|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?Som jeg sa, så har jeg ikke lest bøkene, så jeg kan ikke si så mye om settingen ordene blir brukt i.
![]() |
![]() |
#22 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?
hehehe, jeg og.
![]() |
#24 |
Nysgjerrig
Hvor: Vestfold
Ja det er godt vi blir passet på, hehe.
![]() |
#25 |
50 & somewhat fab
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?Jeg har ikke lest Pitbull-bøkene, men ut fra det jeg leser her synes jeg ikke språkbruken høres problematisk ut; den reflekterer språket i de ungdomsmiljøene som skildres (og jeg tror nok ikke at noen i Bodø, der forfatteren kommer fra og bøkene visstnok foregår, ville si "pokker ta"
![]() |
#26 |
Borte
|
Er det på kanten å si "tryne" og "dritt" i barneprogram? Dritt kan kanskje gi litt negative assosiasjoner om man er veldig fin på det, men tryne? Jeg reagerer i grunnen mer på at seksåringer ikke har hørt de to ordene enn at de bruker dem i barne-tv. Enten er jeg ekstremt rølpete ellers så er du ekstremt skjør og prippen.
![]() |
#27 |
50 & somewhat fab
Vet ikke om jeg er spesielt skjør (da hadde jeg nok ikke overlevd som lærer i videregående skole), men jeg reagerer sterkt på små unger som bruker ord som tryne, piss, ræv, dass osv. Jeg har vokst opp i en familie der vi ikke brukte sånne ord, så for meg er det en språkbruk som ikke hører hjemme i alminnelig, nøytralt hverdagsspråk. Og jeg synes det er unødvendig å introdusere en annen type språkbruk for små unger.
![]() |
#28 |
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?Det er alltid en liten bande sensurglade moralistnisser, med opphav i mediehøyskolemiljøet i Kristiansand om jeg husker rett, som bare må skrive et bekymret leserinnlegg hver gang det kommer en ny bok eller film for barn som ikke er "Kamilla og tyven". De har jeg lärt meg å drite i etter et halvlangt liv som sørlending.
Søster er lett å begeistre Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes. Sist redigert av Søster : 20-12-07 kl 09:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
50 & somewhat fab
Dass har jeg i hvert fall hørt, de andre ordene kan jeg ikke konkret huske å ha hørt. Uansett var poenget mitt at for meg stiller tryne og dritt (som jeg har hørt mange ganger, særlig tryne) i samme klasse som disse ordene.
![]() |
#31 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?Endre Lund Eriksen skriver flotte bøker. Han skriver realistisk om temaer som er veldig vanskelige. Jeg har ikke lest akkurat denne Pitbull-Terje-boka, men ut fra den andre jeg har lest så stoler jeg fullstendig på at ordene som brukes er passende i den settingen de brukes i.
![]() |
#32 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?Jeg regner meg som kristen, og har hørt alle tre Pitbull-Terje-bøkene på lydbok, utrolig bra lest av forfatteren (han må være en av Norges beste lydbok-opplesere). |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?Så bra at mange liker Endres bøker.
![]() |
#34 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?Jeg tror ikke at tenåringer skades av dette nei.
![]() |
#35 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?Nei, banning i en bok som pitbull-Terje har jeg ingen problemer med å godta. De plukker da opp ordene uansett. I bøker for mindre barn synes jeg forøvrig ikke noe om det.
![]() |
#36 |
Viking F.K !!
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?Storm i et vannglass uten tvil...
![]() |
|
|