at di ikke vil ha da..)

Gammel 07-11-07, 19:29   #33
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Uff det er kjipt det. Annet hvert år må mannen også jobbe hele julen og nyttår. Borte i 14 dager! Det føles ingen jul når man ikke er samlet på den måten!

Føler så med deg! Men trøst deg med at du kan være hjemme innimellom da!
Men er det ingen muslimer eller andre som ikke tror på jul på jobben da så kanskje vil bytte?

Gammel 07-11-07, 19:30   #34
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke i helsebransjen, men i en annen bransje som jobber på alle røde dager som etterfølges av en sort. Vi kan jobbe to helligdager etter hverandre, men da skal det betales full overtid for helligdag nr to, pluss at jeg tror man får en dag avspasering. Hos oss kommer dette til å ramme én person som skal jobbe både 2. juledag og 1. nyttårsdag. H*n er tilbudt å bytte, men sier det er greit å jobbe slik i år. Så da så.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 19:35   #35
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Uff det er kjipt det. Annet hvert år må mannen også jobbe hele julen og nyttår. Borte i 14 dager! Det føles ingen jul når man ikke er samlet på den måten!

Føler så med deg! Men trøst deg med at du kan være hjemme innimellom da!
Men er det ingen muslimer eller andre som ikke tror på jul på jobben da så kanskje vil bytte?

Nope ingen!

(ønsker meg mangen muslimer som medkollegaer til jul)

Ja jeg tror ikke det er så veldig mangen som skal ha hjelp midt på kvelden heldigvis.. men det blir ganske oppstykket fordiom..

Vet det egentlig er min tur til å jobbe jul... men måtte bare syte litt....
Vil feire med familien jeg også..:sutre:

Gammel 07-11-07, 19:39   #36
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette er en av grunnene til at jeg aldri skal få meg fast jobb i helsevesenet... Jeg føler med deg!

Gammel 07-11-07, 23:56   #37
Unagi
Total awareness

Unagi sin avatar

Hvor: Bergen
Unagi er litt kul
Standard

Skal egentlig jobbe en av dagene rundt julaften men siden jeg er i permisjon slipper jeg. Må jobbe nyttår neste år men det er fordi vi jobber annet hvert år jul og nyttår. Men kan no i alle fall kose meg hele julaften, og dagene rundt, med samboeren og ungene.

Gammel 09-11-07, 09:52   #38
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Dere som mener det ikke er lov til å jobbe to helligdager etter hverandre, snakker dere om helsevesenet eller norske arbeidsmarkedet generelt? Det går nemlig veldig fint an å jobbe flere helligdager etter hverandre i svært mange sektorer/bransjer/yrker i Norge. Min jobb inkludert.

Gammel 09-11-07, 13:15   #39
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Dere som mener det ikke er lov til å jobbe to helligdager etter hverandre, snakker dere om helsevesenet eller norske arbeidsmarkedet generelt? Det går nemlig veldig fint an å jobbe flere helligdager etter hverandre i svært mange sektorer/bransjer/yrker i Norge. Min jobb inkludert.

Jeg snakker om helsevesenet
Det er i og for seg lov, men man skal ha erstattningsfri for den andre dagen man jobber. Eller man kan gjennomsnittsberegne.
Altså; hvis man jobber julaften kveld, 1.dag og 2.dag mener jeg man skal ha 1 F3 dag som det heter. Denne F3 dagen skal man egentlig ta ut en annen rød dag. Dette ut ifra en grunnturnus. Hvis man jobber alle røde dager i en jul inkl. nyttår, så stiller jeg meg skeptisk til det.
Hvis man sier seg villig tildet ( frivillig) er det en annen sak.
Hadde jeg satt opp en hjelpeturnus hadde jeg nok bedt noen andre jobbe søndagen før jul og nyttårshelgen hvis man i tillegg skulle jobbe julehelgen. Dette etter HI tilfelle.
Turnus er kompliserte saker jeg er veldig glad jeg slipper å ha noe med å gjøre.

Gammel 09-11-07, 13:26   #40
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

All ære til dere som orker! Selv er jeg en person som ikke ønsker å jobbe slik.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:42.